[Mandriva] DMA uitschakelen voor DVD-drive

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Op een PC met Mandriva Linux 2010 wil ik graag om een bepaalde rede, DMA uitschakelen voor mijn DVD-drive (niet alle apparaten!). Ik weet echter niet hoe dit moet :?

In nieuwe Linux-distro's wordt libata gebruikt, en worden IDE-drives ook als SCSI-schijf benoemd (/dev/sda voor HDD's en /dev/sr0 voor CD/DVD). Hierdoor kan ik hdparm (vroeger hdparm -d0 /dev/hdc) niet meer gebruiken.

Wat is de nieuwe manier van aan/uitzetten van DMA voor IDE-drives?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:48
Hier werkt hdparm nog gewoon op s-ata schijven, maar misschien dat je sdparm kunt gebruiken?

• Josefien
sdparm heb ik ook geïnstalleerd, maar deze heeft helaas geen DMA-functie :(

• Nielson
Welke melding krijg je precies als je hdparm gebruikt?

• Josefien
hdparm geeft de volgende melding als ik "hdparm -d0 /dev/sr0" intik:

code:
1
2
3
4
5
6
[root@ws06 jwong]# hdparm -d0 /dev/sr0

/dev/sr0:
 setting using_dma to 0 (off)
 HDIO_SET_DMA failed: Inappropriate ioctl for device
 HDIO_GET_DMA failed: Inappropriate ioctl for device

Hetzelfde heeft hij ook als ik /dev/sda probeer (de harde schijf). Na een korte zoektocht op internet ben ik er dus achter gekomen dat hdparm niet met libata werkt, terwijl (helaas) alle moderne Linux-distro's ermee werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:05 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Volgens mij is DMA standaard ingeschakeld bij SATA, en is het niet zoals bij IDE, een optie.

Het was eigenlijk ook nooit echt een optie, het was simpelweg om eventueel oudere drives te forcen geen DMA te gebruiken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Nielson
Heb je blktool ook al geprobeerd?

/edit: Nope, zelfde melding.

[ Voor 114% gewijzigd door Nielson op 14-12-2009 19:49 ]

• Josefien
blktool werkt inderdaad ook niet, helaas.

Ik heb ook geprobeerd " libata.dma=1" toe te voegen aan de kernel-parameters in grub.lst, maar ook dat veranderde niets.

libata.dma=1 betekent overigens alleen DMA voor vaste schijven, geen ATAPI. Dat is volgens deze: http://lkml.org/lkml/2008/1/6/198

Ik begrijp niet waarom tegenwoordig alle distributies met libata werken. Ik zie geen voordelen in dat alle schijven voortaan met sdX worden aangeduid ongeacht of het IDE/SCSI is, en al helemaal niet dat ik niet eens de transfer-mode van mijn schijven kan aanpassen :( :?

Is hier echt geen oplossing voor? Het uitschakelen van DMA is zoiets simpels... dat het niet eens kan? :?

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12 18:41

SandStar

DPC-Crew

Zandster

kienwaiwong schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 00:19:
blktool werkt inderdaad ook niet, helaas.

Ik heb ook geprobeerd " libata.dma=1" toe te voegen aan de kernel-parameters in grub.lst, maar ook dat veranderde niets.

libata.dma=1 betekent overigens alleen DMA voor vaste schijven, geen ATAPI. Dat is volgens deze: http://lkml.org/lkml/2008/1/6/198

Ik begrijp niet waarom tegenwoordig alle distributies met libata werken. Ik zie geen voordelen in dat alle schijven voortaan met sdX worden aangeduid ongeacht of het IDE/SCSI is, en al helemaal niet dat ik niet eens de transfer-mode van mijn schijven kan aanpassen :( :?

Is hier echt geen oplossing voor? Het uitschakelen van DMA is zoiets simpels... dat het niet eens kan? :?
Compile je eigen kernel zonder libata
Pagina: 1