Vogels LCD/Plasma beugel SUPERFLAT review...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332426

Topicstarter
Bij deze een review van de Vogels Superflat muurbeugel. (model L 32" - 50")

Gisteren een Panasonic Plasma scherm in huis gekregen, de V10 een 42inch juweeltje.
Die moest dus tegen de muur, liefst zo plat mogelijk, en daarom een Vogels Superflat systeem gekocht.

De muurbeugel zelf bestaat uit 2 delen die eerst aan elkaar geschroefd dienen te worden. Een easy does it, en daarna een plastic plaatje met een waterpas in het midden klikken. Simpel toch? Althans, dat leek het..

Aan de hand van het ingebouwde waterpasje geheel waterpas op de muur gehouden en netjes de schroefgaatjes met een potloodje gemarkeerd. Daarna gaatjes boren, pluggen en schroeven maar. Nog voordat je de muurbeugel volledig vastschroeft kun je nog enigszins bijstellen om te zorgen dat je volledig waterpas staat. Afijn, hij zat vast. Maar het oog verteld de waarheid en voor mijn gevoel klopte er niks van. Een betere waterpas uit m'n gereedschapskist getrokken, en wat bleek, scheef! En dat terwijl de Vogels waterpas iets heel anders liet zien. Na de boel weer losgeschroefd te hebben en wat stellen eindelijk waterpas gekregen. Ik ben wat dat betreft behoorlijk kritisch en secuur, bij mij moet recht ook recht zijn.
Ik koop geen dure tv om hem vervolgens te laten verzieken door een muurbeugel.

Toen de ophangbeugels op de Plasma geschroefd. Alle kabels had ik al in de Plasma geprikt, want als ie straks aan de muur zit kom je d'r niet meer bij. De scart-kabel stak wel heel erg naar voren, in verhouding tot het platte Vogels systeem. Ik zag er een zwaar hoofd in dat ie het zou gaan redden, dus extra omzetstukjes (die erbij zaten) op de schroeven gezet, zodat de ophangbeugels wat verder van de Plasma zouden komen.
-En nou komt het; Vogels heeft een systeem om de ophangbeugels van de muurbeugel te ontgrendelen, dat wil zeggen als je je LCD of Plasma weer van de muur af wilt halen dan moet je hem ontgrendelen door middel van aan 2 plastic, soort van Tie Strips, achtige koortjes te trekken..

Plasma scherm tegen de wandbeugel geklikt. Scheef! Zag er niet uit, en dat terwijl de muurbeugel waterpas hing en de strips er strak opzaten. Dus de Plasma moest van de muur, en hoe doe je dat dus?.. Door aan die strips te trekken. Ik trok gelijk een strip uit de muurbeugel! (paniek) Een systeem van lik m'n p!k. Dus nou zat 1 kant van m'n scherm compleet vergrendeld aan de muur, zonder dat ik ook nog maar een mogelijkheid had om 'm er ooit nog van af te halen... Door middel van schuiven heb ik hem aan een kant toch los gekregen en aan de andere kant met een geluk nog uit de muurbeugel kunnen klikken met het andere stripje. Weer plat op de grond trok ik ook zonder moeite de andere strip zo uit de beugel. Gelijk weg geflikkerd, want je wilt het niet meemaken dat je ze allebei er aan de muur uittrekt, want dan komt je tv nooit van z'n leven meer van de muur. Ik heb toen een alternatief systeem gemaakt met ijzerdraad, en dat zit goed stevig.

Ok, maar hij hing dus scheef.. Beugels een tikkie verschoven, terug aan de muur. Scheef! Ik heb tot 6 keer aan toe de beugels op de millimeter moeten verschuiven toen hij eindelijk waterpas hing. Naar mijn smaak helt de tv ook een tikke naar voren. Waarom? Vogels levert 4 schroeven bij de muurbeugel die in de hoeken moeten komen. In het midden trek 'ie los van de muur.. En dan gaat je TV hellen, dus ik kan weer m'n tv van de muur gaan halen om de beugel op meerdere punten, met meer schroeven vast te gaan zetten.
Ik kan ook niet zeggen dat hij nou zo superplat tegen de muur aan zit, er zit nog best wat ruimte tussen de tv en muur. Dus verwacht van de term 'Superflat' ook weer niet te veel.

