Dreamspark licentie inzetten in een commerciele omgeving*

Pagina: 1
Acties:

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 10:37
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Microsoft Dreamspark licentie. Hiermee kan ik dus Microsoft software gratis gebruiken zoals Windows server 2003 en 2008.

Nu is mijn vraag.
Op het kantoor van mijn ouders hebben we server en deze draait Linux. Nu hebben we nog een tweede server waar momenteel geen OS op geïnstalleerd is. Mag ik hier mijn Dreamspark key van Windows server op gebruiken?

In de FAQ en informatie van Dreamspark staat er verder niets over in dat het niet mag.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
"This software is the complete and professional grade versions of the tools, but you must use them in pursuit of increasing your education, skills, and knowledge in either science, technology, engineering, mathematics, or design."

Oftewel: ga je de server hiervoor gebruiken? Of gaan je ouders hem op kantoor gebruiken?

[ Voor 16% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 16-12-2009 23:22 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• timskiej
Dat kwam ik al tegen inderdaad.
Maar ik gebruik hem dan toch om mijn skills op te krikken? :)
En hij komt te draaien op kantoor.

[ Voor 16% gewijzigd door timskiej op 16-12-2009 23:23 ]

• kokx
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:24

kokx

WIN

De vraag is volgensmij meer: word hij voor commerciele doeleinden gebruikt op dat kantoor, of ben jij op dat moment de enige gebruiker daarvan?

Verwijderd

timskiej schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:22:
Dat kwam ik al tegen inderdaad.
Maar ik gebruik hem dan toch om mijn skills op te krikken? :)
En hij komt te draaien op kantoor.
Je moet hem voor jou gebruiken, en niet voor iemand anders. Zo simpel is het. Je kunt prima bedenken waarvoor zo'n licentie bedoeld is en waarom niet. Eigenlijk weet je het antwoord ook al, dus waarom vraag je het dan nog?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Tsja... ik denk sowieso niet dat je een inval van de BSA hoeft te vrezen, dus het zal vooral aankomen op je eigen inschatting.

Is dit vooral een lekker goedkope manier voor je ouders om een server te draaien of is dit echt voor jezelf om meer kennis op te doen?

• timskiej
Op dit moment draait er een Linux server die ik heb configureert en perfect werkt. Het is dus niet bedoeld om op een goedkope manier een server te installeren.

Ik wilde ik op de tweede server Windows server 2008 installeren, om te kijken hoe dit beviel ten opzichte van de Linux server.

Maar zon Dreamspark licentie mag dus niet gebruikt worden als er andere gebruikers op werken.

Verwijderd

Waarom zou Microsoft toch geld vragen voor licenties? Iedereen kan toch om te "leren" een server installeren met een Dreamspark licentie?

Het antwoord is simpel. Microsoft wil dat jij met Microsoft producten leert werken, zodat als je in een échte omgeving iets moet doen, je geneigd bent vooral Microsoft producten te gebruiken omdat jij ermee kunt werken.

Ik zo'n geval verkopen ze via jou uiteindelijk tóch hun licenties, maar heb jij niet per sé die licenties voor jezelf hoeven kopen. Een investering dus. Een investering om geld te verdienen. Dat geld moet ergens vandaan komen, en dáárom mag je dus niet zo'n licentie voor anderen inzetten.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ik ken de precieze licentievoorwaarden niet. Ik zie alleen de FAQ op de site. Ik kan me niet voorstellen dat er helemaal geen andere gebruikers van dat ding gebruik mogen maken, omdat je om beheer e.d. onder de knie te krijgen ook gebruikers nodig hebt. Maar ik denk dat het duidelijk is dat het niet de bedoeling van Microsoft is, dat je ouders de software bedrijfsmatig gaan inzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 16-12-2009 23:44 ]

• timskiej
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:42:
Ik ken de precieze licentievoorwaarden niet. Ik zie alleen de FAQ op de site. Ik kan me niet voorstellen dat er helemaal geen andere gebruikers van dat ding gebruik mogen maken, omdat je voor beheer e.d. ook gebruikers nodig hebt. Maar ik denk dat het duidelijk is dat het niet de bedoeling van Microsoft is, dat je ouders de software bedrijfsmatig gaan inzetten.
Oké duidelijk.
Ik wilde inderdaad wat dingen testen in een werkomgeving met de Dreamspark licentie maar dit mag dus niet.
Bedankt voor de info ;)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je wil testen als een microsoft product doet wat jij ervan verwacht kan je bij ms gratis trials downloaden. Die trials hebben een beperkte tijd bvb 180 dagen, maar zijn op geen enkele manier in functionaliteit beperkt. Na die 180 dagen weet je vast al als de software geschikt is of niet. Je mag daar zeker en vast meerdere gebruikers op laten werken, bij wijze van test / proof of concept, acceptatie etc. Wat niet kan is je productie daar op te draaien, na de proef is het gedaan, en ik geloof dat je de trial niet kunt omzetten naar een full versie

You don't need eyes to see, you need vision

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@Yalopa : In wezen zijn alle dreamspark / technet / msdn / student etc licenses gewoon 100% werkend en veelal nog niet eens door een tijdslimiet beperkt.

Het is alleen licentietechnisch een overtreding ( waardoor je net zo goed kan downloaden ). Softwarematig is er bijna nooit een beperking ingebouwd.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ken de technet / msdn licenties, maar die zijn hier nu even niet van toepassing :) De dreamscape kende ik niet, dus ik probeerde de TS een optie te geven op de vraag, hoe kan ik testen als Windows server geschikt is voor mijn bedrijfsituatie...

You don't need eyes to see, you need vision

• timskiej
Bedankt voor je reactie :)
Ik wist niet dat er ook test versies waren.
Maar ik ga wat testen in VM's om te kijken of het goed werkt.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Test versies / dreamscape versies / msdn versies het is allemaal 1 pot nat, je mag ze niet gebruiken in een productieomgeving
Pagina: 1