Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Zoals wellicht bekend is het vanaf 1 januari 2010 mogelijk om verzekeringen direct op te zeggen met slechts 1 maand opzegtermijn. Dus geen verzekeringen meer waar je minimaal een jaar aan vast zit en stilzwijgend worden verlengd (tenzij je daar uitdrukkelijk zelf voor kiest). Nou vraag ik me af of dit alleen geldt voor verzekeringen die je na 1 januari 2010 afsluit, of ook voor bestaande verzekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:01
Heb je een bron? Want dat niet meer minimaal een jaar afgenomen hoeft te worden zou mij verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een bestaande verzekering kan je ook zo afsluiten als je wilt: Het opzeggen van de oude verzekering is mogelijk tot 1 januari 2010! :)

Zo direct is het niet:
Nieuwe regeling verzekering opzeggen

De nieuwe regeling is voor de consument veel beter. Alle verzekeraars die zijn aangesloten bij het verbond van verzekeraars hanteren nu de nieuwe regeling.

Per 1 januari 2010 heeft elke verzekering een maximale contractsduur van 12 maanden. Een verzekeraar mag een langere duur hanteren maar dan moet de klant hier specifiek voor tekenen. Veelal zal dit betekenen dat de premie lager is.

Gedurende de 1e 12 maanden is een verzekering niet op te zeggen. Bij autoverzekeringen blijft het wel mogelijk om een verzekering op te zeggen wanneer men de auto verkoopt.

Na de 1e 12 maanden krijgt de klant een brief waarin wordt aangegeven dat de verzekering zal worden verlengd. De klant kan er dan voor kiezen om de verzekering alsnog te royeren. Doet de klant dit niet dan loopt de verzekering door maar met 1 groot voordeel:

De verzekering zal vanaf dat moment per dag opzegbaar zijn met een opzegtermijn van 1 maand. Dit betekent dat wanneer u na de 1e 12 maanden op bijvoorbeeld 15 december een verzekering laat royeren de verzekering per 15 januari zal worden beeindigd.
Regeling voor reeds lopende verzekeringen

Wanneer u al een lopende verzekering heeft zal voor u de bovenstaande regeling ook van toepassing zijn. Dus loopt uw verzekering al langer dan 12 maanden dan kunt u uw verzekering dus per dag opzeggen.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Vergeten er bij te vermelden: een verzekering wordt opzegbaar met een maand opzegtermijn als je de verzekering al minimaal een jaar hebt. Nou heb ik mijn verzekeringen al vele jaren, maar ik vraag me dus af om deze nu ook onder het nieuwe regime vallen, want dat wordt niet echt duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer u al een lopende verzekering heeft zal voor u de bovenstaande regeling ook van toepassing zijn. Dus loopt uw verzekering al langer dan 12 maanden dan kunt u uw verzekering dus per dag opzeggen.
Laatste 2 regels in mijn Quote zeggen toch wel genoeg? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:56:
[...]

Laatste 2 regels in mijn Quote zeggen toch wel genoeg? ;)
Ja, even overheen gelezen ;)
Da's mooi, dan zal ik eens gaan kijken of het elders goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:17
En uiteraard prijsaanpassingen niet vergeten. Algemeen wanneer een prijs omhoog gaat mag je de overeenkomst ontbinden, gezien verzekeringen vaak omhoog gaan kan je dus switchen wanneer dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gaat dit ook gelden voor zorgverzekeringen? In dat geval zou je een hoog eigen risico kunnen nemen, behandelingen kunnen uitstellen tot het einde van het (tweede) jaar en dan voor het eind van het jaar (vlak voor de behandelingen) overstappen naar een verzekering zonder extra eigen risico. Per 1 januari worden de premies verhoogd, kun je weer opzeggen en overstappen naar een verzekering met hoog eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
haribold schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:40:
Gaat dit ook gelden voor zorgverzekeringen?
Nee. Zie art 1 sub 1.3 van de regeling.
Pagina: 1