Hoe cd/dvd labelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Betse mensen,

Ben op zoek naar een goede manier om cd/dvs's te labelen. Voor een vereninging filmen wel wat activiteiten die we daarna monteren en een exmplaar voor de leden maken (<50 stks). We willen het er graag wel een beetje leuk uit laten zien maar het moet niet te duur of omslachtig worden (hoesjes etc). Daarom graag enkel de dvd/cd bedrukken.

Maar hoe kan dat nu hets beste? Heb zelf alleen ervaring met printable schijven. Die kan ik gweoon in mijn printer bedrukken. Maar als ik na een activiteit telken 50 stks ga bedrukken kost me dat aardig wat inkt.

Heeft er iemand ervaring met lightscribe of een andere methode? Ik dacht dat lightscribe aardig lang duurde +/ 25 min?

Kortom iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lightscribe duurt echt HEEL erg lang (reken inderdaad op een half uur per schijfje) en de kwaliteit vond ik zwaar bedroevend (je moet niet verwachten dat je subtiele contrastverschillen duidelijk zult zien).

Ik zou gewoon labels printen en die erop plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:28
Voor hetzelfde doel beprint ik mijn schijfjes altijd. Zelf vind ik het altijd beter ogen dan lightscribe en het gaat nog vele malen vlugger. Het gebruik van ikt valt wel mee, licht er aan wat je er op wilt drukken. Dit kan zou je ook vrij simpeltjes houden, bijvoorbeeld door te kiezen voor Z&W. Zijn printable schijfjes ook niet goedkoper dan lightscribers? (grotere markt?)

Mocht je toch bij lightscribe blijven, dan zou je daarvoor ook een tweede brander kunnen gebruiken. Zo gaat voor een klein bedrag 't hele proces 2x zo snel.

Wat labels betref; deze print je (meestal) ook met je printer. Dan zou ik eerder kiezen voor printable schijfjes voor het gemak.

[ Voor 38% gewijzigd door camelrulez op 15-12-2009 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zo'n dyno label printer, werkt prima, ziet er netjes uit, en werd hier geleverd met een apparaatje waarmee je kon zorgen dat ze in het midden zitten. gaat nog snel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 00:25
Ik beprint al mijn cd-tjes en dvd-tjes op printable schijfjes, ik gebruik daarvoor een Canon Pixma IP5200. Ik heb laatst nog een serie van 30 schijfjes fullcolor achter elkaar voor die ouwe van mij beprint en het verbruik viel me echt reuze mee, volgens mij nog niet eens een kwart in totaal. Als je de juiste schijfjes koopt dan heb je absoluut het snelste en beste resultaat met rechtstreeks beprinten (glossy of highgloss schijven van Verbatim geeft een erg strak resultaat)

Losse labels printen kost net zoveel inkt en geeft nooit hetzelfde strakke resultaat (tis en blijft een sticker) Lightscribe schijven zijn duur, resultaat valt (ontzettend) tegen en daar gaat echt vele vele uren lightscriben inzitten, dat zou mij die inkt absoluut al waard zijn. Professioneel laten 'drukken' is ook een optie maar valt sowieso buiten budget :)

Mijn ervaring is overigens wel dat Canon printers (heb heel wat printers versleten de afgelopen jaren) een heel stuk zuiniger zijn dan de gemiddelde HP, Epson etc, zeker sinds ze die 'Fine' technologie gebruiken. Ook hebben vele Canon modellen voor alle kleuren aparte cartridges wat vanzelfsprekend al een stuk voordeliger is, een complete nieuwe originele set cartridges kost mij nog geen €40,-, dat is dus nog geen tientje per cartridge (5 cartridges: CYM & 2xB) Gebruik je toevallig een Canon uit de Pixma serie? Dan valt het als je het mij vraagt dus hardstikke mee met de kosten van het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:14
Ik zou geen stickers gebruiken. Zoals al eerder aangegeven kost dat ook inkt.
Maar een groter probleem is dat je de levensduur van de DVD/CD aanzienlijk verkort.
Hierover stond een tijd geleden nof een artikel/test in c't magazine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:21
bluek schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 22:36:
Ik zou geen stickers gebruiken. Zoals al eerder aangegeven kost dat ook inkt.
Maar een groter probleem is dat je de levensduur van de DVD/CD aanzienlijk verkort.
Hierover stond een tijd geleden nof een artikel/test in c't magazine.
Daarnaast loop je een groot risico dat je schijfje niet meer goed in balans is na het plakken van de sticker. Oh, en als zo'n label loslaat in je speler ben je ook niet blij. :X

