Woohoo, Ik heb motional feedbacks!!

Pagina: 1
Acties:
  • 781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:41

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Woohoo! Ik heb net motional feedback speakers gekregen van mijn pa! Type: 6544
Dit is een dure uitvoering, met 3 speakers erin, en ze rulen zwaar! Het is misschien wel oud, maar ze zijn wel extreem goed, zijn er hier meer die deze mening met me delen?

Verwijderd

hip

Verwijderd

hip..lol...ach ja ze zijn jonger dan ik(38)... en een gekregen pa(ard) moet je niet in de bek kijken...

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Op dinsdag 06 maart 2001 00:25 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
hip..lol...ach ja ze zijn jonger dan ik(38)... en een gekregen pa(ard) moet je niet in de bek kijken...
Ze mogen dan wel oud zijn, maar ze zijn zeker beter, eigenlijk best eng; die dingen zijn ouder dan ik ben (ik ben 18) :P

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

Waarmee zou je ze kunnen vergelijken eigenlijk. Ik weet dat er in die dinge een (vaak meerdere) versterker(s) zit(ten). Maar hoe zit dat met MOTIONAL feedback... voel je meer of zo?

Tell me :)

Verwijderd

Op de Jamo site staat:
Motional feedback
A highly advanced servo circuit controlled by feedback from a miniature accelerometer mounted
on the woofer dust cap, compares the driver's motion to the input signal and compensates for
any deviation from the original waveform. Motional feedback makes it possible to design a
compact sub-woofer with a linear, lowdistortion reproduction of the lowest audible frequencies.
Kortom super-exact geluid
Mn ome Toon heeft ze ook nog staan,.. ik vrees de 30Watt uitvoring ;(
Es kijke of ik die te pakken ken krijgen :9
Is wel lache naast je pc :)

Verwijderd

beter dan wat?... btw MFB betekend dat het uitgangssignaal wordt vergeleken met het ingangssignaal en indien nodig gecorrigeerd... dit heeft zowel voor- als nadelen...en ja het zijn aktive speakers(met ingebouwde EV's dus)...

Verwijderd

Wat mogen de nadelen dan wel zijn?

Verwijderd

de correctie op het signaal komt te laat.....

Verwijderd

Is dat hoorbaar voor een leek?

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Op dinsdag 06 maart 2001 02:25 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
de correctie op het signaal komt te laat.....
Dit scheelt een miliseconde ofzo je hoort het echt niet. Plus er zit een versterker in die dingen, waardoor je 300 meter snoer kunt gebruiken (ofzo) zonder kwaliteitsverlies, en dus heb je niet van die megadure gouden kabel nodig.

Verwijderd

Op dinsdag 06 maart 2001 12:26 schreef LoCuTuS2000 het volgende:

[..]

Dit scheelt een miliseconde ofzo je hoort het echt niet. Plus er zit een versterker in die dingen, waardoor je 300 meter snoer kunt gebruiken (ofzo) zonder kwaliteitsverlies, en dus heb je niet van die megadure gouden kabel nodig.
Woohaa, die snapt er ook niks van. Lange kutkabels veroorzaken veel ruis. En dan wordt die ruis ook nog eens versterkt. Jippieeeee.:P

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Ja hehe, leg je gsmmetje maar eens op die kabel, ga lekker blazen en dan kun je lachen als je toevallig gebeld wordt :) "Hmm, ik zou toch zweren dat die conus toch in de speakers zaten? Wie heeft te aan de andere kan van de kamer vast in de muur geslagen ?" Heheh, moest effe.:9

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Op dinsdag 06 maart 2001 12:32 schreef Flippit het volgende:

[..]

