Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

creative audigy 4 "verdwenen" / kapot?

Pagina: 1
Acties:

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Hoi,

een tijd geleden heb ik van wat oude hardware van mijzelf een nieuwe pc in elkaar geknutseld. Dit heeft bij mij altijd zonder al te veel problemen dienst gedaan, tot ik goedkoop aan wat extra geheugen en een dualcore kon komen.

het betreft het volgende systeem:
AMD Athlon 64 3500+ (venice)
Asus A8N-E
2 gig DDR kingston value ram
Asus nvidia 7800GT
Creative Audigy 4 geluidskaart
250 gig Samsung HDD
Recom 450W voeding (ik weet, maar t moest goedkoop zijn)

Het probleem is nu dat eergisteren ineens het geluid er mee op hield. Nouja ineens, muziek geluisterd, gewoon gewerkt, pc uitgezet. Dag erna pc weer aan, foutmelding "er is geen geluidsapparaat geinstalleerd" maar verder werkt alles nog gewoon. De reden dat er gebruik wordt gemaakt van de audigy en niet de onboard is dat van de onboard de 'front' uitgang kapot is, 'rear' doet het wel maar dan mis je de bas in het geluid.

De device manager ziet wel twee onbekende apparaten, waar geen drivers voor gevonden kunnen worden.
De nieuwste drivers van de creative site zeggen dat er geen geschikt apparaat aanwezig is.

nu heb ik de kast even open gehaald om de kaart er uit en weer opnieuw in te prikken, maar toen zag ik:

Afbeeldingslocatie: http://i165.photobucket.com/albums/u76/dropjeslover/16122009146.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i165.photobucket.com/albums/u76/dropjeslover/16122009147.jpg

Ik weet redelijk zeker dat het me opgevallen zou zijn dat de poorten beschadigd waren bij het inbouwen van de kaart, maar de missende "kapjes" kan ik niet vinden in de kast. Alle elco's, printbanen en contact/soldeerpunten zijn verder gewoon intact 8)7

Dus, wat is er gebeurd dat alle uitgangen ineens kapot lijken te zijn? En waarom kan ie geen apparaat vinden terwijl de kaart verder gewoon intact lijkt (chips, pci-connector, printbanen)?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

hou er rekening mee dat je kaart het gewoon doet, maar dat je even andere drivers moet op zoeken; de drivers van Creative kappen het proces af als ze denken geen creative hardware te vinden. Feit is echter, dat die drivers van Creative bijzonder matig zijn; probeer eens een oudere/andere versie.

• DropjesLover
  • Nu online
maar de kaart heeft 3 maanden er in gezeten, is goed geinstalleerd, was echt aanwezig en werkte gewoon zonder problemen (geen gekraak of wat dan ook). er staan ook geen oude drivers meer op de pc leek het, maar dat heb ik niet goed bekeken. de device manager ziet de kaart ook niet, niet onder "sound, video and games"

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Dat is wel apart. Ik heb het probleem ook zelf gehad met een Audigy 2 ; bij sommige reboots inderdaad niet gevonden, of een melding "nieuwe hardware gevonden". Ik weet ook niet waar het aan lag (na een upgrade - logischerwijs - was dat probleem weg ). Je zou een re-instal kunnen proberen met de kaart in een ander PCI-slot. Dan sluit je volgens mij alles wat niet met de kaart te maken heeft wel uit.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:16

mace

Sapere Aude

Uhm, dat hoort zo met die kapjes. :) Ik heb een audigy 2 die ook zo is.

[ Voor 56% gewijzigd door mace op 16-12-2009 15:32 ]

• DropjesLover
  • Nu online
nadeeltje, de kast heeft van die voorgestanste metalen PCI sleuven die je er uit moet breken. er zit dan een gat in haar kast en ik heb zelf maar 1 reserve..

BThGvNeOA

• DropjesLover
  • Nu online
mace schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:31:
Uhm, dat hoort zo met die kapjes. :) Ik heb een audigy 2 die ook zo is.
dat die kapjes er af zijn? ik weet redelijk zeker dat dit me opgevallen zou zijn bij t inbouwen. voor zover ik weet zaten om alle poorten kapjes.

k zit net al mn oude foto's na te kijken en daarop lijken die kapjes er wel op te zitten, maar k heb geen foto gemaakt van de kaart in nieuwstaat...

BThGvNeOA

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is wel normaal. Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://nskelbimai.lt/wp-content/uploads/classipress/1243636635-1.jpg

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

mijn Audigy 4 heeft die kapjes ook nooit gehad (en m'n 2 ook niet) en ook al die oxidatie

en de driver van een audigy 4 zijn een HEL om goed te krijgen, qua geluid zijn de beste nog steeds die op de CD, want die van de site zijn extreem beknopt en gelimiteerd, en leveren matig geluid

ik kan proberen die drivers van de CD te rippen en te uppen, maar ik heb geen idee hoeveel data dat is, laat het maar weten

Simplicity is de bom...