Ondingen zijn het. Als ik van een vereniging een schijfje met geplakt label zou krijgen zou die maar één keer in mijn DVD-lezer terecht komen: om op 1x in te lezen en er een kopietje van te maken.

Ik zou voor beprinten gaan. :) Inktverbruik zal voor zo'n kleine oplage wel meevallen, zeker als je de achtergrondkleur gewoon wit houdt? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adware
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04 18:08
Neem hier anders even een kijkje bij de Dymo Discpainter: http://global.dymo.com/nlNL/DiscPainter/Default.html
Dit toestel geeft echt schitterende kwaliteit en is bovendien veel sneller dan een gewone printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

ziet er leuk uit, kost helaas wel aardig wat...

lijkt me overkill voor 50 cd-tjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:21
50 cd'tjes per evenement he. Geen idee hoe frequent die evenementen zijn.... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Denk dat lightscribe niet veel goedkoper is hoor, die discs zijn toch ook aardig prijzig. Daarnaast is voor een zuinige printer het drukken niet zo heel duur. Vraag desnoods een kleine vergoeding voor de schijfjes. Printen geeft gewoon het beste resultaat. Lightscribe is een goedkoop aftreksel en meer een gimmick voor thuis.
Labels wil je helemaal niet. Stickers plakken op iets wat in een afgesloten behuizing op hoge toeren rond draait, stabiel moet zijn en flink warm wordt. Dat is vragen om problemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Laatst online: 19:28

Twazerty

AVCHDCoder developer

Voor mijn dvd duplicatiedienst gebruik ik ook printable dvd's van verbatim. Ga nooit Labels plakken! Krijg je alleen maar ellende van. Slingeren, loslaten, dvd ga naar de kloten. Lightscribe kwaliteit valt ook tegen. CD's geven wel een beter resultaat als dvd's maar nog steeds niet geweldig. Voor normaal wat tekst is het perfect. Gradient's ed is een ramp.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:35
Gewoon een Canon kopen en gáán. Print snel (veel sneller dan Epson), mooi en erg betaalbaar (zeker met after market inkt). Een goedkopere oplossing die er beter uit ziet gaat sowieso niet lukken.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 00:25
Brad Pitt schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 23:33:
Gewoon een Canon kopen en gáán. Print snel (veel sneller dan Epson), mooi en erg betaalbaar (zeker met after market inkt). Een goedkopere oplossing die er beter uit ziet gaat sowieso niet lukken.
Gebruik bij een Canon NOOIT aftermarket inkt! Voor HP, Epson etc is er goede inkt te krijgen, voor Canon niet. Dat heb ik met mijn oude IP4500 gedaan en spijt als haren op mijn hoofd. Zeker als je fotopapier gaat bedrukken (het laagje op een printable disc is fotopapier nl.) Er mist een essentieel additief in die cartridges, namelijk Chromalife: http://www.photo-i.co.uk/News/July05/Canon%20ChromaLife.htm Lees zelf maar even... binnen een paar weken zien je afdrukken er niet meer uit, daar zijn die printers helemaal op gemaakt. Ik heb hier een compleet fotoboek wat er na 2 jaar uitziet alsof het al 50 jaar oud is, oudere foto's die ik nog wel met originele heb geprint zijn nog steeds prima.

