Toon posts:

OS X Server

Pagina: 1
Acties:
  • 699 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sins gisteren een OS X Server draaien.

Maar ik krijg deze niet helemaal goed werkend, het stuk web services moet van buiten het interne netwerk beschikbaar woorden en aan een domein gekoppeld worden.

Wie zou me hier mee willen helpen?

*knip*

We houden de discussie graag (centraal) op GoT :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hoedje op 16-12-2009 17:15 ]

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Allereerst is het wel handig te weten welke versie je hebt draaien.

Verder is dat een kwestie van het A-record bij je hoster van de domeinnaam naar je externe IP adres laten wijzen...

www.domeinnaam.nl --> xxx.xxx.xxx.xxx --> Mac OS Server met services

Check hier: http://www.howstuffworks.com/dns.htm

[ Voor 25% gewijzigd door ViNyL op 16-12-2009 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Snow Leopard Server

Oke dat dns klinkt logies

Maar je moet ook iets met poort 80 doen maar dat krijg ik niet voorelkaar.

Afbeeldingslocatie: http://img686.imageshack.us/img686/8358/schermafbeelding2009121o.png

Dit maak ik aan dit vond ik op inet teminste hoe het moest klopt dit?

Vervolgens laad de pagina heel lang en krijg ik :
Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/3940/schermafbeelding2009121.png

Vervolgens kan ik niks meer doen in de model lijkt wel vastgelopen zodra ik hem herstart werkt de boel wel weer genoeg maar is de NATP weer weg.

• ViNyL
  • Niet online
Ik weet niet wat voor type router je hebt, maar (Speedtouch zie ik maar verder) vaak zitten er voorgebakken regels in voor dit soort zaken zodat je services kan forwarden, FTP, http etc...

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 16:55

dlmh

Lo-Fi

Volgens mij klopt je titel niet helemaal, dit probleem ligt namelijk helemaal niet aan OSX Server.

De instelling in je router (waar waarschijnlijk het probleem ligt) lijkt te kloppen, er van uitgaande dat het IP van je server 10.0.1.3 is. Misschien moet je iets meer vertellen over je configuratie en wat je al gedaan hebt. Zo is het voor ons een beetje gissen...

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een SpeedTouch 546

En daaraan hangt de Apple airport xpress waar zowel server als andere interne macs hangen

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 16:35:
Het gaat om een SpeedTouch 546

En daaraan hangt de Apple airport xpress waar zowel server als andere interne macs hangen
Staat je Airport op Bridge Mode?

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
In de airport gaat de lan kabel die uit de speedtouch komt modus is maak nieuw netwerk

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 16:54:
In de airport gaat de lan kabel die uit de speedtouch komt modus is maak nieuw netwerk
Dan zit daar je probleem.

Heeft de SpeedTouch ook een DHCP server, of krijgt de Airport een extern IP adres? In het eerste geval zul je de Airport op "Bridge modus" moeten zetten. In het tweede geval moet je port forwarding instellen op de Airport met behulp van Airport Utility.

Verwijderd

Topicstarter
Bij DSN op de speectouch staat de airport apart vermeld als 10.0.0.151

maar de speedtouch heeft id een DHCP server

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 17:16 ]

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 17:10:
Bij DSN op de speectouch staat de airport apart vermeld als 10.0.0.151

maar de speedtouch heeft id een DHCP server
Als je de "Maak nieuw netwerk" modus gebruikt van de Airport Express zet deze de DHCP server aan. Twee DHCP servers op één netwerk gaan elkaar bijten.

Je zult dus één van deze twee moeten uitschakelen. Zijn er nog computers met een kabel direct aangesloten op het SpeedTouch modem?

Ja: zet je Airport Express op "Brug modus"
Nee: zet je SpeedTouch modem op "Brug modus" en zet de ingebouwde DHCP server uit. Vervolgens stel je alle port forwards in op je Airport Express.

Verwijderd

Topicstarter
Zitten meer systemen via de kabel verbonden en die hoeven niks met de server te maken te hebben.

De airport staat nu op brugmodes

We hebben nu se speectouch die DHCP Server draait

Airport die op brugstaat

Weet het IP van me server

En weet het IP van mijn "huis" via myip.nl

Hoe moet ik nu extern erin komen of wat nog te doen?

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 17:16:
Zitten meer systemen via de kabel verbonden en die hoeven niks met de server te maken te hebben.

