Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332426

Topicstarter
Mijn ouders hebben een HD ready Plasma. Heeft het zin voor hun om een Blue-Ray speler te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Anoniem: 332426 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 22:53:
Mijn ouders hebben een HD ready Plasma. Heeft het zin voor hun om een Blue-Ray speler te kopen?
Blu-ray.
En ja, het kan nut hebben.
Wat voor een formaat?
Kijkafstand?
Welke plasma hebben ze?
Hebben ze uberhaupt blu-ray schijfjes?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Willen ze dan Blu-ray films kijken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:16

FeaR

In GoT we trust

HD-Ready is al zo'n drie maal scherper dan gewoon SD-beeld en Full HD doet daar nog twee maal boven op. Dus met een HD-Ready ga je zeker al verschil zien tussen SD en een Blu-ray.

Maar... dat is de theorie en niet meegenomen wat (zoals door Yellowneck is gezegd) wat de kijkafstand is en daarmee samenhangende het formaat.

Dus waarom wil je een Blu-ray speler aanschaffen? Puur vanwege het betere beeld (al dan niet merkbaar)? Of wil je ook dingen ervaren als DTS HD en Dolby TrueHD (merkbaarheid achterwege gelaten), Blu-ray Profile 2.0 BD Live, enzovoort.

Dus graag iets meer informatie over hoe en waarom, want op deze manier is het voor ons ook maar gissen...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een full HD plasma en krijg een blue-ray speler via een actie. Ik had het er met mijn vader over die blue-ray speler en uitgelegd dat de beeldkwaliteit nog beter is, etc, Mijn ouders hebben HD ready. Hij vroeg mij om te informeren wat zo'n ding kost, want het leek hem ook wel wat, maar ik vraag me dus af of zij met HD ready verschil in beeldkwaliteit gaan zien met een blue-ray speler (ten opzichte van een normale dvd).. vandaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

En nu heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vragen die we stelden: dingen als beeldformaat en kijkafstand. Want daaruit is af te leiden of je veel of weinig verschil gaat zien tussen een gewone DVD of een Blu-ray op een HD-Ready.

Via onderstaande tabel kan je zien wanneer het nuttig is om een HD Ready of Full HD resolutie te hebben aan de hand van beelddiagonaal en kijkafstand:
Afbeeldingslocatie: http://comcal.wboc.com/img/resvsdist.jpg

offtopic:
En het is Blu-ray

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 16-12-2009 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 12:17

-d-

720P ('hd ready') geeft al een veel mooier beeld dan SD, zelfs toen ik nog een gaar 26" HD ready scherm had. Dus als ze een beetje filmliefhebbers zijn - ja, Blu-Ray is de moeite waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

-d- schreef op woensdag 16 december 2009 @ 10:23:
720P ('hd ready') geeft al een veel mooier beeld dan SD, zelfs toen ik nog een gaar 26" HD ready scherm had. Dus als ze een beetje filmliefhebbers zijn - ja, Blu-Ray is de moeite waard :)
Behalve als je dus meer dan twee meter van je tv af zit met een scherm van 26".
Daarom vragen we dus telkens naar de kijkafstand en het beelddiagonaal. Want een beelddiagonaal of een kijkafstand zeggen op zichzelf niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordao
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04-2021
HD ready en Blue-Ray

Zullen we iig in het topic de juiste schrijfwijze hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik heb niets gezegd... :X

