LED lampje, Stroom en weerstand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceAllMikety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-07 13:32
Beste Tweakers,

Ik had vandaag een discussie met mijn vader over het volgende:

Hij is een LED-Lamp aan het testen, en meet hierbij de stroom. Hij is deze lamp al 3 dagen aan het meten, hij staat dus al 3 dagen aan.
Nu verteld hij mij, dat de stroom is toegenomen van 0,5 naar 1,75 A.
De lamp verreist een spanning van 24 Volt.

Nu beweert hij, dat de stroom toeneemt, omdat de weerstand is toegenomen.
Maar ik beweer, dat de weerstand juist afgenomen zal zijn, omdat U=I*R.
Volgens mij zit er niet veel meer electronica aan een Led lamp, behalve dat het misschien een diode is ?
Ik krijg mijn vader maar niet overtuigt van zijn ongelijk..Of misschien heb ik wel ongelijk, hebben jullie het antwoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

U = I * R.
U blijft gelijk, R wordt minder want de temperatuur stijgt van het LED-je, dus de I wordt hoger :)

Ow en ga eens na waar de afkorting LED voor staat ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-08 15:20

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

24=0,5xR dus 24/0,5= 48Ohm
24=1,75xR dus 24/1,75=13,71Ohm

De weerstand neemt dus toe.

Jij hebt gelijk, en jij moet je vader vertellen zijn wetten te kennen, en zijn oude natuurkundeboeken uit de kast te halen, want dit is echt een van de simpelste formules.

LED wordt heter=hogere stroomsterkte.

[ Voor 9% gewijzigd door Sloeber op 16-12-2009 19:08 ]

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Volgens jouw berekeningen:
24 = 0.5 * R => R = 24/0.5 = 48 Ohm
24 = 1.75 * R => R = 24/1.75 = 13.71

Dus de weerstand van het ledje wordt kleiner ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik het wel erg apart vind dat de lamp van een verbruik van 12W naar 42W gaat. Het lijkt mij dat er bij de meting iets mis is.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• BruceAllMikety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-07 13:32
Bedankt allemaal, ik had precies dezelfde gedachten gang als jullie, het is natuurlijk het meest simpele sommetje wat er is, maar ik dacht dat ik misschien wat over het hoofd zag.

Maar het vermogen is na verloop van tijd dus toegenomen, ( P= U*I of P= I^2 *R ) omdat de weerstand afneemt, en de stroom met het kwadraat toenoeemt.
Als het vermogen toeneemt, zal de licht intensiteit/sterkte dan ook toenemen?

De weerstand wordt dus kleiner omdat de geleider warmer wordt, en uitzet en dus minder weerstand geeft. Maar mij is ook geleerd, dat als de temperatuur oploopt dat de electronen harder gaan trillen, net zoals bij molucelen, wat dan weer voor meer weerstand zorgt. Maar dat zal verwaarloosbaar klein zijn ?

Ik had al opgezocht waar LED voor stond, maar ik zal het bij deze nog eens doen :P

Ik ga mijn pa deze post is fijn laten lezen ;)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is eigenlijk veel simpeler onder woorden te brengen. Gewone materialen (bijna alle metalen zoals b.v. koperdraad) hebben een positieve temperatuurcoëfficiënt, dus bij toenemende temperatuur ook toenemende weerstand, dikker of dunner worden door uitzetten resp. krimpen heeft daar niets mee te maken, de dan optredende uitzettingscoëfficiënt is van veel geringere invloed. Bij gloeilampen komt die temperatuurcoëfficiënt heel sterk tot uiting, een hoge inschakelpiek, maar direct na het inschakelen snel afnemende stroom.

Bepaalde halfgeleidermaterialen en sommige legeringen hebben daarentegen een negatieve temperatuurcoëfficiënt. Sommige speciaal daarvoor gemaakte materialen heel prominent, b.v. bij NTC-weerstanden, andere (minder extreem) als bijkomend verschijnsel.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

LED = Light Emitting Diode

Van 0.5 naar 1.75A vind ik veel. Ik kan mij voorstellen dat er een softstart in de lamp zit om de LED een langere levensduur te geven maar dat moet met een paar tellen toch uitgewerkt zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Softstart is niet nodig, een led slijt door extreme warmte (meestal door te hoge stroom).

