Toon posts:

Binnenkort gaan we allemaal eraan? of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op discovery channel was een keertje iets te zien over een robot-brein. Ze kunnen in een nabije toekomst een soort menselijk brein maken maar dan met kleine chips enz. Dus eigenlijk een klein baby robotje met de technologie om zich verder te ontwikkelen. Sceptici zeggen dat dat dan over 50 jaar pas kan gemaakt worden en anderen zeggen dat het binnen 30 jaar haalbaar is. Maar hoe dan ook het komt eraan.
Nu is er een discussie geweest of dat misschien niet gevaarlijk is omdat die robot een veel sneller en meer 'inteligenter' brein heeft dan wij, zo zou hij ook kunnen denken en dat niemand weet wat hij denkt. Dat is het enge. Dan krijg je van die science-fiction/matrix verhalen dat het mogelijk is dat hij zich anders gaat voelen en "slecht gaat denken".

Wat vinden jullie hierover?
Mijn mening is dat het niet mogelijk is maar dat ga ik nu ff niet uitleggen.

Verwijderd

Ik denk dat het nooit zover zal komen. Computers worden geprogrammeerd voor een aantal bepaalde taken, daarbuiten om kunnen ze niet werken. Zoiets als een opstand is dus uitgesloten. Zelfs een computer die zichzelf kan programmeren, zal nooit helemaal onafhankelijk kunnen werken.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:17
nooit helemaal onafhankelijk, maar ik denk wel dat ze het wel zoo ver kunnen schoppen dat de robots redelijk gevaarlijk kunnen worden

'Misschien kijk ik teveel TV, maar ik denk dat het wel kan, en daar zullen ze mee op moeten passen..

Nogmaals, dat denk ik..>:)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Als robots zo intelligent worden dat ze de macht van ons over kunnen nemen verdienen ze dat misschien ook wel. Nou maar hopen dat ze moraliteit in die robots inprogrammeren...

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

wees niet zo debiel
de mensen roeleren de robots man
en als het uit de hand dreigt te lopen ben ik er nog :7

Verwijderd

Zodat ze net zo irritant worden als jij?

Dan hoop ik dat ze een uitknop oid inbouwen.

Verwijderd

Ik heb wel eens een toekomstvisie van een aantal wetenschappers gelezen.

Zij zeiden dat het een kwestie van tijd is voordat computers even intelligent en uiteindelijk intelligenter zullen zijn dan de mens.

Ze zeiden dat genetische manipulatie of cyborg worden de enige mogelijkheid zou worden om nog enigszins bij te blijven.

Tevens verwachtten ze dat niet iedereen in de samneleving dit wil en dat een gedeeelte van de bevolking zich uiteindelijk in de verre toekomst elders in de ruimte zal vestigen om daar de wetenschap voort te zetten.

Afgezien van het laatste verwacht ik ook dat we zeer snel ingehaald gaan worden.

Verwijderd

Ik denk dat computers wel echt intelligent kunnen worden en meer kunnen dan waarvoor ze zijn geprogrammeerd. Hoe lang het duurt voordat computers net zo intelligent worden als mensen weet ik niet, maar ik denk dat 50 jaar een behoorlijk voorzichtige schatting is. In het begin zal het niet gevaarlijk zijn, zelfs niet als computers intelligenter zijn dan mensen. Want computers hebben geen lichamen tot hun beschiking. Zodra we sterk intelligente computers de beschikking geven over apparatuur waarmee ze zelf kunnen bepalen wat ze doen kan het gevaarlijk worden. Maar als de computers op de juiste manier worden geprogameerd of opgevoed zal die goedaardig zijn en geen mensen kwaad doen. Hopelijk maken die computers dan beter gebruik van hun intelligentie dan de meeste mensen nu doen en gebruiken ze het niet om zichzelf te verrijken. We moeten er dus voor zorgen dat egoïsme nooit de overhand mag krijgen. Mischien moeten we intelligentie ook niet naar voorbeeld van de mens maken. De mens heeft nog steeds last van overblijfselen uit het verleden, die ons nu gaan tegenwerken. Het mooie van kunstmatige intelligentie is dat het helemaal schoon kan beginnen.