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 16-12-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
Daarom streept ie 'm ook door en zet ie 'm dikgedrukt, hè.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordao
  • Laatst online: 18-04-2021
Scherp Mute.! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jordao op 16-12-2009 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mute schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:07:
Daarom streept ie 'm ook door en zet ie 'm dikgedrukt, hè.
Die [s]-tag had ik niet eens gezien... loopt ook exact gelijk hier met het liggende streepje van de "e". Maar goed, het is al vaker gezegd, maar TS reageert er niet echt op. Eigenlijk nergens op op dingen die van toepassing zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alvast dank voor jullie reacties! Ze hebben een beelddiagonaal van 107 cm (42inch) Plasma, kijkafstand is.. nou, ik schat zo'n meter of 2 a 3.. Ze hebben al een dvd speler met harddisk recorder.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 332426 op 16-12-2009 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 19:46
Het verschil ga je sowieso wel zien, ongeacht van je afstand (of je moet er 20 meter vanaf zitten). Een blu-ray speler kost tegenwoordig ook niet meer zo gek veel, en blu-ray's zijn niet veel duurder dan dvd's. Ik zeg, doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 09:46

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik zag ook het verschil tussen een gewone dvd en een blu-ray (via hdx-1000) :o _/-\o_ :9~ op een hd ready 32 inch scherm.

[ Voor 14% gewijzigd door Frostbite op 16-12-2009 13:05 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322525

Er komen steeds meer goedkopere Blu-Ray films. Alleen is de prijs nog steeds vrij hoog. Dat was ook zo met DVD's tussen 2001 en 2003/2004. Toen betaalde ik daar ook ongeveer €30 ps. voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Volgens mij moet je twee zaken gescheiden houden...

-Beeld
-Geluid

Dat beeld op 1080P is leuk maar of het nu HD ready, Full HD of 600Hertz is boeit voor mij persoonlijk helemaal niets... Als je het al ziet is het minimaal en draagt niet super veel bij aan de belevenis...

Het geluid is in het oogpunt van beleving veel belangrijker. Bij blue-ray zie je tegenwoordig steeds vaker DTS en dat is echt een beleving. Daar heb je dan dus wel een goede geluidsset voor nodig. Dat is de enige reden dat ik steeds meer blue raytjes koop.

Ik heb dan wel een Full HD scherm erop, maar dat vind ik niet zo super verschil met een DVD. Dat is namelijk ook mooi...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als jij geen super verschil ziet met DVD heb je of een veel te kleine tv voor je kijkafstand of is er echt iets mis met je ogen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Tsurany schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:57:
Als jij geen super verschil ziet met DVD heb je of een veel te kleine tv voor je kijkafstand of is er echt iets mis met je ogen.
Kan...
40 inch op 4,5-5 meter.
En dan nog zit de beleving thuis niet in je beeld... Tenzij je een beamer hebt hangen en het groot op een doek projecteert... Of je nou 40" of 46" hebt, geluid doet veeeel meer (voor de beleving).

Dat is de enige reden dat ik over stap op blue ray!

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 29-12-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Nog iets leuks, HD Ready zegt nog steeds niets. Veel TV's zijn HD Ready en hebben wel 1080p.
Maar het blijft gewoon duidelijk zichtbaar verschil tussen SD en 720p/1080p bron materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dfrenner schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:04:
[...]

Kan...
40 inch op 4,5-5 meter.
En dan nog zit de beleving thuis niet in je beeld... Tenzij je een beamer hebt hangen en het groot op een doek projecteert... Of je nou 40" of 46" hebt, geluid doet veeeel meer (voor de beleving).

Dat is de enige reden dat ik over stap op blue ray!
Het is Blu-ray, niet blue ray. En kennelijk doet geluid voor jou veel meer maar enorm veel mensen horen het verschil amper maar zien het beeldverschil wel. Blijft persoonlijk he, je kan jou mening niet opdringen als feit. Zeker niet als je zelf op zo'n 5 meter afstand van een 40" schermpje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dfrenner schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:48:
Het geluid is in het oogpunt van beleving veel belangrijker. Bij blue-ray zie je tegenwoordig steeds vaker DTS en dat is echt een beleving. Daar heb je dan dus wel een goede geluidsset voor nodig. Dat is de enige reden dat ik steeds meer blue raytjes koop.
En ik maar denken dat het voordeel van Blu-ray de DTS HD dan wel de Dolby TrueHD versie is ten opzichte van een gewone dvd met DTS dan wel Dolby Digital...

