Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Een kleine casus waar ik mij op het moment in bevind:
Afgelopen september heb ik van de belastinginspecteur een vooraankondiging gekregen waarin gemeld werd dat hij het voornemen heeft van mijn aangifte over 2007 af te wijken. Goed, aftrekpost vergeten in een sowieso al erg ingewikkelde aangifte (in 2007 heb ik een vaste baan gekregen en mijn huis gekocht). In mijn geval pakt dit leuk uit (ik had blijkbaar een aftrekpost over het hoofd gezien die een erg leuk bedrag oplevert).

Nu staat er in de brief dat ik voor 20 oktober moest reageren als ik het niet met zijn beslissing eens bent. Tja, de belastingdienst besluit om mij geld te geven, waar ik niet op gerekend had, dus wie ben ik dan om bezwaar te maken.
Maar nu... We zijn inmiddels bijna 2 maanden verder na afsluiten van de bezwaarperiode en tot op heden heb ik nog geen vervolg mogen ontvangen. Vandaag dus maar eens gebeld met de belastingtelefoon, en die hebben het voor elkaar gekregen het alleen nog maar onduidelijker te maken.

De beste man meldde namelijk dat de belastingdienst maximaal 3 jaar na ontvangst van de aangifte (die dus in 2008 verstuurd is, dus tot ergens in 2011) de tijd heeft om de definitieve aanslag op te stellen. Nu weet ik dat de belastingdienst niet de meest snelle overheidsinstantie is die we kennen, maar dat ik dus doodleuk nog bijna 2 zou moeten wachten (in het ergste geval) na ontvangst van deze brief gaat er bij mij niet. Ik ben zelf ambtenaar en ik weet hoe de molen draait. In een dergelijk geval ligt namelijk het antwoord zonder bezwaar al klaar (het pad is immers al belopen, anders was deze conclusie er nooit uitgekomen).

Ik ben vast niet de eerste die een dergelijke mededeling heeft ontvangen. Het is voor mij wel de eerste keer. Wie heeft er ervaring met een dergelijke wijziging en hoe lang is het reëel voor de definitieve aanslag boven water komt?

even een persoonlijke frustratie... Als er terugbetaald of extra betaald moet worden, heb je binnen de korste keren bericht en mag je er, als je geluk hebt, nog een jaar over doen, maar ook niet altijd. Nu moet er extra uitbetaald worden, en dan kunnen ze ineens niet meer aangeven op welk termijn die zal gebeuren... No offence aan mensen hier die eventueel voor de belastingdienst werken, dit is gewoon een gigantische frustratie van mijn kant...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die drie jaar is een maximum. Wie weet welke feiten er nog aan het licht komen ;)

Maar je zal eerder uitbetaald krijgen, wees gerust.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 14-12-2009 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-05 08:36
het goede nieuws is dat ze meer rente betalen dan de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:00

Qwerty-273

Meukposter

De gemelde drie jaar is de max. voor het opstellen van de definitieve aanslag. Maar vaak zal je het binnen een aantal maanden het bedrag terug zien, zeker wanneer men vanuit de belastingdienst zelf deze "fout" heeft ontdekt en ze je eigenlijk alleen de kans gaven om bezwaar aan te tekenen tegen deze beslissing.

Mijn eigen ervaring was dat ik met mijn voorlopige aanslag, volgens mij een kleine honder euro terug zou moeten krijgen, en volgens de beslissing van de belastingdienst met de definitieve aanslag zou dat eigenlijk een kleine duizend euro moeten zijn. Dit stond, als ik me het goed herinner, binnen 3-4 maanden na ontvangst van de brief op mijn rekening.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 01:19
Ja ach, het zal inderdaad binnen enkele maanden op je rekening staan. Er zijn te veel formele procedures om je hoofd over te breken. Ook het bezwaar maken is gewoon standaardprocedure. Wellicht vond jij dat je de aftrekpost die jij over het hoofd had gezien hoger moet zijn omdat [...].

Ze zullen vervolgens niet na de laatste bezwaardag direct aan je definitieve aanslag gaan zitten ;) .

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shugosha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11-2019
deepbass909 schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:33:
even een persoonlijke frustratie... Als er terugbetaald of extra betaald moet worden, heb je binnen de korste keren bericht en mag je er, als je geluk hebt, nog een jaar over doen, maar ook niet altijd. Nu moet er extra uitbetaald worden, en dan kunnen ze ineens niet meer aangeven op welk termijn die zal gebeuren... No offence aan mensen hier die eventueel voor de belastingdienst werken, dit is gewoon een gigantische frustratie van mijn kant...
Dit is zo'n beetje de frustratie van heel Nederland! :)

Maar goed, belastingdienst streeft er naar om binnen 1 jaar na indiening van de aangifte je de definitieve aanslag toe te sturen echter staat er wel een wettelijk termijn voor van 3 jaar na afloop van het kalenderjaar.

