Ubuntu/9.10 mythtv 0.22 geluid weergave probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 23:20
Ik zit met het volgende ik heb een systeem met mythtv dat altijd Debian draaide omgezet naar ubuntu omdat de Debian installatie eigenlijk al behoorlijk beschadigd is en ik recent niet meer zo te spreken ben over de Debian desktop ervaring.

Hoe dan ook daardoor zit ik nu vast aan de ingebouwde media speler van mythtv die het tot mijn verassing veel beter doet dan indertijd op debian.

Maar ik heb deels bestanden die 5.1 audio hebben en deels niet, nou kan ik in de instellingen aangeven dan ik ALSA:surround51 en dan kan ik dus 5.1 audio gebruiken en over het algemeen ook minder kanalen (4.0 2.0 etc.) maar als de audio in de film een samplerate van 44,1kHz heeft dan gaat het fout.

Dit komt voor zover ik kan zien doordat bij het openen van de sound device 44,1kHz wordt aangevraagd terwijl daarna de speler het geluid upsampled naar 48kHz en dat wordt dan niet door de geluidskaart (VIA 8237) geaccepteerd.

Alle oplossingen die ik online zie lijken te zijn gericht op mensen die externe geluidsdecoders hebben en daar het geluids signaal daar via s/pdif naartoe willen sturen.

De foutmelding:
code:
1
2
3
4
Opening audio device 'surround51'. ch 6(2) sr 44100
Opening ALSA audio device 'surround51'.
AudioOutput Error: Rate doesn't match (requested 44100Hz, got 48000Hz)
AudioOutput Error: Unable to set ALSA parameters

Helaas kan ik door de implementatie van "Storage Groups" in 0.22 mplayer niet als default player gebruiken, daarnaast heb ik nog een raar probleem dat zolang mythfrontend draait ik geen films kan afspelen in mplayer, ze openen en spelen een paar frames en 'pauzeren' dan zonder verder uitleg, je kunt wel springen naar een ander punt in de film en dan worden er weer een paar frames gespeeld en dan pauzeert de film weer zonder verder af te sluiten, een foutmelding te geven of geluid ten gehore te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
=Schopje=
Ik zit nog steeds met het probleem, het komt dus 99% zeker doordat bepaalde bestanden een samplerate van 44,1kHz hebben en dat dus aanvragen maar daarna door de decoder worden ge-upsampled naar 48kHz waardoor de geluidskaar/alsa/pulse in de verkeerde modus zitten om de stream te ontvangen en stikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Heb je het over video of ook over geluid? Voor video heb ik als standaard speler mplayer in gebruik. Het enige wat bij niet werkt zijn HD-films, maar dat komt door de cpu in mijn test-pc (een PIII 800 Mhz).
Mijn ervaring met mplayer is dat je het beste zo min mogelijk eraan moet instellen en mplayer alles zelf moet laten uitzoeken.

Ik heb ook eens zitten kijken wat je bedoeld met "Storage Groeps", maar ik zie niet waarom je daardoor mplayer niet als standaard speler kunt gebruiken. Voor zover ik weet heeft MythMusic (waar ik zelf wat problemen mee heb) altijd al de ingebouwde speler gebruikt en voor video kan je gewoon je eigen player instellen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Ik heb het over geluid, in de vorige setup gebruikte ik eigenlijk ook altijd mplayer aangezien die betere performance gaf dan de interne speler en ik daarmee van te voren aan kon geven welke soundtrack moest worden gespeeld etc.

Met Storage groups geeft de mythvideo interface myht://file@host of iets in die trend aan mplayer, daar kan mplayer helaas niets mee.

Nou heb ik al geprobeerd om
code:
1
mplayer /path/to/file #
te gebruiken als "custom command" waarmee dan myth://file@host in feite uit zou zijn gezet en dat werkt ook wel maar dan zit ik alsnog met het probleem dat mythtv er op de een of andere manier voor zorgt dat mplayer meteen stopt zonder iets te doen zoals ik hier boven al beschreef. (Overigens doet ook totem het niet zonder verder uitleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hoe heb jij je partities of shares gekoppeld dan? Op mijn MythBuntu systeem, met MythTV 0.22 draai ik alles vanaf een NFS-share en met video (die via mplayer gespeeld worden) heb ik dus totaal geen problemen...

En heb je wellicht bij je film-instellingen bij bestandtypen nog staan dat bepaalde type bestanden via de interne speler afgespeeld moeten worden? Ik heb daar namelijk wat problemen mee gehad.

