Toon posts:

netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden;

Kan iemand mij advies geven ivm aansluiting netwerk,ik ga een adsl abo nemen.ik heb 4 pc op de 2 de verdiep elke pc heeft een netwerkkabel die naar de kelder gaat en op de 1 ste verdiep (woonkamer) ga ik een laptop(draadloos) gegruiken.mijn opstelling is het volgende:ik wil de adsl lijn aansluiten op de modem en naast de modem komt er een switch met 8 poorten die ik wil aansluiten op de modem,de 4 pc sluit ik aan op de switch.en een droodloos router komt op de woonkamer die ook met de switch is aangesloten,de reden dat ik de router op de woonkamer(1ste verdiep) ga plaatsen is bedoeld voor de laptop en mediastreamer(voor een beter bereik omdat de router op dezelfde verdieping is).de mediastreamer wil ik ook draadloos verbinden met het netwerk .mijn volgene vraag is welke apparaten kan ik aanschaffen voor een goede werking? en is deze opstelling goed?

graag wil ik jullie advies

Mvg
picasso-com

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-03 20:19

DefLite

Why so serious?

Welkom op GoT

In mijn ogen handiger om bijv:
ADSL Modem > router > switch > wlan acces point. te doen
Dan heb je alle PC's op de switch en de acces point om het wlan signaal te versterken.

Btw groeten hoeft niet op GoT :)

[ Voor 16% gewijzigd door DefLite op 15-12-2009 02:09 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je wil dus de switch direct aan het modem zetten?

En je zegt "en een draadloos router (...) die ook met de switch is aangesloten".

Dus als ik het goed begrijp wil jij maken:

Interwebz -- modem -- switch |-- PC 1
                             |-- PC 2
                             |-- PC 3
                             |-- PC 4
                             |-- draadloos router |-- laptop
                                                  |-- mediastreamer

Da's natuurlijk niet echt de juiste volgorde. Immers, een router is er voor bedoeld om het internet te "delen". Soms is je modem echter een "modem/router" die beide functies herbergt. In dat geval kun je ipv een "draadloze router" voldoen met een "access point". Sterker nog, twee routers in je netwerk geeft meestal alleen maar onhandige situaties en kopzorgen.

Gewenste situatie:
Interwebz -- modem -- router -- switch |-- PC 1
                                       |-- PC 2
                                       |-- PC 3
                                       |-- PC 4
                                       |-- access point |-- laptop
                                                        |-- mediastreamer

Waarbij je dus ook "-- modem -- router --" als "-- modem/router --" kunt hebben, afhankelijk van het modem wat je hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 15-12-2009 03:04 ]

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Welk type modem heb je? Vaak bevatten deze al een ingebouwde router (zelfs als er maar één rj45 aansluiting op zit). In dat geval kan je er inderdaad gewoon een switch aan hangen.

Als er geen router functionaliteit in de modem aanwezig is, zal je tussen de modem en de switch een router moeten zetten. Het handigst is dan om een router met een flink aantal poorten te nemen, zodat je niet alsnog een losse switch nodig hebt (zoals Linksys BEFSR81).

Hier kan je dan vervolgens ook je draadloos accespoint in de woonkamer op aansluiten. Als je deze nog niet hebt kan je beter een wireless accesspoint (zoals Linksys WAP54G) aanschaffen in plaats van een wireless router, je hebt immers al een router in je netwerk en is dus is een 2e overbodig. Als je al een wireless router hebt, kan je deze natuurlijk wel gebruiken als accesspoint door de dhcp uit te zetten en deze via een lan poort (ipv wan) aan te sluiten op de switch of switch-router.

btw: misschien is de titel van je topic niet echt veelzeggend in de categorie netwerken :?

[ Voor 4% gewijzigd door waterwolf op 15-12-2009 11:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
beste,

een verkoper van saturn heeft gezegd dat je ook een modum-router met draadloos functie kunt kopen zoals de belkin Draadloze N1 Vision modem-router.is dit ook een goede oplossing gezien mijn situatie?

Mvg
picasso

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja.

Meestal komen modem/routers met een ingebouwde vier-poorts switch. Dat is in jouw situatie net genoeg. Later kun je echter prima een extra losse switch erbij kopen, mochten er meerdere PC's via een draadje op het netwerk aangesloten moeten worden.

Dus een modem/router met ingebouwd AP valt zeker binnen de mogelijkheden.

Alleen had je het in je openings-post specifiek over de locatie van de draadloze toegang: die wilde je op de 1e verdieping ivm bereik/snelheid/betrouwbaarheid.

En je huidige situatie schetst dat er reeds vier kabels van de PC's naar de kelder gaan. Nu vraag ik mij ff af: wat staat er nu in je kelder dan?

[ Voor 32% gewijzigd door Osiris op 16-12-2009 23:41 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

waterwolf schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:31:
Als er geen router functionaliteit in de modem aanwezig is, zal je tussen de modem en de switch een router moeten zetten. Het handigst is dan om een router met een flink aantal poorten te nemen, zodat je niet alsnog een losse switch nodig hebt (zoals Linksys BEFSR81).
Hmm, of niet. Die apparaten van Linksys zijn niet de stabielste.

Liever een 4-poorts router die geen moeite met hevig verkeer heeft en daaraan een switchje (welke maakt dan niet zoveel meer uit).

Verwijderd

Topicstarter
beste,

in de kelder staat een kabelmodem van telenet en een switch met 5 poorten.nu ga ik een adsl abo nemen bij tele 2 nu is dat base.maar als ik in de toekomst een laptop,mediastreamer,wifi tv (1 ste verdiep )heb die ik draadloos wil gaan verbinden met het netwerk zal dat geen problemen geven ivm het bereik ?

Mvg
picasso
Pagina: 1