Ik help nu zelf mee aan een project dat probeert kunstmatige intelligentie te maken. De nadruk wordt waarschijnlijk vooral op leren en kennis (en die kennis ook begrijpen) gelegd. We zijn pas begonnen, maar er zijn al veel interessante ideeën uit voort gekomen.
sourceforge.net/projects/disknosys

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het kan maar het is niet uitgesloten omdat ze al een robot hebben gemaakt die zichzelf excact kan kopieren. Het gaat om een robot die beweegbaar is en sensoren heeft waarmee hij kan waarnemen.
Op een gegeven moment heeft de robot met een beetje hulp zijn excacte kopie gemaakt. Alleen wat bleek later, dat hij niet gewoon zichzelf heeft gekopieerd maar ook verbeteringen heeft aangebracht.
Zonder dat iemand het wist. En dat is het enge. Niemand had ooit durven dromen dat hij dit voor elkaar zou krijgen.

En die robots waarover ik het in het begin had waren niet helemaal uit blik he. (was vergeten bij te schrijven) Maar met behulp van echt weefsel en chips wouden ze een echt manneke maken.
Ik vind dus niet dat het uitgesloten moet worden.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb een aantal jaren geleden een aardig vehaal gelezen, ik meen dat het uit de jaren 50 !!! is. Internet was er niet en veel computers ook niet.

Korte samenvatting:

Alle computers op de hele wereld werden via een groot netwerk aan elkaar geknoopt. Er werd distributed software gebruikt zodat iedereen altijd toegang had tot alles. Op de grote dag zou alles actief worden gemaakt. De wereldpresident mocht de eerste vraag aan de mega computer stellen.

Hij tikte in op de (papier)teminal: "Bestaat God?"

Na veel geratel kwam het antwoord op de terminal:

NU wel

De pesident was verbijsterd, een techicus had het door en naam een duik naar de hoofdschakelaar, maar werd door een enorme vonk uit de schakelaar wegeslingerd.

The End

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Voor alle duidelijkheid: IK BEN TZZER NIET, `k ben zijn BROERTJE. Maar oke ter zake: Laatst had ik nog iets gelezen over dat er een bedrijf een chip had ontwikkeld die niet alleen maar 1 en 0 leest dus positief en negatief maar ook andere getallen. Dus meer keus, nou die PC ondertussen al, was DOM toen ze hem net hadden gemaakt, maar binnen 3 weken had hij net zoveel geleerd als een baby in 3 MAANDEN! Die snelheid slaat toch echt alles! Maar nou het enge, de maker ervan (Ben zijn naam kwijt) weet waarom en hoe het komt dat dat ding denkt, maar hij weet niet HOE hij denkt...... I:(

Tja de mensen zullen altijd controle hebben over de computers.., alleen niet als ze niet weten hoe het werkt.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 06 maart 2001 11:27 schreef het broertje van Tzzer het volgende:
echt alles! Maar nou het enge, de maker ervan (Ben zijn naam kwijt) weet waarom en hoe het komt dat dat ding denkt, maar hij weet niet HOE hij denkt...... I:(

Tja de mensen zullen altijd controle hebben over de computers.., alleen niet als ze niet weten hoe het werkt.
Je geeft het antwoord al he? Als de zaak maar groot genoeg wordt weet niemand meer hoe het geheel werkt. Jij weet ook niet tot in detail hoe een PC werkt. Je kan natuurlijk altijd de stekker er uit trekken. Maar ja wat ga je doen met een 5 maal redundant distibuted systeem met een power supply onder eigen controle?

Als je het systeem in Brussel de nek om draait, dan gaat het gewoon in Singapore verder.

Dit is trouwens de hele achtergrond van internet. Dat systeem werd opgezet om zelfs na een kernoorlog nog computers over te hebben en ze ook nog met elkaar te laten communiceren.

