Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 16:21

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand me hierbij kon helpen. Ik kom van het HBO af (Bedrijfskundige Informatica) en wil in februari beginnen met een Master (Informatiekunde). Aangezien ik in de omgeving van Utrecht woon, heb ik een toelating aangevraagd voor de master Business Information Systems van het Universiteit van Amsterdam (UVA) en Business Informatics van de Universiteit van Utrecht (UU). Beide opleidingen lijken (op eerste gezicht) vrij veel op elkaar, alleen verschillen op een paar vlakken wat van elkaar. Hier even opgesomd:

UVA:
+ Opleiding in het Nederlands
+ Website / omschrijving geeft een professionele indruk
- Officieel een 1-jarige master (excl. premaster) dus geen Stufi

UU:
+ 2-jarige master
+ Persoonsgebonden deficienties wegwerken i.p.v. algemene premaster
+ Kortere reistijd
- Website komt minder professioneel over

Nu heeft niet een van de opleidingen een 'knock-out' punt waardoor ik direct zeg dat ik voor een van de twee wil gaan. Er zijn twee dingen die ook erg belangrijk zijn, maar voor mij op voorhand moeilijk zijn te achterhalen:
  • Wat is (het niveau van) de kwaliteit / accreditatie van de opleiding / universiteit (zijn hier gradaties in?). Is dat openbaar?
  • Hoe worden de docenten, de stof en de organisatie van de opleiding beoordeeld door (ex)studenten? Misschien dat mensen hier wat persoonlijke ervaringen willen posten?
Ik heb hier al geprobeerd op te zoeken en ik heb op http://www.studiekeuze123.nl gekeken, maar daar kon ik niet de gewenste informatie verzamelen.... Zijn er mensen die een van deze twee studies al heeft gevolgd of nog aan het volgen is, die zijn/haar ervaringen hier willen delen?

Andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom :)
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 08:56
Een goeie tip: kijk of je een dag kan meelopen. Dan kan je namelijk eens een college volgen en wat studenten uithoren. Dat levert je meer op dan een onafhankelijke (kwaliteits)vergelijking.

Oh en nog even om te plagen. Dat "business" klinkt wel leuk, maar een Master Medical Informatics aan het AMC/UvA is vele malen interessanter ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Robino op 16-12-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

Naar mijn beste weten zijn beide universiteiten hoog aangeschreven onderwijsinstellingen, UU is volgens sommige vergelijkingen de beste van Nederland. Volgens deze site de nummer 70 van de wereld. Hoeveel waarde deze ranking daadwerkelijk vertegenwoordigd.
Als je keuze afhankelijk is van de professionaliteit van de website (ik vind de site van UU juist weer professioneler, dat is natuurlijk ook een vrij subjectieve graadmeter) zou ik me verder niet druk maken.
Amsterdam is wel een fijne stad om te stappen, maar als Utrecht dichterbij is zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn. Probeer een dagje mee te lopen (desnoods met een eerstejaarsgroep) om een idee te krijgen van de school.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 313723 op 16-12-2009 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Laatst online: 29-04 08:56
Anoniem: 313723 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 16:51:
[...]

