1U Build Server Bouwen

Pagina: 1
Acties:

• 448191
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik ben aan het kijken of het haalbaar is om zelf voor een redelijk prijsje een beetje vlotte webserver to bouwen, die naast een paar "staging" websites en Trac installaties voornamelijk als build server gebruikt moet gaan worden. Omdat mijn budget beperkt is heb ik in eerste instantie gekeken naar 2e-hands servers, maar het valt me nogal tegen wat daar toch nog voor gevraagd wordt, en bovendien is processor kracht behoorlijk belangrijk voor een build server. Ik heb op dat vlak niet zo veel vertrouwen in de oude Xeons.

Verder wil je natuurlijk dat zoiets zo stabiel mogelijk draait zodat je niet om de haverklap naar het datacentrum hoeft. EEC bluikt niet echt een probleem qua financiën te zijn met onderstaand bordje en de Xeon X3450, die, zoals ik het begrijp vergelijkbaar is met een i5 met ECC en HT. Raid is echter een ander verhaal.

Ik zie twee problemen met raid: 1) de SSDs die ik graag zou gebruiken zijn nogal duur de stuk, en 2) een beetje behoorlijke controller zoals de Areca ARC-1210 kost bijna EUR 300. Ik heb niet zoveel dataruimte nodig, zeg 320GB+ in totaal. Het overgrote deel daarvan zou gebruikt worden voor backup en sporadische download van oude builds. Als die laatste data verloren gaat is het geen ramp, in de regel valt dat nog wel te reconstructueren. Je zou kunnen zeggen dat ik eigenlijk maar 30 a 64 GB aan redundant opslag "nodig" heb.

Dit is wat ik nu bij elkaar gerommeld heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P7F-X€ 146,12€ 146,12
1Chieftec UNC-110S-B€ 130,95€ 130,95
1Intel Xeon X3450€ 206,33€ 206,33
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/4G€ 101,39€ 101,39
1OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 30GB€ 129,-€ 129,-
ImporterenTotaal€ 713,79

Dit is eigenlijk al meer dan ik uit wil geven, maar ik zie het niet echt goedkoper worden zonder behoorlijk aan performance in te leveren. Ik gooi er dan nog een WD van 500GB in die toch nog heb liggen voor de massaopslag. Geen raid dus :|

Suggesties? Slecht idee, of gaat dit prima uitpakken?

• Ramoonus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 18:02

Ramoonus

Banaan

heb je al een voeding?
zitten er al coolers in?

888 voor ondertiteling

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je kunt ook software raid draaien, heeft voordelen en nadelen. Belangrijkste nadeel: Het gebruikt je CPU, belangrijkste voordeel: Je kunt software raid opnieuw opbouwen en bent niet afhankelijk van hardware zoals een controller.

Houdt verder ook ff rekening met koelblokken voor in een 1U kast etc, die kunnen als je ze los koopt vrij duur zijn. Verder kan je voor je behuizing misschien wel 2e hands kijken, dat kan veel schelen.

Persoonlijk denk ik dat het niet verstandig is om die OCZ vertexen te gaan gebruiken in een server. Misschien een 2e hands Dell Perc kaartje kopen of een Areca en daar 4 S-ATA schijfjes aan hangen in raid 5?

Verwijderd

SSD's kan je beter niet gebruiken, aangezien je hiervan veel in raid moet gaan zetten voor geen data verlies. Cachen kan je prima doen in RAM ;) ipv zo'n ssd, kijk dus ook naar 8gb/16gb ram en 2 hdd's. Software raid werkt overigens prima (zie mdraid/gmirror/...).

@Ramoonus: Voeding zit in de behuizing zelf ;)

Controleer overigens wel of 300W genoeg is, hij zal namelijk niet de volle 300W kunnen leveren. Kijk ook of asus je memory heeft getest bij het mobo.

• 448191
Kan, zoals gewoonlijk, weer niks vinden van de QVL. De paar 2GB@1333MHz dimmetjes die er op staan zijn natuurlijk weer nergens te vinden. Ik heb geen goede ervaringen met gokken, maar ik weet het anders ook niet.