Verwijderd

Hmmm...
Zullen computers ooit de mens voorbij kunnen streven in intelligentie?
Ik denk van niet.
Kijk maar eens hoe lang de mens er over heeft gedaan, in de evolutie, om te worden wat we nu zijn. Heeeel erg lang! Dit is alleen mogelijk door Creativiteit, wat ik een definitie vind van Intelligentie.
Creativiteit=Hoe creatief kan je met 2 gegevens omgaan? Kan je daar een niet-voor-de-hand-liggende conclusie uit trekken? Doordat mensen Intelligent, en dus Creatief zijn, hebben we het zover kunnen schoppen.
(Denk hierbij aan geniale uitvinders, zoals Einstein).
Ik denk dat computers alleen d.m.v. brute rekenkracht nooit ECHT Intelligent kunnen worden, en dus creatief. Het LIJKT alleen zo, omdat ze met zoveel rekenkracht een hoop (voor ons complex lijkende(bijvoorbeeld schaken)) problemen kunnen oplossen.
Ik zeg dus niet dat het niet mogelijk is, maar ik weet bijna zeker dat het niet binnen 50 jaar zal worden gehaald.
Tenzij de menselijke hersenen ook alleen maar uit "Rekenkracht" bestaat, en dat er voor de rest weinig speciaals aan is, en dat creativiteit kan worden bereikt met veel rekenkracht, maar dat lijkt me sterk.
*D

Verwijderd

Intelligente robots zijn in staat om zichzelf te programmeren. Als je hem boos maakt, schrijft ie een programmaatje zodat jouw leven erg zuur wordt gemaakt. :+

Verwijderd

Topicstarter
Flippit heeft gelijk, zo`n computer heeft niet alleen maar brute rekenkracht, maar kan zelf ook beslissingen nemen. En zo kan hij dingen in zijn voordeel maken. En over die creativiteit, als een computer iets niet bevalt dat programmeert hij iets nieuws voor in de plaats. Creatief of niet?

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op maandag 05 maart 2001 23:06 schreef VipTweak het volgende:
Ik denk dat het nooit zover zal komen. Computers worden geprogrammeerd voor een aantal bepaalde taken, daarbuiten om kunnen ze niet werken.
Als ze nou de taak krijgen meer taken te leren?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Een computer kan bijzonder intelligent worden ja, maar hij kan fysiek nog niet zoveel...

Het is wel positief voor hem dat er nog geen echte ziektes zijn die metaal aantasten en een metalen lichaam is aardig sterk.

Maar dan zal die toch eerst goed zijn motoriek onder de knie krijgen...

Een computer heeft een evolutie die veel sneller gaat dan de onze. Hij kan namelijk zijn "hersenen" aanpassen. Dit is voor ons niet weggelegd.

Kijk maar naar de fabricage van chips. Een computer berekend een betere chip door zijn snelheid -> snellere computer etc etc.
(keer op discovery gezien)

Maar voor het ontginnen van de ruimte en voor bv oorlogen hoop ik snel dat er robots komen...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 06 maart 2001 13:37 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Een computer kan bijzonder intelligent worden ja, maar hij kan fysiek nog niet zoveel...
Hij kan fysiek juist heel veel. Stel je voor dat om wat voor dwaze reden dan ook alle computers besluiten dat de electriciteit moet worden afgesloten. De chaos is niet te overzien. Je ziet de rommel al als er op een kruispunt een verkeerslichtenautomaat van slag raakt. En nu heb ik het niet eens over een echt bewuste aanval door computers, maar gewoon fout rekenwerk of een storing.

En in 1987 waren er ook een paar computers die wat minder slimme beslissingen namen op de beurs in New York De crisis die volgde was enorm. Ok...ze waren niet echt handig geprogrammeerd. Maar de gevolgen waren er wel degelijk.

Verwijderd

Als we de intelligente computers geen kans geven de wereld aan te passen dan kan er niet zoveel misgaan. Je zou kunnen denken aan een losstaande niet met het internetverbonden computer die alleen maar kan waarnemen en niet handelen.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Wat is er mis mee als initigente computers de wereld over nemen en de mensheid uitroeien? Als ze daartoe instaat zijn zijn ze verder geevolueert dan de mens en zullen ze gewoon de volgende stap in de evolutie zijn. Dan word de mens vervangen door een verder ontwikkeld wezen.

