Mogelijkheid combinatie 2GB en 4GB repen in lga1156 mobo?

Pagina: 1
Acties:

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-02 22:29

Tassadar

l33t h4x0r :)

Topicstarter
Hoi,

Ik wil graag een i7-860 met 8GB RAM aanschaffen, om die later naar 16GB te upgraden (dat is het maximum dat dit platform ondersteunt).

Nu zit ik te kijken naar het beste mobo voor dit doel, en mijn oog viel op de PA55A-UD6 van Gigabyte, die als een van de weinige P55 mobo's 6 DDR3 bankjes heeft.

Handig, denk ik dan, ik plaats nu eerst 8GB in 4x2048 modules en zet daar tzt nog eens 8GB in 2x4096 modules naast. Dan hoef ik nu geen dure 4GB modules aan te schaffen, en kan ik straks tóch upgraden naar 16GB.

Maarrrrrr... gaat dat werken? In de memory compatibility list staan zowel 4x2048 als 2x4096 modules, maar nergens staat of je deze vervolgens met elkaar kunt combineren. Het is me ook niet helemaal duidelijk of zo'n configuratie nog netjes in dual channel kan werken.
Ik zou het wat zonde vinden om dit nu aan te schaffen en er over anderhalf jaar achter te komen dat de geplande uitbreiding niet werkt. Graag advies :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je ook het manual gelezen?
In die 2 extra geheugensloten kun je enkel single sided RAM steken, volgens mij tezamen met single sided RAM in 2 van de andere 4 sloten. Die 6 sloten zijn configuratie is imo een beetje een gimmick om die reden, ik zie het voordeel er in ieder geval niet zo van. Het kan leuk zijn om nu heel goedkoop repen met lage capaciteit te kopen die je single sides kunt vinden en er daarvan vier te combineren binnen een dual channel van vier single sided repen. Maar single sided 4GB modules zul je absoluut (nog) niet vinden vrees ik.

Als je naar de 16GB wilt maar nu genoeg aan 8GB hebt, heb je volgens mij 2 haalbare opties:
  • Nu 4x 2GB modules kopen en die later vervangen
  • Nu 2x4GB modules kopen en later nog een keer.

[ Voor 57% gewijzigd door Ultraman op 15-12-2009 00:50 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
wellicht is de ASUS P6T een leuke optie voor je...

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Dan zou ik 2x4GB kopen en een mainboard zonder 6 bankjes plus de extra kosten voor lief nemen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

scenix_ schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:54:
wellicht is de ASUS P6T een leuke optie voor je...
Met een i7 860? Dat gaat natuurlijk nooit werken.
Picaroon schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:56:
Dan zou ik 2x4GB kopen en een mainboard zonder 6 bankjes plus de extra kosten voor lief nemen.
Die dingen heten slots, niet banken. Dat zijn compleet andere dingen.
Ultraman schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 00:46:
Die 6 sloten zijn configuratie is imo een beetje een gimmick om die reden, ik zie het voordeel er in ieder geval niet zo van. Het kan leuk zijn om nu heel goedkoop repen met lage capaciteit te kopen die je single sides kunt vinden en er daarvan vier te combineren binnen een dual channel van vier single sided repen.
Dat is idd ook het idee achter 6 DIMMsloten op dit bordje.

Maar goed, met 4 sloten kun je ook aardig uit de voeten, als je nu 4x 2 erin zet kun je altijd nog naar 4x 4 met verkoop van je oude geheugen. Dan lever je wel iets in op prijs, maar lijkt mij het makkelijkste.

• Tassadar

Tassadar

Topicstarter
Allright, hartelijk dank voor de adviezen!

Ik denk dat ik dan voor een P55A-UD5 ga, heeft 4 slots ipv 6 en is mede daardoor wat goedkoper.

