[Fiets] Hoe voorkomen dat je remkabels bevriezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
De winter is begonnen, dus het is weer eens zo ver: halverwege het ritje naar mijn werk bevriezen de remkabels van mijn vouwfiets en kan ik niet meer remmen!

Heeft iemand enig idee hoe ik dit voorkom? Moet ik ergens smeerolie ofzo in gieten en zo ja, waar?

Het zijn gewoon simpele blokjesremmen. Ik heb ook wel eens gehad dat ik nog net de rem kon indrukken, maar dat de blokjes vervolgens vast bleven zitten tegen het wiel aan en dat ik helemaal niet meer verder kon :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:26

_Apache_

For life.

Inspuiten met vaseline/vet/olie?

Let op dat niets op de blokes/velg komt.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-05 14:51

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik had het vanmorgen ook al met de kabel van mijn versnellingen, best irritant.

Ik denk dat je het kan voorkomen je fiets ergens op te slaan op een plek waar het niet vriest, je kan ook je binnenkabel vol met iets als wd40 doorspoelen dat er geen vocht meer in zit wat kan bevriezen, daarvoor moet wel de binnenkabel er uit wat een hoop werk is.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 09:34

martjah

Appel

talkpoeder erin gooien :)

dat deed ik "vrugah" bij mijn schakelbrommer zodat de koppelingskabel 's morgens niet vastgevroren zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Fiets even een paar dagen voor de kachel zodat het vocht uit de kabels kan verdampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millennyum
Ik wil best iets in die kabels doen, maar ik ben een fietsleek dus heb geen idee wat ik dan waar los moet halen zonder dat ik mijn rem sloop en opnieuw moet laten aanspannen...

Binnen opslaan heeft geen zin - hij staat thuis netjes in de schuur, maar hij bevriest domweg onderweg tijdens het fietsen.

Misschien kan ik ook de föhn op de kabels houden om het vocht te laten verdampen? Ik heb het ding namelijk dagelijks nodig, dus hij gaat iedere dag weer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
Misschien eens bij de fietsenwinkel vragen?
Lijkt mij toch de meest voordehand liggende optie. Die mensen zullen het wel vaker horen en kunnen je er vast ook wel bij helpen . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:56
Als je dit wilt voorkomen zul je moeten zorgen dat er geen vocht in de kabels zit/komt. Moderne kabels behoeven geen smering maar voor vorst kan dit wel handig zijn een mix van olie en water bevriest niet zo snel.
Concreet kun je:

-Binnenkabel uit buitenkabel halen en buitenkabel droog maken van binnen. Druppeltje olie op binnenkabel doen en weer alles in elkaar zitten. Dit is wel veel werk en als je er zelf geen verstand van hebt niet aan beginnen,
-Nieuwe kabels (laten) monteren. Dan ben je er voorlopig weer vanaf zeker als je een goed afgesloten set van bijv aktiv8 of gore pakt. Deze zijn uiteraard wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Vanochtend ook gehad met mn achterrem. Trapt toch een stuk zwaarder. Ik heb toen maar ff mijn achterrem los gemaakt zodat ik nog redelijk normaal kan fietsen. Alleen heb ik nu alleen voor rem..

Maar alle antwoorden die hier gegeven worden kosten geld/ veel moeite.. Dan maar zonder remmen, ik heb altijd mijn voeten nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Gleighton schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 15:46:
Vanochtend ook gehad met mn achterrem. Trapt toch een stuk zwaarder. Ik heb toen maar ff mijn achterrem los gemaakt zodat ik nog redelijk normaal kan fietsen. Alleen heb ik nu alleen voor rem..

Maar alle antwoorden die hier gegeven worden kosten geld/ veel moeite.. Dan maar zonder remmen, ik heb altijd mijn voeten nog.
Dan zal ik ook niet voor jou remmen, ok? :>
Refro schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 14:35:
-Binnenkabel uit buitenkabel halen en buitenkabel droog maken van binnen. Druppeltje olie op binnenkabel doen en weer alles in elkaar zitten. Dit is wel veel werk en als je er zelf geen verstand van hebt niet aan beginnen,
-Nieuwe kabels (laten) monteren. Dan ben je er voorlopig weer vanaf zeker als je een goed afgesloten set van bijv aktiv8 of gore pakt. Deze zijn uiteraard wel wat duurder.
Helemaal juist.

