Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Casus: Volvo 940 loopt slecht

Pagina: 1
Acties:

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik wilde bij deze jullie de volgende casus voorleggen:

Ik heb 25.000 kilometer geleden een Volvo 940 Estate 2.3i op LPG (Vialle) gekocht (Motor B230FB).

Sinds ik deze auto in mijn bezit heb, loopt hij slecht op benzine (onregelmatig stationair, en onregelmatig tot aan half gas). Afijn, ik rij toch altijd op gas, dus geen probleem. Wel was het zodat de auto bij vochtig weer ging stotteren, pruttelen en uiteindelijk stopte met lopen. Na veel speurwerk erachter gekomen dat er vocht tussen de motorkap en de parafan lekte, en op de verdelerkap kwam. Na dit verholpen te hebben, geen problemen meer. Wel slecht lopen op benzine nog steeds.

Echter, een tijdje geleden (na ca. 25.000) begonnen de problemen weer. Na een tijd rijden op LPG (km of 50) begon de auto te stotteren, vooral na een tijdje het gas gelift te hebbenen weer gas geven. Dit probleem werd erger naarmate er neerslag was. Op het moment dat je dan even overschakelde op benzine, en weer terug op gas, was het probleem tijdelijk verholpen. Het kwam wel weer terug, met steeds kleinere intervallen.

Een beurt doet wonderen, leek me, dus nu staat hij bij de garage. Inmiddels zijn vervangen:
- Verdelerkap
- Rotor
- Bougies
- Kleppen gesteld

Brandstof+ontstekingscomputer geven geen foutmeldingen.

Nu loopt ie nog even beroerd op benzine (gepaard met zwarte rook), maar ook op LPG, zij het minder erg! Stationair redelijk te doen, vol gas ook, maar tot ongeveer half gas stotteren...

Ik hoop dat dit verhaal enigszins overzichtelijk is en dat mensen mij kunnen helpen, want zowel de garage als ik weten het niet meer Bij voorbaat dank...

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Wat even belangrijk is voor jouw situatie: zorg eerst dat je écht weet wat het probleem veroorzaakt.
Het is een oude auto en om straks domweg allerlei dingen te vervangen om er dan als laatste achter te komen dat het eigenlijk niet repareerbaar is zou eeuwig zonde zijn.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36
Ik weet niet wat en hoe je relatie met je garage is, maar met alle respect; direct een andere garage zoeken !
Een garage " die het niet meer weet" heb je imho helemaal niets aan. Als de band lek is zie ik dat zelf ook wel !
De bougiekabels heb je overigens niet vervangen ? ben geen expert, maar het klinkt allemaal een beetje als een electrisch probleem, het gas/benzine verhaaal heeft er denk ik weinig mee te maken.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Bedankt voor je reactie DaWan!

Maw: total loss :-)

Het is een oude auto, maar verder in goede conditie... Deze auto's brengen in goede conditie nog redelijk wat geld op, dus wil hem niet gelijk afschrijven :)

En domweg vervangen, vind ik eerlijk gezegd kort door de bocht, want deze onderdelen waren echt aan vervanging toe!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-11 17:58
hoeveel Km heeft deze auto al op LPG gelopen?
hoe geavanceerd is de LPG-installatie?
start de auto altijd op benzine en schakelt hij automatisch over op gas?
als dit niet zo is, dan wordt de brandstofpomp nauwelijks meer gebruikt en kan deze drooglopen.
hierdoor kan de motor slecht gaan lopen, indien er op benzine wordt overgeschakeld.
er is al het een en ander aan de ontsteking vernieuwd, maar zijn de bougiekabels ook vernieuwd??
dat kan wonderen doen!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
MEN-O schreef op woensdag 16 december 2009 @ 19:58:
Ik weet niet wat en hoe je relatie met je garage is, maar met alle respect; direct een andere garage zoeken !
Een garage " die het niet meer weet" heb je imho helemaal niets aan. Als de band lek is zie ik dat zelf ook wel !
De bougiekabels heb je overigens niet vervangen ? ben geen expert, maar het klinkt allemaal een beetje als een electrisch probleem, het gas/benzine verhaaal heeft er denk ik weinig mee te maken.
De garage zegt eerlijk geen LPG-expert te zijn (en daar zijn er veel van). Voordat we hem naar de LPG-expert sturen, willen we eerst "samen" wat research doen, om te kijken of we tot een oplossing kunnen komen. Dat zou mij veel geld schelen :)

