Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05-2021

Qyx

industrieel ontwerper

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik ben van plan volgend jaar Industrieel Ontwerpen te gaan studeren op de UT. Hiervoor ga ik een laptop kopen, ik ben Apple-fan. Dus ik wil een Macbook Pro aanschaffen, een 13inch-model.

Voor mijn aankomende studie moet ik Solidworks gaan draaien, dus ik vraag me af wie hier ervaring mee heeft op een MBP.
En welke versie kan ik het beste nemen?
Voldoet de 13-inch: 2.26GHz met extra geheugen(dan dus 4GB) of is het toch beter om de 13-inch: 2.53GHz dan te kopen?

Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen met mij kunnen delen,

Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

breinonline

Are you afraid to be known?

Met CAD heb je nooit rekenkracht teveel uiteraard. Ik zou zeggen, kijk naar de minimale systeemeisen en daarna naar je portemonnee.

[ Voor 3% gewijzigd door breinonline op 16-12-2009 19:07 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317160

Volgend schooljaar of volgend kalenderjaar?

Als het volgend schooljaar is... en je kunt wachten met kopen... dan zal je dilemma waarschijnlijk vanzelf een andere vorm aannemen. Er gaan namelijk geruchten dat de pro-lijn vernieuwd gaat worden (betere specificaties). Wanneer precies weet niemand, maar ik denk dat het vrij veilig is om aan te nemen dat dat voor volgend schooljaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Topicstarter
bedankt voor de snelle reactie. het is volgend schooljaar, dus 2009/20102010/2011 dus.;p
Ik heb het geld nu toch nog niet en ben van plan zo rond het eindexamen te kopen. dus in juni zo'n beetje. Ik las ook al op macrumors dat er een update aan lijkt te komen, maar weet iemand al wat het ongeveer inhoudt?

[ Voor 3% gewijzigd door Qyx op 16-12-2009 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:07
pwa, ik studeer zelfs ID in eindhoven, en hier lopen genoeg mensen met een mac rond. Heb alleen geen idee of die ook sollidworks proberen te draaien. maar k hoor mensen dr alleen maar over dat ze zo lekker werken dus t zou goed genoeg moeten zijn :P

oh en di 0.27 meer ghz maken niet heel veel uit imo >.<

maar hebben ze bij de UT niet ook een laptop programma elk jaar?

(dit is vooral handig aangezien je er dan waarschijnlijk een verzekering bij krijgt voor een nette prijs, en als je afhankelijk bent van je laptop is dat toch zeer prettig)

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeerkatMayor
  • Niet online
hmm ik heb sinds afgelopen vakantie een MBP, en studeer WB in twente ;). Mijn mbp is de 13inch 2.53ghz 4gb versie, en bevalt fantastisch, hij is misschien iets minder snel dan de laptop van de UT, maar voldoet prima (helaas moet je ervoor wel elke keer rebooten naar windows). Heel af en toe lagt ie een klein beetje, maar dat was ook alleen maar bij een hele grote file. Verder loopt ie als een zonnetje.

Over de UT-laptop: is een smerig goed ding, maar ik heb met mijn mbp toch een stuk minder problemen (er zijn nogal wat problemen met wireless op die laptops e.d.), En die verzekering, tja, accidental damage is wel erg handig.
Dus, t is maar net je afweging. iig hoef je je over SW niet druk te maken als je de 2.53ghz koopt (en ik denk niet dat dat heel erg veel verschil gaat maken als je de 2.26ghz neemt).

Veel plezier bij IO, miss zie ik je volgend jaar nog wel in de Horst rondlopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Topicstarter
@ Schnitzel, wie weet!
Ik was er maandag nog voor een meeloopdag. Die verzekering kan mij niks schelen, als ik een MBP kan gebruiken die zonder problemen werkt met de benodigde programma's is het goed. En dat bevestigen de meesten hier, dus top!
Ik wacht even af in de hoop op een mooie update. Voorlopig gebruik ik thuis toch nog mijn MacMini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:55

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Qyx schreef op woensdag 16 december 2009 @ 19:13:
bedankt voor de snelle reactie. het is volgend schooljaar, dus 2009/2010.
Ik heb het geld nu toch nog niet en ben van plan zo rond het eindexamen te kopen. dus in juni zo'n beetje. Ik las ook al op macrumors dat er een update aan lijkt te komen, maar weet iemand al wat het ongeveer inhoudt?
Het huidige schooljaar is 2009/2010, het volgende schooljaar is 2010/2011.

Solidworks draait niet onder Mac OS X, in een VM draaien kost je snelheid, wat je zeker niet wil. De beste optie is dan een Dual boot systeem met Bootcamp en MS Windows (7) met daar Solidworks.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Topicstarter
Ohja, foutje, heb het aangepast. Het was ook mijn bedoeling Windows er dan nog naast te installeren via Bootcamp. Wat lijkt jullie de beste oplossing: (ik weet nog niet welke versie ik moet gaan gebruiken van SolidWorks): XP, Vista of 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS Motorsport
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2023
Ik heb zelf sinds kort de 13 inch MBP 2.53 ghz en draai er ook Solidworks op in bootcamp icm Windows 7 64-bit.
Het enige probleem dat ik heb dat alles nog vrij regelmatig crasht (fout in solidworks en wordt onmiddellijk afgesloten). Met mijn windows laptop had ik dit nooit, ben er nog niet helemaal achter wat dit veroorzaakt.
In 32-bit draait alles wel gewoon goed, dus denkt dat het wachten is op de nieuwe bootcamp drivers.
Inventor draait trouwens wel gewoon zonder problemen onder 64-bit.