Woohaa, die snapt er ook niks van. Lange kutkabels veroorzaken veel ruis. En dan wordt die ruis ook nog eens versterkt. Jippieeeee.:P
Zo legde mijn vader het uit, en die heeft die dingen al 30 jaar, ook al regelmatig gerepareerd, misschien begreep ik het verkeerd of legde ik het verkeerd uit, maar bij MFB's heb je niet van die fucked up dure kabels nodig voor een goed geluid

Verwijderd

Nou ze benne niet 30 jaar oud
De eersten waren de 532 geloof ik.

Die benne van 1975.
Die van jouw zullen wel zwart zijn en zijn iets jonger.

Ik heb net een setje 532 bemachtigd en moet
het een en ander repaieren.
Maar ik heb wel vertrouwen in MFB.
Het is meer leuk uit Hi_tec dan echt kwaliteit. Maar voor kleine kast speakers
is het heel erg leuk. Maar ik denk dat het vroeger wat aan de dure kant was met zo'n zwaar eindblok in je speaker.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Kabels veroorzaken geen ruis, het zijn namelijk geen actieve elementen. Wel kunnen ze storing oppikken natuurlijk. Daarom moet je XLR gebruiken voor grote lengten, maar dat wordt eigenlijk bijna nooit voor HiFi gebruikt. Bij PA wel, en daar kan je met XLR ongestraft tientallen meters verder een speaker van signaal voorzien (uiteraard actieve speakers). Het is ook niet ongebruikelijk dat het signaal door honderd meter XLR kabel heen moet van source tot speaker.

Jag

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op dinsdag 06 maart 2001 18:49 schreef Jag het volgende:
Kabels veroorzaken geen ruis, het zijn namelijk geen actieve elementen. Wel kunnen ze storing oppikken natuurlijk. Daarom moet je XLR gebruiken voor grote lengten, maar dat wordt eigenlijk bijna nooit voor HiFi gebruikt. Bij PA wel, en daar kan je met XLR ongestraft tientallen meters verder een speaker van signaal voorzien (uiteraard actieve speakers). Het is ook niet ongebruikelijk dat het signaal door honderd meter XLR kabel heen moet van source tot speaker.
Inderdaad, in theaters zie je bijna nix anders dan XLR, en dat zijn heel wat metertjes...
Niet alleen het signaal van mixer naar amp gaat via XLR, maar ook de (versterkte) signalen van amp naar speaker...(niet altijd overigens)

(Overigens valt het mij wel op, dat in het theater in Zevenaar de boel toch stoort wanneer de dimmers (het licht dus) op 70% of op 30% staat, ondanks het gebruik van XLR. Hiero in Z'town in ieder geval, weet niet of dat bij meerdere theaters het geval is...)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• lucasvanlierop
  • Laatst online: 29-04 11:53
oke ff wat er van vind...

die motional feedback boxen hebben een ingebouwde versterker...dus de kabel van bv je voorversterker naar je MFB Box transporteert een lijnsignaal, je hebt dus geen dikke kabel nodig omdat er geen groot vermogen over gaat, dat betekent niet dat je er dus ieder el cheapo kabeltje aan kan hangen!!

en nog wat iedereen praat hier over 'XLR' dat is gewoon een benaming voor een type Connector hoor, wat de mensen hier bedoelen is gebalanceerde (ook wel symmetrische) overdracht van het audiosignaal.
Dat houd in dat het (mono) audio signaal over 3 aders wordt overgedragen.
een ader voert het positieve signaal (hot),
een ader voert het negatieve signaal (cold, inverted) en een ader is de aarde (ground)

dit is een redelijk effectieve methode om storing van buitenaf tegen te gaan.
Als er nl troep van buitenaf door de kabel wordt opgepikt wordt die later bij omzetting van gebalanceerd naar ongebalanceerd opgeheven.

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Tot op een zekere hoogte: de common mode rejection voltage. Als de spanning in de beide signaal aders hoger wordt dan die waarde, dan heb je alsnog storing. Daarom worden ook nooit de multi's van het licht in dezelfde goot gelegd als de XLR's van het geluid.
en nog wat iedereen praat hier over 'XLR' dat is gewoon een benaming voor een type Connector hoor, wat de mensen hier bedoelen is gebalanceerde (ook wel symmetrische) overdracht van het audiosignaal.
Daar heb je idd gelijk in, maar iedereen noemt het al XLR kabel.