Nog een klein vraagje, ik zie in de docs van Intel van de i7-860 dat DDR3 op 1066MHz met een CAS latency van 7 en 8, en DDR3 op 1333MHz met een CAS latency van 8, 9 en 10 worden ondersteund.

Merk ik daartussen nog verschil? Ik ben van plan om gewoon op stock klokfrequentie te gaan draaien.
Als ik het goed heb, is 1333MHz met CL8 het snelst van dit hele rijtje, klopt dat? Zijn in dat geval Kingston HyperX KHX1600C8D3K4/8GX of Corsair Dominator CMD8GX3M4A1600C8 goede keuzes? Beide zijn DDR3-1600 met CAS latency 8.
Ik vraag het voor de zekerheid, omdat ik geen van beide terug zie in de memory support list van de P55A-UD5. Wel precies dezelfde Dominator in 4GB (2x2048) uitvoering overigens.

Ik zat ook nog naar de Kingston HyperX KHX1333C7D3K4/8GX te kijken, aangezien deze DDR3-1333 is (dat zou genoeg moeten zijn) en daarmee iets goedkoper dan die bovengenoemde modules; echter deze heeft een CL van 7. Dat wordt als ik het goed begrepen heb door de i7-860 alleen op 1066MHz ondersteund en niet op 1333MHz. Zou die module nu op 1066MHz gaan draaien, of met een CL van 8? (kan dat?)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tassadar schreef op woensdag 16 december 2009 @ 00:31:
[...]

Nog een klein vraagje, ik zie in de docs van Intel van de i7-860 dat DDR3 op 1066MHz met een CAS latency van 7 en 8, en DDR3 op 1333MHz met een CAS latency van 8, 9 en 10 worden ondersteund.

Merk ik daartussen nog verschil? Ik ben van plan om gewoon op stock klokfrequentie te gaan draaien.
Deel 1066 voor de grap eens door 8. Dat is hetzelfde als 1333 door 10 delen. De effectieve response time van de chips blijft hetzelfde - het is geen toeval dat die latencies zo uiteen lopen. Maar de throughput is hoger bij 1333MT/s (niet MHz overigens).
Als ik het goed heb, is 1333MHz met CL8 het snelst van dit hele rijtje, klopt dat? Zijn in dat geval Kingston HyperX KHX1600C8D3K4/8GX of Corsair Dominator CMD8GX3M4A1600C8 goede keuzes? Beide zijn DDR3-1600 met CAS latency 8.
Je zegt op stock frequentie te willen draaien. Waarom kies je dan voor DIMMs met 1600MT/s die dus per definitie eisen dat je je geheugencontroller gaat overclocken :?

Als je echt stock wilt draaien heb je 1333MT/s DDR3 nodig die bovendien die snelheid haalt op 1.5V. Die genoemde DIMMs zijn overclockgeheugen die hogere snelheden halen maar daarvoor ook hogere voltages eisen. Niets mis mee, maar absoluut niet "stock" te noemen :o
Ik vraag het voor de zekerheid, omdat ik geen van beide terug zie in de memory support list van de P55A-UD5. Wel precies dezelfde Dominator in 4GB (2x2048) uitvoering overigens.
Pas daarmee op. RAM wederverkopers (zoals Corsair) gebruiken soms totaal verschillende chips in DIMMs met vergelijkbare modelnrs. Er is geen enkele garantie dat de 4GB DIMMs vergelijkbare chips hebben met de 2GB DIMMs, en dus geen enkele garantie dat ze vergelijkbaar compatibilitygedrag gaan vertonen. Als je veilig wilt zijn, 100% houden aan de mobo QVL. Overigens werken andere DIMMs meestal stiekem toch, maar je weet het nooit van tevoren zeker.
Ik zat ook nog naar de Kingston HyperX KHX1333C7D3K4/8GX te kijken, aangezien deze DDR3-1333 is (dat zou genoeg moeten zijn) en daarmee iets goedkoper dan die bovengenoemde modules; echter deze heeft een CL van 7. Dat wordt als ik het goed begrepen heb door de i7-860 alleen op 1066MHz ondersteund en niet op 1333MHz. Zou die module nu op 1066MHz gaan draaien, of met een CL van 8? (kan dat?)
Zie de RAM FAQ. Alle specs van een DIMM zijn maximumspecs. Een DIMM is zelf een volstrekt passief stukje electronica. Het wordt door het moederbord aangestuurd. Die bepaalt hoe snel en met welke latencies gewerkt wordt. Als je sneller gaat dan maximumspecs van de DIMM loop je risico dat het niet (stabiel) gaat werken. Ga je trager dan die maximumspecs... tja, wat gebeurt er als je 110km/u rijdt op een snelweg waar je 120km/u mag? Niet veel bijzonders toch? :z