Maar ik zou je sowieso minimaal 4GB geheugen aanraden, als ik een beetje een interessante assembly heb dan zit de 2GB al vol.
Het echte Cad werk doe ik trouwens gewoon op mijn desktop, gaat alles net even sneller en soepeler. Macbook gebruik ik alleen op school als ik iets wil laten zien, of snel een idee wil verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Topicstarter
@DS Motorsport

4GB was ik ook van plan. Dat ie af en toe crasht kan altijd gebeuren. Dus gewoon regelmatig opslaan. Ik denk dat ik ook maar voor Windows 7 via Bootcamp ga. Welke versie gebruikte jij van SolidWorks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS Motorsport
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2023
Ik heb de 2009-2010 student editie en de 2010 premium versie. De student versie staat op de macbook en de 2010 premium op de desktop.

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Topicstarter
Bedankt, ik krijg zover ik weet ook de student versie dus die zou de MBP dan gewoon moeten kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09-2024
Studeer ook IO op de UT.
SolidWorks draait prima op mijn Alu Macbook 13inch onder windows 7.

Heb zelf de 2.0 GHz met 2GB intern, bij zware bestanden wordt het wel wat moeilijker, maar acceptabel. Binnenkort wel even 4GB inpluggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Topicstarter
@ petrr

2Ghz? Dus dan zou de instapversie MBP ook voldoende moeten zijn. Die heeft een Core 2 Duo 2.26Ghz.
Ik bestel hem dan wel gelijk met 4GB geheugen, maar dat zou een mooie meevaller zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Niet online

AFR

Mijn ervaring is dat een instapmodel met wat extra geheugen ruim voldoende is om SolidWorks te draaien. Wel vind ik - persoonlijk - de resolutie van een 13" scherm veel te laag voor serieus gebruik van SolidWorks. Persoonlijk zou ik mijn budget daarom liever besteden aan een (extern) beeldscherm met een fatsoenlijke resolutie dan aan een snellere processor.

Vooralsnog lijkt alleen SolidWorks 2010 goed onder Windows 7 te werken, maar de kans is groot dat deze nog niet door de onderwijsinstelling beschikbaar wordt gesteld (en zeker wanneer je op de uni met bedrijven gaat samenwerken is het gebruik van minder legale versies absoluut uit den boze). Daarnaast heb ik het idee dat de support voor Windows XP vooralsnog beter is onder bootcamp en VMWare (supersnelle hibernate mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Topicstarter
Goed om te horen. Ik heb een 26'' LCD-scherm staan. Die ga ik wss als extern scherm gebruiken dus dat is het probleem niet. Wat ik trouwens hoorde op een meeloopdag is dat ze Windows en alles gewoon van het netwerk van de uni kunnen plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Zorg vooral dat je een flinke sloot geheugen hebt, des te complexer de assemblies die je kunt maken.

En ik wou wat over de schermdiagonaal zeggen maar als je een 26" scherm eraan hangt maakt dat niet zoveel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisje182
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-06 12:31
Ik heb een Late 2008 macbook unibody. 2,4 ghz, 4gb ram. Ik draai op het moment solidworks 2010 op windows 7. Het draait allemaal prima. heb er nog niet heel veel mee gedaan (nog geen grote assembly's ofzo) Maar ik heb ook een tijdje 2009 op windows xp gedraaid, en dat liep als een zonnetje. Opstarten is wat trager dan ik gewend was (in vergelijk met OSX), maar dat zal wel gewenning zijn ofzo, als het eenmaal liep, liep het ook.

Ik denk dat 4gb ram wel een hoop zal uitmaken, dus die raad ik je wel aan. Maar ik denk dat die 0,27 ghz niet veel uitmaakt...

Als je veel cad werk doet (thuis) maar ook veel naar school moet, kan je prima uit de voeten met een groot exern scherm thuis, en de 13" op school. Als je veel on the spot moet solidworksen, is een groter scherm wel fijn.

That was my opinion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Topicstarter
Top, bedankt voor de reacties.
Ik twijfel nu wel tussen de 2,26 en 2,53GHz processors. Ik wil sowieso 4GB erin, 8GB is way to expensive.

Is die 150 euro extra betalen voor de 2,53GHz het wel waard, of ga ik hier niks van merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Niet online

AFR

Zo'n klein verschil in processorsnelheid heb ik zelf nog nooit gemerkt. Ook bij wat complexere assemblies volstaat de "trage" processor om de tekening realtime te updaten. Als het updaten toch te traag wordt kun je altijd nog een iets eenvoudige renderoptie kiezen tijdens het tekenen.