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
hensdesk schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:00:
hoeveel Km heeft deze auto al op LPG gelopen?
hoe geavanceerd is de LPG-installatie?
start de auto altijd op benzine en schakelt hij automatisch over op gas?
als dit niet zo is, dan wordt de brandstofpomp nauwelijks meer gebruikt en kan deze drooglopen.
hierdoor kan de motor slecht gaan lopen, indien er op benzine wordt overgeschakeld.
er is al het een en ander aan de ontsteking vernieuwd, maar zijn de bougiekabels ook vernieuwd??
dat kan wonderen doen!
Deze auto heeft bijna 5 ton achter de kiezen. Het is een AMS LPG--installatie (vrij ongecompliceerd). Hij start eerst op benzine.

Bougiekabels zijn overigens nog niet vernieuwd...

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-11 17:58
bougiekabels zijn niet zo erg duur en je kan altijd eerst doormeten of er ergens spanning weg lekt op de kabel.
maar eeeh, 500.000Km gelopen is toch erg veel, zelfs voor een Volvo motor.
het kan zijn dat je kleppen toch niet meer helemaal fris zijn of dat de gehele motor al de nodige slijtage heeft, waardoor hij beroerd gaat lopen.
ik zou eerst maar eens bezig gaan met de bougiekabels!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
hensdesk schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:06:
bougiekabels zijn niet zo erg duur en je kan altijd eerst doormeten of er ergens spanning weg lekt op de kabel.
maar eeeh, 500.000Km gelopen is toch erg veel, zelfs voor een Volvo motor.
het kan zijn dat je kleppen toch niet meer helemaal fris zijn of dat de gehele motor al de nodige slijtage heeft, waardoor hij beroerd gaat lopen.
ik zou eerst maar eens bezig gaan met de bougiekabels!
500.000, is net ingelopen! Deze motoren kunnen heel wat hebben... Heb ze gezien met 9 ton!

De kleppen zijn nog fris. Slijtage van de motor valt mee, want hij loopt nog bijna de volgens de fabriek opgegeven topsnelheid.

Bougiekabels is een goed optie, maar toch niet vreselijk goedkoop (77 euro). Volgens de garage zijn ze overigens nog in prima staat.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36
Je kunt de boel (vooral de kabels dus) inspuiten met wd40, ik geloof dat er ook speciale spray voor is

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Dat lijkt mij in dit geval niet de oplossing... Dan gaat hij toch niet ineens goed lopen op benzine bijvoorbeeld?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

5 ton "net ingelopen"? Van welke planeet ben jij?

De meeste LPG-motoren gaan tussen de 150-250.000 km mee, daarna is er dermate veel schade aan kleppen, gasklephuis, etc. etc. dat reparatie economisch gezien niet rendabel is (lees: motorrevisie).
Er zijn motoren die speciaal voor LPG geschikt gemaakt kunnen worden door extra harde kleppen, andere brandstofpomp etc. etc. (ben geen techneut) maar dan nóg is 5 ton erg veel.

Dat 'ie de topsnelheid haalt zegt ook niets; F1 motoren lopen het hardst vlak vóór ze naar de eeuwige motorvelden vertrekken...

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Dan ken jij deze Volvo's kennelijk niet. Die gaan echt makkelijk 5 ton mee.
Dat je dat niet weet impliceert juist dat jíj van een andere planeet komt ;)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Eens even denken..

De injectie, is dat een K jettronic?

Hoe is je luchtweger? Ik denk aan backfire (want lpg) dus kapotte schijf.