300 watt zou voldoende moeten zijn, zelfs als ik er vier 7200RPM schijven in RAID 5 in zou zetten. Tenminste, als ik dit ding mag geloven: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine.

Misschien het vermelden waard dat het voornamelijk gaat om het schrijven van een hoop kleine bestandjes.

EDIT: wat anders. I wou de server neer gaan zetten bij TransIP, maar die bieden standard 0.4 ampere inclusief en maar liefst EUR 7.5 per 0.1 A per maand. Met een beetje lagereschoolwiskunde kom ik op 220V*0.4A = 88W. Dat lijkt mij minstens een watt of 20 te laag als gemiddelde.

EDIT: over de koeling.

Ik had deze op het oog: http://www.dynatron-corp....x?cv=1-4-281&id=191&in=0# Eigenlijk was dat de enige LGA1156 koeler voor 1U die ik kon vinden. Ziet er niet erg imposant uit, maar volgens do specs zou het geen probleem moeten zijn.. Niet in de pricewatch, maar bij Zercom te koop voor EUR 30 Ex.

[ Voor 39% gewijzigd door 448191 op 16-12-2009 18:28 ]

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:27

aKra

Intentionally left blank.

Vergeet niet dat je een speciale koeler nodig hebt! Die moet namelijk in de 1U passen, op het moederbord zit het wel snor (let op dat dit moederbord maar 4 geheugenslots heeft, andere moederborden met dezelfde chipset hebben er 6!).

Neem inderdaad de X3440+ of de L3426 gezien deze 4 cores hebben én 8 threads! De X3430 is vreemd genoeg de enige met 4 threads (dus geen HyperThreading).

Ik zou afzien van de SSD's, het klinkt allemaal leuk en stoer maar twee HD502HJ's (in elk geval de single platter variant) in een RAID1 setup met Software RAID via Linux (simpel te doen en effectief) zijn veel beter geprijsd en snel genoeg! En inderdaad, anders gewoon meer geheugen en een ramdisk aanmaken, vele malen sneller!

En vergeet niet dat het in een datacentrum tegenwoordig draait om stroomverbruik ;)

Als ik jou was zou ik kijken naar de ASUS RS300 E6 PS2 (of PS4) of van Supermicro de 6015i-MT uit m'n hoofd. Barebones waar je alleen CPU, geheugen en hardeschijven in moet bouwen.

• 448191
aKra schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:21:
Vergeet niet dat je een speciale koeler nodig hebt! Die moet namelijk in de 1U passen, op het moederbord zit het wel snor (let op dat dit moederbord maar 4 geheugenslots heeft, andere moederborden met dezelfde chipset hebben er 6!).
Zie boven. Reeds gevonden voor 30 excl.
Neem inderdaad de X3440+ of de L3426 gezien deze 4 cores hebben én 8 threads! De X3430 is vreemd genoeg de enige met 4 threads (dus geen HyperThreading).
Ik had al m'n zinnen gezet op de X3450. Van de L3426 zie ik niet echt de meerwaarde maar dat kan ook mijn onwetendheid zijn.
Ik zou afzien van de SSD's, het klinkt allemaal leuk en stoer maar twee HD502HJ's (in elk geval de single platter variant) in een RAID1 setup met Software RAID via Linux (simpel te doen en effectief) zijn veel beter geprijsd en snel genoeg! En inderdaad, anders gewoon meer geheugen en een ramdisk aanmaken, vele malen sneller!
Hmja, ik zie niet echt een andere optie dan softraid als ik RAID 1 wil. Ik ben nogal verknocht aan de SSD in m'n desktop en omdat het vooral om snel veel kleine bestandjes wegschrijven gaat..
En vergeet niet dat het in een datacentrum tegenwoordig draait om stroomverbruik ;)
Kennelijk. 0.4A lijkt mij nog steeds wel erg weinig. Ik overweeg nu colocatie bij LeaseWeb, ongeveer dezelfde prijs, wat lijkt als een prima netwerk, maar dan met 1.0A per maand.
Als ik jou was zou ik kijken naar de ASUS RS300 E6 PS2 (of PS4) of van Supermicro de 6015i-MT uit m'n hoofd. Barebones waar je alleen CPU, geheugen en hardeschijven in moet bouwen.
Het Asus dingetje is wel interessant, maar het wordt er niet goedkoper op (ik weet ik ben een krent maarja crisis enzo toch ;)) en de raid is onboard software raid dus kan ik net zo goed mdraid gebruiken.