Zijn genoeg DVD's te vinden met DTS, dus alleen daarvoor hoef je geen Blu-ray te kopen.
Maar verder twijfel ik zwaar aan of je puur op Blu-ray over zou moeten stappen voor het geluid. Want wil je het verschil horen tussen DTS HD dan wel de Dolby TrueHD ten opzichte van de gewone versies heb je een flinke set nodig. Al zijn er mensen die het verschil horen op setjes van een paar honderd euro, maar dat is meer een kwestie van "tussen de oren".
SaiBork schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:06:
Nog iets leuks, HD Ready zegt nog steeds niets. Veel TV's zijn HD Ready en hebben wel 1080p.
Maar het blijft gewoon duidelijk zichtbaar verschil tussen SD en 720p/1080p bron materiaal.
Hd ready == hd ready of de input nu 1080p of 720p is, het beeld zal er niet meer beeldpunten door krijgen en dus altijd "maar" 720p laten zien. Dus als je een HD ready hebt welke 1080p als input accepteert dan scaled te tv terug naar 720p. Dus stel die Blu-ray speler dan lekker in op 720p (mits mogelijk), want anders ben je alleen maar dubbel aan het scalen.

Of je moet het andersom bedoelen, dat Full HD ook HD ready is. Maar dat is wel logisch dat er in een 1080p scherm ook een 720p resolutie past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Tsurany schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:08:
[...]

Het is Blu-ray, niet blue ray. En kennelijk doet geluid voor jou veel meer maar enorm veel mensen horen het verschil amper maar zien het beeldverschil wel. Blijft persoonlijk he, je kan jou mening niet opdringen als feit. Zeker niet als je zelf op zo'n 5 meter afstand van een 40" schermpje zit.
Het verschil niet horen? Je moet het geluid ook niet uit je tv laten komen he!?
Het is volgens mij wel algemeen bekend dat vooral geluid een enorme stap voorwaarts is met blu-ray.

Je doet nu net of het beeldverschil gigantisch is. Dat valt allemaal wel mee...
Ik durf te stellen, dat het niet zo veel uit maakt of je een bluray op een hdready of een full hd tv bekijkt...

Dat is hetzelfde als die 50hertz en 100hertz test filmpjes in de media markt :P Heb je die test wel eens op een 50 hertz tv gezien??? Dan zouden beide kanten namelijk een gelijk beeld moeten geven (omdat die tv geen 100 hertz aankan), inderdaad: Zou moeten zijn...

Allemaal marketing en de boel een beetje naaien overdrijven.

Op bepaalde DVD's heb je ook van die reclames (voorstukjes) van blu ray films en dan laten ze zo'n gelikt stukje zien met actiemomenten. Daarom blu ray. Ondertussen bekijk je het gewoon op een dvd speler :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 13:13
Jongens, kom op, volgens mij biedt Blu-Ray toch nog iets anders meer als alleen maar resolutie hoor. (I know, geluid is genoemd ;)) Maar ik heb nog niemand gehoord over de kleuren, die vind ik van een Blu-Ray toch echt mooier. Ook is de video bitrate zo hoog dat je nooit deblocking artifacts krijgt, al krijg je dat met een goede DVD ook bijna niet, toegegeven. Maar vooral in wat donkerdere scenes kan dit schelen.

De resolutie van Blu-Ray is zo gehyped dat het gelijk zou staan aan alleen dat; scherp beeld door een hoge resolutie, maar imho bied het meer. En ja, dat zie je ook op een HD-Ready TV.