Ook kan de regelplunjer vastgekoekt zitten met oude vergomde benzine, evenals de koudestart plunjer. Ook kan je kijken naar het relais die de koudstart regelt. (als ik "zwarte wolken lees, denk ik aan een veels te rijk mengsel). Ook je warmloopregelaar (meestal een bimetaal onder de stuwschijf) is daarom een verdachte; als die niet warm wordt zal de motor altijd rijk blijven lopen.

Dat de boel niet goed op LPG wil lopen is meestal te danken aan een "zieke" ontsteking, maar ook de verdamper zelf kan op zijn eind zijn of vol zitten met sludge, kijk daar eens naar. Heb je de mogelijkheid om die om te ruilen voor een ander? Een OMVL kost je los 100 eutjes denk.

Dit soort klusjes zijn bijzonder arbeidinstensief, en niet elke garage heeft er meer de kennis voor. Imho kan je je auto daar beter weghalen en hem mbv een werkplaatshandboek en bijv. het forum van volvolvo.nl uit elkaar peuteren, anders loop je er echt op leeg.

Wise enough to play the fool

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
woelders schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:22:
5 ton "net ingelopen"? Van welke planeet ben jij?

De meeste LPG-motoren gaan tussen de 150-250.000 km mee, daarna is er dermate veel schade aan kleppen, gasklephuis, etc. etc. dat reparatie economisch gezien niet rendabel is (lees: motorrevisie).
Er zijn motoren die speciaal voor LPG geschikt gemaakt kunnen worden door extra harde kleppen, andere brandstofpomp etc. etc. (ben geen techneut) maar dan nóg is 5 ton erg veel.

Dat 'ie de topsnelheid haalt zegt ook niets; F1 motoren lopen het hardst vlak vóór ze naar de eeuwige motorvelden vertrekken...
Bovenstaande is erg kort door de bocht. Deze volvo-motoren staan bekend om hun enorm lange levensduur... Ok, een keer een kop vervangen (meestal na 4 ton, bij mij al eens gedaan) en wat andere dingen, dat zal voorkomen. Maar in de basis een enorm degelijk blok+auto. Deze km-standen zijn absoluut geen uitzondering!

En inwendige slijtage (zuigers etc), kan enigszins beoordeeld worden door de topsnelheid.. (met ernstig verminderde compressie, haalt hij dit nooit).

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:24:
Eens even denken..

De injectie, is dat een K jettronic?

Hoe is je luchtweger? Ik denk aan backfire (want lpg) dus kapotte schijf.

Ook kan de regelplunjer vastgekoekt zitten met oude vergomde benzine, evenals de koudestart plunjer. Ook kan je kijken naar het relais die de koudstart regelt. (als ik "zwarte wolken lees, denk ik aan een veels te rijk mengsel). Ook je warmloopregelaar (meestal een bimetaal onder de stuwschijf) is daarom een verdachte; als die niet warm wordt zal de motor altijd rijk blijven lopen.

Dat de boel niet goed op LPG wil lopen is meestal te danken aan een "zieke" ontsteking, maar ook de verdamper zelf kan op zijn eind zijn of vol zitten met sludge, kijk daar eens naar. Heb je de mogelijkheid om die om te ruilen voor een ander? Een OMVL kost je los 8 tientjes denk.

Dit soort klusjes zijn bijzonder arbeidinstensief, en niet elke garage heeft er meer de kennis voor. Imho kan je je auto daar beter weghalen en hem mbv een werkplaatshandboek en bijv. het forum van volvolvo.nl uit elkaar peuteren, anders loop je er echt op leeg.
Het is een LH jetronic.
De LMM gebruikt hij niet (as far as I know) op gas bij deze installatie. Defect zou mogelijk kunnen zijn ivm backfire inderdaad...
De zwarte wolken e.d. geeft hij ook als hij warm is.

De garage rekent verder geen arbeidsloon in deze!