Virgol

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Hij kan fysiek juist heel veel. Stel je voor dat om wat voor dwaze reden dan ook alle computers besluiten dat de electriciteit moet worden afgesloten. De chaos is niet te overzien. Je ziet de rommel al als er op een kruispunt een verkeerslichtenautomaat van slag raakt. En nu heb ik het niet eens over een echt bewuste aanval door computers, maar gewoon fout rekenwerk of een storing.
Ik doel op mechanische bewegingen zoals lopen etc... :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik had het over een brein. Het is wel degelijk waar dat computers(programma's) af en toe een beslissing nemen die nergens op slaat. Maar waar ik op doelde is het soort chip dat zelf dingen kan aanleren. Net als een echt brein. Maar aangezien zo'n brein niet compleet haalbaar is met mechanische stuff, betekent dat dat men biologische zooi in moet brengen. Denk dan maar aan chemische reacites. Nu heb je gewoon Data gemaakt (uit startrek).

Het probleem hierbij zou kunnen zijn dat Data beseft dat hij anders is en ook beseft dat hij zijn eigen evolutie kan bepalen. En dat de mens eigenlijk onefficient is.

Het is geen kwestie meer van hij is zo geprogrammeerd en zo blijft het.

Maar als hij inteligenter is dan merkt hij vast wel dat hij niet zonder ons kan omdat wij zelf fascinerende wezens zijn. Voor hem dan, omdat wij liefde haat enz. kennen

Vraag: denken jullie dat hij ook dan al die dingen kent???

Ik heb wel wat gehoord over vet vaag dat men niet kan weten waar in de hersenen zich die gevoelens bevinden.

Graag jullie mening erover

Verwijderd

Op dinsdag 06 maart 2001 11:27 schreef Tzzer het volgende:
Voor alle duidelijkheid: IK BEN TZZER NIET, `k ben zijn BROERTJE. Maar oke ter zake: Laatst had ik nog iets gelezen over dat er een bedrijf een chip had ontwikkeld die niet alleen maar 1 en 0 leest dus positief en negatief maar ook andere getallen. Dus meer keus, nou die PC ondertussen al, was DOM toen ze hem net hadden gemaakt, maar binnen 3 weken had hij net zoveel geleerd als een baby in 3 MAANDEN! Die snelheid slaat toch echt alles! Maar nou het enge, de maker ervan (Ben zijn naam kwijt) weet waarom en hoe het komt dat dat ding denkt, maar hij weet niet HOE hij denkt...... I:(

Welk bedrijf?

• Defspace
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Ik doel op mechanische bewegingen zoals lopen etc.
Ook dat kunnen ze al, en met een beetje ge-tweak, loopt hij je er vierkant uit.
In Japan, (het walhala van de echte automatiseerder) hebben ze al Robots die bij de receptie staan, met een woordenschat van 400.000 woorden.

Ik denk dat de computer ons de komden 50-100 jaar voorbijstreeft wat betreft alles.
[lol mode]
(ja meneer de computer, nee meneer de computer.. )
[/lol mode]

• Tim
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

[quote]Op dinsdag 06 maart 2001 14:01 schreef Ortep het volgende:

[..]

Hij kan fysiek juist heel veel. Stel je voor dat om wat voor dwaze reden dan ook alle computers besluiten dat de electriciteit moet worden afgesloten.[quote]Lijkt me niet echt een slimme robot dan :D :D :P

Verwijderd

Om te beginnen denk ik dat het niet uitmaakt of een robot creatief kan worden met simpele rekenkracht. Zodra we meer van het mensenlijk brein gaan snappen (die bestaan ook enkel uit een zooi neuronen) dan kunnen we dergelijke zaken ook toepassen in computers.

Verder gaat het verhaal in de film Terminator dat er aanvankelijk computers ingezet worden om gevechtsvliegtuigen de besturen. Deze konden beter tegen G krachten en vlogen superieur aan de mens, werden niet moe, geen emoties etc. Later worden er ook robots op het slagveld op de grond ingezet.

Dergelijke ontwikkelingen vinden nu ook al plaats. Maar bedenk wel dat wanneer een computer een echte piloot neerschiet dat een computer beslist over een mensenleven.

Dit zijn natuurlijk wel ontwikkelingen waarvan je je af moet vragen wanneer je de grens moet trekken. Want wie zegt dat robots a la the terminator niet de volgende stap zijn in oorlogsvoering.