Dus, let goed op als je voor dit systeem gaat;

-forget about de Vogels waterpas, dat ding klopt voor geen meter!
-zorg ervoor dat je onmiddellijk die plastic strips vervangt voor iets wat je er niet uit kunt trekken, want anders ben je echt de lul.
-zorg er voor dat je de muurbeugel om meerdere plaatsen vast zet, niet alleen in de hoeken. De bijgeleverde schroeven voor de hoeken zijn te weinig. Het gewicht van je tv zorg er voor dat de muurbeugel in het midden lost komt en je tv gemiddeld een centimeter naar voren doet hellen. Dus zorg zelf voor meer schroeven!
-wees voorbereid op heel wat stelwerk, want zeker met een grote tv worden kleine ongeregeldheden zeer goed zichtbaar....
-weet dat je niet meer bij de kabels kunt als je tv hangt. Je moet de tv er in z'n geheel vanaf halen om er bij te kunnen. Geen punt als je er nooit bij hoeft, maar wil je nog eens wat willen aansluiten, denk daar dan over na. Achteraf had ik misschien beter een kantelbaar systeem kunnen nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 332426 op 15-12-2009 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:47
Ik ben ook van plan deze week mijn plasma aan de muur te hangen met een Vogels systeem (EFW 6345). Het voordeel hier is dat ie 65cm naar voren kan zodat je de TV gemakkelijk kan bevestigen (inclusief kabels achteraf bevestigen).
Heeft er iemand soortgelijke ervaringen met die systeem, of tips & tricks om het zonder al te veel kopzorgen voor elkaar te krijgen?
Wat voor schroeven gebruiken jullie bvb voor in de muur? Zeskant schroeven of normale schroeven (voor kruis-schroevendraaier)? Volgens de handleiding van mijn tvmeubel moet je zeskant schroeven gebruiken, maar ik heb al normale schroeven liggen van de juiste dikte & lengte. Zou dit verschil uitmaken, of is het weghalen gemakkelijker met een zeskant schroef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even over de bijgeleverde schroeven van Vogels voor de muursteun; dit zijn kruiskoppen, en 2 daarvan heb ik bijna lam gedraaid bij het opnieuw stellen van de beugel.. ik kon ze er nog net uit krijgen. Ik heb die vervangen voor normale schroeven. Ik heb er geen goed woord voor over, alles wat mis kon gaan is mis gegaan. Het ergste vind ik nog dat ik hem weer van de muur moet halen omdat er gewoon te weinig schroeven in zitten waardoor hij gaat hellen. Dus let daar ook vooral op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:48
Deze ophangbeugel ook opgehangen bij mijn schoonouders. En inderdaad zoals de TS aangeeft als minpunt, de waterpas-geval niet gebruiken want dan zit er zo een aantal milimeter in. Dan kan je nog beter vanuit het plafond meten of een echte waterpas gebruiken ;)

De schroeven heb ik zelf niet gebruikt, bij de LCD tv die me schoonouders hadden zaten er al standaard GOEDE schroeven bij. En de strips heb ik verder geen problemen mee gehad, je moet ze helemaal doorvoeren en dan afknippen zodat ze niet onder de LCD/PLASMA uitsteken. Je zou hem iig in mijn geval niet helemaal eruit kunnen trekken want dan wordt hij tegen gehouden door een uitstekende gedeelte van de strip, toevallig niet de strip er verkeerd om in gedrukt?

Ook heb ik de behuizing van de Scart-kabel erafgehaalt ivm de ruimte.

edit;
Dit type right?

Afbeeldingslocatie: http://www.vogels.com/web/wcbservlet/com.gxwebmanager.solutions.assetservlet.servlet?id=115050&format=3

[ Voor 8% gewijzigd door console op 15-12-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dat is hem. Strips heb ik gewoon afgeknipt volgens de beschrijving, maar ze zijn er niet uitgehaald en verkeerd om ingezet. Ik trok ze er zo uit, die uitstekende gedeeltes biedt mijns inziens te weinig grip. Ik snap niet dat ze er geen uiteinde o.i.d. op hebben gezet. Mijn ijzerdraad constructie zit als een huis, maar daar koop ik het natuurlijk niet voor. Die schroeven zijn waardeloos, china spul. Draaide ze al half lam bij het indraaien, en toen de boel er weer vanaf moest was het bijna feest. Het waardeloze is dat het echt je dag kan verzieken, je kunt het nog zo secuur doen, maar uiteindelijk ben je alleen maar aan het klooien met zo'n ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
Van de onderkant van een stoeptegel?

Mij lijkt als je een review schrijft dat je dan wat fotos toevoegt die meer zeggen dan wat klinische fabrikant fotootjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 21:19
De waterpas is crap maar voor de rest vind ik het een top beugel! Heb de EFW8325.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lowfi schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 23:23:
[...]