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
berekening zijn niet eens nodig joh.. weerstand omlaag = minder weerstand = meer stroom erdoor hen..

net als dat je sneller bent als je minder luchtweerstand hebt..

weerstand houd tegen
meer = meer tegenhouden = minder erdoor
minder = minder tegenhouden = meer erdoor..

mensen en hun berekeningen... poeh poeh poeh

het is wel een oud topic :X...

[ Voor 5% gewijzigd door [Remmes] op 27-12-2009 22:51 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Remmes_NT schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:50:
berekening zijn niet eens nodig joh.. weerstand omlaag = minder weerstand = meer stroom erdoor hen..

net als dat je sneller bent als je minder luchtweerstand hebt..

weerstand houd tegen
meer = meer tegenhouden = minder erdoor
minder = minder tegenhouden = meer erdoor..

mensen en hun berekeningen... poeh poeh poeh

het is wel een oud topic :X...
Lol, ik prefereer toch de standaardformule V=RI ten opzichte van van jouw jibberjabber, deze zegt alles met vier symbolen in plaats van wat jij zegt met 5 regels. Wiskunde als universele taal, zou heel wat verwarring de wereld uit helpen ;)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Wouter.S schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:08:
[...]

Lol, ik prefereer toch de standaardformule V=RI ten opzichte van van jouw jibberjabber, deze zegt alles met vier symbolen in plaats van wat jij zegt met 5 regels. Wiskunde als universele taal, zou heel wat verwarring de wereld uit helpen ;)
ik denk toch als je dit aan je pa aan het uitleggen bent, je het uitgebruid gaat uitleggen in woorden en niet met symbolen of berekeningen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51

Illusion

(the art of)

Zolang je ALLEEN de stroom meet, kan je niks zeggen over de andere twee variabelen. Pas als je ook de spanning meet, kan je met V(of U)=I*R de interne weerstand berekenen. In de originele vraagstelling staat slechts vermeld dat de ledlamp 24Volt vereist, maar niet hoeveel Spanning er daadwerkelijk over de lamp staat.

Als de spanning in beide situaties daadwerkelijk 24V is, dan zijn alle eerder genoemde berekeningen correct, maar een kleine afwijking in de voedingsspanning kan een groot verschil in stroom veroorzaken:

wikipedia
quote: wikipedia
Power sources
Main article: LED power sources

The current/voltage characteristics of an LED is similar to other diodes, in that the current is dependent exponentially on the voltage (see Shockley diode equation). This means that a small change in voltage can lead to a large change in current. If the maximum voltage rating is exceeded by a small amount the current rating may be exceeded by a large amount, potentially damaging or destroying the LED.

[ Voor 43% gewijzigd door Illusion op 27-12-2009 23:55 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Euhm, heb je 'n goede Ampère-meter? Wordt er rekening gehouden met dingen zoals faseverschuivingen enzo? Die dingen kunnen de metingen van een goedkope meter grondig in de war sturen. In een LED-lamp, die je gewoon in een 24V-socket kan pluggen, zit overigens veel meer dan een weerstand.
Gesteld vanuit 1 LED, is de eenvoudigste manier een LED in serie met een Weerstand: 1.3V voor de LED, 22.7V voor de weerstand. Een LED lust graag iets van 10mA. R=U/I=2270 Ohm. De weerstand warmt op, waardoor deze slechter gaat geleiden, maar dan zou stroom moeten minderen. Oplossing zit 'm in de LED's, wat gaan die doen bij extra hitte? Halfgeleiders, zeker in de vorm van transisors, doen rare dingen. (Halfgeleiders zouden beter geleiden bij opwarmen)

Maar In een moderne LED-lamp zit wat meer electronica: gelijkrichters, spanningsregelaars, condensators... Dan heb je nog leeftijd, omgeving...
Wat met dat dan?
Maar. 0.5A naar 1.75A is inderdaad wel érg veel.
Ook heeft Illusion een goed punt.

Oud topic... hm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51

Illusion

(the art of)

Ach wat is oud? Als je al 3 dagen aan het meten bent, dan is het helemaal niet raar als iemand na 11 dagen je metingen verklaart? Heb je weer een prima item om op oudjaarsavond over te discussieren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1