Verwijderd

Ik denkt dat je met pure rekenkracht wel een creatief wezen kan maken, maar dan moet je software maken die hersenen emuleren. Hiervoor is natuurlijk wel ontzettend veel rekenkracht nodig.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[quote]
Op dinsdag 06 maart 2001 17:43 schreef Timpie2000 het volgende:
Lijkt me niet echt een slimme robot dan :D :D :P
Maar dat is ook niet van belang. Iedereen doet maar alsof computer creatief moeten zijn en gevoelens moeten hebben om ons de nek om te draaien, dat is onzin. Dat kan volkomen zonder gevoel en volkomen per ongeluk. Het gaat er alleen om of ze de macht hebben.
Je moet er beslist niet van uit gaan dat een robot of een computer een 150% opgevoerde mens is. Een volkomen stupide mechanische automaat kan het leven op aarde aardig uitroeien als hij op grote rode knoppen bij ICBM raketten gaat drukken

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

De cyborg bestaat nu al... we gaan er allemaal aan wanneer die zich tegen ons keert...

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Verwijderd

Dit artikel uit Wired is erg interessant en ook wel een beetje angstaanjagend. Het gaat over dit onderwerp, hier de inleiding:

Why the future doesn't need us.

Our most powerful 21st-century technologies -robotics, genetic engineering, and nanotech -are threatening to make humans an endangered species.

By Bill Joy

From the moment I became involved in the creation of new technologies, their ethical dimensions have concerned me, but it was only in the autumn of 1998
that I became anxiously aware of how great are the dangers facing us in the
21st century. I can date the onset of my unease to the day I met Ray Kurzweil, the deservedly famous inventor of the first reading machine for the blind and many other amazing things.

Ray and I were both speakers at George
Gilder's Telecosm conference, and I
encountered him by chance in the bar of
the hotel after both our sessions were over. I was sitting with John Searle, a
Berkeley philosopher who studies
consciousness. While we were talking,
Ray approached and a conversation
began, the subject of which haunts me to this day.

http://www.wired.com/wired/archive/8.04/joy.html

Verwijderd

Op dinsdag 06 maart 2001 18:24 schreef wieikke het volgende:
Ik denkt dat je met pure rekenkracht wel een creatief wezen kan maken, maar dan moet je software maken die hersenen emuleren. Hiervoor is natuurlijk wel ontzettend veel rekenkracht nodig.
Daar heb je wel gelijk in. Maar het is nog niet helemaal zeker of het simuleren van menselijke hersenen de enige manier is om intelligentie te maken. En die rekenkracht komt er ook heel snel aan.

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 17:48
Uit dit alles kan ik maar een ding concluderen : "live like there is no tomorow"

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

Verwijderd

Zoals we allemaal weten zijn computers zonder onze begeleidende software nutteloos, we kunnen ze wel echter zo programmeren, dat ze hun eigen conclusies kunnen trekken (berekenen), aangezien computers stukken sneller kunnen berekenen dan een menselijk brein kunnen ze zo ver vooruit rekenen dat het voor ons mensen alleen nog theoretisch mogelijk is om die berekeningen te achterhalen. Zo kan een computer naar mijn mening wel degelijk zichzelf dingen leren, waar wij geen invloed meer op kunnen hebben. Dit verhaal is echter alleen mogelijk als wij die computer de vrijheid gegeven hebben om zelf zijn links te kunnen leggen

Verwijderd

Topicstarter
Software is wel vet,
maar hersenen zoals een cyborg die zou hebben ,zie voorafgaande disc. zou die dan nog software nodig hebben?

Verwijderd

[quote]Op donderdag 08 maart 2001 15:50 schreef Tzzer het volgende:
Software is wel vet,
maar hersenen zoals een cyborg die zou hebben ,zie voorafgaande disc. zou die dan nog software nodig hebben?
..........................................
Het weefsel wat gebruikt wordt in combinatie met de technologie zal waarschijnlijk niet meer leven, dus de prikkels in de hersenen zullen worden aangestuurd door software, maar waarom hersenen als je ook een printplaat gebruiken kunt?