Als je pech hebt en er komen feiten te voorschijn haal je dat termijn nog wel een keer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb ook zo'n akkefietje met mijn aangifte 2008. Omdat ik in 2008 ben geremigreerd naar Nederland moest ik een papieren M-biljet invullen. Goed, gedaan, en bleek achteraf 1:1 overeen te komen met de elektronische schaduwaangifte die ik voor het gemak al klaar had staan. Binnen de tijdslimiet (1 juli 2009) toegestuurd, en ik zou binnen 3 maanden antwoord krijgen.

Na 3 maanden nog geen antwoord. Ik bellen... "Die 3 maanden is een streefdatum maar die wordt niet altijd gehaald. Binnen een jaar krijgt u de definitieve aanslag."

Ja, en ondertussen krijg ik dus nog mooi €6000 van ze tegoed. Gelukkig, zoals een ander al zei, betalen ze meer rente dan de gemiddelde bank, dus dat zit wel goed, maar ik heb het geld best hard nodig eigenlijk... :X

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:04
digitalb schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:11:
het goede nieuws is dat ze meer rente betalen dan de bank
^^ this ^^

Wat voor hun een goede motivatie zou zijn geweest om het sneller af te handelen, ware het niet dat het toch niet hun eigen geld is, dus dat ze totaal niet boeit.

Maar hey, dan had je zelf maar geen aftrekpost t.w.v. 6000 euro moeten vergeten (de post zelf moet dus nog minstens het dubbele daarvan zijn geweest!), wees blij dat zij zo relaxed zijn je daar zelfs op te wijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Shailesh schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:39:
Ja ach, het zal inderdaad binnen enkele maanden op je rekening staan. Er zijn te veel formele procedures om je hoofd over te breken. Ook het bezwaar maken is gewoon standaardprocedure. Wellicht vond jij dat je de aftrekpost die jij over het hoofd had gezien hoger moet zijn omdat [...].

Ze zullen vervolgens niet na de laatste bezwaardag direct aan je definitieve aanslag gaan zitten ;) .
Klopt, maar ik ben zelf inmiddels 3 jaar ambtenaar en weet hoe procedures binnen de overheid lopen. Op het moment dat een dergelijke constatering gedaan wordt, is dus m'n hele aangifte al doorgelicht en staat de uitslag eigenlijk al vast, tenzij er bezwaar wordt gemaakt.

Het frappante is alleen wel dat ik er eigenlijk nog steeds niet achter ben welke post ik nou in 2007 vergeten ben :X Het betreft een restant persoongebonden aftrek, maar voor zo ver ik dus weet, had ik alles ingevuld... Ik heb in 2007 geen bijzondere kosten gehad die daaronder zouden kunnen vallen...

Goed, ik kan dus in principe in Q1 van 2010 een definitieve aanslag verwachten met 2 jaar rente. Ik moet dus nog even geduld hebben voor ik m'n nieuwe laptop kan kopen en een velg van m'n auto kan laten repareren...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Restant persoongebonden aftrek ik volgens mij een post uit 2006 die dan overgenomen wordt naar 2007. Kan het dat je in 2006 te weinig inkomen had voor je aftrekposten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wilke schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 15:34:
[...]
Maar hey, dan had je zelf maar geen aftrekpost t.w.v. 6000 euro moeten vergeten (de post zelf moet dus nog minstens het dubbele daarvan zijn geweest!), wees blij dat zij zo relaxed zijn je daar zelfs op te wijzen :)
Ik weet niet waar jij ziet dat hij het over € 6000,- heeft. Ik zie alleen Albanter die het over dat bedrag heeft, en die geeft aan gewoon netjes aangifte gedaan te hebben, alleen dan via een papieren aangifte.
deepbass909 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 22:22:
Het frappante is alleen wel dat ik er eigenlijk nog steeds niet achter ben welke post ik nou in 2007 vergeten ben :X Het betreft een restant persoongebonden aftrek, maar voor zo ver ik dus weet, had ik alles ingevuld... Ik heb in 2007 geen bijzondere kosten gehad die daaronder zouden kunnen vallen...
Restant Persoonsgebonden aftrek kan inderdaad ontstaan tijdens bijvoorbeeld je studie periode. Als Je zoveel aftrek posten hebt, dat je op een netto negatief inkomen uitkomt, kun je dat in opvolgende jaren aftrekken.

[ Voor 37% gewijzigd door Woy op 16-12-2009 09:57 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
cowgirl schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 23:51:
Restant persoongebonden aftrek ik volgens mij een post uit 2006 die dan overgenomen wordt naar 2007. Kan het dat je in 2006 te weinig inkomen had voor je aftrekposten?
Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn. Tijdens m'n studie was m'n belastbaar inkomen zo laag (bepaalde jaren zelfs 0...) dat ik zelfs volledige zorgtoeslag kreeg... In 2007 had ik dus m'n eerste full-time baan en ben daarbij gelijk verbannen tot in schijf 2 van de inkomensbelasting. Er kunnen dus behoorlijk wat aftrekposten opgevoerd worden voor ik pas de aan de max zit. Dat zal waarschijnlijk wel de reden zijn...

Pagina: 1