Verwijderd

Topicstarter
Onlangs ben ik begonnen met het editen van mijn eerste (HD) video-opnames, en ik heb een beginnersvraag over Sony Vegas Pro 8 (maar vermoedelijk zal het antwoord ook in het algemeen voor videobewerkingssoftware gelden).

Ik heb mijn eerste stappen gezet en een beetje gespeeld met de filmpjes en het toevoegen van effecten en audio. Voor ik verder ga wil ik graag echter het volgende even checken: klopt het dat het editen onafhankelijk is van het uitvoerformaat en dat ik, wanneer de film klaar is, kan renderen naar bijv. HD of een gewoon PAL signaal? Ik wil het resultaat namelijk graag op een normale- en een HD TV kunnen kijken en ik wil niet het risico lopen dat ik er na tig uur achter kom dat ik alles in een ander formaat had moeten doen.

Bij voorbaat dank!

PS
GoT bevat een schat aan informatie, maar helaas kan deze soms wat lastig te vinden zijn... Mocht mijn vraag al gesteld zijn of ergens anders thuishoren, dan bij voorbaat mijn excuses. Zou ik dan eventueel een linkje met de betreffende info mogen of (in het laaste geval) het topic verplaatst mogen worden?

Verwijderd

Bij bewerking werk je eigenlijk altijd in het formaat waarin geschoten is (een moderne HD videocamera bijvoorbeeld in het HDV of AVCHD formaat). Wanneer je dit wilt omzetten naar een ander formaat, dan monteer je vaak in het oorspronkelijke formaat en voer je het uiteindelijk uit in een ander formaat. Dat moet dan idd gerenderd worden! Welke invoer en uitvoer het programma aankan, staat in de specs!