Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Soms is het leven simpel en soms is het ingewikkeld...

Mijn minderjarige dochter heeft onlangs uit een erfenis een bescheiden hoeveelheid geld geerfd. Dat willen we risicovrij wegzetten tot ze meerderjarig is (12 jaar). Eis is vervolgens dat tot die tijd beide ouders bevoegd zijn voor de rekening.

Klinkt simpel, je zou dit normaliter prima met een jeugdspaarrekening of termijndeposito op haar naam kunnen. Maar nu komt het addertje:

Mijn ex en ik zijn al jaren uit elkaar, en m'n dochter woont met haar in het buitenland (UK).

Nu blijkt bij iedere bank die ik tot nu toe aangeschreven heb de regel te zijn dat het niet toegestaan is om een rekening te openen in naam van iemand die in het buitenland woont, en omgekeerd dat het ook niet toegestaan is om - ongeacht tenaamstelling - iemand in een ander land bevoegd te maken.

Enig aangevoerde alternatief is om het hier enkel in mijn naam te doen of in UK enkel op naam van ex of dochter. Dat zijn wat ons betreft geen van beide opties :(

Het gaat hier nota bene niet om rekeningen op de Bahamas, maar gewoon alles netjes binnen EU. Het gaat niet om grote bedragen (EUR 1150 om precies te zijn) en m'n eigen vermogen is niet zodanig dat ik in de knoop dreig te komen met de belastingen.

Dus: iemand enig idee hoe dit wel zou kunnen, of een alternatief dat ook zou kunnen werken (eis: geld staat op naam dochter, beide ouders kunnen de boel beheren)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

Qwerty-273

Meukposter

Helaas niet direct een tip, maar vanwege de strengere regels op bankrekeningen is het inderdaad bij zo wat elke bank vereist in NL (geen idee of dat ook zo is in de UK) dat op het moment van openen je ingeschreven bent in NL. Maar ik kan me voorstellen dat de kleinere banken wel maatwerk zouden moeten kunnen leveren.

Geen idee of het een optie is (of welke consequenties er verder aan vast zitten) maar kan je jezelf niet voor een aantal dagen inschrijven als inwoner van de UK - in die tijd een rekening openen - en dan weer terug "migreren" naar NL.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-10 12:46
Waarom zet je de rekening niet gewoon op naam van enkel je dochter? En laat het blokkeren tot haar 18e.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Als je zelf niet boven de 30k aan eigen vermogen (na aftrek leningen etc..) hebt dan zou ik het gewoon lekker op een spaardeposito zetten op jou naam. Je mag jaarlijks een schenking doen. Voor 2007 was dit bedrag € 4.412,00 per kind per jaar. Tegen de tijd (12 jaar) vermoed ik niet dat het bedrag 1120 euro hoger is dan de hoogte van de schenking en tegen die tijd zal het bedrag dat je mag schenken ook hoger worden nav inflatie etc.

Daarnaast heb je de zekerheid dat er niets mee gebeurt totdat jij het wilt..

edit: @ hierboven, je mag geen rekening openen op iemand anders' naam die niet in NL ingeschreven staat volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door LesCacques op 16-12-2009 15:11 ]

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Is het geen optie om 2 rekeningen openen. De ene in de UK en de andere in de NL en op allebei de helft storten?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:45:
Het gaat niet om grote bedragen (EUR 1150 om precies te zijn) en m'n eigen vermogen is niet zodanig dat ik in de knoop dreig te komen met de belastingen.
Met zulke bedragen gaat het nergens over, denk niet dat banken hier veel moeite in willen steken. Zet geweoon de helft hier vast, en de helft in de UK. Mocht één van de ouders het geld gebruiken voor andere doeleinden, dan kan die later aan je dochter uitleggen wat er met haar geld gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:23:
Helaas niet direct een tip, maar vanwege de strengere regels op bankrekeningen is het inderdaad bij zo wat elke bank vereist in NL (geen idee of dat ook zo is in de UK) dat op het moment van openen je ingeschreven bent in NL. Maar ik kan me voorstellen dat de kleinere banken wel maatwerk zouden moeten kunnen leveren.
Ben ik bezig aan te schrijven. Tot nu toe nam alleen ASN de moeite iets anders dan een standaardantwoord te geven, maar dat was ook niet meer dan een bevestiging van wat anderen al zeiden.
Geen idee of het een optie is (of welke consequenties er verder aan vast zitten) maar kan je jezelf niet voor een aantal dagen inschrijven als inwoner van de UK - in die tijd een rekening openen - en dan weer terug "migreren" naar NL.
Kan, maar de kosten ervan zouden buitenproportioneel zijn. Voeg daaraan toe dat rentetarieven in UK veel lager zijn dan in NL (daar is 2% een hoge rente momenteel...) en het is echt niet aantrekkelijk. Andersom (zij hier) is geen optie, aangezien ze niet UK maar RO burgers zijn en NL itt UK daar moeilijk over doet.
Schaapmed schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:10:
[...]

edit: @ hierboven, je mag geen rekening openen op iemand anders' naam die niet in NL ingeschreven staat volgens mij.
Nope, dat had ik idd al geprobeerd.
Standeman schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:13:
Is het geen optie om 2 rekeningen openen. De ene in de UK en de andere in de NL en op allebei de helft storten?
Wolly schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:56:
[...]