[ Voor 35% gewijzigd door AE86 op 15-12-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:46

arie_papa

Running on Ubuntu

Lol, dat had ik 2 jaar terug ook, maar dan met de versnellingen. Lekker hoor, 30 min fietsen in de 1e versnelling 8)7 |:(
Maar inderdaad, of kabels smeren, of nieuwe kabels bij de fietsenmaker. Waarschijnlijk als je die lief aankijkt dat ie de kabel ook nog wel even van tevoren door de vetpot haalt.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:37

F.West98

Alweer 16 jaar hier

ik heb dit laatst gehad mijn mijn fiets! Ik moest 1 uur lang op zijn 3! f*ck

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:56
Zelf tegenwoordig nooit last van heb hydraulische remmen al merk je wel dat de olie wat stroperiger wordt bij echt lage temperaturen. De versnellingsnaaf is een rohloff de kabels zijn goed afgedicht en het zijn er 2 dus de combinatie is altijd wel los te trekken. Maar ja is ook een erg luxe fiets (maar voor >8000 km per jaar moet je iets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 09:50
Busje wd40, op het hoogste punt van de kabel (met eventueel iets van een doekje/bakje voor het opvangen van teveel spul) wat erin spuiten. Paar keer remmen om de het wat verder te laten verspreiden, dat een paar keer doen. Mits je het een beetje bijhoudt zou je hiermee ongeveer hetzelfde effect moeten behalen als de hele kabel uit en weer inelkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 08:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
Had ik vandaag ook ;(

Ik moet nog een paar km en toen drukte ik de ram in en toen wou die niet meer terug ;( Heel stuk fietsen met de rem erop :|

Volgens mij kan je ook proberen gewoon de hele tijd af en toe te remmen. Dan vriest het niet vast... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
Dan wordt het waarschijnlijk even op en neer naar de fietsenmaker. Hoewel ik me kan herinneren dat ik ze al eens eerder gevraagd had hoe ik het kon voorkomen, en dat ze toen gewoon hun schouders ophaalden...
Bolletje92 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 22:40:
Volgens mij kan je ook proberen gewoon de hele tijd af en toe te remmen. Dan vriest het niet vast... :o
Nee, helaas, dat werkt niet... het remmen gaat op een gegeven moment steeds stroperiger en op een gegeven moment zit het blokje tegen je wiel vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 08:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik had het vandaag weer ;(

Toen bleef die in het begin al steken en wou die niet meer terug. Ik kreeg het er warm van (terwijl iedereen het koud had :P)

Ik doe straks wat olie erop, hopelijk helpt dat wat tegen het vriezen.

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
Zoiets schijn je ook met de auto te kunnen gebeuren. "Niet op de handrem zetten" hoorde ik.
Bij deze.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:24
F.West98 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:17:
ik heb dit laatst gehad mijn mijn fiets! Ik moest 1 uur lang op zijn 3! f*ck
Nou die van mij vroor van de week vast in zijn 6 en ik moest nog zo'n 20 minuten fietsen :(

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

fiets ontdooien, kabel bij hendel los maaken en WD40 erin spuiten?
Dat werkt zowel sperend als water afdrijvend (daar staat WD immers voor)..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-04 00:37
Harribo schreef op donderdag 17 december 2009 @ 12:02:
Zoiets schijn je ook met de auto te kunnen gebeuren. "Niet op de handrem zetten" hoorde ik.
Bij deze.
en wel in de versnelling. :P

iRacing Profiel

Anoniem: 35978

Millennyum schreef op woensdag 16 december 2009 @ 10:04:
Dan wordt het waarschijnlijk even op en neer naar de fietsenmaker. Hoewel ik me kan herinneren dat ik ze al eens eerder gevraagd had hoe ik het kon voorkomen, en dat ze toen gewoon hun schouders ophaalden...
Misschien eens een andere fietsenmaker proberen? Zoek er een die z'n vak wel serieus neemt.

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:18

Steffie

Opaque

SG >> VV

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:47
Heb ik ook soms als ik de Ardennen ga mountainbiken in de winter. Gewoon eventjes op plassen en je kan weer voort.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-05 14:51

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

SlasZ schreef op donderdag 17 december 2009 @ 19:14:
Heb ik ook soms als ik de Ardennen ga mountainbiken in de winter. Gewoon eventjes op plassen en je kan weer voort.
jummie :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51

Vuvuzela

My spire is forming

Plas is steriel.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44

Jiffy

God, you're ugly!

...zegt de chirurg tegen de assistent in de operatiekamer, terwijl hij over de instrumenten heen plast... ;)

Sorry, schot voor open doel. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Teflon (PTFE) spray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wanneer de kabels goed gesmeerd zijn,zoals ze dat ook behoren te zijn ;) Zullen ze niet bevriezen.Een stukje normaal onderhoud,lijkt mij.Ik heb er iig. nog nooit geen last van gehad.Ook van de week bij subzero temperaturen niet.Het enige dat bevroor waren mijn vingers.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Pagina: 1