• aKra

aKra

De meerwaarde van een Intel Xeon L3426 is het lagere stroomverbruik, en dan dus het lagere maandbedrag... Gooi het in een Excel en tel uit je winst :+

En een SSD is niks mis mee hoor, alleen de kosten zijn nu nog zo hoog. En ook met Software RAID is niks mis in mijn ogen. (Vind het wel een nadeel dat je zo weinig opslagruimte hebt, dat wordt dus dure webspace zeg maar! Anders doe je er nog één WD Green Power harddisk bij, waar je grotere files op kan storen evt. en backups naar kan maken?)

0.4A zou denk ik net voldoende zijn hoor, schijnt een erg zuinig platform te zijn (Dell R210 met 2 x 2 GB en 1 x 250GB HDD en X3440 zit op ~0.4A!). LeaseWeb is niks verkeerd mee, netwerk is ook erg groot, echter ik hoor wel eens dat de support log is. Ben je beter uit bij TransIP denk ik, maar daar hoor ik ook wel weer zo wat dingetjes over. Denk dat het allemaal een beetje meer van het zelfde is... Zit zelf ook in deze business, je staat vrij om een prijs quote op te vragen bij mij :+

Ja, en inderdaad, dat ASUS dingetje is wat duur... Het is maar net waar je op mikt, het moederbord is bijna het zelfde wat daar in zit. Vind het voordeel van de hotswap brackets nogal groot :)

[ Voor 10% gewijzigd door aKra op 16-12-2009 22:18 ]

• 448191
Ik wil helemaal geen support (nodig hebben). En ik heb de ijdele hoop dat de hdds erin blijven tot ik de server eruit haal :P

In ieder geval heeft TransIp ook wel wat voordelen, zo ben ik jaren tevreden klant van hun domeinregistratie systeem en hebben ze gratis SMS monitoring. Maar bijvoorbeeld mijn ouweheer, die kennelijk zijn bril niet ophad en op een link in een linkje in een mailtje klikte, had opeens een upgrade van zijn hosting pakket aan zijn broek hangen. Hij direct een ticket inschieten in trend van "oops ongelukje" maar daar waren ze bij TransIP niet gevoelig voor. Misschien strikt wel in hun recht, maar nou niet bepaald klantvriendelijk.

Bovendien is er geen telefonische support en is het beantwoorden van tickets ook niet echt snel. Wel dezelfde dag maar je server zou maar uit het rack gedonderd zijn, figuurlijk gesproken dan.

Hoe dan ook, het is misschien wel een goed idee om eerst even een wattmeter te kopen om te kijken wat het ding verbruikt (ook wel interessant om te zien wat dat monster onder m'n bureau met drie monitoren verbruikt). Alleen: volgens wikipedia ligt het voltage op het lichtnet tegenwoordig tussen 207 en 243.8V. Das nogal een marge om daar het amperage mee te gaan berekenen. Als je je stroomrekening wilt ontleden is alleen KWh interessant dus ampere meters komen, zover als ik kan ontdekken, niet in het stekker model. Zelfde verhaal met voltmeters. Is er een elektricien in de zaal?

EDIT: Lama. Watt, Volt, Ampère en zelfs Hertz, de hele reutemeteut voor 13 euro: http://www1.conrad.nl/scr...x_results=20&cachedetail=

[ Voor 11% gewijzigd door 448191 op 16-12-2009 23:49 ]

• aKra

aKra

Ik zou als ik jou was naar de Gamma gaan en daar een Creta energiemeter kopen, scheen het beste te werken. Getest door de Consumentenbond of iets dergelijks :)

Heb er zelf een aantal van aangeschaft, en is inderdaad beter dan de Energy Monitor 3000 van Conrad!

