ALFA AWUS036H USB Wifi adapter: Review

Pagina: 1
Acties:

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12 13:08
Hallo, vandaag heb ik mijn nieuwe high power Alfa AWUS036H USB Wifi adapter ontvangen.

Via Ebay gekocht
Deze heb ik circa 1,5 week geleden via Ebay besteld. (zie Koop Alfa AWUS036H via Ebay (Hedeba)). vorige week maandag de verzendbevestiging via email gekregen en vandaag dus ontvangen. Het was mijn eerste Ebay-koop ervaring en die is gelijk goed. De betaalde prijs was 30 euro + 5 euro verzendkosten, de raamadapter was 10 euro + 5 euro verzendkosten. Waarom ze die er niet gewoon bijgeleverd hebben is mij en raadsel aangezien het een goedkoop stukje plastic is (maar wel erg praktisch. Overigens is het apparaatje zo licht dat het vermoedelijk ook wel met een stukje plakband of iets dergelijks blijft hangen.

Afbeeldingslocatie: http://inchi1.ez-show.com/in/ezcatfiles/inchi1/img/img/2749/AWUS036H-1.gif

Compatible met Backtrack
Velen kennen de producten van Alfa Networks niet. Ik ook niet niet, totdat ik ging googlen voor een goede adapter die compatible was met Backtrack. (Zie ook de website van Alfa Networks: Website Alfa Networks

Grootte
Het apparaatje is zo groot als een pakje chocoladesigaretten (8.5cm*2.2cm*6.3cm) en weeg 39 gram (bijna niets dus). Op de foto hierboven lijkt het een groot apparaat in vergelijking tot de laptop maar in werkelijkheid is het maar een klein dingetje (misschien is het een net-book op deze foto :) )
Het betreft een USB-adapter, daarom is er een USB-kabel (USB->mini-USB) meegeleverd van circa een meter. Die lengte is wel handig aangezien ik er ook een raamadapter bijgekocht heb. Daardoor kun je het apparaat aan de buitenkant van het raam hangen. Dit zorgt overigens voor een significante verbetering van het aantal stations dat ik kan ontvangen.

Ontvangst
Ter vergelijk:
De Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG-wifi adapter ontvangt 8 stations, de Alfa AWUS036H ontvangt in dezelfde positie 19 stations, de Alfa buiten het raam gehangen ontvangt 29 stations. Mijn Senao AP ingesteld als bridge ontvangt ook al fors meer dan de 8 stations van de Intel maar zoveel heb ik er nog nooit ontvangen.

Het apparaat zou een output power hebben van 1000mw, daarom mag het apparaat wel verkocht worden (voor export wellicht) maar niet worden gebruikt in Nederland. Oorspronkelijk leverde Alfa het apparaat met een output power van 500mw maar dit hebben ze verhoogd naar 1000mw. Vervolgens gaf de website van de verkoper ook aan dat hij deze versie verkocht en die heb ik ook besteld. Het onderscheid tussen de 500mw en 1000mw versie schijn je te kunnen zien door te kijken naar de verpakking (mijn verpakking is inderdaad anders dan die in reviews op internet). Ook schijnt de 1000mw versie een blauwe pcb te hebben, want je kunt zien bij het glaasje voor de led. (ik ben kleurenblind dus ik kan het niet goed zien). Overigens schijnt de 1000mw (maar?) een 17% betere ontvangst te hebben dan de 500mw-versie.

