welk systeem voor huis automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142343

Topicstarter
Ik wil mij graag gaan verdiepen in het aansturen van vanalles in en rond het huis.
Ik zoek daarbij een systeem waar ik alle kanten op kan, en niet al snel tegen beperkingen op loop en een heel nieuw/ander systeem moet gaan leren.

Ik heb een Moeller easy 800 systeem (821-DC-TC). Deze heb ik toevallig van iemand gekregen om mee te spelen. Echter is dit misschien niet helemaal wat ik zoek.
Ik zou het leuk vinden om de pc als aansturing te gebruiken. Dus niet het programma op de plc zetten vanuit de pc, maar echt op de pc I/O's hebben waar je programma's voor kunt maken.
Ik zou ook graag een leuke grafische interface daarbij maken. Is het bv. mogelijk een flash interface te maken die het I/O programma aanstuurd?
Ook moet het een schaalbaar systeem zijn waar meer I/O's bij kunnen komen later.

Via de PC heb ik o.a. het voordeel dat ik misschien via flash ook geluidjes aan knoppen kan toevoegen en animeren. Ik kan misschien het Moeller systeem samen met een ander systeem gebruiken, maar als alle I/O's via de pc lopen heb je natuurlijk wel maximale programmeer vrijheid.

Iemand enig idee waar ik naar moet zoeken?

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Je hebt verschillende opties wat je kan bekijken.
Als je bijvoorbeeld een wat uitgebreidere Omron of Siemens (of ander merk plc) met ingebouwde ethernet aansluiting gebruikt dan zijn de mogelijkheden erg groot.

Je zou ook kunnen kijken naar een I/O systeem wat direct met een bus aan de PC is gekoppeld.
Vaak gebeurd dit via een RS485 bus, zoals je vaak bij embedded systemen tegenkomt.

Andere optie (waar ik nu zelf ook binnenkort mee ga beginnen) is een bus systeem zoals KNX.
Voordeel hiervan is dat het echt op gebouw(huis)automatisering is gericht.
Maar ook dit systeem hangt niet volledig af van een pc. (De sensoren sturen telegrammen rond over de bus naar de actuatoren die dit weer terugmeldden.) Maar daar worden ook steeds vaker pc's aan gekoppeld om bepaalde functies te beinvloedden.

Goedkoopste oplossing is denk ik zelf iets via een CANbus of een andere open bus en microcontrollers. Je zult iig ergens een keer een interface moeten hebben die tussen de pc en de rest van de electronica communiceert.

Waar heb je zelf overigens al ervaring? Alleen met programmeren op de pc of ook op andere platformen/systemen. (PLC's, KNX/EIB, uC's)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57
anders mischien het systeem van conrad en elv
fs20
dat is ook met behulp van een kastje aan je pc te koppelen FHZ 1300 PC

ik werk nu nog met een losse afstands bediening maar wil dit ook aan gaan schafen zodat ik met de pc vanalles aan kan sturen