Jag

Verwijderd

Op dinsdag 06 maart 2001 01:38 schreef modderfokker het volgende:

Kortom super-exact geluid
Mn ome Toon heeft ze ook nog staan,.. ik vrees de 30Watt uitvoring ;(
Es kijke of ik die te pakken ken krijgen :9
Is wel lache naast je pc :)
Zou ik niet doen als ik jou was (dat naast je pc zetten) ik heb zelf de 532's staan en die een keer naast m'n compu gezet, GROEN en PAARS werd m'n scherm met gigantische vervorming. De magnetische afscherming van deze speakers is niks, en door de ingebouwde versterker zit er ook nog een Trafo in die gigantische elektromagnetische storing veroorzaakt. Ik heb ze daarom nu maar op de grond staan en ben van plan ze volgende maand te vervangen met een setje B&W 602's

Verder zijn het hele strakke speakertjes, alleen niet geschikt voor eindmixage vanwge de MFB. (8>

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Op woensdag 07 maart 2001 12:50 schreef 01V het volgende:

[..]

Zou ik niet doen als ik jou was (dat naast je pc zetten) ik heb zelf de 532's staan en die een keer naast m'n compu gezet, GROEN en PAARS werd m'n scherm met gigantische vervorming. De magnetische afscherming van deze speakers is niks, en door de ingebouwde versterker zit er ook nog een Trafo in die gigantische elektromagnetische storing veroorzaakt. Ik heb ze daarom nu maar op de grond staan en ben van plan ze volgende maand te vervangen met een setje B&W 602's

Verder zijn het hele strakke speakertjes, alleen niet geschikt voor eindmixage vanwge de MFB. (8>
Als je die speakers wilt verkopen, laat het ff weten! :P

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met het knutselen aan de MFB's? Heb hier 4x een 544 staan, stokoud maar klinken nog fantastisch. Echter geven de DIN aansluitingen en het links/rechts schakelaartje veel storing, moet regelmatig aan gerammeld worden. Is er ergens een punt waar je gemakkelijk direct kabeltjes eraan kunt solderen (zodat je die DIN en links/rechts switch overslaat zeg maar)?

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18
locotus2000, mag hopen dat je weet hoe ze werken en hoe je ze moet afstellen, ik heb het kleinere broertje van de 544 namelijk de 541's. Zijn te klein maar afregelen is wel belangrijk die dingen kunnen wel 30 jaar oud zijn al.

www.mfbfreaks.com is een goede website voor MFB-ers

[ Voor 13% gewijzigd door Venxir op 04-09-2004 01:52 ]

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

Als ik het goed heb zijn dit de voorlopers van m'n Digitale Philips speakers de DS 930

Verwijderd

Een vriend van mij heeft zowat alle speakers van Philips en tevens MFB speakers. Helemaal gek is hij. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden.

Verwijderd

Het zijn -voor hun leeftijd- heel leuke dingen, heb er hier meerdere. (2 x 532 en 2 x 541 geloof ik) :)
Ze waren indertijd overigens redelijk kostbaar, het wat latere topmodel had een 50 mm dome middentoner en klonk echt goed. Die is helaas wat onvindbaar geloof ik.

@ CMRR van symmetrische signalen: Bij een elektronisch gebalanceerde ingang wordt het common-mode bereik gelimiteerd door de voedingsspanning van de ingangsversterker. Transformatoren hebben daar veel minder last van.
Als je common-mode signaal meer dan een paar V is is er zowiezo iets mis met de aarding van het geheel lijkt me, en zou ik de oplossing elders zoeken.