Naar mijn beste weten zijn beide universiteiten hoog aangeschreven onderwijsinstellingen, UU is volgens sommige vergelijkingen de beste van Nederland. Volgens deze site de nummer 70 van de wereld. Hoeveel waarde deze ranking daadwerkelijk vertegenwoordigd.
Als je keuze afhankelijk is van de professionaliteit van de website (ik vind de site van UU juist weer professioneler, dat is natuurlijk ook een vrij subjectieve graadmeter) zou ik me verder niet druk maken.
Amsterdam is wel een fijne stad om te stappen, maar als Utrecht dichterbij is zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn. Probeer een dagje mee te lopen (desnoods met een eerstejaarsgroep) om een idee te krijgen van de school.
Om aan te sluiten op de World Ranking staat de UvA als hoogst genoteerde Nederlandse universiteit op nummer 49 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganymedus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09-2023
Deze vorm van ranking is niet gebaseerd op de kwaliteit van de uni. Maar op basis van hoeveel artikelen er worden gepubliceerd, of hoeveel phd studenten er zijn, etc. etc. etc. Een echte meting welke uni beter is, is heel moeilijk en nagenoeg onmogelijk. Times heeft ooit eens een goede poging gedaan door verschillende facetten te combineren. zie hier (de link is trouwens voor de sector IT, andere hebben ze ook)
Wat je wel kunt doen, is kijken naar welke banen je voor ogen hebt. En waar de mensen die deze banen vervullen afgestudeerd zijn. Google is je vriend in deze.
Daarnaast goed kijken welke vakken ze bieden, welke mogelijkheden er als verbreding zijn, waar voel jij je het meeste op je gemak, etc. etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Ganymedus op 16-12-2009 17:35 ]

Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

Rave17 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 16:55:
[...]

Om aan te sluiten op de World Ranking staat de UvA als hoogst genoteerde Nederlandse universiteit op nummer 49 ;)
Owh, die heb ik compleet over het hoofd gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Het verbaast mij dat nog niemand de http://www.nvao.net/ heeft genoemd: is natuurlijk toch wel de organisatie die de kwaliteit van het onderwijs in NL en Vlaanderen controleert.

edit (persoonlijk advies): Het is héél belangrijk dat je kijkt naar de vakken, de naam van de studie zegt maar 50% is mijn persoonlijk ervaring. Weet wat voor vakken je zelf leuk vindt, wat voor vakken je nodig hebt, wat voor vakken je moet doen als je voor een studie kiest. Daarbij nog een studie die mogelijk ook aansluit bij je wensen (al is het in het oosten van het land): Bedrijfs Informatie Technologie (Bachelor) en Business & IT (Master).

[ Voor 56% gewijzigd door Arie- op 16-12-2009 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik zou eens goed kijken naar hoe de faculteit ervoor staat. Dat UVA hoog genoteerd staat zegt niets over een faculteit namelijk. Deze rankings worden oa door de Financial Times bijgehouden. Ik heb zelf altijd zo mijn vraagtekens over de top 10 maar dat geeft je wel een idee van Nederlandse universiteiten en faculteiten onderling.

Verder hoe men naar een universiteit kijkt, mij valt vaak op dat wij van WC-eend onze product het beste vinden. Maw zolang je voor een serieuze universiteit gaat (dus geen master aan een hoge school of de OU) zal het niet zoveel uitmaken zolang je op Nederlands niveau blijft werken. Ga je naar het buitenland (lees niet de US) kan ik me voorstellen dat men naar de rankings van bv de FT grijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoi, hier een studentje BIS aan de UvA :w
Vergelijking tussen de UU en UvA kan ik niet geven, maar als je nog specifieke vragen hebt over de opleiding aan de UvA kun je me DM'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb zowel aan de UU als aan de UvA (medische informatiekunde, toevallig net als Rave17) gestudeerd en volgens mij is het kwaliteitsverschil groter tussen de opleidingen dan tussen de instituten. Zelfs binnen de opleiding wisselt de kwaliteit van het onderwijs, ik heb steengoede colleges gehad, maar ook minder goede.

Mijn opleiding was (is?) vrij klein, maar voor onze groep werden toch bijzondere dingen geregeld, zoals gastcolleges van autoriteiten in het desbetreffende vakgebied.

Aan de UU heb ik juist weer een grote studie gedaan (gammapropedeuse), maar dat is al 13 jaar geleden. Daar heb ik nauwelijks onderwijs gehad en de meerkeuzetentamens waren eenvoudig te halen door een paar (samenvattingen van) boeken van de lijst te lezen. Bij de colleges had ik vaak het idee dat het lezingen waren, interessant om naar te luisteren, maar totaal onpersoonlijk en weinig leerzaam.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1