Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Levensduur printers

Pagina: 1
Acties:

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Ik ben al een tijdje op zoek naar gegevens over de levensduur die je van een printer mag verwachten.
Wij hebben vrijwel uitsluitend HP LaserJet printers draaien, en hoeveel afdrukken mag je nu verwachten van een bepaald type printer voordat je het ding als versleten mag bestempelen?

Wij hebben nu bijvoorbeeld een 4250-printer staan waar ruim 375000 afdrukken op zijn gedaan en daar moet eigenlijk een nieuwe fuser in. Dat kost al gauw een 250,- en is het dat nog wel waard? Als je van zo'n ding 400000 printjes mag verwachten gaan we dat er natuurlijk niet meer aan uitgeven, maar als ie 600.000 mee zou moeten kunnen, dan is het 't waarschijnlijk wel weer waard... zijn hier overzichten of iets dergelijks van?

iRacing Profiel

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56
Bij de HP Laserjet 4xxx serie moet je onthouden dat er een moment komt dat ook de rollers en tandwielen aan vervanging toe zijn. Maar ik weet wel dat ze makkelijk 500.000+ pagina's kunnen afdrukken.

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 12:31
Misschien handig om dit eens te bekijken.

Paradigit heeft alles vrij netjes omschreven.

http://www.paradigit.nl/?pageid=190#_Toc227135542

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Dat schema van paradigit slaat eigenlijk nergens op, iig totaal niet op de vraag van deze user. Dat schema hebben ze om hun garantie in te dekken, daar kunnen ze hun klanten eventueel naar verwijzen (gelukkig zegt de wet wat anders) Volgens dat schema zou ik een router na 24 maanden dus praktisch in de prullenbak kunnen gooien? 8)7

Er staat ook overigens duidelijk economische levensduur, dus wanneer mag je een apparaat als afgeschreven beschouwen... heeft niets met de werkelijke levensduur te maken. Sowieso erg vreemd om de levensduur van een printer in een aantal maanden weer te geven, dat gaat altijd op aantal afdrukken. Die HP-printers moeten met gemak een half miljoen printjes kunnen draaien, bij mijn werkgever staan 12 van zulke apparaten waarvan er al 1tje zonder noemenswaardige problemen al bijna aan 1 miljoen afdrukken zit! (alleen een la van moeten vervangen door lompe gebruiker)

Overigens snap ik de stelling van de TS niet echt? €250,- voor een fuser waarmee je weer 400000 prints zou kunnen maken is praktisch niets: 250/400000 = €0,000625 per print, dus in principe verwaarloosbaar. Als de printer verder prima werkt, niet piept en kraakt en soepel doorloopt, dan zou je gewoon een nieuwe fuser aan kunnen schaffen. Aan de andere kant, wat kost een nieuwe printer nou? Voor het dubbele van de prijs van die fuser heb je een compleet nieuwe en vergelijkbare printer staan...

Dus eigenlijk is het een non-kwestie IMAO, zeker als het voor een bedrijf is zijn de kosten verspreid over de afschrijvingsperiode praktisch niets, bijna compleet verwaarloosbaar. Het zijn de toner en het papier waar de kosten inzitten, niet het apparaat zelf. Het is een groot onderdeel van mijn vakgebied, kan er dus wel wat over zeggen; ik moet ieder jaar de kosten van alle printers en copiers narekenen etc, waarbij de kosten van de apparaten percentueel niet eens meedoen. Wat is nou €8000,- aan apparaten (koop/huur/lease) als je voor meer dan een half miljoen aan adrukkosten hebt per jaar?

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 15-12-2009 14:01 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
MicGlou schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:55:
Dat schema van paradigit slaat eigenlijk nergens op, iig totaal niet op de vraag van deze user. Dat schema hebben ze om hun garantie in te dekken, daar kunnen ze hun klanten eventueel naar verwijzen (gelukkig zegt de wet wat anders) Volgens dat schema zou ik een router na 24 maanden dus praktisch in de prullenbak kunnen gooien? 8)7

Er staat ook overigens duidelijk economische levensduur, dus wanneer mag je een apparaat als afgeschreven beschouwen... heeft niets met de werkelijke levensduur te maken. Sowieso erg vreemd om de levensduur van een printer in een aantal maanden weer te geven, dat gaat altijd op aantal afdrukken. Die HP-printers moeten met gemak een half miljoen printjes kunnen draaien, bij mijn werkgever staan 12 van zulke apparaten waarvan er al 1tje zonder noemenswaardige problemen al bijna aan 1 miljoen afdrukken zit! (alleen een la van moeten vervangen door lompe gebruiker)

Overigens snap ik de stelling van de TS niet echt? €250,- voor een fuser waarmee je weer 400000 prints zou kunnen maken is praktisch niets: 250/400000 = €0,000625 per print, dus in principe verwaarloosbaar. Als de printer verder prima werkt, niet piept en kraakt en soepel doorloopt, dan zou je gewoon een nieuwe fuser aan kunnen schaffen. Aan de andere kant, wat kost een nieuwe printer nou? Voor het dubbele van de prijs van die fuser heb je een compleet nieuwe en vergelijkbare printer staan...