En het lijkt me inderdaad belangrijk dat als je een storing hebt bij je eigen server dat je een storingsnummer hebt waar je naar toe kan bellen voor snelle toegang, of een control panel e.d.! Of sommige providers geven zelfs p/maand 15 minuten remote hands, of neem een KVM bij je co-location, kan je zelf ook snel zien of er iets aan de hand is :+

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-12 11:28
aKra schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:15:
De meerwaarde van een Intel Xeon L3426 is het lagere stroomverbruik, en dan dus het lagere maandbedrag... Gooi het in een Excel en tel uit je winst :+

En een SSD is niks mis mee hoor, alleen de kosten zijn nu nog zo hoog. En ook met Software RAID is niks mis in mijn ogen. (Vind het wel een nadeel dat je zo weinig opslagruimte hebt, dat wordt dus dure webspace zeg maar! Anders doe je er nog één WD Green Power harddisk bij, waar je grotere files op kan storen evt. en backups naar kan maken?)

0.4A zou denk ik net voldoende zijn hoor, schijnt een erg zuinig platform te zijn (Dell R210 met 2 x 2 GB en 1 x 250GB HDD en X3440 zit op ~0.4A!). LeaseWeb is niks verkeerd mee, netwerk is ook erg groot, echter ik hoor wel eens dat de support log is. Ben je beter uit bij TransIP denk ik, maar daar hoor ik ook wel weer zo wat dingetjes over. Denk dat het allemaal een beetje meer van het zelfde is... Zit zelf ook in deze business, je staat vrij om een prijs quote op te vragen bij mij :+

Ja, en inderdaad, dat ASUS dingetje is wat duur... Het is maar net waar je op mikt, het moederbord is bijna het zelfde wat daar in zit. Vind het voordeel van de hotswap brackets nogal groot :)
TransIP is nazi geworden sinds ze power zijn gaan controleren. Daar zijn ze zonder iets te melden in oktober mee begonnen en brachten bij ons zomaar *plop* 23,60 euro extra in rekening, wat bijna 50% meer is dan we normaal betalen. 0,4A is niet erg veel als je server wat load heeft.
Ik zou daarom kiezen voor Leaseweb. Heb je meer dan genoeg met 1 ampere stroom verbruik. Kwalitatief vind ik ze verder even goed, alleen de afhandeling van TransIP m.b.t. plotselinge stroomverbruik facturaties vind ik wel erg dubieus. Alleen daarom al zijn we verhuisd. Hoewel het ook scheelt dat we nu 45 euro i.p.v. 55 moeten betalen :)

Verder moet ik zeggen dat een 1u hoge server wel tricky is hoor, zeker als je een gewoon moederbord als basis neemt kan dat wel krap worden met chipset koelblok enzo. Om nog maar niet te spreken over het geheugen, daarvan zul je low profile moeten kiezen waarschijnlijk.

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

EvilWhiteDragon schreef op donderdag 17 december 2009 @ 00:24:

Hoewel het ook scheelt dat we nu 45 euro i.p.v. 55 moeten betalen :)
En hoe lang hangt je server daar al? Zeg het over een jaar nog maar eens.

• 448191
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 17 december 2009 @ 00:24:
[...]
Verder moet ik zeggen dat een 1u hoge server wel tricky is hoor, zeker als je een gewoon moederbord als basis neemt kan dat wel krap worden met chipset koelblok enzo. Om nog maar niet te spreken over het geheugen, daarvan zul je low profile moeten kiezen waarschijnlijk.
Hmja. Das niet onbelangrijk. Is ook niet zo makkelijk om van te voren uit te zoeken. In een SuperTalent PDF vond ik een hoogte van 3.1 CM. De 1U koeler is 2.85 hoog. Met de socket ertussen kom je ook wel aan 3.1 dunkt me. De precieze hoogte can deze specifieke dimmetjes heb ik nog niet kunnen vinden, maar zo op het blote oog lijken de dimensies hetzelfde (de breedte in ieder geval natuurlijk). Het moederbord maakt niet echt uit volgens mij, het enige specifieke 1U onderdeel is de koeler. De kast zelf is trouwens 4.5CM hoog aan de buitenkant gemeten dus zeg 4CM binnen. Natuurlijk komt het moederbord op een backplate, dus daar zal je wel een kleine centimeter vanaf moeten halen, ergo conclusio: dat wordt millimeter werk.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Kan je niet dan veel beter ergens een Dell Poweredge voor 300 vandaan halen? Deze zijn vaak special voor server gebruik ontwikkeld, hebben redudant power supply, fans, 15k schijven enz enz.

