Twee gelijke DIMMs (behalve merk) werken niet samen, wel los

Pagina: 1
Acties:

• JDnAJ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-12-2009
Geachte tweakers,

Ik probeerde vandaag mijn broertje z'n PC een geheugenuitbreiding te bezorgen, maar het lukt voorlopig niet. Er zit 1GB in en we hebben 1 GB extra gekocht (met dezelfde specificaties: 1 GB DDR2 PC2 4200 CL4 240 pin DIMM). Alleen de merken zijn anders (de nieuwe is van Kingston).

Hij heeft zo'n prefab bak van Packard Bell met een Gigabyte GA-8TRC410MNF-RH moederbord. Online zie ik staan dat deze 2 GB ondersteund. Het probleem:

Oude DIMM alleen: werkt
Nieuwe DIMM alleen: werkt
Beide DIMMs (ook omgedraaid): werkt niet, memory test fail en hij komt dus niet eens bij de bios

Denken jullie dat de merken niet compatibel zijn? Of zijn er andere logische oorzaken? Wij denken er namelijk aan om nog een Kingston DIMM te kopen. Zou dat zeker moeten werken, aangezien ze dan 100% indentiek zijn?

Alvast bedankt :)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44
Dat ze niet samen willen werken is duidelijk. Of een tweede Kingston DIMM gaat werken is afwachten, aangezien het nieuwe reepje waarschijnlijk niet identiek is aan de andere

• JDnAJ
Ja, ik denk dat we het maar moeten proberen ... zo gigantisch duur is het nu ook weer niet. Ik blijf het raar vinden dat het nu niet al werkt. Ik hoop niet dat Packard Bell nare dingen doet zoals op de een of andere manier 1GB forceren.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Niet toevallig een boardje wat registered memory aankan en dat je nu registered en unregistered mixt ?
Daarom altijd de code op de reepjes in google gooien.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zijn die dingen daadwerkelijk hetzelfde? Dus ook dezelfde chips e.d.?

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
in dual channel zal het zeker niet werken, maar als beide reepjes apart wel goed werken, zou ik denken dat ie single channel wel zou moeten aankunnen?

(eea kun je volgens mij in de BIOS instellen)

Petrolhead en draadjesnerd

• JDnAJ
Bedankt voor de input :) Ik wist als noob niet eens van registered of buffered memory enzo, dus daar zal het best aan kunnen liggen. Fysiek zijn de DIMMs ook zeker anders (smaller en minder losse chips), maar ik dacht dat dit gewoon zou liggen aan de technologische vooruitgang van de afgelopen jaren (meer geheugen op minder oppervlakte). Als ik weer bij mijn broertje ben zal ik de codes van het geheugen eens Googlen en het laten weten.

Voor zover ik weet ondersteund het moederbord geen Dual Channel en er is daar ook niets in de bios over te vinden. Los van elkaar werken de reepjes inderdaad prima.

Verwijderd

Denk niet dat het met registerd of unregisterd te maken heeft aangezien de chips los van elkaar wel werken, daarbij ben ik nog nooit registerd repen tegenkomen buiten serverland en zou het raar vinden als je als pc boer dergelijke repen verkoopt aan particulieren zomaar zonder reden.

Denkt dat het gewoon de combinatie is die het hem doet, of problemen met de controller op het moederbord.
Meer doen dan een 2e chip kopen kan je niet ben ik bang. Dit vind ik het meest voor de hand liggen omdat je ook aangeeft dat de chip constructie op de oude heel anders is.

Weet trouwens ook niet of dat reeds veranderd is maar Packard Bell is in mijn handen nog nooit echt lief geweest als het aankomt op sneller maken. Dus wat dat aangaat veel succes. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 13:53 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

JDnAJ schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 20:40:
Geachte tweakers,

Ik probeerde vandaag mijn broertje z'n PC een geheugenuitbreiding te bezorgen, maar het lukt voorlopig niet. Er zit 1GB in en we hebben 1 GB extra gekocht (met dezelfde specificaties: 1 GB DDR2 PC2 4200 CL4 240 pin DIMM). Alleen de merken zijn anders (de nieuwe is van Kingston).

Hij heeft zo'n prefab bak van Packard Bell met een Gigabyte GA-8TRC410MNF-RH moederbord. Online zie ik staan dat deze 2 GB ondersteund. Het probleem:

Oude DIMM alleen: werkt
Nieuwe DIMM alleen: werkt
Beide DIMMs (ook omgedraaid): werkt niet, memory test fail en hij komt dus niet eens bij de bios

Denken jullie dat de merken niet compatibel zijn? Of zijn er andere logische oorzaken? Wij denken er namelijk aan om nog een Kingston DIMM te kopen. Zou dat zeker moeten werken, aangezien ze dan 100% indentiek zijn?

Alvast bedankt :)
Ff mobo opgezocht en deze kan 4GB aan ;)
http://support.packardbel...i=spec_Rio&ppn=PB35302086
Idd geen registered issues, lijkt me pech met de modules dan.
Heb je b.t.w. een kapot slot uitgesloten, neit dat jke 2e slot kapot is ;)

• JDnAJ
Heb je b.t.w. een kapot slot uitgesloten, neit dat jke 2e slot kapot is
Heh, ja de losse DIMMs werken in beide slots, dus dat is het inderdaad niet :)

• JDnAJ
We hebben een tweede nieuwe Kingston DIMM bijgezet en nu werkt alles prima, dus het was inderdaad iets met compatibiliteit tussen merken of architectuur. Ongelooflijk, ik dacht dat hardware juist meer plug-and-play moest gaan worden ;)

Bedankt allen.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Klopt, maar bij interne uitbreidingen of wijzigingen komen meer zaken om de hoek kijken dan plug and play :)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
ik noem het altijd plug and pray. je moet maar hopen dat het werkt :P.
En dan is packard bell meestal niet een merk dat zo goed met diverse andere merken werkt helaas.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
Geheugen wil nogal eens kieskeurig zijn. Zo ook eens meegemaakt bij een ASUS bord met OCZ geheugen. OCZ op een ander (volgens mij ook asus) bord --> geen probleem. Andere geheugen op ASUS bord --> geen probleem. OCZ --> ASUS bord: een flippende memtest.
Pagina: 1