Dus eigenlijk is het een non-kwestie IMAO, zeker als het voor een bedrijf is zijn de kosten verspreid over de afschrijvingsperiode praktisch niets, bijna compleet verwaarloosbaar. Het zijn de toner en het papier waar de kosten inzitten, niet het apparaat zelf. Het is een groot onderdeel van mijn vakgebied, kan er dus wel wat over zeggen; ik moet ieder jaar de kosten van alle printers en copiers narekenen etc, waarbij de kosten van de apparaten percentueel niet eens meedoen. Wat is nou €8000,- aan apparaten (koop/huur/lease) als je voor meer dan een half miljoen aan adrukkosten hebt per jaar?
't is vrij simpel lijkt me...als een printer maar 400.000 afdrukken mee zou gaan en hij zit nu op 375.000 ga ik dus geen nieuwe fuser voor die 25.000 afdrukken bestellen maar wordt 't een nieuwe printer. Gaat het ding 600.000 afdrukken mee dan praat je over nog 225.000 afdrukken en is het dus wel de moeite om een fuser te bestellen.
Een nieuwe vergelijkbare printer (de P4015n zou dat dan worden; da's de opvolger van de 4250n) kost zo'n 1000,- tot 1100,- dus het prijsverschil is aanzienlijk daarin.

Voor deze machine is het 't dus waard om nog de fuser te vervangen. Aangezien dit soort vraagstukken wel vaker voorkomen wil ik graag een overzichtje hebben per type printer van HP hoeveel printjes ik gemiddeld van zo'n ding mag verwachten. 't leek me eigenlijk wel vrij logisch dat dit soort gegevens voor handen zijn, maar ik kan nergens er iets over vinden, dus hoopte ik dat iemand hier daar toevallig gegevens over had.

iRacing Profiel

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
kroegtijger schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 14:09:
[...]

't is vrij simpel lijkt me...als een printer maar 400.000 afdrukken mee zou gaan en hij zit nu op 375.000 ga ik dus geen nieuwe fuser voor die 25.000 afdrukken bestellen maar wordt 't een nieuwe printer. Gaat het ding 600.000 afdrukken mee dan praat je over nog 225.000 afdrukken en is het dus wel de moeite om een fuser te bestellen.
Een nieuwe vergelijkbare printer (de P4015n zou dat dan worden; da's de opvolger van de 4250n) kost zo'n 1000,- tot 1100,- dus het prijsverschil is aanzienlijk daarin.
Ahh, ik had het niet helemaal goed gelezen/begrepen, ik dacht dat je ongeveer 400000 bovenop de reeds 375000 printjes bedoelde (levensduur fuser), dus of het apparaat nog een keer hetzelfde kon draaien op een nieuwe fuser.

Over die gegevens, ik denk dat je zoiets nooit betrouwbaar op papier kan krijgen omdat er zo ontzettend veel factoren zijn die de levensduur van een printer bepalen; papiersoort, omgang van gebruikers, lokatie (vochtig/warm) etc. Dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid prints die het apparaat uitspuugt. Zoals ik al zei, we hebber hier HP laserprinters die al ruim boven de 500.000 zitten, waarvan er eentje op bijna een miljoen. Daarnaast hebben we van hetzelfde type al 2 printers moeten vervangen terwijl die net over de 200000 prints zaten. Ik denk dat het echt heel erg moeilijk is om duidelijk gegevens hier over te krijgen, misschien net een redelijk globaal gemiddelde.

Wil je het risico lopen een nieuwe fuser aan te schaffen; de printer zou er prima nog een paar honderdduizend bij kunnen draaien, maar zou ook na 10000 prints de geest kunnen geven en dan geen garantie op het apparaat.

De kosten van een nieuwe printer zijn uitgerekend op het aantal afdrukken (let's say 350000 minimaal) praktisch nihil.... persoonlijk zou ik investeren in een nieuwe printer met bijbehorende garanties e.d. Plus dat een nieuwe printer vast ook weer zuiniger zal zijn in toner- en stroomverbruik... De investering is dan misschien wat hoger, maar de risico's zijn dus vele malen lager...

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

Als ik de specsheet erbij pak: http://h20195.www2.hp.com/V2/GetPDF.aspx/5982-7320NLE.pdf
Dan staat daarin dat een 4250 gemaakt is om 200.000 pagina’s per maand te printen. Dus de printer zou het prima aan moeten kunnen lijkt me.
Enige om over na te denken is de ouderdom van de machine en de problemen die er al dan niet geweest zijn.
Die dingen lijken me doorslaggevend.

Speed limits are like herpes.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 10:39

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Geen idee wat de levensverwachting is van die krengen,maar als bij een printer hier iets vervangen moet worden,wordt de hele printer vervangen :P ik heb het hier vooral over productie en uiteindelijk kost het meer als ze een kwartier stil staan dan de printer :) dus ik heb hier gewoon een aantal identieke pre-ingestelde printers klaar staan als er wat vervangen moet worden (als het tijdens consignatie uren gebeurd kunnen ze zelf ook de printer oppakken en aansluiten.)

In de productie omgeving houden de huidige hp lj printers (3005n) het iets meer dan een jaar vol gemiddeld:P
ben benieuwd hoe de nieuwe lading (andere versie) het doet

geen idee hoeveel er per dag wordt geprint,maar redelijk wat per printer :)

[ Voor 5% gewijzigd door mrsar op 16-12-2009 14:34 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Pagina: 1