• 448191
Dat was eerst het plan. Tot ik me zorgen begon te maken over rekenkracht. Dit wordt een buildserver, dus niet je huis tuin en keuken webservertje met een paar websites erop. Er komen wel wat websites voor testen en review door klanten op, maar hoofdzakelijk zal deze server constant unit tests aan het uitvoeren zijn en kleine bestandjes aan het schrijven zijn. Vooral het eerste zorgt voor een behoorlijke load. Bovendien komt ie voor die 400 euro extra wel een heel stuk langer mee.

• aKra

aKra

Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 00:46:
[...]

Jup, dat is het probleem van LeaseWeb, die verhogen ook steeds hun contracten en veranderen alles eenzijdig... Maar dat is de keus van de klant uiteindelijk ;)
Megamind schreef op donderdag 17 december 2009 @ 08:53:
Kan je niet dan veel beter ergens een Dell Poweredge voor 300 vandaan halen? Deze zijn vaak special voor server gebruik ontwikkeld, hebben redudant power supply, fans, 15k schijven enz enz.
Dan krijg je denk ik wel een heel erg oud barrel!
448191 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:41:
Dat was eerst het plan. Tot ik me zorgen begon te maken over rekenkracht. Dit wordt een buildserver, dus niet je huis tuin en keuken webservertje met een paar websites erop. Er komen wel wat websites voor testen en review door klanten op, maar hoofdzakelijk zal deze server constant unit tests aan het uitvoeren zijn en kleine bestandjes aan het schrijven zijn. Vooral het eerste zorgt voor een behoorlijke load. Bovendien komt ie voor die 400 euro extra wel een heel stuk langer mee.
Waarom neem je dan geen E8600 of iets dergelijks, met builden heb je meer aan een hogere clock dan aan meerdere threads... Vaak gaat builden met GCC en -j8 ook niet lekker omdat hij dan andere dingen eerder kan maken dan andere waardoor hij in de soep gaat!

[ Voor 70% gewijzigd door aKra op 17-12-2009 11:53 ]

• EvilWhiteDragon
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 00:46:
[...]

Kijk eens op mijn website. Daar zul je zien dat de betreffende server gebruikt wordt als community server, waardoor het dus eigenlijk zo min mogelijk mag kosten. Natuurlijk weet ik dat dat ten koste kan gaan van de kwaliteit, maar van een dag downtime liggen we niet echt wakker.
Verder is mijn ervaring met het leaseweb/easynet netwerk prima, voordat we recentelijk onze server daarheen hebben verhuisd hebben we daar een tijd lang een dedicated server gehuurd, waarbij in ieder geval aan de netwerk kant geen klachten waren.
M.b.t. verhogen prijs, ik verwacht dat dat wel mee valt, aangezien we niet direct bij leaseweb huren, maar in onderverhuur huren. Sowieso kan het zelfde gezegd worden over TransIP, die hebben d.m.v. stroomverbruik ook in eens eenzijdig de rekening omhoog geschroeft. Natuurlijk stond dat in het contract, maar toen we daar in 2007 begonnen weerd ons verteld dat ze het niet echt meette en dat we met een 350W voeding of minder eigenlijk geen probleem zouden moeten krijgen. Dat was waar, tot 1 november 2009.

LinkedIn
BlackIntel

• aKra

aKra

Eigenlijk niet geheel netjes, maar kan zijn dat ze nog een oud contract hadden met het datacentrum waar nog geen stroom afspraken in waren gemaakt. Vroeger was het gewoon zo dat je niet eens een rack vol kon krijgen met meer dan 8A en zodoende zat het gewoon in de prijs van je rack (en de stroom was goedkoper toen der tijd).

LeaseWeb heeft nog zo'n zelfde deal in Easynet als ik me niet vergis, dus het kan zijn dat ze over een tijdje je vragen te vertrekken naar hun eigen datacentrum Evoswitch. Dat is nou niet echt vreselijk, maar wel onhandig.

