Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOCO_cola
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02-2024
Ik heb een flyer gemaakt voor een feest in Photoshop in 490 px bij 685 pix

Bestand is wanneer ik hem opsla als JPG voor de drukker 333 KB
Nu kreeg ik van hem te horen dat ik hem moet verhogen rond de 800 a 900 KB. omdat het anders waarschijnlijk wat vaag wordt voor op de flyer/kaartje

Heeft iemand een idee hoe ik het beste deze flyer kan opslaan? JPG lijkt mij al niet zo een goede ivm compressie voor internet

Nintendo SWITCH! FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-10 15:33

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Je gebruikt sowieso een veel te lage resolutie. Opslaan zonder verliezen: PNG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 13:24
.bmp oid, is in ieder geval zonder compressie dus blijft precies zoals hem gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOCO_cola
Mr.Qips schreef op woensdag 16 december 2009 @ 18:35:
Je gebruikt sowieso een veel te lage resolutie. Opslaan zonder verliezen: PNG.
Ok en als ik het bestand nu vergroot met de image resizer is dat een optie? en welke resolutie adviseer jij?

Nintendo SWITCH! FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Nee dat zou ik niet doen. Daar wordt het waarschijnlijk heel pixelig van.

Beste is om een document te maken met 300dpi, en de juiste maten instellen van die flyer. Dan heb je het in ieder geval veel scherper, en die drukker zal dat ook waarderen. Vraag evt. ook even aan de drukker waar hij het in wil, RGB of CMYK. Ik verwacht het laatste..

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-10 15:33

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Je had vanaf het begin al op een hogere resolutie moeten werken ;) .

The GIMP (soort van gratis Photoshop) zegt dat een A5'je (typisch flyerformaat) 1754x2480 pixels is. Dat is dan 300dpi (wat redelijk laag is, ik geloof dat drukkers doorgaans met een hogere dpi werken).

Het heeft niet enorm veel zin om het plaatje achteraf te vergroten. Als je de bronbestanden nog hebt, kan je de flyer overnieuw in elkaar zetten. Met name teksten worden zo veel scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Resolutie maakt weinig meer uit. Resizen heeft geen zin namelijk. Ook de grootte van het bestand zegt weinig maar opslaan als .png geeft inderdaad wel een beter resultaat dan .jpg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Als ik me flyers maak doe ik dat altijd op 300DPI in A3. Ik kan hem dan nog vergroten zonder dat hij erg lelijk word. En als ik hem dan verklein kan het alleen maar mooier worden.

Dus het is aan te raden om de volgende keer op 300DPI op A3(297x420MM) formaat te werken.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 09:40

Osxy

Holy crap on a cracker

Je zal de flyer opnieuw moeten maken op 300dpi inderdaad, beste is dan vervolgens als PNG of PDF het naar de drukker te sturen.
Laat dit eventueel doen als je er zelf niet voldoende kennis van hebt, anders loop je het risico een complete drukgang te verpesten omdat je kwaliteit slecht is.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-10 18:42
Mr.Qips schreef op woensdag 16 december 2009 @ 18:41:
Je had vanaf het begin al op een hogere resolutie moeten werken ;) .

The GIMP (soort van gratis Photoshop) zegt dat een A5'je (typisch flyerformaat) 1754x2480 pixels is. Dat is dan 300dpi (wat redelijk laag is, ik geloof dat drukkers doorgaans met een hogere dpi werken).

Het heeft niet enorm veel zin om het plaatje achteraf te vergroten. Als je de bronbestanden nog hebt, kan je de flyer overnieuw in elkaar zetten. Met name teksten worden zo veel scherper.
300dpi is meer dan zat, zelfs 150dpi zou voldoen (op ware grote).

//edit:

Voorbeeld mbt een abri (ong 119x175cm):

Digitaal opmaakformaat op 20% van eindformaat: 23,7 x 35,0 cm 400 dpi (i.v.m. vergroting) Raster 33 lpc

[ Voor 17% gewijzigd door Giant87 op 16-12-2009 19:13 ]

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 22:23

Bartaz

Likes cookies!

Giant87 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 19:10:
[...]

300dpi is meer dan zat, zelfs 150dpi zou voldoen (op ware grote).

//edit:

Digitaal opmaakformaat op 20% van eindformaat: 23,7 x 35,0 cm 400 dpi (i.v.m. vergroting) Raster 33 lpc
150 dpi moet idd genoeg zijn voor een kleine flyer. Maar waarom zou je hem niet op 300 maken, kan je hem altijd nog ooit ergens groter op plakken.
Daarnaast lever je altijd een bestand af bij de drukker als PDF. Dan kan je er namelijk eventueel kniplijnen in plaatsen en kleurprofielen toewijzen via de PDF settings.
Ik spreek alleen maar uit eigen ervaring dat ze het liefste PDF bestandjes aangeleverd krijgen.

• SOCO_cola
Bartaz schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:32:
[...]

150 dpi moet idd genoeg zijn voor een kleine flyer. Maar waarom zou je hem niet op 300 maken, kan je hem altijd nog ooit ergens groter op plakken.
Daarnaast lever je altijd een bestand af bij de drukker als PDF. Dan kan je er namelijk eventueel kniplijnen in plaatsen en kleurprofielen toewijzen via de PDF settings.
Ik spreek alleen maar uit eigen ervaring dat ze het liefste PDF bestandjes aangeleverd krijgen.
Nou uiteindelijk toch maar de lage resolutie ingeleverd, had geen tijd om hem opnieuw te maken.
Had er 4 logo's opstaan welke allemaal een lage resolutie hadden dus ja zou ik ook weer die ook weer opnieuw moeten maken. Heb het even geprobeerd maar lukte toch niet om ze even stylish te maken dan in de lage resolutie. Mooie leerschool voor de volgende keer iig

Nintendo SWITCH! FTW

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 21:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RolfLobker schreef op woensdag 16 december 2009 @ 18:41:
Resolutie maakt weinig meer uit. Resizen heeft geen zin namelijk.
Wel voor de delen van de flyer die vector zijn. Zo zal alle tekst een stuk scherper worden, maar foto's natuurlijk niet.

Als het niet meer lukt om het opnieuw te maken, dan zou ik in ieder geval wel resizen. Dan is in ieder geval het deel dat je leest (de tekst) haarscherp :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Giant87 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 19:10:
[...]
Een abri lijkt me niet vergelijkbaar met een flyer, die bekijk je van veel dichterbij.

Oftewel: begin opnieuw, maak een high-res flyer, en stuur die op.
Pagina: 1