Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-11 17:53
Ik heb de vraag gekregen om op freelance basis een website voor iemand te maken (ook met bijbehorende visitekaartjes in dezelfde stijl). Ik ben best bereid om dit te doen. Het gaat om een particulier en ik verwacht niet dat de eisen en wensen heel hoog zullen zijn, later vandaag heb ik een gesprek met betreffende mevrouw en weet ik daar meer over.

Maar nu blijft de volgende vraag over, hoeveel kan ik voor zoiets vragen? Moet ik dat per uren gaan rekenen of per regel code/html? of op een andere manier?

Hopelijk kunnen mensen die hier meer ervaring mee hebben mij hier advies over geven :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Geen ervaring mee, maar wel wat tips:
- Per uur.
- Maak vooraf duidelijke afspraken over je uurtarief.
- Ga niet te laag zitten met je uurtarief.
- Geef vooraf een schatting hoeveel uur je denkt bezig te zijn (en daarmee dus wat het ongeveer kost).
- Desgewenst bereken je aan de hand van bovenstaande gegevens een fixed price. Maar daar kan je jezelf aan branden, of de afnemer kan zich branden.
- Spreek af wat te doen met aftercare. (problemen, uitbreidingen). Niets is gratis.

Edit: WTF?! Kijk ik op je website, we zijn toch geen familie of wel?

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 15-12-2009 16:02 ]

Alles kan stuk.

• naam
Bedankt voor de reactie,

Per uur zat ik zelf ook al aan te denken, maar hoeveel is niet te laag? een basistarief van 25 euro en daarbovenop 7,50 per uur? of meer of minder? aftercare kan ik dan bekijken op een per case basis lijkt me.

edit: WTF? ja idd, wat raar.. :o voor zover ik weet zijn we geen familie, misschien ergens ver weg ofzo :P

[ Voor 18% gewijzigd door naam op 15-12-2009 16:06 ]

• remco_k

remco_k

marabunta2048 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:02:
Bedankt voor de reactie,

Per uur zat ik zelf ook al aan te denken, maar hoeveel is niet te laag? een basistarief van 25 euro en daarbovenop 7,50 per uur? of meer of minder? aftercare kan ik dan bekijken op een per case basis lijkt me.
€7,50 per uur lijkt me heel laag. Maar ik kijk van uit een professioneel (en wellicht wat zakelijker) oogpunt. Je bent tenslotte nog jong. Wat je wel moet vragen, daar hebben andere tweakers misschien een antwoord op.
edit: WTF? ja idd, wat raar.. :o
Heb je toevallig ooms/tantes/neefjes/nichtjes/directe familie zitten in Rosendaal en/of Wijk bij Duurstede?

Alles kan stuk.

• naam
Het zou inderdaad kunnen dat jij het vanuit een wat profesioneler standpunt ziet, hoeveel zou jij per uur vragen voor een dergelijke site?
remco_k schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:06:
[...]

Heb je toevallig ooms/tantes/neefjes/nichtjes/directe familie zitten in Rosendaal en/of Wijk bij Duurstede?
Niet dat ik weet, misschien de andere Kuijers in de straat, woont nog een familie kuijer

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Als ik jou was zou ik toch heel wat hoger gaan dan €7,50. Ik weet niet hoe bekwaam je bent, maar een uurtarief van €15 is toch niet heel raar voor een "klusje".

• naam
Kijk maar naar mijn site, die geeft een klein beetje een indruk, ik kan echter wel meer dan dat, valide html en css etc. niets speciaals, maar ook niets slechts :)

• remco_k

remco_k

marabunta2048 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:10:
Het zou inderdaad kunnen dat jij het vanuit een wat profesioneler standpunt ziet, hoeveel zou jij per uur vragen voor een dergelijke site?
Ik begin er niet aan. Php, html en wat gerelateerde dialecten doorgrond ik welliswaar een beetje (zoiets als dit lukt me nog wel) maar ik ga voor particulieren niet zitten proggen, hooguit voor mezelf of voor een toko waar ik aan meewerk. :P
Maar als ik er al aan zou beginnen, zou ik zeker niet onder de €25,- per uur gaan zitten. Man, alleen mijn ergernis kosten liggen daar al ver boven. :)
Als ik in m'n eigen vakgebied zou gaan proggen (C++ development), wat ik niet doe, zelfde reden. En als ik perse een prijs moet noemen, dan kom ik zeker niet onder de €70,-. Maar daar staat een heleboel ervaring (bepaald vakgebied) met ditto kwaliteit tegenover. Voor jouw gaat dit alles niet op. En €70,- per uur vragen vanuit jouw standpunt zou dan ook weer teveel zijn.
Maar nogmaals, ik kan er ook naast zitten. Ik heb er gewoonweg geen ervaring mee. Ik denk nu alleen even hardop.
Niet dat ik weet, misschien de andere Kuijers in de straat, woont nog een familie kuijer
Mmm, oke, dan valt het wel mee misschien.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 15-12-2009 16:25 ]

Alles kan stuk.