TransIP had dan niet mogen zeggen dat je met <350Watt geen probleem zou mogen krijgen, want 350Watt is geen 0,4A! Helaas is een mondelinge afspraak lastig na te komen, en een contract die je niet netjes volgens de regels vernieuwd is het ook lastig. Echter, een voorwaarde wijziging moeten ze wel aan je doorgeven zodat je de mogelijkheid krijgt om op te zeggen of er tegen in te gaan zeg maar. Dus, niet zomaar factureren!

• EvilWhiteDragon
aKra schreef op donderdag 17 december 2009 @ 18:09:
Eigenlijk niet geheel netjes, maar kan zijn dat ze nog een oud contract hadden met het datacentrum waar nog geen stroom afspraken in waren gemaakt. Vroeger was het gewoon zo dat je niet eens een rack vol kon krijgen met meer dan 8A en zodoende zat het gewoon in de prijs van je rack (en de stroom was goedkoper toen der tijd).

LeaseWeb heeft nog zo'n zelfde deal in Easynet als ik me niet vergis, dus het kan zijn dat ze over een tijdje je vragen te vertrekken naar hun eigen datacentrum Evoswitch. Dat is nou niet echt vreselijk, maar wel onhandig.

TransIP had dan niet mogen zeggen dat je met <350Watt geen probleem zou mogen krijgen, want 350Watt is geen 0,4A! Helaas is een mondelinge afspraak lastig na te komen, en een contract die je niet netjes volgens de regels vernieuwd is het ook lastig. Echter, een voorwaarde wijziging moeten ze wel aan je doorgeven zodat je de mogelijkheid krijgt om op te zeggen of er tegen in te gaan zeg maar. Dus, niet zomaar factureren!
Helaas stond het wel in het contract, die 0,4A, maar dat werd als het ware mondeling weggeveegd onder het mon van, we controleren het niet. Helaas blijkt dat ze dat toch niet vol kunnen houden dus en verder ook geen enkele vorm van coulance wilden toepassen (bv. 1 maand respijt geven of wat ook. Tja, dan wordt het al gauw moeilijk zaken doen als je op budget zit.

LinkedIn
BlackIntel

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-12 17:48
Als ik je lijstje zo zie ben je goedkoper uit met een nieuwe dell... en dan heb je nog support en garantie ook.
edit: daarnaast vraag ik me af waarom je raid wilt als je voor een SSD gaat ? qua iop/s is 1 SSD sneller dan de max raid die je kan krijgen in 1U.. (meestal max van 4x 2.5" hdd's).
met een PE R210 zelfde cpu, 4GB memory hardware(!) raid 2x 160GB hdd, drac6 en 1 year NBD ben ik nog geen 815€ (ex) kwijt

[ Voor 57% gewijzigd door DukeBox op 17-12-2009 18:36 ]

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:48
Inderdaad, voor 700 euro kan je bij dell een r200 met quadcore en 4gb mem kopen. Wel bellen, is vaak goedkoper dan de prijs op internet.

• 448191
Freezerator schreef op donderdag 17 december 2009 @ 18:29:
Inderdaad, voor 700 euro kan je bij dell een r200 met quadcore en 4gb mem kopen. Wel bellen, is vaak goedkoper dan de prijs op internet.
Om in de buurt te blijven van EUR 700 met een quadcore en 4GB ram, moet je er een enkele schijf bijnemen en een maximaal een X3360 nemen. Al deze processors zijn Yorkfield processors. De X3360 is, als ik effe met een scheef oog kijk op wikipedia, vergelijkbaar met een Core 2 Quad Q9550. Da's natuurlijk niet slecht, maar de X3450 op mijn lijstje boven is vergelijkbaar met een i5-750, maar dan met HT wel enabled en ondersteuning voor ECC. Verder is het geheugen bij de R200 DDR2 met 800MHz, en bovenstaande DDR3 op 1333MHz. Dus niet bepaald hetzelfde voor EUR 700.

Bovendien als je de vertex vervangt door een F3 en de BTW eraf trekt die er bij Dell ook niet bij zit, kom je op ~ EUR 480. Samenvattend: snellere hardware voor zo'n 30% minder geld. Geen support, dat dan weer niet.

