Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met de vooropleiding van de fotoacademie en met de HBO-opleiding in het vooruitzicht een redelijk dure printer aangeschaft zodat ik zelf voor mijn afdrukken kan zorgen. Helaas heb ik er nog niet veel plezier van gehad aangezien hij de foto's ontzettend donker afdrukt.

Ik heb ook een Spyder voor zowel printer als scherm, beide apparaten zijn gekalibreerd en zouden dus goed moeten zijn, helaas...

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v28/198914/thumpvoortweakers.jpg?t=1260994564

Dit is de foto die ik wil afdrukken. Nu is het natuurlijk wel een vrij donkere foto maar dit past bij de serie waar deze foto in hoort. Op mijn scherm is hij echter acceptabel donker, haar kleren lopen niet dicht, links onder het bed een heel klein beetje. De afdruk die uit mijn printer komt rollen is echter helemaal dicht gelopen, zowel in haar kleren als op het bed.
Ik heb de foto twee keer afgedrukt, 1 keer met mijn eigen gemaakte profiel en een keer met het standaard canonprofiel voor dit papier maar beide geven het zelfde resultaat (is dat eigenlijk al niet vreemd?)

Ik print op Canon Photo Paper Plus Semi-gloss met de originele Canon Lucia inkt en heb het profiel op de volgende manier geselecteerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=153590

Er zijn mentoren die ik kan raadplegen bij de fotoacademie en daar zal ik zeker gebruik van maken, maar wie weet is er hier iemand die hetzelfde heeft meegemaakt of de oplossing zo heeft, dan kan ik weer lekker aan de slag!

Hoe ziet de foto er bij jullie uit, te donker of niet? Want dan kan ik uitsluiten of mijn scherm gewoon veel te helder staat (al zie ik hem op het minst helder dus ook gewoon nog zonder dat hij dicht loopt) of dat er toch iets met die profielen mis gaat, zeg het maar.. Ik baal er stevig van. Natuurlijk snap ik dat je met een duur apparaat niet ineens de prachtigste afdrukken krijgt maar een acceptabele afdruk moet toch wel lukken..

Alvast bedankt :)

Edit: grootte van de foto aangepast :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kleren lopen bij mij niet dicht. (gecalibreerd scherm)
Op school vinken wij altijd black point compensation aan. Misschien dat hier het euvel in zit.

Want als je je scherm en printer gecalibreerd hebt dan zou het goed moeten zijn.

ECHTER, hoe bekijk je je foto? Daglicht, TL licht of onder normlicht zoals het hoort wanneer je een foto bekijkt en deze 1 op 1 wilt vergelijken met de versie op je scherm.

Uiteraard worden de meeste fotos nooit onder normlicht bekeken dus dan zul je hier rekening mee moeten houden met je bewerking. Dus, jij hebt jouw bewerking uitgevoerd zoals jij het wilt (zwart loopt net niet dicht), dan kan je doormiddel van curven de foto een tikkie lichter maken. Zodat het zwart niet dicht gaat lopen wanneer je het niet onder normlicht bekijkt. Dit is dan gewoon een kwestie van uitproberen hoe jouw printer en gekozen papiersoort hier op reageerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga hem nu nog een keer printen maar dan met black compensation aan. Ben benieuwd :)

Ik bekijk hem nu helemaal niet onder goed licht, gewoon het heerlijke gele licht van de lamp op mijn kamer. We hebben echter ook geen goed licht tot onze beschikking bij de beoordeling dus als het hier donker dicht loopt doet hij dat daar ook helaas ;)

Als dit niet werkt ga ik eens kijken wat er gebeurt als ik hem via levels wat lichter maak, al is hij dan voor mijn gevoel veel te licht..

Edit; ook met black compensation loopt hij dicht helaas..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedenk me trouwens ook nog eens dat een docent ooit gezegd heeft dat als je een zwart/wit foto afdrukt dat je dan de instellingen van de printer gewoon op kleur moet laten staan en niet kiezen voor zwart/wit.
Waarom? Geen idee, ben de reden vergeten. Maar ik heb het verschil gezien met een identieke foto en de zwart/wit versie die afgedrukt was met de instellingen op zwart/wit was f*cked up.
Misschien dat dit ook een reden kan zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij print al wel gewoon in kleur :) Maar toch bedankt!!!
Edit: Ik bedoel natuurlijk dat hij gewoon alle kleuren gebruikt wanneer nodig ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 21:51 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Euh... als heel de foto donkerder is; eerst exposure compenseren voor je afdrukt. Dat kan gewoon een action zijn, een basishandeling. Of je gamma.

