Ik heb hier een probleem met de geluidsproductie van mijn Sapphire HD4870x2 waar ik toch maar even een apart topic voor open.
Normaal gesproken draait de fan op volle toeren bij start-up van de pc. Na 5 a 10 seconden valt het toerental terug naar een niveau wat niet storend is. Dan hoor je hem praktisch niet meer totdat ik een game start waarbij hij wat harder moet werken.
Nu draaien ze constant volle toeren terwijl CCC en GPU-Z aangeven dat ze op respectievelijk 30% en 40% draaien. In CCC geeft hij nu 36 graden aan bij 0% gpu activity. Gezien het toerental normaal al terugvalt voordat windows boot mag ik volgens mij vaststellen dat het probleem niet in de drivers zit.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Normaal gesproken draait de fan op volle toeren bij start-up van de pc. Na 5 a 10 seconden valt het toerental terug naar een niveau wat niet storend is. Dan hoor je hem praktisch niet meer totdat ik een game start waarbij hij wat harder moet werken.
Nu draaien ze constant volle toeren terwijl CCC en GPU-Z aangeven dat ze op respectievelijk 30% en 40% draaien. In CCC geeft hij nu 36 graden aan bij 0% gpu activity. Gezien het toerental normaal al terugvalt voordat windows boot mag ik volgens mij vaststellen dat het probleem niet in de drivers zit.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- pc reboot gegeven maar helpt niet
- pc uit-> kaart er even uit-> schoonblazen-> connectoren er opnieuw op geprikt
- Catalyst control center bekeken en daar vond ik iets vreemds, namelijk dat mijn gpu met 524% activity erg druk is.
- google afgezocht maar ik kan geen soortgelijke problemen vinden
- Drivers opnieuw geinstalleerd en gpu activity staat nu weer netjes uit zijn neus te peuteren. Echter blijft de videokaart enorme herrie produceren.
- Bios bekeken en fanspeed op fixed 30% gezet. Ook dit maakt geen verschil dus alles maar weer op originele waarden terug gebracht. GPU-Z geeft voor en na de aanpassing steeds aan dat fan 4866RPM maakt en bij 40% fan speed.
Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5