Met zulke bedragen gaat het nergens over, denk niet dat banken hier veel moeite in willen steken. Zet geweoon de helft hier vast, en de helft in de UK. Mocht één van de ouders het geld gebruiken voor andere doeleinden, dan kan die later aan je dochter uitleggen wat er met haar geld gebeurd is.
Zou kunnen, maar dan heb je alsnog niet het gedeelde beheer dat we willen. Dat is misschien deels een kwestie van (ontbreken van) vertrouwen we zijn niet voor niets exen, nmaar bovenal is het omdat we zeker willen zijn dat bij overlijden van een van de twee ouders de ander nog in naam van het kind erbij kan wat echt feest kan zijn, geen twee landen die dezelfde regels hanteren in dit soort geval, en zodra het grensoverschrijdend wordt, wordt het pas echt complex

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:31
Afhankelijk van hoeveel het is zou ik eens met een fiscalist of notaris praten die weten wel hoe je zoiets kunt realiseren. Ik weet niet in hoeverre de regels verandert zijn echter toen ik nog minderjarig was hadden mijn ouders voor mijn studie ook een rekening geopend in naam van mij wel met hun als penvoerder in het buitenland.

Als opmerking van een niet deskundige is het niet mogelijk om je vrouw in de UK een rekening te openen samen met je dochter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

Qwerty-273

Meukposter

Trouwens nog wat side info.
http://ec.europa.eu/youre...ank-account/index_nl.html

En uit het stuk van Nederland:
Banken zijn wettelijk verplicht om de identiteit van een client vast te stellen alvorens men een bankrekening opent.
En volgens mij is het gros van de banken "lui" en stelt men de identiteit alleen vast wanneer de persoon in NL is geregisteerd - dan hoeven ze geen lastige procedures door te lopen om de identiteit correct vast te stellen (is het legitmatie document authentiek, klopt de informatie van dit document met de informatie in het land van herkomst van het document, etc. etc.).
Volgens mij kan je ipv een mailtje sturen beter bellen of langsgaan en de situatie uitleggen. Ik verwacht niet dat je situatie in een standaard vragen/antwoorden lijst staat en dat je daardoor eventueel een onjuist antwoord terug krijgt van een eerste lijns mail beantwoorder.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

How about één van de twee de rekening te laten openen, en voor de rest een onderling contract in 2-voud opstellen waarin je de voorwaarden, wensen en gang van zaken bij overlijden in beschrijft. En essentie is voor de bank één verantwoordelijk, maar heb je onderling een vastlegging om het gebrek in vertrouwen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik weet niet of het voor zo'n bedrag zinvol is, redelijk risicoloos kan en of het in NL/UK kan op jullie voorwaarden, maar mij schoot een trustfonds te binnen. Maar ik heb er totaal geen kaas van gegeten of zoiets werkbaar is en wat je dan aan kosten mag betalen... het zal vast niet gratis zijn.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan het natuurlijk neutraal zetten in Zwitserland gezien het bedrag zou ik er niet zo'n toestand van maken Zet het op een rekening op haar naam. Het is toch van haar, het is niet zo'n bedrag dat jer krankzinnige dingen mee kan doen. Of wees creatief en koop een heel mooi sieraad voor haar ter nagedachtenis aan de erflater.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 12:38
Het mag in ieder geval wel. Ik heb als Belg (woon er ook) meerdere rekeningen in NL, waaronder een spaarrekening.

En half Belgie heeft een spaarrekening in bankgeheim-paradijs Luxemburg. Misschien een andere bank proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:22
Ik heb als Belg (woon er ook) meerdere rekeningen in NL, waaronder een spaarrekening.
tsja in de "icesave"tijd hadden ook veel NL'ers spaarrekeningen in ijsland. Dat is ook geen probleem. De vraag/probleem is echter:
dat het niet toegestaan is om een rekening te openen in naam van iemand die in het buitenland woont, en omgekeerd dat het ook niet toegestaan is om - ongeacht tenaamstelling - iemand in een ander land bevoegd te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 21:19

orejas

Omelette du Fromage

Voor zover mij bekend is moet van elke rekeninghouder in Nederland een BSN (vroegâh; SOFInr) bekend zijn. Als je dat niet hebt, ben je bij het gros van de banken meteen de klos.

Heeft je dochter een Nederlands BSN? Zo ja, dan moet het kunnen...

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Of verdelen in 2 rekeningen of gewoon op je dochters naam. Je hebt hier in NL van die zilverloot rekeningen, weet niet of de DSB ze nog levert. Denk het niet :p maar er zullen vast banken zijn die het ook aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Open een groeirekening van de ING... ok, je moet dan minimaal 15 euro per maand inleggen, maar dat kan je wel missen denk ik. Spaar je meteen extra voor je dochter. EN je mag hem openen voor iemand in het buitenland, lijkt mij zo... Informeer er eens naar... :)
De Groeirekening staat op naam van de Rekeninghouder.
Hiervoor dient de Bank in het bezit te worden gesteld van
het Burgerservicenummer van de Rekeninghouder.
e. Van Rekeninghouders met een buitenlands woonadres
wordt het Tax Identification Number (TIN) of de combinatie
van geboorteplaats en geboorteland door de Bank
geregistreerd.
http://www.ing.nl/particu...n-voor-uw-kind/index.aspx

[ Voor 3% gewijzigd door Naboo op 25-12-2009 20:31 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Pagina: 1