E7200 OC, standaardtemps al hoog?

Pagina: 1
Acties:

• Robinator
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Beste medetweakers,

Ik heb hetvolgende systeempje:

Intel C2 E7200 (standaarspeeds)
Asus p5k/EPu
corsair 3gb ram (weet het typke nimeer vanbuiten) @800mhz ddr2
Xfx HD 4870 1024mb
dit allemaal in deze case: http://www.pointofview-on...ASE656192-Incognito-1.jpg

De case is al wat ouder, misschien niet de optimale cooling voor dit systeem.
men cpu fan is een Arctic Cooling Freezer 7 Pro, welke denk ik toch wel beter moet zijn dan standaard intelfan.

Ik was van plan om te gaan overclocken, maar deed eerst wat tests op standaardniveau:

Intelburntest, max load genomen, en men Cpu wijst met realtemp direct 72°C aan bij volledige belasting.
38°C idle.

voor zover ik als "noob" weet is dit onder load net iets te warm of ben ik verkeerd?

nu heb ik 2 vraagjes

alvorens te gaan overclocken zou ik willen weten of deze programma's echt betrouwbaar zijn, en of deze temperaturen normaal zijn?
tot welke temperaturen mag ik gaan, en als men temperaturen te hoog zijn, liegt dit aan men Case?

p.s. ik wist niet of dit in de cooling of overclockforum moest gepost worden ;)

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Max temp ligt wel rond de 70 graden..
Je weet zeker dat de freezer 7 pro er goed op zit en zonder dikke laag koelpasta of uitgedroogde koelpasta?
Is de koeler ook stof vrij?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Seanlindeman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-08-2023
als je denkt dat het programma foute temps levert, kijk dan of er een hardware monitor in je bios zit waar je je cpu temps kan uitlezen

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Seanlindeman schreef op maandag 14 december 2009 @ 15:41:
als je denkt dat het programma foute temps levert, kijk dan of er een hardware monitor in je bios zit waar je je cpu temps kan uitlezen
niet doen dus, want dat is de diode in je moederbord onder je cpu. deze geeft niet de waarde aan die je wilt weten, je wilt je core temps uitlezen.. controleer eens wat Xenomorphh heeft gezegd..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Robinator
Bedankt alvast om te reageren,

De cooler was gloednieuw (enkele weken terug geinstalleerd) met het standaard koelmiddel al aanwezig,
Ik heb deze er naar mijn weten goed op gezet (direct goed gezet en vastgeklikt), na de oude pasta eraf hebben gehaald (van de stockfan).

Voor zekerheid ga ik deze toch eens nakijken en misschien terug installeren, ik heb hier eigen koelmiddel liggen van Artic zelf, enige aanwijzingen waarop ik moet letten met deze aan te brengen?
Hoe haal ik beste op een propere manier het oude koelmiddel weg? (hiervoor deed ik dit met alcohol en keukenrol bv)

vriendelijke groeten,

Robin

• Seanlindeman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-08-2023
bij mij komen die temps wel overeen.
nedernakker schreef op maandag 14 december 2009 @ 16:11:
[...]

niet doen dus, want dat is de diode in je moederbord onder je cpu. deze geeft niet de waarde aan die je wilt weten, je wilt je core temps uitlezen.. controleer eens wat Xenomorphh heeft gezegd..

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

robin-sips2 schreef op maandag 14 december 2009 @ 17:01:

De cooler was gloednieuw (enkele weken terug geinstalleerd) met het standaard koelmiddel al aanwezig,
Ik heb deze er naar mijn weten goed op gezet (direct goed gezet en vastgeklikt), na de oude pasta eraf hebben gehaald (van de stockfan).

Voor zekerheid ga ik deze toch eens nakijken en misschien terug installeren, ik heb hier eigen koelmiddel liggen van Artic zelf, enige aanwijzingen waarop ik moet letten met deze aan te brengen?
Hoe haal ik beste op een propere manier het oude koelmiddel weg? (hiervoor deed ik dit met alcohol en keukenrol bv)

vriendelijke groeten,

Robin
Alcohol en keukenrol is goed. Het hoeft niet helemaal schoon te zijn. En inderdaad die Artic koelpasta is stukken beter als die bijgeleverde zooi. Dus daar door zouden je temps in ieder geval moeten dalen.

Is het trouwens ook als je processor volledig belast dat het koel blok niet aan te raken is? Of kan je makkelijk je hand erop houden?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• tumke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 11:50
robin-sips2 schreef op maandag 14 december 2009 @ 17:01:

vriendelijke groeten,

Robin
En smeer vooral niet teveel koelpasta! Een rijstkorreltje is echt voldoende.

• Robinator
bedankt mannen,

kheb het gevonden, na het demonteren van men arctic cooler pro 7 hebk opgemerkt dat maar 3/4 de van men cpu goed gekoelt was, één van de 4 zijden van deze GRMPFL Socket 775 bevestiging zat niet goed geklemt.

Proper gemaakt, terug bevestig met nieuwe pasta ertussen, en haalt netjes 45° fully loaded.

Nu kan ik beginnen te denken aan een overclock :D

Iemand enige ervaring met dit mobo? kheb gelezen dat de E7200 redelijk ver kan gepusht worden?
Pagina: 1