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dfrenner schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:24:
[...]
Het is volgens mij wel algemeen bekend dat vooral geluid een enorme stap voorwaarts is met blu-ray.
Blind getest ga jij het verschil negen van de tien keer niet horen tussen gewoon Dolby Digital of de HD-versie. Of zoals gezegd moet je echt een flinke set hebben staan en dan ben je niet klaar met een euro of duizend... Het voordeel van de HD versie is dat het native 7.1 zou moeten ondersteunen. En dat doet het ook veelal wel alleen helaas is het veelal nog de gewone 5.1 track welke naderhand is gescaled naar een 7.1 versie. Maar Blu-ray is nog redelijk nieuw, dus wellicht komt dat allemaal nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
FeaR1986 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:17:
Zijn genoeg DVD's te vinden met DTS, dus alleen daarvoor hoef je geen Blu-ray te kopen.
Dat vind ik vies tegenvallen...
Maar verder twijfel ik zwaar aan of je puur op Blu-ray over zou moeten stappen voor het geluid. Want wil je het verschil horen tussen DTS HD dan wel de Dolby TrueHD ten opzichte van de gewone versies heb je een flinke set nodig.
Ik hoor duidelijk verschil tussen Dolby surround van een DVD... En DTS...
Al zijn er mensen die het verschil horen op setjes van een paar honderd euro, maar dat is meer een kwestie van "tussen de oren".
Jij weet precies wat ik heb staan? Het was in ieder geval niet een paar honderd euro. Maar goed. Het lijkt gewoon alsof die helikopter dan "echt" komt overvliegen...
Je ziet het ook aan de poezen. Bij een normaal dvd'tje kijken ze niet echt op... Gisteren een bluray met dts (welke vorm weet ik niet) gekeken en ze wist niet waar ze naartoe moest rennen. Het geluid is voller en beter verdeeld over achter-voor/links-rechts... De subwoofer moet ik ook echt minder dan half vermogen zetten (voor de buren en de poezen).

Bij een normale dvd is dat niet zo...

Dus het zit niet tussen mijn oren...
Sensei_D schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:29:
Jongens, kom op, volgens mij biedt Blu-Ray toch nog iets anders meer als alleen maar resolutie hoor. (I know, geluid is genoemd ;)) Maar ik heb nog niemand gehoord over de kleuren, die vind ik van een Blu-Ray toch echt mooier. Ook is de video bitrate zo hoog dat je nooit deblocking artifacts krijgt, al krijg je dat met een goede DVD ook bijna niet, toegegeven. Maar vooral in wat donkerdere scenes kan dit schelen.

De resolutie van Blu-Ray is zo gehyped dat het gelijk zou staan aan alleen dat; scherp beeld door een hoge resolutie, maar imho bied het meer. En ja, dat zie je ook op een HD-Ready TV.
Inderdaad, heel dat full HD en vooral de hertzen wordt zwaar gehyped.
Full HD kan ik nog wel een beetje inkomen... Maar zag laatst alweer 600 hertz etc..

Dan heb je m.i. meer aan goed geluid en nee, ik was niet voor 1000 euro klaar. Maar dat hoort in een heel ander topic thuis.

Hier gaat het over blu ray. En geluid is voor mij de enige reden om over te stappen... Nagenoeg alle blu rays zijn DTS en DVD bij langena niet (net die ik heb iig)

[ Voor 30% gewijzigd door BlakHawk op 29-12-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Kwaliteits verschil zul je zien. Ik heb hier ook Ice Age - Complete Collection (daar krijg je Blu-Ray en de DVD in het doosje) en met Blu-Ray zit er veel meer detail in vooral de vacht van de beesten, oogt meteen mooier. Sterker nog je ziet zelfs het verschil tussen 720p en 1080i op mijn 720p TV, als ik op mijn Playstation3 1080i kies zijn teksten (menu, maar ook ondertitels) zichtbaar scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-04 09:36
ik zie hier op mijn kdl40w4720 (en zit er ongeveer 2,5 meter vanaf) wel verschil tussen een bluray en een (goede) dvd (wel upgescaled door de ps3, maar goed), maar persoonlijk zou k dr geen bluray speler voor aanschaffen, 't verschil zit meer in je hoofd dan dat je het heel duidelijk ziet. En qua geluid, ik heb een onkyo 507b + leuk setje jamo speakers en voor het verschil in geluid echt duidelijk aanwezig is moet je toch nog fors meer geld uitgeven aan audio.