EDIT: daar komt nog bij dat ik als tweakert het natuurlijk eigenlijk niet kan maken om iets kant en klaars te kopen. Als het kon klokte ik hem over met waterkoeling en een radiator die groter is dan de kast zelf. :+

[ Voor 9% gewijzigd door 448191 op 17-12-2009 20:03 ]

• DukeBox
^ denk dat je toch nog even goed moet kijken.. de R210 zoals ik schreef met dezelfde specs, zowel cpu als memory. Neem ik geen hardware raid en 1 enkele entry level ssd (25GB, SLC) zit ik op 630€ (515€ op premier) ex btw maar wel 1 jaar nbd.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 17-12-2009 23:21 ]

• aKra

aKra

Ja, DukeBox, maar mensen die voor een eerste keer bestellen en geen verdere toekomst brengen voor Dell om meer te bestellen geven ze geen gelijke korting... Dan zou je 448191 het evt. aan moeten bieden om via jou te bestellen voor de extra korting.

Zelfs bij ons beginnen ze moeilijk te doen met spelregels en dergelijke en hebben wij dus gekozen om voor Supermicro & ASUS te gaan.

Voor ~€ 925,- schaffen wij een X3450 aan met 4GB en met 4 x 500GB wel dan zonder RAID kaart. Die zou je 2de hands voor ~€ 150 op de kop kunnen tikken. Dit is dan een nette barebone opgebouwd met server onderdelen. Als je dus die disks er uit haalt en zelf er een SSD in stopt zou de prijs vast ook nog wel netjes kunnen zijn. En je hebt garantie vanuit de leverancier.

Overigens is het 3 jaar next business day, echter, je belt ze op maandag dat je storing hebt, dinsdag bellen ze je terug om meer informatie te krijgen, en dan komen ze in het beste geval woensdag en in een geval wat ik ken pas donderdag omdat er eerst wat gegevens bekeken moesten worden (oh yeah, duidelijke I/O harddisk error)... Maar dan komen ze netjes de server ruimte in, polsbandje om en dan harde schijfje vervangen.

• DukeBox
aKra schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:27:
Overigens is het 3 jaar next business day, echter, je belt ze op maandag dat je storing hebt, dinsdag bellen ze je terug om meer informatie te krijgen, en dan komen ze in het beste geval woensdag.....
Das onzin, nbd=nbd.. dan staat er een monteur. mocht er idd een probleem met een onderdeel zijn dan wordt dat binnen 4 uur alsnog geleverd aan de monteur op lokatie. Die gaat ook pas weg als het opgelost is. In extreme gevallen komt er een volledig (gelijkwaardig of betere) server voor in de plaats.
Jouw ervaring lijkt meer op nbd respons.. heb ik i.d.d. met enkele afdelingen van IBM meegemaakt maar nog nooit met Dell.
Wat betreft de premier korting, de prijzen bij mkb liggen bijna net zo hoog en als je belt krijg je die korting ook. Zeker als mogelijk nieuwe klant en al helemaal zo tegen het einde van het boekingsjaar.

• aKra

aKra

Het valt tegen kan ik je vertellen DukeBox... Gisteren (donderdag) een offerte gekregen voor een R210 met X3450 en 4 GB geheugen met 2 x 250GB op een PERC S100 (embedded software RAID controller, dus poep denk ik) controller á € 966,78 p. stuk excl. 19% btw.

Ligt ook aan de slechte account manager though.

"3Yr Basic Warranty - Next Business Day", en met deze garantie was dus het verhaal wat wij hadden. Volgens hun hadden we ProSupport moeten nemen zodat je zeg maar zelf door kan geven wat er stuk is en dan komen hun met parts aanzeulen z.s.m., en nu moeten hun probleem eerst constateren en dan pas mee aan de haal gaan of iets dergelijks. Ben verder tevreden, heb ze gelukkig nog niet nodig gehad!

P.S., Procase/PCICASE heeft de laatste tijd ook mooie 1U deals voor ~€ 100 excl. btw en zelfs ook met hotswappable brackets voor weinig!

Pagina: 1