Wel kun je het gebruik van SolidWorks enorm vereenvoudigen/versnellen door gebruik te maken van een goede 3D muis zoals de 3D SpaceBall. Met name assemblies zijn een stuk eenvoudiger te maken. Ik zou de 150,- daarom eerder besteden aan een (tweedehands) muis dan aan een iets snellere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je gaat hem eind Juni kopen en wilt nu al advies? Wacht gewoon 5-6 maanden. Dan zijn er nieuwe modellen waarschijnlijk, zijn prijzen anders en kan je je ondertussen eens uitgebreid inlezen in Macs en Windows op en Mac.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik kan je vertellen, veel solidworksen doe je ook @ de UT, dus ik zou echt eens HEEL goed nadenken of ik niet een hogere resolutie zou willen. Ik zou ECHT niet minder dan 1650X1080 willen, soms werk ik met een manual d'r smal naast en dan vind ik m'n solidworks scherm al zo klote klein (echter fijner dan steeds heen en weer klikken). Een 15 inch gaat nog mooi in een 'gewone' schoudertas.

Overigens maakt de UT inprincipe elk nieuw jaar gebruik van de vorige versie, dus het jaar 2009/2010 van solidworks 2009, 2009 doet 't overigens prima onder Win 7 (waar 2008 het onder vista niet eens knap deed).
Verder idd sowieso 4gb geheugen nemen en het is jammer dat je dan geen Quadro of ATI/AMD professionele kaart hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173017

Ik zou ook HEEL goed nadenken of je niet toch aan het laptopproject deelneemt. Ik heb zelf een MBP 15", 2,8 Ghz van afgelopen zomer en draai solidworks onder windows XP via bootcamp, dat loopt gewoon als een zonnetje (geen crashes of iets dergelijks). Maar ik heb daar wel 2100 euro voor moeten betalen. Via het laptopproject werd er toevallig een laptop verkocht met ongeveer dezelfde processor, videokaart en geheugen (alleen met windows natuurlijk). Hier werd echter rond de 1500(!) euro korting op gegeven. Je moet je goed realiseren dat je een hoop geld kan besparen door deel te nemen aan het laptopproject en dat voor andere dingen kan gebruiken (veel te groot scherm voor op je kamer bijvoorbeeld), want de kortingen zijn echt belachelijk. Ik zit zelf trouwens op de TU Delft maar volgens mij is het laptopproject in Twente vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als ik het zo zie (heb even gezocht bij de UT) heb je voor minder dan 900 euro, een HP Elitebook 8530w. Volgens de pricewatch kost de 500GB-versie meer dan 1600 euro. Nu dat lijkt me een fantastisch aanbod.

Ik gebruik zelf een macbook (geen pro, helaas) om op te CAD-den, en dat bevalt me prima. Studeer bouwkunde dus heb te maken met hele grote 2d- en 3d bestanden, en die kan ik met windows xp via bootcamp prima aan. Moet er wel bij zeggen dat het om een 32 bits windowsversie gaat.

Toch zou ik, als ik de aanbieding zo bekijk, serieus overwegen om voor die HP te gaan. Ik heb zelf een prima ervaring met HP laptops, en de Elitebook serie is gericht op zakelijke- en veeleisende gebruikers. Dat zie je terug in de specificaties. De prijs die de UT ervoor vraagt is krankzinnig laag. Als je een mbp wilt kopen ben je minimaal 350 euro meer kwijt. Voor het 2.53Ghz model nog meer.

Edit: Hier de link van de UT
En deze is van de T.net PW

[ Voor 17% gewijzigd door Pixeltje op 04-01-2010 22:17 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vergeet overigens niet dat je ook 3 jaar garantie en verzekering (eigen risico 120 euro geloof ik) hebt en je kan je laptop als ie stuk is op de balie smijten en je krijgt een andere (met jouw harddisk d'r in) mee, zodat je gelijk verder kan.
helaas is 't op de UT wel via switch, wat een achterlijk onklantvriendelijk bedrijf is, echter heb ik na een erg lange strijd over m'n laptop die ze niet konden repareren me toch een nieuwe gegeven (had de laptop van vorigjaar en heb nu dus die van dit jaar)
Wel zo fijn als je een deadline dichtbij hebt, een backup is leuk maar als je geen laptop hebt ben je toch onthand.

[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 04-01-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. De garantie is niet zo'n issue. Ik ben namelijk altijd enorm zuinig op mijn spullen en de enige electronica die bij mij ooit kapot is gegaan, zijn een PS3 en een WD HDD. Beiden defecten waren gebaseerd op een massale fabricagefout die dus zonder garantie ook nog gratis opgelost werd.

Ik zit ook nog wel te twijfelen, omdat die laptop idd goede specs heeft, maar ik denk dat ik dan na een tijdje toch nog een MacBookPro ga kopen, ben nou eenmaal een Designgek, en ook Apple dus. En aangezien vrijwel iedereen hier goede ervaringen heeft met SolidWorks op een MBP lijkt het me toch ook een goede keuze.

Maar ik wacht eerst af tot de verwachte updates er zijn van Apple. Ik kijk dan wel weer verder.
Pagina: 1