Maar, als de kleuren/tonen verder 1:1 kloppen, alleen gewoon je zwart sneller dichtloopt... nooit over nagedacht dat dat met papier wel eens kan gebeuren? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Maar zou dat op glossy papier dan nog erger zijn dan op mat? Dát lijkt me dan weer erg raar ;) En dan zou het betekenen dat ik bij mijn bewerkingen op de gok de foto veel meer helderheid moet geven, waarom heb ik dan een gekalibreerd scherm..

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 08:28:
Maar zou dat op glossy papier dan nog erger zijn dan op mat? Dát lijkt me dan weer erg raar ;) En dan zou het betekenen dat ik bij mijn bewerkingen op de gok de foto veel meer helderheid moet geven, waarom heb ik dan een gekalibreerd scherm..
Een gecalibreerd scherm wil alleen maar zeggen dat je kleuren kloppen. En als het goed is, dat jij zoveel mogelijk zwart-grijs-wit kan onderscheiden. Maar dat zegt niets over het afdrukken op papier, daarvoor heb je printercalibratie, en tja, daar zit ook gewoon een stukje met het oog iin.

En verder kan ik niets zeggen over je papier, elk papier heeft aparte eigenschappen. Ik heb hier MOAB Entrada Rag Bright 300 papier liggen dat veel meer detail in het zwart kan laten zien dan menig glossy papier... En dat is ook nog printer afhankelijk. Een Canon IPF5100 (pigment inkt) is in staat veel meer verzadiging te tonen in de schaduwpartijen van je afdrukken dan een Canon pro9000 (dye ink) of pro9500 (pigment inkt).

En je moet niet op de gok helderheden mee gaan geven, je moet gewoon een plaat op je scherm nemen, die afdrukken, en kijken hoeveel het scheelt. Vervolgens daar een aanpassing voor maken (gamma + zoveel, of exposure+ zoveel, eventueel wat desatten en nog wat kleurzweem eruit halen), en die actie standaard toepassen voor je af gaat drukken.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 17-12-2009 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt :) Maar ik begin toch te twijfelen waarom ik voor bijna 200 euro een apparaat heb aangeschaft voor de printerkalibratie als ik toch alles op het oog moet doen omdat het met het gewone profiel niet goed is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het profiel is wel goed en is helemaal niet voor niets om 200 euro uit te geven voor een calibratie apparaat.

Je printer profiel zorgt er gewoon voor dat jouw print (onder normlicht) dezelfde weergave heeft als dat jij op je scherm ziet. Zodra je je foto niet onder het normlicht bekijkt gaat deze vlieger niet meer op. Dus wil jij een print bij bijvoorbeeld daglicht/TL licht or whatever bekijken, en deze 1 op 1 vergelijken met hetgeen op je scherm te zien is zul je dus zelf in moeten grijpen bij de bewerking van je foto.

Dus, het gewone profiel, zoals jij dat noemt, is wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Dat niet alleen... nogmaals; ook een calibratie kan er gewoon naast zitten, zeker wat betreft gamma/helderheid, en ook je medium kan erg verschillen. Papier loopt soms gewoon eerder dicht dan je scherm. En heb je je printer wel gecalibreerd op deze papiersoort? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:49

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat mensen hier al wel aangeven, je
medium is zodanig anders dat je blacks heel anders tonen.
Hou je print eens voor het raam en laat het licht door het papier gaan terwijl je de foto bekijkt.

Grote kans dat je print niet dichtgelopen was zoals je dacht en dat je het nu wel zit in de schaduwen qua detail. Papier is gewoon anders en werkt anders, reflecterend licht van je papier kan je amper vergelijken met een scherm dat zelf licht geeft.
Bekijk je plaat dus eensterwijl je buiten staat met het mooie diffuus overdag licht.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1