[ Voor 18% gewijzigd door Bastard op 29-12-2009 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Dipsausje schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:41:
Kwaliteits verschil zul je zien. Ik heb hier ook Ice Age - Complete Collection (daar krijg je Blu-Ray en de DVD in het doosje) en met Blu-Ray zit er veel meer detail in vooral de vacht van de beesten, oogt meteen mooier. Sterker nog je ziet zelfs het verschil tussen 720p en 1080i op mijn 720p TV, als ik op mijn Playstation3 1080i kies zijn teksten (menu, maar ook ondertitels) zichtbaar scherper.
Is 720p niet gelijk aan 1080i dan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 332426 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 09:54:
Ik heb een full HD plasma en krijg een blue-ray speler via een actie. Ik had het er met mijn vader over die blue-ray speler en uitgelegd dat de beeldkwaliteit nog beter is, etc, Mijn ouders hebben HD ready. Hij vroeg mij om te informeren wat zo'n ding kost, want het leek hem ook wel wat, maar ik vraag me dus af of zij met HD ready verschil in beeldkwaliteit gaan zien met een blue-ray speler (ten opzichte van een normale dvd).. vandaar!
Ik snap niet waarom je met een vraag van één regeltje een stel forumbezoekers een kwestie van smaak op wil lossen.

Jij gaat een Blu-rayspeler krijgen, sluit die dan gewoon lekker aan op de televisie van je ouders en laat ze zelf beslissen of ze de beeld- en geluidskwaliteit zo veel beter vinden :?
dfrenner schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:46:
Eh, nee. Bij 720p wordt bij iedere schermverversing een volledig frame getekend, en bij 1080i ieder afwisselend beeld de (on-)even lijnen.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 29-12-2009 14:48 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:17
dfrenner schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:40:
Ik hoor duidelijk verschil tussen Dolby surround van een DVD... En DTS...
DTS tracks worden over het algemeen ook iets luider gemastered. En aangezien "wij" luider vaak als beter ervaren klinkt een DTS track vaak "beter". Speel je op hetzelfde volume af is het verschil meteen minder. Een DTS track kán wel beter klinken hoor, door de iets hogere mogelijke bitrate. Het hoéft echter zeker niet.

Het verschil echter tussen een 1.5Mbit DTS track en een DTS HD Master track zal je op erg weinig luidsprekers uit elkaar kunnen houden. Mits het volume gelijk is, dat is het allerbelangrijkste.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-04 09:36
dfrenner schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:46:
[...]

nope, wikipedia is uw beste vriend;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:47:
[...]
Het verschil echter tussen een 1.5Mbit DTS track en een DTS HD Master track zal je op erg weinig luidsprekers uit elkaar kunnen houden. Mits het volume gelijk is, dat is het allerbelangrijkste.
:>
dfrenner schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:40:
[...]
Maar zag laatst alweer 600 hertz etc..
600 Hz is meer dan een goede waarde voor een tv om te hebben:
Dit omdat het het enige getal is waar waardes als 24p, 25p, 30p, 60p en dergelijke in een veelvoud in passen. En dan bedoel ik een "ronde" veelvoud, want 4,562 keer is ook een veelvoud maar geen ronde :p