Bedankt voor de tips, ik zal alle tips verzamelen en doornemen/doorgeven!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Even achterhalen of de benzinetoevoer wel goed wordt afgesloten wanneer je op LPG gaat rijden. Makkelijk te controleren door de benzineleiding los te halen wanneer de motor al op LPG loopt. Ik weet niet of dat er nog benzineafsluiters worden gebruikt bij een injectiemotor, maar het zou goed kunnen dat er één van deze afsluiters een beetje benzine lekt.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Als bij 4 ton de kop is vervangen zal 't iig niet aan je kleppen liggen zou je zeggen.
Klinkt inderdaad als een probleem met de LMM.

-Vervang iig ook nog ff de bougiekabels en de bobine en kijk/zorg even dat de massa goed is.
Zijn de bougie's ook (nog) in orde ?

-Nergens vacuumlekken ? Spuit even in de rondte met een bus remreiniger, vooral de kniestukjes van de vacuumleidingen willen nogal eens scheuren vertonen.

-Injectoren nog in orde ?

Ik zit toch nog ff te denken, zwarte rook, zijn de kleppen wel correct gesteld ? En heb je geen last van carterdruk ? In dat geval kan je ook een rotte zuigerveer hebben of teveel speling op je klepgeleiders (slechte of niet echt gereviseerde kop)

Qua km's moet het makkelijk kunnen, ik rij zelf een 940 met 410 duizend en heb nog een 850 met 580 duizend staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 17-12-2009 00:22 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Part
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

teacher schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:24:
.....

Dat de boel niet goed op LPG wil lopen is meestal te danken aan een "zieke" ontsteking, maar ook de verdamper zelf kan op zijn eind zijn of vol zitten met sludge, kijk daar eens naar. Heb je de mogelijkheid om die om te ruilen voor een ander? Een OMVL kost je los 100 eutjes denk.

...
Vrijwel zeker dat dit de oorzaak is. (de verdamper)
Dit omdat de problem pas voordoen na 50Km en na overschakelen op benzine de problemen even weg zijn.

Probleem is dat de verdamper niet voldoende koelwater krijgt door de troep die er in zit. De troep zal een mengsel van olie en kalk zijn.
Hierdoor bevriest de verdamper. Je kan dit eenvoudig controleren door 50km te rijden en dan te voelen of de verdamper warm is. Grote kans dat het ijs er dan al opstaat. De verdamper moet aan 1 zijde heet aanvoelen als hij goed werkt.

Als je een beetje handig bent dan kan hem zelf uitelkaar halen en schoon maken. Je hebt dan wel een revisie set nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Part op 17-12-2009 00:52 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Bij de 940's wordt de verdamper trouwens ook vaak vrij hoog gemonteerd waardoor 'ie gauw bevriest omdat het koelwaterniveau net wat te laag is.
Maar dat verklaart niet echt de problemen op benzine.

Voor de meeste verdampers heb je revisiekitjes van een paar euro is mijn ervaring.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Voor dergelijke specifieke problemen kan ik je www.problemcar.nl aanbevelen. Daar komen veen proffesionals die vaak snel en inhoudelijk goede reacties geven.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 17 december 2009 @ 00:54:
Bij de 940's wordt de verdamper trouwens ook vaak vrij hoog gemonteerd waardoor 'ie gauw bevriest omdat het koelwaterniveau net wat te laag is.
Maar dat verklaart niet echt de problemen op benzine.

Voor de meeste verdampers heb je revisiekitjes van een paar euro is mijn ervaring.
Ik denk ook dat het niet 1 probleem is, maar 2:

1. de verdamper
2. dichtgekoekte injectie vanwege weinig lopen op benzine.

Bij gas auto's die slecht lopen is het devies om hem eerst weer goed lopend op benzine te maken, en dan pas naar de LPG installatie te kijken.

Dus: als het een LH jetronic is:
*kijk dan eens naar de weerstandsdraad van de luchtmassameter. Is die vies? Beroet? Klopt de weerstand nog?
*Kijk eens naar je lambda sensor; geeft die nog goede waardes door? Is je uitlaat nog gasdicht tot aan de lambda sensor?
*Hoe is de stappenmotor van de stationair toerentalregelaar?
*hoe is je sensor van je koelwater?

Wise enough to play the fool

Pagina: 1