BSOD's op willekeurige momenten en memtest errors

Pagina: 1
Acties:

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik heb sinds een paar maanden een nieuw systeem en dat heeft eigenlijk nooit echt stabiel gedraaid.
Ik krijg regelmatig (of eigenlijk onregelmatig) een BSOD, waarna het systeem meteen een restart doet.
Nu heb ik vannacht memtest86 eens laten draaien en vanochtend zag ik 37 errors, niet goed lijkt me. Google heb ik al gebruikt om er achter te komen of dit nu betekent dat ik een verrotte mem module heb, maar op die vraag vind ik geen eenduidig antwoord.
Op dit moment heb ik 1 memory module uit mijn systeem verwijderd, en draait memtest opnieuw met slechts 1 module in het systeem. Als ik vanavond thuis kom bekijk ik het resultaat en zal ik de test herhalen met de andere module in het systeem. Ik probeer er op die manier achter te komen of het slechts 1 van de 2 modules betreft.

Mag ik er van uit gaan dat als blijkt dat 1 module geen errors geeft en de andere wel, dat dan definitief die ene module defect is? En hoe gaan memory fabrikanten / verkopers met een eventueel RMA proces om in dit geval?
Het gaat in dit geval namelijk over een dual channel kit DDR3 van OCZ, moet ik dan beide modules RMA sturen, of slechts 1?

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-12-2025

Jeoh

blaat

Je moet allebei de modules opsturen.

Verwijderd

Indd je moet beide modules opsturen.. En de error kan ook de combinatie van beide zijn.. Dus als individu kan het zijn dat de rametjes zonder error uit de test komt.

Staat de RAM in het lijstje van je mobo?

• slash24
RAM staat idd in het lijstje van het mobo, daar had ik bij aankoop al op gelet. Wel heb ik gezien dat op de website van alternate staat dat mijn RAM op 1,9 - 1,95 volt moet draaien. Op de OCZ site staat dan weer dat het 1,7V moet zijn. Ik zal eens als ik thuis ben kijken wat er op het label voor voltage staat... daar heb ik nog niet op gelet eerlijk gezegd (dom!! 8)7 )

Volgens mij zet mijn mobo het ram voltage niet automatisch goed namelijk, is er een manier om vanuit windows te zien wat de daadwerkelijke spanning van mijn RAM is?
En zou het zo kunnen zijn dat mijn geheugen dit gedrag vertoont als de spanning inderdaad te laag is (verwacht het wel, maar misschien heeft iemand anders hier ervaringen mee?)

Extra info:
geheugen: OCZ3P16004GK (kit van 2x 2GB)
Mobo: ASUS M4A79T Deluxe
Proc: Phenom-II 955BE
Graka: 2x ATI 4890 in crossfire

De rest doet er in dit geval volgens mij niet zo veel toe... Indien dat wel zo is, laat het me weten, dan post ik een update.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
yep klinkt bekend

ik heb zelf geheugen wat met een hoger voltage op een hogere snelheid kan lopen, maar óók met een standaard voltage op de standaard (DDR2 800) snelheid kan lopen.

bij DDR3 is het meestal zo dat dit gebruikt wordt in een PC met geheugencontroller in de CPU, dan heb je iets minder speelruimte met de spanning.

EERST dus maar eens alle instellingen van het geheugen dubbelchecken en op de voorgeschreven waarden instellen.
dan nog eens memtesten.

Petrolhead en draadjesnerd

• slash24
antiekeradio schreef op maandag 14 december 2009 @ 16:58:
yep klinkt bekend

ik heb zelf geheugen wat met een hoger voltage op een hogere snelheid kan lopen, maar óók met een standaard voltage op de standaard (DDR2 800) snelheid kan lopen.

bij DDR3 is het meestal zo dat dit gebruikt wordt in een PC met geheugencontroller in de CPU, dan heb je iets minder speelruimte met de spanning.

EERST dus maar eens alle instellingen van het geheugen dubbelchecken en op de voorgeschreven waarden instellen.
dan nog eens memtesten.
Even voor de makkelijke beschrijving, ik heb dus 2 DDR3 2GB dimms, laten we die voor het gemak Dimm1 en Dimm2 noemen. Geheugen is gecertificeerd voor 1600Mhz, 7-7-7-24 timings op 1,9 volt.
Gisterenavond nog wat tests uitgevoerd en ben tot de volgende conclusie gekomen:

Dimm1 in slot 1 op het mobo: Voltage hard op 1,9V gezet, timings hard op 1600, 7-7-7-24.
Binnen 5 minuten al de eerste errors met memtest, na 10 minuten zijn dit er al ruim 30, en telkens ok het zelfde geheugen-adres.

Dimm1 vervangen door Dimm2, in het zelfde slot op het mobo en niets veranderd aan settings:
Memtest de hele nacht laten draaien zonder een enkele error.

Mag ik er nu van uit gaan dat Dimm1 de boosdoener is en dus defect? Ik heb zelf het idee van wel!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
ja dit lijkt me de goede procedure en de juiste conclusie die je trekt. RMA dus.

Petrolhead en draadjesnerd

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:18
Zodra je op de instellingen draait die voorgeschreven staan bij die RAM modules en je errors in Memtest krijgt, kan je er vanuit gaan dat het geheugen defect is en is een RMA aanvragen de beste oplossing.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• slash24
Had die laatste vraag ook aan de support afdeling van OCZ gesteld en zij hebben me zojuist de RMA procedure toegemaild. Ook zij geven aan dat dit een defecte module is en ik mag het zaakje RMA sturen dus.

Allemaal bedankt voor de reacties!

• slash24
Even als laatste update: Ik heb inmiddels nieuwe reepjes gekregen en het probleem is verholpen.

Iedereen bedankt voor de hulp, wat mij betreft mag dit topic nu dicht...
Pagina: 1