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat computers uiteindelijk net als mensen kunnen worden en slimmer (of beter). Mensen zijn toch ook op de een of andere manier ontstaan? Dan moet dit voor computers ook mogelijk zijn.

:P ===We are borg, you will be assimilated=== :P

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

• kyrill
  • Laatst online: 09-01-2025
Hmm
Er moeten bij tweakers toch mensen zijn die ect weten dat een computer alleen maar kan rekenen?
Ik heb dat in de antwoorden niet terug kunnen vinden
Veel te veel kwaliteten worden aan comp toe gewezen. Een computer heeft geen awareness ofwel even veel als een windmolen dat windenergie gebruikt om graan te lmalen. Geen milli seconde weet de molen wat graan is en toch weet het het graan zeer goed te malen.
Er is in een comp een AI schildpad geprogrammeerd, die beter in staat is voor zijn eigen individuele leven en voor nakomelingen te zorgen in een zo werkelijk mogelijk simulatie, dan een echte schildpad.
maar het is een machinale schildpad. Het heeft gefixeerde (door de mens aangebrachte) referenties, die het onder alle omstandigheden
gehoorzaamt. Het is en blijft een stomme machine. Nu kan dat bij een schildpad nog omdat het een simpel beest is, maar bij een gans of poes, hond of varken gaat het fout. Dat soort beesten ontwikkelt een vreemde potentiele vrijheid om hun soorteigenschappen te verloochenen terwille van het volgen van voorbeelden groter dan hun zelf. Dat kan de compu niet. Daarbij is er bv ook geen emotionele referentie waar "vreemde" niet geprogrammeerde info uit te voorschijn kan komen, die bv programma's in een daarvoor bestemde context afwijst.
Bah, respect voor (toekomstige) computers is een schromelijke bijna misdadige onderschatting van het verschijnsel mens of een kinderlijke lieve naieve kijk op machines

Verwijderd

Ik denk wel dat intelligente robots/computers mogelijk zijn... Misschien ga ik nog wel eens AI onderzoeken, lijkt me best kewl...
Ik zou best 'The One' willen zijn hoor, lekker lepeltjes buigen, minder pijn aan mijn rug als ik kogels ontwijk ;) maar ik denk niet dat het zover komt. Het is iets moois voor een film of zo maar waarom zouden robots altijd 'slecht' moeten gaan denken. Als volledige AI gerealiseerd kan worden is het toch niet moeilijk om een safety in te bouwen zodat de programmatuur van een robot nooit kan gaan 'besluiten' om iets te gaan doen wat niet mag volgens ons. Je programmeert dat beest gewoon fatsoenlijk en er is nix aan het handje :7

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 20:26 schreef AtHomer het volgende:

:P ===We are borg, you will be assimilated=== :P
Muhaha... Ik zou best wel een Borg willen zijn misschien hoor ;). Kom maar op met die 'slimme' computers/robots, lijkt me best cool eigenlijk >:)

Verwijderd

Kyrill, ik denk dat jij mensen een beetje overschat. Menselijke hersenen zijn in feite ook niets meer dan een verzameling neuronen die input-waardes van de zintuigen krijgen, daar een uitput-waarde van berekenen, die weer door andere neuronen als input-waarde wordt gebruikt. Dat de reacties van mensen niet vast liggen en ze dus kunnen leren komt omdat de neuronen contstant veranderen.

Op het moment is het nog niet mogelijk dit door de computer te laten simuleren. Dit komt mede doordat we nog niet precies weten hoe hersenen werken, en ook doordat er nog niet genoeg rekenkracht is. Het is natuurlijk niet zeker dat de problemen op te lossen zijn, maar de kans is wel groot en dan duurt het niet zo lang meer voordat er echt intelligente computers zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen cyborg technicus om te weten dat computers hierbij niet/nauwelijks mee te maken hebben. Een comp. heeft misschien een paar chips maar ik had het over een machine die als mens reageert en acteert. Wat hebben computers hiermee te maken?
In plaats van de vervangbare delen van het lichaam een machine neer te plaatsen heet, om allerei redenen/ de perfecte vecht cyborg/ slaaf/ enz.
Dat heet toch cyborg geen comp, toch?

