Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk in België en ik heb een vraag over "vergeten" vergoedingen op het werk:

Per wachtdienstweek krijgen we een bruto vergoeding van 125€.
Met de uitbetaling van november is de administratie vergeten om die vergoeding mee te storten met het loon, voor iedereen die er recht op had.

Nu hebben ze dat wel gestort door het achteraf te corrigeren, maar nu gaat daar wel véél meer belastingen vanaf.
Maw: nu houden we nog 44€ netto over van 125€, waar dit normaal gezien rond de 80 zou moeten zijn.

Kunnen wij hier iets tegen ondernemen?

[ Voor 1% gewijzigd door SmartDoDo op 15-12-2009 21:47 . Reden: Even verduidelijkt dat het om een Belgische werkgever gaat :) ]

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:24
Bij de volgende loonbelastingaangifte zou dit automatisch goed moeten komen. Ik zou het lekker afwachten en je er niet druk over maken.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Aan het einde van het jaar inderdaad met de belastingaangifte wordt dit automatisch rechtgetrokken. (Moet je die wel doen :) )

[ Voor 12% gewijzigd door Jaspertje op 14-12-2009 13:05 ]

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55

Jeroen V

yadda yadda yadda

Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:43:
Maw: nu houden we nog 44€ netto over van 125€, waar dit normaal gezien rond de 80 zou moeten zijn.
Dat lijkt me vrij sterk, de hoogste schaal is 52%, dus je zou er minimaal 60 euro aan moeten overhouden.

Maar zoals hierboven al is gezegd, aan het einde van het jaar moet je over je volledige brutoloon je belasting berekenen, en dan wordt het automatisch rechtgetrokken.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Tenzij je je volledige loonstroken van de betrokken maanden publiceerd (wat ik niet zou aanraden), kunnen we er hier niet meer over zeggen dan "alles sal reg kom", zie hierboven ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Ja, maar deze "losse" betaling valt onder bijzondere verloning. En daar gelden hele andere tarieven voor, vaak het maximale. Bij correcte toepassing zouden ze moeten kijken naar het jaarloon en dan de heffing toepassen. Maar het bedrag wat overblijft is wel vreemd laag....
Jeroen V schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:15:
[...]

Dat lijkt me vrij sterk, de hoogste schaal is 52%, dus je zou er minimaal 60 euro aan moeten overhouden.

Maar zoals hierboven al is gezegd, aan het einde van het jaar moet je over je volledige brutoloon je belasting berekenen, en dan wordt het automatisch rechtgetrokken.

Carpe Diem

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Patten schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:25:
Ja, maar deze "losse" betaling valt onder bijzondere verloning. En daar gelden hele andere tarieven voor, vaak het maximale. Bij correcte toepassing zouden ze moeten kijken naar het jaarloon en dan de heffing toepassen. Maar het bedrag wat overblijft is wel vreemd laag....
Ja, voor bijzonder loon (dus ook vakantiegeld, 13e maand etc.) wordt standaard gewoon het maximum-tarief waar jij in valt gerekend, terwijl normaal gesproken rekening wordt gehouden met allerlei heffingskortingen, het deel dat in de lagere schalen valt, e.d.

Dus ja, je houdt er netto eerst minder aan over, maar bij belastingaangifte volgend jaar krijg je het verschil netjes terug.

Het is dus niet zo dat de belastingdienst "bijzondere beloningen" hoger (of uberhaupt verschillend) belast o.i.d.

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ja, maar deze "losse" betaling valt onder bijzondere verloning. En daar gelden hele andere tarieven voor, vaak het maximale. Bij correcte toepassing zouden ze moeten kijken naar het jaarloon en dan de heffing toepassen. Maar het bedrag wat overblijft is wel vreemd laag....[...]
Gaat dit over NL of BE?

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik wel vergeten te melden: BE

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Lol... vergeet mijn reactie dan maar, ik ken alleen NL :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Haha, vergeet mijn reactie ook maar. Die gaat ook over NL. Van BE weinig kaas gegeten....

Carpe Diem

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:10:
[...]

Ben ik wel vergeten te melden: BE
In dat geval zal ik mijn mond houden, geen idee hoe het belastingstelsel in Belgie werkt....

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is voor dit topic niet zo van belang, want het gaat over belgie, maar het is echt onzin dat bijzondere verloning in een ander belasting tarief zou vallen. Nu weet ik niet of je dat ook echt bedoelde, maar "bijzondere" verloning heeft alleen invloed op je voorlopige belasting betaling/teruggave.

Uiteindelijk word al je loon gewoon via dezelfde manier belast. Alleen bij de normale termijnen word er al vast rekening gehouden met de heffingskortingen, en word er ook rekening gehouden met de verschillende belasting schalen. Voor de zekerheid word alles wat daarnaast uitgekeerd word gewoon in jouw hoogste schaal belast, om te voorkomen dat je te weinig belasting betaald. Zoals gezegd word dat gewoon verekend bij je definitieve belatingaangifte.

ontopic:
Ik vind het bedrag van € 44,- ook wel erg vreemd. Dat zou betekenen dat je bijna 65% belasting betaald. Ik ken de belgische tarieven niet, maar dat lijkt me erg veel. Ik weet dus ook niet hoe het met de belasting-regels in belgie zit, maar het lijkt me dat een werknemer nooit de dupe kan en mag worden van een administratieve fout van de werkgever. Ik zou dus eens uitzoeken hoe het precies zit, en of dat uiteindelijk in je belastingaangifte gewoon recht getrokken word. Als dat niet het geval is, dan is het zeker aan je werkgever om het recht te trekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1