Van de onderkant van een stoeptegel?

Mij lijkt als je een review schrijft dat je dan wat fotos toevoegt die meer zeggen dan wat klinische fabrikant fotootjes...
Nou vooruit, hier dan; http://www.vandendool.nl/...ls_bestanden/image002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik snap best dat je behoorlijk over de zeik bent, maar reageer dan wel normaal op een verzoek.

De vraag is of je foto's kunt maken van de gebreken of de problemen die je bent tegen gekomen.
Alleen maar ter verduidelijking.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie er werkelijk het nut niet van in om een foto van een plastic strip te maken of van een waterpasje, of dat hij een centimeter van de muur af komt. dat laatste is so-ie-so gewoon echt niet te fotograferen, je kan er amper achter. Maar hoe helder kan ik zijn in mijn review?
Ik ben zeker niet over de zeik DeeJee, integendeel, de muurbeugel heb ik vanmorgen met 8 extra schroeven vastgezet, en nu hangt hij kaarsrecht! Ik weet niet wat een lcd weegt, maar heb het idee dat een plasma scherm veel zwaarder is. Vogels moet echt meer schroeven leveren (en van betere kwaliteit).

Goed, hij hangt, en ik hoop dat de info nut heeft voor iemand die voor dit systeem wil gaan.

Dank voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb gister de XL versie geïnstalleerd. M'n eigen verstand vertelde me al dat ik beter m'n eigen waterpas kon gebruiken dan het meegeleverde plaatje, naar nu blijkt was dat juist. Tuurlijk niet slim van zo'n fabrikant om die verwachting wel te wekken...

Verder snap ik de problemen van het recht ophangen niet zo goed, het is niet meer dan een simpele staalplaat die je eerst op de ene hoek moet ophangen, daarna gewoon waterpas hangen en de tweede hoek ook bevestigen. Als dat eenmaal goed hangt, kan er daarna niks mis gaan. Of ging je boortje steeds lopen wanneer je ging boren? Even centeren voor je gaat boren en een scherp (en niet krom..) boortje gebruiken doen dan wonderen. Want dat hij niet recht kwam te hangen ligt buiten de waterpas die eerste poging toch echt aan je eigen klus-tekortkomingen hoor...

Meegeleverde bevestigingsmaterialen gebruik ik ook nooit, hoe vaak je daarmee niet gewoon compleet in de lucht staat te schroeven, terwijl een goede plug daarna wel wonderen doet... De strips zitten er bij mij gewoon prima in, heb het scherm er nog wel een paar keer af moeten halen, maar verder geen problemen ontdekt.

Enige minpunt wat ik kan bedenken is dat ze wat mij betreft best wat meer bussen mogen meeleveren om het scherm wat verder van de wand te kunnen plaatsen. Heel close is natuurlijk superstoer, maar vaak gewoon niet goed haalbaar, dan kan je als gebruiker altijd nog kijken of je hem maar 2,4cm of bij wijze van spreken 4cm van de wand doet.

Ik vind het verder in ieder geval een prima product voor een redelijke prijs. Netjes afgewerkt, stevig, doet wat het belooft (op de waterpas na dan ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HvB83 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:30:

Verder snap ik de problemen van het recht ophangen niet zo goed, het is niet meer dan een simpele staalplaat die je eerst op de ene hoek moet ophangen, daarna gewoon waterpas hangen en de tweede hoek ook bevestigen. Als dat eenmaal goed hangt, kan er daarna niks mis gaan.
De problemen begonnen omdat ik was uitgegaan van dat waterpasje van Vogels. Hij hing volgens hun waterpas kaarsrecht. Maar van een afstand gezien klopte er niks van. Toen ben ik in m'n gereedschapskist gedoken en een fatsoenlijke waterpas er bij gepakt. Had ik natuurlijk gelijk moeten doen, maar had geen idee dat hun ding niet zuiver was, dus achteraf misschien stom, maar daar denk je niet aan. Toen hij na bijstellen wel waterpas hing heb ik de beugels aan de achterzijde van de tv bevestigd. Dat kan eigenlijk maar op een manier goed gaan, en dat is door beide strips precies gelijkwaardig tegen de schroef-openingen aan te drukken. Dus schroeven in de openingen van de strips, licht vastdraaien in de tv, en dan de strip wat naar boven of beneden schuiven zodat de openingen strak tegen de schroeven aanzitten. En dan vastdraaien maar. Zuiverder kan ik het niet bedenken. Maar ook dat klopte niet 100%. En een millimeter of 2 verschil ga je goed zien hoor bij zo'n groot scherm. (Althans, ik zie het.) Die strips heb ik onderling millimeters van elkaar moeten verstellen eer hij volledig waterpas hing. Daarnaast blijf ik het echt kwalijk vinden dat zij maar 4 schroeven leveren (en adviseren) om die beugel aan de muur te bevestigen. M'n plasma trok hem in het midden gewoon van de muur! En dat terwijl dit type geschikt was voor mijn tv. Gelukkig is het nu herstelt, maar toch handig om van te voren te weten. Elke keer 30 kilo d'r op en d'r af is geen feest.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 332426 op 16-12-2009 14:57 ]