Specs
Nu even wat feitjes:
Merk/Model: Alfa AWUS036H
Standaarden: B/G
Interface: mini-USB (kabel meegeleverd, 1 meter)
Output power: 500mw of 1000mw (weet niet hoe ik dat kan checken)
Beveiliging: WEP 64/128, 802.1X,WPA, WPA-PSK, WPA II
Antenne connector: RP-Sma

Software en drivers
Er zit eenvoudige software bij waarmee je het appraat met één klik in "ontvangststation, bridge of accesspoint-modus plaatst. Als AP kun je deze dan natuurlijk ook beveiligen met de bovengenoemde beveiligingsmogelijkheden. In een review kwam ik ergens een klacht tegen omtrent de minder stabiele drivers onder XP. Dat heb ik nog niet gemerkt. De driver date is 26-6-2008 maar in de driver-details staat 2009 dus dat is mij nog niet helemaal duidelijk. De laatste versie op de website is volgens de release notes in ieder geval van juni 2008. Volgens de reviews wordt de linux-versie (t.b.v. backtrack) nog steeds actief onderhouden.

Zie ook hier een link naar review op Youtube

k heb dit apparaat net een paar uur en kan daarom nog geen echte praktijkervaring weergeven (afgezien van het aantal stations dat ik ontvang). Ook zal ik het apparaat testen in een situatie waarbij een bedrijfspand met ADSL aansluiting (Thomson Speedtouch 780iWL) verbonden moet worden met een desktop PC in een woonhuis (afstand circa 50 meter). Momenteel werkt deze verbinding niet stabiel, dus laten we eens kijken of dit lieve apparaatje daar verbetering in kan brengen.

Wat zou nog meer een toevoeging kunnen zijn voor een review over dit apparaat?

[ Voor 15% gewijzigd door Aziona op 14-12-2009 16:36 . Reden: Type, toevoegingen ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 00:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

voeg hem (alvst?) teo aan http://tweakers.net/ext/pricewatch.dsp?action=addProduct pricewathc, kun je daar de review ook toevoegen. alhoewel, 500mW grote kans dat dat niet goedgekeurd is in nederland.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

De spullen die Aziona beschreven heeft heb ik zojuist ook via Ebay gekocht.
Ook voor mij was het de eerste keer.
Ik ben benieuwd of het allemaal goed komt.

LONG RANGE Alfa 1000mW USB Wireless-G Adapter AWUS036H:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...ewItem&item=130341486495: Prijs:US $40,61 Ongeveer EUR 28,29

Window mount for Alfa USB adapters AWUS036H & AWUS050NH: Prijs:US $5,99 Ongeveer EUR 4,17
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=130308681919

Op de site staat dat het uit Amerika komt en er hoeft nu geen verzendkosten betaald te worden.
De betaling geschied via PayPal (Visa kaart) Het totaal US $46,60 zal ongeveer eur 33 zijn.
Ze garanderen dat het de uitvoering van 1000mW is met een antenne van 5 dBi.

Keurig alles op tijd ontvangen.
Ja hoor, op 5 januari zijn de spulletjes binnengekomen. De 1000mW uitvoering met een antenne van 5 dBi.
Ook de window mount zat erin.
Nu nog alles uitproberen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 17:21 . Reden: Keurig alles op tijd ontvangen. ]

• patje01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-12 19:38
Ik heb de Alfa ook sinds plm 2 weken. Heb em besteld via een normale webwinkel. Ik heb een macbook pro met Snow Leopard met Ubuntu en XP als virtuele machines (gelukkig maar). Wanneer ik de Alfa koppel aan Snow Leopard, dan crashed de heleboel. Het enige wat ik dan nog kan doen is 5 seconden de aan en uitknop gebruiken om te herstarten. Wanneer de alfa aan ubuntu koppel, dan is er geen probleem en kan ik er zonder driver voor te installeren mee werken. Normaal zie ik hier maar 4-5 netwerken. Met de Alfa zie ik er een stuk of 17 :-).
Ik blijf het vreemd vinden dat Leopard steeds onderuit gaat ondanks dat ik de laatste drivers gedownload en geinstalleerd heb. Misschien gaat het nog niet zo lekker met snow, maar ubuntu of xp voldoet verder ook prima voor het moment.