Buiten dat, originele cartridges voor bijna de gehele Pixma serie zijn heel erg betaalbaar, plus dat je per kleur cartridges kan wisselen. Ik betaal 8,50 per kleur en een tientje voor de grote zwarte cartridge. Voor een complete set ineens betaal ik 40,-... dat is die imitatie niet eens waard imao.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:35
Oh okay, dan heb ik de laatste jaaaren gewoon geluk gehad, met meerdere Canon printers en met weet ik het hoeveel soorten b-merk inkt, net als een paar andere vrienden van mij ook. Nul komma nul problemen.

Belangrijke dingen of foto's die je lang wilt bewaren moet je sowieso niet met een consumenten-ding printen.

Maar dan nog, we hebben het hier over CD's of DVD's. Die worden misschien één of hooguit een paar keer bekeken en no-way over 20 jaar nog een keer. Lekker boeien áls die minder van kwaliteit zouden worden.

[ Voor 45% gewijzigd door Brad Pitt op 16-12-2009 00:39 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Weet niet hoor, maar ik gebruik nog wel eens LightScribe en ik kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren dat die schijfjes nou zo veel duurder waren dan normale cdtjes. Volgens mij waren de prijzen gewoon vergelijkbaar of zelfs goedkoper.

Maargoed, ik raad LightScribe sowieso af in de hoeveelheden die TS zoekt :) Best een leuk dingetje, maar je er niet teveel willen maken (of een dikke branderarray aanleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toch zijn ze aardig duurder dan normale schijfjes. Sowieso in elke Nederlandse winkel en zelfs op opus.nl

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanjo
  • Laatst online: 04-11-2019
Als ik het zo allemaal lees kan ik dus het beste gewoon mijn Canon mp610 blijven gebruiken. Het werkt inderdaad gewoon goed op die printable dvd's maar dacht dat er al betere alternatieven waren.....

Iemand enig idee of er ook al laserprinters zijn (al dan niet in kleur) die cd/dvd kan bedrukken? Zal het eens gaan google.

edit
die dymo discpainter lijkt ook nergens meer te koop te zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Twanjo op 16-12-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ik gebruik al jaren Epson printers voor het bedrukken van mijn DVD's.
Nu heb ik de Epson Stylus Photo R265 en daarvoor tweemaal een Epson Stylus Photo R300.
De 6 -kleurendruk is verbluffend goed!
Ik gebruik ook uitsluitend Memorex Full Printable DVD's. (Bij Full Printable kun je de hele diameter bedrukken - dus tot het randje van het gaatje midden.)
Ik heb ooit eens een spindle van Ritek printables gebruikt maar het blanke oppervlak van die schijfjes is wat vettig. De afdrukken kwamen echt niet tot hun recht. Het printoppervlak van een Memorex is wat ruwer maar ziet er veel beter uit.

Ik gebruik ook af en toe een speciale fixatiespray (geglorifieerde haarlak!). Daarmee krijgt je schijfje nog een superglans en wordt de opdruk beter beschermd tegen vegen of uitlopen. (Niet dat ik dat ooit meegemaakt heb.)

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Laser printer is volgens mij niet compatible met die DVD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Tsurany schreef op woensdag 16 december 2009 @ 17:30:
Laser printer is volgens mij niet compatible met die DVD's.
Er staat bij de DVD's dan ook 'inkjet printable'.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mijn suggestie: is 'niet'. Dus niet labelen.

Misschien niet zo constructief gezien je topic start, maar ook een optie die je heel veel werk scheelt:

Zet de filmpjes, eventueel achter een wachtwoord, on-line op het InterWeb.

Scheelt je heel veel tijd en moeite. Ook al is het misschien een paar GB, of transcode het dat je het kan streamen.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 16-12-2009 19:40 ]

Pagina: 1