Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

overscan/scaling issue bij sommige games

Pagina: 1
Acties:

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Hallo,

ik heb net een nieuwe pc samengesteld, maar mijn beeldkaart behouden.
Ineens heb ik problemen bij sommige spellen, waar ik vroeger geen problemen mee had.
Ik gebruik dezelfde versie van Catalyst, het enige verschil is dat ik nu een intel processor heb ipv een amd.

Men kan bij catalyst de overscan/underscan van het scherm aanpassen, en standaard staat dit altijd op 7.5% overscan bij mij. Dit is altijd zo geweest, ook op de vorige pc. Ik heb het weer op 0 gezet, en op mijn desktop heb ik nu normaal beeld, maar tijdens het opstarten is er weer die zwarte band, en ook bij sommige games.

Mijn systeem is:

core i5 750
msi p55-g65
hd 4870dk 1gb
samsung le40a557
laatste catalyst drivers.

De spellen waar ik geen problemen bij heb zijn:

FIFA 10
GTA IV

De spellen waar het wel bij gebeurd:

Need for speed shift
Modern warfare II
The saboteur

Maar bij het laatste geraak ik toch sowieso niet verder dan het menu :(

Nog een opmerking: onder 'Attributes' bij Catalyst is de optie 'Image Scaling' grayed out, volgens mij was dit niet het geval op de vorige pc..

Bedankt voor de raad

[ Voor 3% gewijzigd door freekdl op 15-12-2009 22:11 ]

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Het is intussen gedeeltelijk opgelost, alleen begrijp ik niet goed hoe..

Voorheen had ik dus bij enkele spellen een zwarte band (underscan en geen overscan, sorry voor het foutje),
en bij het afsluiten van het spel bleef mijn tv toestel soms tot een minuut 'haperen' => het schermt wordt om de zoveel seconden even zwart, alsof hij de juiste resolutie zoekt..

Ik had alle opties al veranderd in Catalyst zonder resultaat, maar uiteindelijk heeft dit geholpen:

Onder 'Display options' in Catalyst heb ik de functie 'Force TV Detect' ingeschakeld, ook al was mijn scherm en de resolutie reeds correct gedetecteerd. Er kwam dan een tweede display onder de naam 'default-tv' bij, ook al is mijn samsung-tv het enige scherm dat op de pc is aangesloten (via de gele DVI uitgang op mijn 4870, geen idee of dit de eerste of tweede uitgang is en of dit relevant is).

Vervolgens heb ik bij 'Desktops & Displays' onderaan voor het nieuwe scherm 'Extend display' gekozen.
Ik kreeg een windows geluid, de tv viel even uit en underscan moest weer aangepast worden, maar nu worden alle games correct weergegeven en de tv 'hapert' ook niet als ik ze afsluit.

Ik heb na een reboot de optie 'Force TV Detect' weer uitgeschakeld, en alle instellingen weer aangepast zoals voorheen, en toch is alles nog steeds in orde.

Enkel bij startup en in bios zit ik nog met underscan, voor de rest is alles normaal.

Bij 'Attributes' in Catalyst zijn de scaling options nog steeds grayed out.

Hulp of een logische uitleg zijn nog altijd welkom.