Ik heb overigens de Alfa AWUS036H 1000mw met de korte antenne (2dBi). Bewust nog even geen andere antenne erbij gekocht om te kijken of de standaard antenne voldoet. En deze voldoet prima. Afgelopen week in de Eemhof geweest en zag vanuit ons huisje 8 hotspot ap's. Zonder de Alfa zag ik er maar 1. De standaard antenne is dus kennelijk meer dan voldoende.

[ Voor 18% gewijzigd door patje01 op 27-12-2009 09:39 ]

Verwijderd

Masterlijk apparaat, ik zit er ook aan te denken om er één te kopen.

Hoe bevalt hij tot op heden en zijn de MacOS problemen al opgelost? (@Patje01)

Ze adverteren met een hoge sensitivity van -99dB, maar ik heb mij juist laten vertellen dat hoe hoger dit getal is, hoe slechter eigenlijk.
Hoe lager het negatieve getal voor gevoeligheid, des te beter is hij in staat om packets tijdens transmissie te ontvangen.

Is jullie ervaring dat je alleen heel veel AP's ziet, of kun je er ook echt daadwerkelijk mee connecten? :)

Hier wordt nog gesproken over het driver-probleem:

http://forums.macnn.com/9...36h-usb-wireless-adapter/

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 14:52 ]

• patje01
Het probleem onder de Mac zijn nog steeds niet opgelost. Ik blijf em dus nog even lekker onder ubuntu gebruiken, want daar werkt ie prima onder. Voor wat betreft de ap´s die ik aantref, kan ik daar ook mee verbinden. Over het algemeen hebben de aangetroffen ap´s 3 streepjes of meer.

• patje01
Vandaag weer even op de site van Alfa geweest. De laatste driver voor Snow Leopard even gedownload en zowaar kan ik de alfa nu gebruiken zonder dat Leopard onderuit gaat :-). Ben blij dat het probleem opgelost is.

Verwijderd

Ik vraag me af hoe groot het verschil in praktijk nu is tussen de 500mw en de 1000mw.

Hoeveel kom ik daar mee verder en hoe makkelijker zal deze connectie maken

Verwijderd

Heb ook de 1watt versie gekocht met 5dBi antenne bij www.yatow.de
36euro inclusief verzendkosten.
Maar heb groene led?
Hoe kan ik checken of het niet de 500mwatt versie is?
Op de site van Alfa hebben ze het over upgrade to 1watt.
Staat wel een 1 boven de led.
Zat in doosje met "upgrade to 5dbi, signal increase!!"
Nieuwste drivers stond ook op zijn site installeert in nederlands.
http://www.yatow.de/shop/download/template/RTL8187L_win.rar
http://www.yatow.de/shop/download/template/AWUS036H_ETSI.exe

• iafilius
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2023
Hoi,

als je hem via ebay oid uit de states laat komen heb je dan niet 1 channel minder? dit gezien de specs met de verschillen tussen europe/states en japan? je zou dus het beste de japanse versie kunnen hebben, of is dit in software gelimiteerd?
uit de specs van de site:
1~11 channels ( North America )
1~13 channels ( General Europe)
1~14 channels (Japan)

enig idee?

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-12 09:19

Helhond

Grunn

Ik wil deze ook gaan bestellen, om het bereik te vergroten,
Maar is deze met W7 te gebruiken voor een WPA verbinding?
En pikt deze automatisch het signaal op?
Of moet je dan hiervoor speciale programma's installeren?

Ik ben namelijk niet zo thuis in de WiFi wereld, ik prefereer gewoon een kabel, maar die optie is nu niet van toepassing.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Verwijderd

Er zitten drivers bij voor Windows7.
WPA/WPA2 beveiliging is ook mogelijk.
Pakt automatisch sterkst onbeveiligd netwerk op.
Zit een eigen configuratie bij, hier kan je signaal van routers zien, kanaal, sterkte, type beveiliging.
Werkt ook met Windows draadloos netwerkbeheer.
Pagina: 1