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 29-12-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
FeaR1986 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:48:
Dit omdat het het enige getal is waar waardes als 24p, 25p, 30p, 60p en dergelijke in een veelvoud in passen.
Je zou toch verwachten dat dat dan ook geldt voor bijvoorbeeld 1200 8) Zal het over twee jaar wel weer zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:51:
[...]
Je zou toch verwachten dat dat dan ook geldt voor bijvoorbeeld 1200 8) Zal het over twee jaar wel weer zijn ;)
Als we dan al niet over de 1200 heen zijn...
Op één of andere manier zijn het vooral de merken LG en Panasonic die met dit soort dingen komen. Dus zolang die merken blijven bestaan gaan we wel zien hoe extreem we het gaan maken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
FeaR1986 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:55:
Als we dan al niet over de 1200 heen zijn...
Tsja, ze "moeten" wel hè, aangezien je bij de gemiddelde dozen-schuif-winkel verkeerd wordt voorgelicht (incl. de nodige leugens) en de gemiddelde koper echt nul verstand er van heeft en/of ook maar énige moeite doet zich wat vooraf te informeren moet 600 wel beter zijn dan 200, al betreft het gehéél andere technieken en zijn ze niet eens met elkaar vergelijkbaar. Maar ja, LCD outsells plasma, dús het is een prima (lees: betere) techniek hè :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]
Enig punt is dus dat je een gigantisch goede set zal moeten hebben wil je het verschil in geluid horen, dat doe je niet op je simpele home cinema setje van de mediamarkt.
[...]Je doet nu net of het beeldverschil gigantisch is. Dat valt allemaal wel mee...
Ik durf te stellen, dat het niet zo veel uit maakt of je een bluray op een hdready of een full hd tv bekijkt...
Dat durf ik ook best te stellen ja, enkel het verschil tussen SD en 720p is wel zeker merkbaar. En dat is zelfs merkbaar op elke tv, daar heb je geen tv dan een paar duizend euro voor nodig.
[...]Allemaal marketing en de boel een beetje naaien overdrijven.
Ga eens naar de opticien. Zal je echt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Tsurany schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:06:
Enig punt is dus dat je een gigantisch goede set zal moeten hebben wil je het verschil in geluid horen, dat doe je niet op je simpele home cinema setje van de mediamarkt.
Bij de mediamarkt hadden ze laatst ook een leuke set van 11.000 euro staan...
Zeg dat niet te snel...
Misschien lees je niet, maar leg dan eens uit hoe die test met 100 en 50 hertz, waarbij twee keer hetzelfde beeld zichtbaar is op 1 tv... Aan de ene kan gaat het beeld schokkerig (staat 50 hertz bij) en het andere beeld gaat vloeiend, en daar staat 100 hertz bij... Hoe kan het dat het op een 50 hertz tv ook zo wordt afgespeeld... Die zou dan twee gelijke beelden moeten laten zien. Omdat die alleen 50 hertz aankan...

Dat is een lichte vorm van oplichting (je mag het ook marketing noemen).

Snap niet waar een opticien dan voor nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
dfrenner schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:17:
Misschien handig om je eens in te lezen in deze materie, hoe dingen werken en zo. Je haalt nu wel een heleboel (echt geheel irrelevante) dingen door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:45

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Tsurany schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:06:
[...]
Misschien als grap bedoeld, maar dat maakte voor mij een geweldig verschil bij 40" op 3 meter afstand! En dat met maar -0.5 aan beide ogen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-04 20:01

XXlerator

Old time gamer

[...]

Je doet nu net of het beeldverschil gigantisch is. Dat valt allemaal wel mee...

Dat is hetzelfde als die 50hertz en 100hertz test filmpjes in de media markt :P Heb je die test wel eens op een 50 hertz tv gezien??? Dan zouden beide kanten namelijk een gelijk beeld moeten geven (omdat die tv geen 100 hertz aankan), inderdaad: Zou moeten zijn...

Allemaal marketing en de boel een beetje naaien overdrijven.

Op bepaalde DVD's heb je ook van die reclames (voorstukjes) van blu ray films en dan laten ze zo'n gelikt stukje zien met actiemomenten. Daarom blu ray. Ondertussen bekijk je het gewoon op een dvd speler :X
Kun je die 'enorme' stap in geluid volgens jou eens proberen te omschrijven dan? (serieus verzoek!) Ik heb namelijk zelf een custom surround set (geen super high end, maar bovengemiddeld a ca.~ € 6.000) en ik hoor het verschil wel, maar vind het zelf moeilijk definiëren. De achterkanalen klinken aanzienlijk beter, maar het over-all beeld vind ik lastig te omschrijven. En vergeet niet dat je om DTS HD Master en Dolby True HD te ervaren wel een behoorlijk nieuwe versterker (of een blu-ray speler met analoge uitgangen) nodig hebt hè, dat is ook een behoorlijke investering.