Maar dit alles is wat offtopic, deze Philips'jes hebben van zichzelf geen symetrische ingangen. Ze zijn ook in het geheel niet magnetisch afgeschermd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 14:50 ]

Verwijderd

Philips heeft in totaal 9 verschillende MFB-boxen gemaakt, en wel de volgende:

TYPE-NIEUWWPRIJS-JAAR-MOMENTELE MARKTWAARDE PER 2 (+/-)

532-- FL. _795,- per stuk--1974--€100-125
541-- FL. _595,- per stuk--1975--€_75-100
544-- FL. _795,- per stuk--1976--€100-125
567-- FL. _945,- per stuk--1977--€150-250
545-- FL. 4000,- per stuk--1977--€500-1000
585-- FL. _600,- per stuk--1979--€100-125
586-- FL. _750,- per stuk--1979--€100-175
587-- FL. _950,- per stuk--1979--€150-250
9638- FL. 1125,- per stuk--1984--€175-350

Even over het symmetrische signaal:

Hiervan heeft alleen de 545 een zowel asymmetrische als symmetrische ingang. De overige hebben alleen maar aansluiting met DIN of CINCH stekkers, dus asymmetrisch.

De 545 was overigens het studio-model van Philips. Een continu vermogen van 100 watt, een 30 cm woofer, en een prijs van 4000 guldens per stuk. Ook zijn hiervan maar 2000 stuks gemaakt, dus uiterst zeldzaam!

En dan nog over de hierbovengenoemde marktwaarde. Die fluctureren nogal, maar een mooie prijs is meestal toch wel tussen de bovenstaande waardes is.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In meer dan 50% van de gevallen zijn de MFB's die op het eerste oog en eerste gehoor goed zijn, bij nader inzien toch probleemgevallen. De hierboven vermelde prijzen zijn dan m.i. ook veel te hoog. Ik zou ze allemaal door 2 delen om op redelijke waardes uit te komen.

Het zijn gewoon stukken stokoude en versleten jaren-70 consumenten electronica - de kans dat zo'n ding - als er nooit wat aan gedaan is - helemaal goed is, is niet zo erg groot.

Verwijderd

Omdat het vervolg van dit topic nu dus in 2004 heel goed in het verlengde past van het topic in 2001 zal ik het intact houden en dus niet afsplitsen. Ik heb wel een waarschuwing toegevoegd om het quoten van berichten uit 2001 te voorkomen. :)

Verwijderd

Ik vind de prijzen ook wat hoog, in de praktijk betaal je naar mijn ervaring een stuk minder.
Het zal sterk afhangen waar je ze koopt, waarde is nu eenmaal een betrekkelijk begrip.

De elektronica is echter nog steeds goed te repareren, en minddentoners/tweeters zijn er nog zat omdat die ook in de normale Philips-HiFi kasten zaten. Alleen als er iets kapot is aan een woofer of de versnellingsopnemer die daar in zit wordt het lastiger.

Als ze een huiskamerleven hebben gehad zullen ze over het algemeen nog wel in orde zijn, op heel erg krakende schakelaars na. De grotere modellen werden echter ook wel als PA-systeempje gebruikt (cafe's etc) en dat is natuurlijk zwaarder.

Het is inderdaad een stukje antiek, en het haalt het niet bij een fatsoenlijke moderne speaker in de zelfde prijsklasse. Als je echter veel naar '70's vinyl luistert ofzo is het imo een heel leuke speaker.

• Tripp
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Fantastische speakers _o_. Maat van me heeft ook een paar (weet zo niet welke) en die klinken echt goed.

Ahh hij heeft type 544 maar dan zelfgebouwd(door zijn pa en grootpa B). In plaats van de dome squawker zit er een conus middentoner van de 532 erin.

Ze kunnen alleen niet zo hard, maar dat hoeft eigenlijk ook niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Tripp op 13-09-2004 15:24 ]

specs

Pagina: 1

Let op:
Let op wat je quote, 1e 20 berichten zijn in 2001 geplaatst!