De airport staat nu op brugmodes

We hebben nu se speectouch die DHCP Server draait

Airport die op brugstaat

Weet het IP van me server

En weet het IP van mijn "huis" via myip.nl

Hoe moet ik nu extern erin komen of wat nog te doen?
Nu de Airport op bridge-mode staat heeft je server directe verbinding met de modem/router. Controleer even voor de zekerheid het IP adres van de server, want het kan zijn dat deze nu anders is.

Vervolgens stel je op de router port forwarding in,

Externe port: 80
Extern IP : 0.0.0.0, of je extern IP (beter om 0.0.0.0 te laten)

Interne port: 80
Intern IP: IP-adres van je server

Verwijderd

Topicstarter
Top duidelijke uitleg tot nu toe,

Maar zit alsnog met een probleem.

Ip is idd veranderd.

Ik ga me modem/router in daar vul ik dit in:
Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/3940/schermafbeelding2009121.png

en druk ik apply

dan krijg ik ongeveer een minuut deze pagina: blijft laden zie bovenaan
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/8063/schermafbeelding2009121c.png

Vervolgens minuutje verder komt er dit:
Afbeeldingslocatie: http://img63.imageshack.us/img63/1544/schermafbeelding2009121b.png

Weer even verder komt er dit:
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/3927/schermafbeelding2009121d.png

En hierop blijft hij staan

En ook al nu ik via ander systeem router probeer te berijken of in dit venster ergens op druk gebeurt er helemaal niks.

En als ik router aan en uit zet kan ik er gewoon weer in maar is de poort niet opegslagen.

Internet blijft verder wel gewoon werken dus modem/router zit niet helemaal vast

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 17:31 ]

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

En als je als external IP je ECHTE (thuis) IP adres opgeeft?

Wat je ook zou kunnen doen (maar is niet aan te raden), onder "Default server" het IP adres op te geven van je server. Hierdoor wordt ALLE verkeer dat binnenkomt doorgestuurd naar je server. Bij andere merken heet dit vaak "Virtual DMZ".
Dit brengt wel enige veiligheidsrisico's met zich mee, dus is niet aan te raden, tenzij je de server dichttimmert met een firewall.

• Whieee
  • Laatst online: 16:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Probeer eens een andere browser voor de webinterface van je speedtouch. Er zijn helaas hier en daar wat webinterfaces die niet goed werken met Safari. Verder heeft je probleem absoluut niets met Mac OSX Server te maken.

Overigens raad ik je aan, om voordat je je server regelrecht naar de buitenwereld gaat gooien, eens in de documentatie van OSX Server te duiken. Deze kan je hier vinden.

offtopic:
Ik betwijfel of Apple het op prijs stelt dat je hun 'Aqua Blue' wallpaper gebruikt in de website van je bedrijf/

Launching containers into space

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zoals je wellicht weet verwachten we hier enige mate van eigen inzet. Dat betekent dat je eerst zelf een antwoord op je vraag probeert te vinden. Mocht dat niet lukken, dan mag je een topic openen, waarin je duidelijk vermeld wat het probleem is, waar je naar gezocht hebt (zoektermen) en wat je gevonden hebt, wat je geprobeerd hebt en waarom het niet werkte. Op die manier kunnen we je het beste helpen.

Je begint je topic met dat je een probleem hebt met OS X server, dat de web services van buiten bereikbaar moet worden en dat het aan een domein gekoppeld moet worden. Je vermeldt niet welke versie van OS X server je gebruikt, wat er niet lukt en wat je zelf hebt geprobeerd. Gaandeweg komt er steeds meer informatie binnendruppelen, maar het lijkt er sterk op dat wat basiskennis ontbreekt. Daar is niets mis mee, maar juist deze informatie is vaak vrij goed zelf te vinden.

Om te beginnen zou ik, zoals Whieee al aanraad, eerst de documentatie van OS X server gaan doorlezen. Daar staat zeer uitgebreid vermeld hoe je OS X server moet configureren en beheren. Het tweede stuk informatie wat in jouw geval handig is om door te lezen is http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/184484. Daarin wordt je precies vertelt hoe je je webserver achter een NAT router aan de buitenwereld beschikbaar stelt. Een tip: gebruik daarvoor Firefox in plaats van Safari. Met webinterfaces van routers werkt dit vaak een stuk beter.

Mocht je al deze informatie hebben doorgelezen en met de hulp van o.a. Google er niet uitkomen, dan mag je een nieuw topic openen. Vermeld dan wel duidelijk wat het probleem is, waar je naar gezocht en gevonden hebt, wat je hebt geprobeerd en waarom het niet werkte. Dit topic gaat in ieder geval op slot.

[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 16-12-2009 22:38 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.