Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] Realtek alc888s - in- en uitpluggen jack=weg audio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende super frustrerende probleem:

Vista Home Premium SP2 op een MSI moederbord met daar op een Realtek ALC888s chipset voor het geluid.

Erg veeleisend ben ik nooit geweest: geluid over stereo-speakers moet het doen en als ik een koptelefoon(+ evt microfoon) insteek, wil ik het geluid daar doorheen horen en nergens anders. Deed het prachtig.

Nu is -zonder dat ik nieuwe software heb geinstalleerd of veranderd- die Realtek bende volledig de kluts kwijt.
Op het moment dat ik een jack in- of uit plug, komt er NERGENS meer geluid uit. De 'metertjes' in de volume mixer laten nog wel activiteit zien, maar ik hoor niks! En nee, alles staat op max volume en niet gemute.
Wat ik de software van Realtek ook vertel wat ik inplug (speakers, mic, koptelefoon, line in etc), het maakt niets uit.

Wat ik moet doen om geluid te kunnen krijgen is vóór het opstarten van de pc, te kiezen of ik de speakers dan wel de koptelefoon aan wil sluiten. Voorpaneel, achterpaneel, maakt niet uit: welke ik bij het booten heb aangekoppeld, werkt. Beide tegelijk, wat ook moet kunnen (vinkje zetten dat speakers niet worden gemute bij inpluggen koptelefoon), is niet mogelijk.

Als ik eventueel deze functionerende speakers losplug en daarna weer terug zet, blijft het ook stil.
Heel veel pluggen en proberen heeft uitgewezen dat de hardware op zich werkt, alle in/uitgangen.

Dit leek me een probleem met de Realtek drivers, dus heb deze geupdate naar de allernieuwste (2.38 en vandaag al weer 2.39) en door gebrek aan succes ook terug gegaan naar oudere. Zonder resultaat.
Volledige hardware "verwijderd" en opnieuw geinstalleerd. Zonder resultaat.

Dit heeft me ondertussen al enkele avonden gerommel gekost, en het lukt me niet om een oplossing te vinden.
Wel heb ik een hele optocht aan andere mensen gevonden die dit exact zelfde probleem hebben van Realtek hardware met Vista.

Heeft iemand een slim idee om dit te fixen, want ik neig er nu naar om een extra geluidskaartje in de computer te zetten (van een niet-Realtek fabrikaat), maar dat vind ik niet zo'n fraaie oplossing.

EDIT: het wordt vreemder - ook al krijg ik geen "gewoon" geluid meer uit m'n speakers/koptelefoon als ik deze een keer heb uitgeplugd gehad, de test-tonen van de Realtek software komen er WEL goed uit 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2009 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben er weer mee bezig geweest en heb het probleem kunnen reproduceren op meerdere PC's die voorzien zijn van een RealTek ALC888s of 889 chipset en op Vista SP2 draaien. Het is niet gezegd dat deze combinatie ALTIJD in de soep loopt, maar wat de katalysator is, weet ik echt niet.

De installatie van Service Pack 2 sloopt de jack-sensing van de front- en rear-paneeltjes. Deïnstallatie van SP2 lost het probleem volledig op, maar is niet erg wenselijk natuurlijk.

Wat ik nu heb gedaan, is het volgende. Niet echt een oplossing maar een voor dit moment acceptabele workaround:

-Vista SP2 laten staan
-Wanneer mogelijk, in de BIOS het frontpaneel op ENABLED zetten, niet op Auto of disabled.
-De laatste nieuwe (2.39 op dit moment) Realtek drivers installeren. Soms moet je deze een aantal keer draaien, zorg dat je uiteindelijk met slechts één Realtek HD Audio device in je systeem-properties eindigt.
-Open het Realtek controle paneel. Zoek een beetje rond tot je ergens op een window een geel folder-achtig icoontje ziet. In het raar verborgen menu dat verschijnt als je op dit gele 'folder' ding klikt, de automatische jack-sensing UIT zetten. De realisatie dat dit gele icoontje een menu herbergt, was de belangrijkste stap om dit probleem op te lossen. Rare GUI, zucht.

Door wat Vista SP2 heeft gedaan, is de jack-sensing niet voor 100% uitgezet, daarom in het vervolg altijd het volgende doen:
-Opstarten met zowel iets aangesloten op het frontpaneel als op het rearpaneel. (waarschijnlijk dus boxjes achter en koptelefoon voor)

Dan zal nu het geluid via zowel de boxen als de headphones worden weergegeven. Hopelijk heb je een setje speakers met eigen volumeregeling, anders is dit niet zo'n handige workaround.