Maar hoe dan ook. Hoe en wanneer denken jullie hoe we (de mensheid) eraan gaan. ;(

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op vrijdag 09 maart 2001 17:27 schreef Tzzer het volgende:
Maar hoe dan ook. Hoe en wanneer denken jullie hoe we (de mensheid) eraan gaan. ;(
Dat duurt nog miljoenen jaren, en wij gaan er niet aan. We zullen naar de 4e dimensie gaan. (Is mijn visie)

Verwijderd

Ik weet niet. Mensen ruleren de Computers dat is waar. Maar Computers kunnen ook op hol slaan. En al zou dat in JAPAN, CHINA, RUSLAND gebeuren. Volgens mij zijn we dan nog niet jarig.

The Matrix gaat precies over dit onderwerp.
8-)

• DaVincy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01-2019
Ok.. ik denk dat er met de huidige technologie (en de uitbouwsels erop) geen echt intilegente robots te maken zijn. Alleen 1'en en 0'en is gewoon te beperkt denk ik.

Verwijderd

Naar mijn idee is het totaal onmogelijk om een totaal besef te creeren maar misschien is ons besef wel niet zo totaal als we denken.

Verwijderd

Op vrijdag 09 maart 2001 21:23 schreef Lamborghini het volgende:

[..]

Dat duurt nog miljoenen jaren, en wij gaan er niet aan. We zullen naar de 4e dimensie gaan. (Is mijn visie)
Hoe wil je in hemelsnaam naar een dimensie gaan die wij niet eens kunnen waarnemen en alleen kunnen voorstellen als een opgerolde andere dimensie. We gebruiken hem alleen nog maar om bepaalde natuurkundige vraagstukken te begrijpen zoals de theorie om gravitonen. sorry hoor maar denk even iets minder voorbarig volgende keer.
;)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik denk dat de artificial intelligence waarover tzzer het heeft nog helemaal niet zover weg is.

laatst zag ik op tv iets over het spel black&white (volgens mij was het deze)
black en white is een soort godsim, met de nieuwste AI het was iets met 3 mannetjes, ze waren aan het overgooien met een steen, het ene mannetje had een motoriek-probleempje en kon niet goed overgooien, als gevolg hiervan werd hij jaloers op de andere 2 en legde de steen in het vuur, zodat de de andere mannetjes hun handen zouden branden.

ik wil zeggen: als een comp zoiets kan bedenken dan is een chip die zichzelf kan programmeren geen 50 of 30 jaar van ons vandaan, maar eerder 10 of 15 jaar.

Greetz
Mij

Verwijderd

Hersen worden inderdaad overschat. De schakelingen in hersenen werken ook met aan en uit dus net als computers met nullen en enen werken. Raar dat er hier mensen zijn die beweren dat dit niet zo is (beweer alleen iets als je er verstand van hebt ok?)
Maargoed het brein volgt de wetten van de fysica en moet dus een machine zijn, zij het een erg ingewikkelde. Het enige verschil is dat de hersenen bepaalde loops maken en ingewikkelde veranderingen maken in hun structuur van schakelingen. Dit hebben computer chips nog niet omdat ze nog te grof zijn. Simpelweg over zo'n 20 jaar zijn schakelingen net zo complex als ons in ons brein. Een paar jaar daarna zijn ze al weer vele malen complexer. Zie de wet van Moore die dan nog steeds actief is. Computers kunnnen nu nog niet denken dus nog geen gevoel van jaloesie kennen zoals hierboven is geschetst. Dit duurt echter niet lang meer en ik vermoedt dat de computer gewoon vele malen intelligenter wordt als de mens. Hoe de mens kan concurren hiermee is zijn hersenen vervangen in computer chips. Wie dit niet gaat doen zal gewooon snel gaan achterlopen en niet meer mee kunnen doen in de maatschappij. Maarja dat is een andere discussie.
Computers zijn na 2020 absoluut niet meer in de hand te houden. Maar ik denk absoluut niet dat we er allemaal aangaan. Wat zou het nut voor een computer zijn om ons kwaad te doen. Wij zijn juist zeer interresant voor computers.
Pagina: 1