selfmade fietscomputer - de sensor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
gezien ik een linux smartphone heb, en deze door zijn telefoon, wifi, en gps-functies handig is voor een langere fietstocht, lijkt het me handig hiervan een letterlijke fietscomputer van te maken. Het programmeren zal niet het grootste probleem zijn (wellicht wel om dit zo energiezuinig te doen) maar wel om de rpm van het wiel in de mini-usb poort te krijgen.

Ik heb een bedrade sensor van een goedkope fietscomputer, wellicht kan ik deze goed gebruiken. Aansluiting moet mini-usb zijn.

De huidige sensor heeft lijkt me geen energie nodig? Deze geeft door het magneetje een stroompuls wat uiteindelijk aan de datapoort van de usb gehangen moet worden. Kan dit rechtstreeks of kan dit signaal tes terk/zwak zijn?

Of zijn er usb sensors te koop die hetzelfde doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

-als die mini usb als hostcontroller kan functionieren, maar dat betwijfel ik al.
-dat pulsje is heel zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
AlexanderB schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:32:
-als die mini usb als hostcontroller kan functionieren, maar dat betwijfel ik al.
-dat pulsje is heel zwak.
hostcontroler zit er op, alleen nog niet werkend (firmware/kernel)

is heel zwak gelijk aan te zwak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:11
Volgens mij geeft dat ding niet zomaar een zwak stroompulsje, maar wordt er een stroomkring kortgesloten zodra het magneetje in de buurt komt. Dat kun je vast niet zomaar aan die usb-aansluiting gaan hangen.

Of het moet zijn dat je de sensorring van een IKU/AXA Cyclotronic hebt, met 58 magneten. Die geeft wel een mooie puls voor zover ik weet. Hij werkte namelijk meteen als dynamo voor de computer.

Maar wat wil je met de sensor doen? Snelheid meten kan toch ook al prima met GPS?
Of wil je er een trapfrequentiesensor van maken?

[ Voor 25% gewijzigd door dreamscape op 16-12-2009 13:56 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:47:

Maar wat wil je met de sensor doen? Snelheid meten kan toch ook al prima met GPS?
Of wil je er een trapfrequentiesensor van maken?
Gps verbruikt te veel imo. Trapsensor is een leuke 2de toepassing, maar het gaat me om frequentie van het wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vr smartphone heb je juist?

Ik weet bv dat bij de Sidekick2 de usb connector "misbruikt" kan worden om de UART pennen naar buiten te brengen (interne analoge mux, dus via firmware omschakelbaar) en daar kan je dan al veel eenvoudiger dingen mee doen dan een usb host opzetten ed.

Mss wordt deze truuk wel in meer telefoons gebruikt, ik zou er alvast niet raar van opkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
nokia n900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
disheaver schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:57:
[...]

Gps verbruikt te veel imo. Trapsensor is een leuke 2de toepassing, maar het gaat me om frequentie van het wiel.
Kan je geen dynamo op je fiets monteren die je telefoon tijdens het rijden weer oplaadt? :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
redfoxert schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:07:
[...]

Kan je geen dynamo op je fiets monteren die je telefoon tijdens het rijden weer oplaadt? :)
Het blijft energieverspilling (die je zo ook letterlijk voelt) en niet erg uitdagend.

Ik zal eens een multimeter aan de sensor hangen, kijken of ik er iets wijzer van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Goed, een sensor, ligt eraan wat voor een je er gaat nemen, en een ouderwetse analoge (spanning die verandert bij bv een wisselend magnetisch veld als er iets in de buurt komt), of een digitale sensor (1 is geschakeld en 0 niet), ik denk dat je het makkelijkste de 2e kunt nemen.

Dan moet je kijken welke soort sensor, ik denk magnetisch maar ik twijfel of het gaat met de dune spaken, zou je kunnen navragen.

En dan kijken hoe je het signaal binnen kan krijgen, of je de usb ingang als een soort compoort kunt gebruiken, eventueel met een omvormer, maar daar heb ik geen verstand van. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Zoals eerder gezegd bestaat de sensor zeer waarschijnlijk uit een reedschakelaartje dat wordt gesloten wanneer het magneetje in het wiel voorbij komt. Met behulp van een pull-up weerstand kun je eenvoudig pulsjes genereren.... Het probleem is echter om deze pulsjes in je N900 in te lezen. Alhoewel dit via de USB poort kan lijkt dit zeker niet de eenvoudigste methode.

Volgens de specs van Nokia lijkt er, in elk geval hardwarematig, geen USB-On-The-Go ondersteuning aanwezig te zijn waardoor het erg lastig wordt om zomaar eigen (slave) hardware aan te sluiten op de USB-poort. Standaard oplossingen zoals het gebruik maken van een arduino om pulsjes te tellen en via een USB-protocol met je N900 te laten communiceren vervallen hierdoor waarschijnlijk.
Je zou kunnen kijken of het op een niveau lager wel mogelijk is om via USB te communiceren. Het Atmel AT90USBKey demoboard zou een mooi startpunt kunnen zijn om de communicatie te testen. Dit systeem kan zowel als host als slave functioneren, ondersteunt diverse USB implementaties en er is veel voorbeeldcode in C beschikbaar. In een later stadium kun je dit board vervangen door een los Atmel chipje en dit te voeden vanuit de USB poort (of de USB poort ook powered is kon ik helaas nergens vinden).

Veel eenvoudiger is het om in plaats van USB te communiceren via bluetooth. De benodigde hardware is kant-en-klaar te vinden (bv arduino BT) of eenvoudig te maken (bv op basis van een ARF32). Ook zijn er diverse code voorbeelden voor Meamo/N900 te vinden op internet.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 23:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

misschien is spoeltje --> magneetje --> audio ingang een mooie spartaanse oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Als je voor de audio ingang gaat is heto sowieso lekker simpel, een audio ingang is een A/D convertor, en die ingang is vaak voor een electet microfoon welke een bias spanning nodig heeft om te werken en werkt als een variabele condensator.

In principe zou je dan met 2 weerstanden je huidige sensor aan kunnen sluiten ipv een electetmicrofoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom bereken je de rpm van je wiel niet gewoon ?
iets met je snelheid (van ui je gps) delen door je omtrek (π r2) van je wiel

edit .. ow lezen, stroombesparing

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 18-12-2009 20:28 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
die audio-in lijkt inderdaadd wel een leuke. kan ik de usb gebruiken om op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10 16:19
Of een reflecot op je wiel zetten en dan een lampje laten lezen hoevaak die voorbij komt.
Dit kun je ook doen met een electromagneet DENK ik.
En diy kost niet erg veel stroom.
Of was je dit al van plan :9 ?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Pagina: 1