Sapphire HD4870x2 fan controller kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 21:59
Ik heb hier een probleem met de geluidsproductie van mijn Sapphire HD4870x2 waar ik toch maar even een apart topic voor open.

Normaal gesproken draait de fan op volle toeren bij start-up van de pc. Na 5 a 10 seconden valt het toerental terug naar een niveau wat niet storend is. Dan hoor je hem praktisch niet meer totdat ik een game start waarbij hij wat harder moet werken.

Nu draaien ze constant volle toeren terwijl CCC en GPU-Z aangeven dat ze op respectievelijk 30% en 40% draaien. In CCC geeft hij nu 36 graden aan bij 0% gpu activity. Gezien het toerental normaal al terugvalt voordat windows boot mag ik volgens mij vaststellen dat het probleem niet in de drivers zit.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
  • pc reboot gegeven maar helpt niet
  • pc uit-> kaart er even uit-> schoonblazen-> connectoren er opnieuw op geprikt
  • Catalyst control center bekeken en daar vond ik iets vreemds, namelijk dat mijn gpu met 524% activity erg druk is.
  • google afgezocht maar ik kan geen soortgelijke problemen vinden
  • Drivers opnieuw geinstalleerd en gpu activity staat nu weer netjes uit zijn neus te peuteren. Echter blijft de videokaart enorme herrie produceren.
  • Bios bekeken en fanspeed op fixed 30% gezet. Ook dit maakt geen verschil dus alles maar weer op originele waarden terug gebracht. GPU-Z geeft voor en na de aanpassing steeds aan dat fan 4866RPM maakt en bij 40% fan speed.
Kan het misschien een rotte toerental sensor op de kaart zijn? iemand met andere suggesties? het is echt niet om aan te horen en zelfs gamen met koptelefoon is geen optie.

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
bios van andere Saphhire 4870x2 kaart erin flashen?

dus niet de originele dump van je eigen kaart

en anders gevalletje RMA :)

[ Voor 90% gewijzigd door n0elite op 14-12-2009 22:52 ]

• Henneo
Been there, done that -> "Bios bekeken en fanspeed op fixed 30% gezet."

Ook wel nuttig om te vermelden is dat ik nog 14 maanden garantie heb op de kaart. Dus als dit niet makkelijk, en snel op te lossen is dan gaat de kaart terug voor RMA.

Wat ik me ook nog afvraag is in hoeverre ik mijn garantie om zeep kan helpen met het flashen. RMA is de veilige weg maar dat houdt dus in dat ik een aantal weken niks kan met mijn pc. Tevens is deze kaart bijna nergens meer leverbaar dus ik vraag me af wat ik er voor terug krijg.

[ Voor 56% gewijzigd door Henneo op 14-12-2009 22:53 ]

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

Verwijderd

Lijkt mij een probleem met de fan. Bios fanregeling werkt schijnbaar wel, tenminste software geeft het goed door, maar het motortje zelf zit op een of andere manier op 100% vast. Probeer eens met Rivatuner de snelheid van de fan te regelen? Je zou ook kunnen proberen met een aftermarket koeler...of anders garantie als je dat nog hebt.

• Henneo
Ik kon het maar niet los laten want ik werd er gek van, maar de doorzetter wint en het probleem is opgelost! :*)

Ik had de al kaart 3 a 4 keer uit mijn pc gehaald, connectoren schoonblazen, kijken of ik gekke dingen zag, etc.

Zojuist nog een keer alles losgekoppeld van mijn pc en enkel de kaart er in laten zitten. Pc opstarten en kaart blijft herrie maken. Doordat mijn pc nu leeg was en er wat meer licht in viel, zag ik een opvallende glinstering bij de achterkant van de kaart. Kaart er nog eens uit en wat blijkt, het blauwe draadje van de fan zat niet volledig in de connector. De connector van de fan heeft in totaal 4 aansluitingen en de blauwe maakte geen contact.

Draadje aangedrukt, kaart terug, pc opstarten en voila, rust.... :z