Met geluid bedoelde ik overigens bronnen met puur alleen geluid die via MythMusic afgespeeld worden, zoals mp3's, flacs of AAC-bestanden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
deepbass909 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:11:
Hoe heb jij je partities of shares gekoppeld dan? Op mijn MythBuntu systeem, met MythTV 0.22 draai ik alles vanaf een NFS-share en met video (die via mplayer gespeeld worden) heb ik dus totaal geen problemen...
Allemaal lokaal, is jou mythbuntu een upgrade van een oudere versie van mythtv of een clean install?
Mijn systeem is een clean install en gebruikt SGs (maar as said ook als ik ze niet zou gebruiken kan ik niks doen omdat mediaspelers niet werken als mythfrontend draait).
En heb je wellicht bij je film-instellingen bij bestandtypen nog staan dat bepaalde type bestanden via de interne speler afgespeeld moeten worden? Ik heb daar namelijk wat problemen mee gehad.
Alles wordt met de interne speler gespeeld. Ik heb helaas geen andere keus.
Met geluid bedoelde ik overigens bronnen met puur alleen geluid die via MythMusic afgespeeld worden, zoals mp3's, flacs of AAC-bestanden.
Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd om mythmusic te gebruiken omdat dat een minder belangrijke functie is in dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Keeper of the Keys schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:34:
[...]

Allemaal lokaal, is jou mythbuntu een upgrade van een oudere versie van mythtv of een clean install?
Mijn systeem is een clean install en gebruikt SGs (maar as said ook als ik ze niet zou gebruiken kan ik niks doen omdat mediaspelers niet werken als mythfrontend draait).
Mijn systeem was een clean-install van Mythbuntu, dus ik vind het wel wat bijzonder dat daar dan verschil in zou zitten.
[...]

Alles wordt met de interne speler gespeeld. Ik heb helaas geen andere keus.
Ik blijf dit sterk vinden. Ik kan voor Mythvideo precies opgeven welke speler er gebruikt wordt (intern, mplayer, vlc, etc), inc. cmd-line opties die noodzakelijk kunnen zijn. Weet je zeker dat je in de goede config-schermen aan het kijken bent?
[...]

Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd om mythmusic te gebruiken omdat dat een minder belangrijke functie is in dit systeem.
Voor mij is het eigenlijk precies andersom, muziek is prio 1 en dan komt pas video...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
deepbass909 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:50:
[...]

Ik blijf dit sterk vinden. Ik kan voor Mythvideo precies opgeven welke speler er gebruikt wordt (intern, mplayer, vlc, etc), inc. cmd-line opties die noodzakelijk kunnen zijn. Weet je zeker dat je in de goede config-schermen aan het kijken bent?
Als mythfrontend draait dan kan ik met geen enkele andere mediaspeler een mediabestand afspelen (als ik dus wissel naar een andere desktop oid om uit de commandline een video te starten dan speelt die precies 1 seconde en stopt/pauzeert), ook als ik in mythtv voor een video de commandline instel zodat deze start met de lokale path werkt dat gewoon niet.

Daarom heb ik geen keus, verder maken de SGs het ook iets lastiger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Niet zo heel moeilijk om met Alsa en een .asoundrc de samplerate van alles aan te passen naar 48KHz:
http://alsa.opensrc.org/....ing_Sample_Rates_On_Input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Dat werkt helaas dus ook niet voor me, omdat mythtv 44,1kHz heeft aangevraagd en al 48kHz verstuurt door het upsampelen van de decoder.

Ik ga denk ik maar de films allemaal upsampelen, ik ben ze hoe dan ook opnieuw aan het het omzetten naar x264 om ruimte te besparen.

En misschien stop ik tzt nog een SB live 5.1 of een audigy in deze machine (als ik ze makkelijk & goedkoop kan vinden) en dan handelt de hardware het af en vermoed ik dat ik er ook geen/minder last van zal hebben (ik denk hierbij aan heel lang geleden toen sw. mixen nog niet zo goed werkte maar op mijn computer met audigy ik toch doodleuk een 5.1 stream en tegelijk andere dingen kon afspelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je PulseAudio hebt, waarom niet 48 kHz aangeven bij de configuratie ervan? Dan doet Pulse het zelf upsamplen voordat het naar je audiokaart gaat, of downsampled 't als het nodig is (mocht je 44,1 in stellen).

Wat krijg je als je mplayer via een terminal start met een video? Welke output wordt er gebruikt als standaard? Waarschijnlijk ALSA, en dat kan je probleem verklaren (hoewel ik zonder problemen ALSA kan gebruiken met mplayer, al heb ik geen mythtv of wat dan ook voor MC).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik weet niet wat Ubuntu standaard pakt, maar ik dacht Pulse. Ik draai Mythbuntu en die heeft geen Pulse, maar draait via Alsa. Weergave verloopt via mijn SB!Live (1e gen.) en dat loopt probleemloos. Sinds dit weekend worden AC3 en DTS ook netjes via de S/PDIF- Coax doorgegeven.

Maar ik denk dat de TS toch vooral z'n probleem moet zoeken in de hardware aansturing.

Ik zal vanavond eens op m'n laptop kijken, die heeft dacht ik dezelfde chip. Volgens mij kan die gewoon verschillende sample-rates aan namelijk.

Pagina: 1