• DropjesLover
  • Nu online
hmz oke :S

wat kan ik dan nog proberen om hem weer werkend/herkend te krijgen?
ander PCI slot, oudere drivers, nog iets?
Colan schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:49:
mijn Audigy 4 heeft die kapjes ook nooit gehad (en m'n 2 ook niet) en ook al die oxidatie

en de driver van een audigy 4 zijn een HEL om goed te krijgen, qua geluid zijn de beste nog steeds die op de CD, want die van de site zijn extreem beknopt en gelimiteerd, en leveren matig geluid

ik kan proberen die drivers van de CD te rippen en te uppen, maar ik heb geen idee hoeveel data dat is, laat het maar weten
oh, dat zou tof zijn! :)

[ Voor 68% gewijzigd door DropjesLover op 16-12-2009 15:50 ]

BThGvNeOA

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
goedkoop is het wel die ontbrekende plastic kapjes. Je 3.5mm jacks vertonen ook het 1 en ander aan corrosie. Het uitlezen van alle PCI devices en de betreffende device ID nummers zal de vraag kunnen beantwoorden of je kaart inderdaad overleden is. Maar aangezien dit wat omslachtig is raad ik het volgende aan: Download even een ubuntu cd'tje en kijk of deze je kaart herkend. Hij zou hem automatisch moeten zien. Dan weet je dat het probleem bij windows ligt en kan je verder. Als ook hier geen geluid te horen is kan je concluderen dat je kaart is overleden.

• Colan

Colan

sucks @ solderen

oh ja, die drivers werken AFAIK alleen onder XP, nooit getest onder Vista en zeker niet met Win7

Simplicity is de bom...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

probeer anders de youp-pax drivers eens. Daar hebben ze de detectie van de correcte hardware eruit gesloopt, en installeert zonder problemen. Of het dan ook nog gaat werken is natuurlijk een andere vraag, want als je hardware fysiek kapot is, dan is het ding ook echt kapot :)

-_-

• DropjesLover
  • Nu online
Colan schreef op woensdag 16 december 2009 @ 16:30:
oh ja, die drivers werken AFAIK alleen onder XP, nooit getest onder Vista en zeker niet met Win7
het OS is inderdaad Vista, vergeten te vermelden in de OP. drivers van microsoft/creative werkte voorheen zonder problemen. dat hij niet herkend zou worden bij installatie oid zou ik begrijpen, maar na een reboot weg zijn vind ik zo vreemd.

BThGvNeOA

• mace

mace

Sapere Aude

Werken KX drivers niet op Vista? edit: Ja. Sinds april. :D

Ik heb zelf alijd goede ervaringen gehad met KX project drivers. :)

http://kxproject.lugosoft.com/

[ Voor 24% gewijzigd door mace op 16-12-2009 17:07 ]

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11 10:33

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Bij mij doet KXproject het ook niet, op vista en 7 niet, op xp herkent hij mijn Audigy gewoon meteen al,.

Things are cheaper for a reason

• Colan

Colan

sucks @ solderen

Simplicity is de bom...

• mace

mace

Sapere Aude

Reiniertjuhhh schreef op woensdag 16 december 2009 @ 17:10:
Bij mij doet KXproject het ook niet, op vista en 7 niet, op xp herkent hij mijn Audigy gewoon meteen al,.
Heb je wel een recente geprobeerd? Volgens de site ondersteunen ze Vista.

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11 10:33

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

mace schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:56:
[...]

Heb je wel een recente geprobeerd? Volgens de site ondersteunen ze Vista.
Ja dat had ik ook geprobeerd, heb eigenlijk alles al geprobeerd. Het enige wat werkt, is de installatiebestanden van de XP driver uitpakken bij handmatig drivers installeren, en dan zegt hij dat er geen geluid is, hier moet je niks op uitdoen, want als het goed is doet hij het dan gewoon.

Things are cheaper for a reason

• DropjesLover
  • Nu online
U is geweldig _/-\o_

asap weer eens langs gaan bij mn vriendin (dûh :+ ) en eens proberen :)

BThGvNeOA

• DropjesLover
  • Nu online
Hmz, ineens doet ie t weer volgens mn vriendin. hij werd weer 'gezien' en speelt ook weer gewoon audio af.
Ik gok een los contact in het PCI slot, dus als het probleem zich weer voordoet eens van PCI slot wisselen.

kan een slotje op denk ik :)

BThGvNeOA

Pagina: 1