Qua beeld zie ik VEEL duidelijker het verschil met zelfs goede DVDs. Ik kijk op een 50inch Pioneer Kuro (full hd plasma) en kan het verschil met DVD veel makkelijker omschrijven dan bij geluid (hoewel ik dat wel merk zoals ik al aanhaalde). Beeld is veel scherper, vollere kleuren, kleurdiepte is beter, 24P etc. etc.

Dus ben benieuwd waarom jij dit zo stellig zegt en wat voor apparatuur je dan hebt staan/hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]Bij de mediamarkt hadden ze laatst ook een leuke set van 11.000 euro staan...
Zeg dat niet te snel...
Selectief lezen is toch ook zo makkelijk he. Wat ik letterlijk zei: "simpele home cinema setje van de mediamarkt" en het enige wat jij er uit haalt is mediamarkt. Niet het woord "simpele" en het woord "setje".
[...]
Omdat jij het allemaal razendsnel afstempelt als marketing en het direct vergelijkt met het verschil tussen 720p of 1080p. Ik denk dat als jij dat verschil niet kan zien, zeker niet tussen SD en 720p, je toch echt langs de opticien moet. Jij noemt het allemaal marketing en 720p en 1080p is toch zeker niet enkel marketing maar daadwerkelijk een echt verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
FeaR1986 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:17:
[...]
Hd ready == hd ready of de input nu 1080p of 720p is, het beeld zal er niet meer beeldpunten door krijgen en dus altijd "maar" 720p laten zien. Dus als je een HD ready hebt welke 1080p als input accepteert dan scaled te tv terug naar 720p. Dus stel die Blu-ray speler dan lekker in op 720p (mits mogelijk), want anders ben je alleen maar dubbel aan het scalen.

Of je moet het andersom bedoelen, dat Full HD ook HD ready is. Maar dat is wel logisch dat er in een 1080p scherm ook een 720p resolutie past.
Ik bedoel dat er op zat tv's een stickertje of logotje zit met HD Ready en niet FullHD, maar dat de tv wel FullHD werkt. Dus gewoon 1080p accepteerd en ook 1080p weergeeft (gewoon brakke reclame en dus nog onduidelijker voor de consument)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
SaiBork schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:50:
Ik bedoel dat er op zat tv's een stickertje of logotje zit met HD Ready en niet FullHD, maar dat de tv wel FullHD werkt.
De "nieuwe" aanduiding is dan ook gewoon (helaas) HD-Ready 1080p. Maakt het er niet duidelijker op nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
FeaR1986 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 09:57:
En nu heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vragen die we stelden: dingen als beeldformaat en kijkafstand. Want daaruit is af te leiden of je veel of weinig verschil gaat zien tussen een gewone DVD of een Blu-ray op een HD-Ready.

Via onderstaande tabel kan je zien wanneer het nuttig is om een HD Ready of Full HD resolutie te hebben aan de hand van beelddiagonaal en kijkafstand:
[afbeelding]

offtopic:
En het is Blu-ray
Dat zou dan betekenen dat je met een kijkafstand van 3 meter afstand een TV van minimaal 75" moet hebben om 1080p volledig te benutten.
Lijkt mij nogal overdreven, ik neem aan dat je dat formaat nodig hebt als je de absolute meerwaarde wilt zien tussen 1080p en 720p?

On-topic:
Of het meerwaarde heeft kunnen alleen jouw ouders bepalen.
In theorie heeft het meerwaarde, het beeld kan mooier zijn.
Het geluid kan mooier zijn en over het algemeen zijn de menu's ook mooier.
Het betekent echter wel dat als ze dan een film willen kopen ze flink meer kwijt zijn als het Blu-Ray wordt. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1