Oslik blyat! Oslik!

• Tassadar

Tassadar

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 16 december 2009 @ 08:57:
Deel 1066 voor de grap eens door 8. Dat is hetzelfde als 1333 door 10 delen. De effectieve response time van de chips blijft hetzelfde - het is geen toeval dat die latencies zo uiteen lopen. Maar de throughput is hoger bij 1333MT/s (niet MHz overigens).
Hm ik denk dat je bedoelt: deel 8 eens door 1066, want dat levert een indicatie van latency op. En inderdaad:

8 / 1066 = 7,5 * 10-3 is inderdaad vrijwel hetzelfde als 10 / 1333 = 7,5 * 10-3.

De latency van DDR3-1333 kan dus wel kleiner zijn dan van DDR-1066, immers:

7 / 1066 = 6,6 * 10-3, terwijl 8 / 1333 = 6,0 * 10-3.

Nogmaals hartelijk dank voor het advies, het is me duidelijk: ik zal DDR3-1333 CL8 uitzoeken, en als het enigszins lukt uit de memory compatibility list.

• Tassadar

Tassadar

Topicstarter
Nou ja zeg, ik kom er tóch nog niet uit, sorry hoor ;)

Ik ben nu de hele memory compatibility list doorgeweest, en er zit niet één DDR3-1333 module bij met een CAS latency van 8 (de meeste hebben 9) die ook nog eens gewoon in een Nederlandse (web)winkel te koop is. Ben ik nu scheel of is dit raar?

Daarnaast zit ik bij OCZ eens tussen de verschillende series te neuzen en het valt me op dat er verschillende zijn die specifiek voor P55, lga1566 Lynnfield in de markt worden gezet, terwijl ze wél 1.65V vragen. In de intel docs staat duidelijk 1.5V vermeld, ook in OCZ's eigen DDR3-FAQ staat 1.5V. Waarom zijn al die verschillende series dan toch 1.65V?
Het gaat om de Gold, Platinum, Intel XMP series (die laatste is dan 1.60V ipv 1.65V).

Concrete vraag: wijs mij nu eens één 8GB setje DDR3-1333 aan met een CAS latency van 8, die ik gewoon in de Pricewatch kan terugvinden en die werkt met de i7-860 + de P55A-UD5. Volgens mij kan het niet anders dan dat die combi momenteel per honderden over de toonbank gaat. Wat stoppen al die andere mensen daar dan voor geheugen in?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-02 17:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Och, je moet je niet zo heel druk daar over maken. Als ik jou was zou ik nu gewoon twee 4GB kits (2*2) halen. Dus in totaal 4 geheugen modules.

Geen fratsen zoals dat OCZ enzo, maar gewoon Kingston Value, dat is vaak nog gewoon het beste qua compabiliteit. (OCZ zit vaak nog wel eens te klooien daarmee, volgens mij vooral met Asus moederborden).

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

Vaak zijn de latencies dan nog wel op 8 te zetten ipv 9.

En anders neem je die OCZ Platinums met CL7 en 1,65V. Ik denk dat dat ook wel werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Bolletje op 17-12-2009 00:22 ]

Pagina: 1