• NMe
  • Laatst online: 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Programming FAQ - Hoeveel kan ik vragen voor ...?
Wat een mooi ding is dat toch, onze FAQ. :P

Verder hoef je niet per se per uur betaald te krijgen, zolang je op projectbasis werkt en elk subproject goed van tevoren spect. Van tevoren dus opschrijven wat er wel en niet opgenomen wordt op de site en in tweevoud afdrukken, allebei een krabbel eronder zetten en gewoon voor een vast bedrag werken, dat gaat ook prima. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Bij particulieren spreek ikzelf altijd een vaste prijs af :) Uurloon geldt alleen voor bedrijven, vaak willen deze ook achteraf nog zaken gewijzigd en toegevoegd hebben.....

Daarnaast geldt voor elke vorm weer een ander tarief, maar een simpele cms aanhangen....tja...

Wabbawabbawabbawabba

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:49

Standeman

Prutser 1e klasse

Persoonlijk zou ik voor fixed price gaan. Dan heb je geen gesteggel over "Ja maar, die functie, daar doe je toch niet zo lang over, die is harstikke simpel" en dat soort onzin. Je hoeft je gedeclareerde uren dan niet te verdedigen of te administreren (wel handig om voor jezelf te doen overigens).

Van belang is dan wel dat je een goed afgebakend (functioneel) ontwerp hebt dat het geleverde product in zijn geheel beschrijft.

Meerwerk en / of ondersteuning zou ik wel weer op uur-basis uitvoeren. Voornamelijk omdat meestal makkelijker in te schatten is hoe lang je er over gaat doen en het vaker beter te verdedigen is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:08

Matis

Rubber Rocket

Persoonlijk geef ik altijd de voorkeur aan betalen per project. Dat heeft twee voordelen, allereerst zit degene die jouw moet betalen niet met een stopwatch naast je, om bij te houden hoelang je bezig bent. Ten tweede kun je, als je op projectbasis wordt betaald veel meer vragen, omdat degene die jouw de opdracht verschaft niet weet of het 40 of 80 uur werk is.

Op projectbasis is voor beide partijen zekerheid, de opdrachtverstrekker weet hoeveel hij kwijt is aan een complet design en jij weet hoeveel je er voor krijgt.

7,50 euro per uur is een giller, ook voor een particulier. Persoonlijk zou ik naar de 15 euro gaan en dat dan terugrekenen naar een mooi project-bedrag./

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 21:50
Vergeet niet alles op papier te zetten! Zorg ervoor dat je alles zwart op wit hebt.
Matis schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:54:
7,50 euro per uur is een giller, ook voor een particulier. Persoonlijk zou ik naar de 15 euro gaan en dat dan terugrekenen naar een mooi project-bedrag.
Mwah, er zijn heel veel 'prutsers' op de markt die deze bedragen vragen, kwaliteit is om te janken geen valide css/html etc..

[ Voor 70% gewijzigd door console op 15-12-2009 17:54 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
TS je moet echt meer richting de € 30 / uur vragen, denk je dat dat voor jou teveel is, dan moet je misschien er niet aan gaan beginnen.

• NMe
  • Laatst online: 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

console schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:51:
[...]

Mwah, er zijn heel veel 'prutsers' op de markt die deze bedragen vragen, kwaliteit is om te janken geen valide css/html etc..
Goed aan je klant duidelijk maken waarom je duurder bent dan die anderen en je probleem bestaat niet meer. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Als ik op je site kijk dan mag je wel een redelijk bedrag vragen. Als je ontwikkelt in 3ds max en je vraagt voor mijn part 10 euro per uur, dan mag je namelijk al heel wat uurtjes gaan zwoegen om ooit de licentie te gaan betalen.

/(bb|[^b]{2})/

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Voor dit soort werk berekenen ik hoeveel uren ik kwijt ga zijn. Dit bereken ik een beetje ruim, doorgaans met een marge van 20%. Dat doe ik maal 20 euro, en ik heb m'n bedrag.

Ik besteed het vaak aan goederen. Bedrijven krijgen de BTW die ze betalen terug, dus scheelt dat mij 19%. Ik ben ook bij een bedrijf in loondienst zodat ik ook wat cash te besteden heb.

Volgend jaar ga ik weer wat omhoog met m'n prijs, er moet wel groei in blijven zitten. Ik heb elke maand wel een uur of 40-60 werk naast m'n school, dus dat gaat tot nu toe lekker.

Voor minder dan 20 euro zou ik zeker niet gaan werken, daarmee doe je jezelf gewoon tekort.

• alex028
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03-2021
Ik heb zelf ook een hekel aan het rekenen van een prijs per uur.
Vooral omdat je (zeker als beginnende designer/coder) altijd ergens vast kan komen te zitten/ ergens niet tevreden over kan zijn.
(Ik kan het een beetje weten, doe het nu sinds 1.5 jaar naast mn school)
Daarnaast loop je, bij uurloon rekenen, het risico dat je iets snel afraffelt ipv er even goed naar te kijken zodat je er meer van leert. (bijv. .htaccess, seo, lastig stukje php, etc)

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar ik ken genoeg studenten die voor bedragen tussen de 300 en 500 euro een hele nette website maken, valid css+xhtml, seo in orde.
Waaronder ikzelf en een vriend van me, http://www.jebede.nl, http://www.ab-webdesign.nl.. (Zijn links hier wel toegestaan btw?)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

alex028 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:41:
Waaronder ikzelf en een vriend van me, htttp://www.jebede.nl, http://www.ab-webdesign.nl.. (Zijn links hier wel toegestaan btw?)
Je bedoelt het toch als voorbeeld en niet om te spammen? Niks aan de hand ;)
Pagina: 1