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:47
Over die bijgeleverde bevestigingsschroeven heb ik ook mijn twijfels.
Een scherm van 40kg ga je niet met schroeven van amper 6cm aan de muur bevestigen.
Ik zal van die betonschroeven gebruiken van 13,5cm (waarvan 4 door een houten wandplaat) met een systeem dat zich vasthaakt in de muur bij het aanschroeven. Dit wordt bvb ook gebruikt om grote waterboilers aan de muur te bevestigen. Better safe than sorry denk ik dan.

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
SlasZ schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:08:
Over die bijgeleverde bevestigingsschroeven heb ik ook mijn twijfels.
Een scherm van 40kg ga je niet met schroeven van amper 6cm aan de muur bevestigen.
Ik zou ook zeker adviseren om andere schroeven en pluggen te gebruiken, better safe than sorry, vaak is het gewoon meuk wat fabrikanten meeleveren. Maar mensen tillen altijd wel erg zwaar aan het ophangen van een flatscreen. Dat is per bout 12,5kg die ze moeten houden, wat niet helemaal waar is, want de bovenste worden ook nog op trek belast, terwijl de ondersten alleen op afschuifkracht worden belast. Maar om het in het juiste perspectief te plaatsen voldoet het hier wel. Het allerbelangrijkste is gewoon dat je de juiste pluggen voor je wand neemt, dan gaat het echt wel goed.

Bij mij hangt het geheel aan een metalstud wand, afgewerkt met gipskartonplaten en daarachter een 20mm OSB-plaat om de muurbeugel vlees te geven. De bezorger van de tv kreeg bijna een hartverzakking toen hij de wand zag. :+ Bij mij zit de muurbeugel met 8 bouten vast en die pakken dus maar op 20mm (verre van de hierboven genoemde 6cm die veel te kort zou zijn), maar dat is inderdaad meer omdat hij anders gaat doorbuigen, niet omdat ik bang ben dat hij met 4 bouten van de muur zou vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HvB83 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 14:54:
[...]

Ik zou ook zeker adviseren om andere schroeven en pluggen te gebruiken, better safe than sorry, vaak is het gewoon meuk wat fabrikanten meeleveren. Maar mensen tillen altijd wel erg zwaar aan het ophangen van een flatscreen. Dat is per bout 12,5kg die ze moeten houden, wat niet helemaal waar is, want de bovenste worden ook nog op trek belast, terwijl de ondersten alleen op afschuifkracht worden belast. Maar om het in het juiste perspectief te plaatsen voldoet het hier wel. Het allerbelangrijkste is gewoon dat je de juiste pluggen voor je wand neemt, dan gaat het echt wel goed.

Bij mij hangt het geheel aan een metalstud wand, afgewerkt met gipskartonplaten en daarachter een 20mm OSB-plaat om de muurbeugel vlees te geven. De bezorger van de tv kreeg bijna een hartverzakking toen hij de wand zag. :+ Bij mij zit de muurbeugel met 8 bouten vast en die pakken dus maar op 20mm (verre van de hierboven genoemde 6cm die veel te kort zou zijn), maar dat is inderdaad meer omdat hij anders gaat doorbuigen, niet omdat ik bang ben dat hij met 4 bouten van de muur zou vallen.
Nee, daar was ik ook niet echt bang voor dat hij met 4 bouten van de muur af zou vallen, maar je ziet toch dan zo'n scherm een behoorlijk gewicht is voor zo'n stukje muurbeugel, want veel bijzonders is het natuurlijk niet. (Haast 80 euro voor een paar plaatjes staal!) Ik heb er in totaal nu 12 schroeven in zitten. Slaapt toch wat lekkerder, al is het maar voor het idee!
Pagina: 1