Vervangen van 8800GTS

Pagina: 1
Acties:

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:19
Genoemde kaart zit in mijn systeem, het betreft een 512Mb versie.
Werkt naar volle tevredenheid, en eigenlijk is er niet een directe noodzaak om te vervangen.

Toch wil ik de stap nemen, en wel om de volgende reden:
Ik speel regelmatig World of Warcraft, en met name in 25-mans raids dropt mijn framrate tot een niet acceptabel niveau. Met 10-20 fps is het gewoon niet fatsoenlijk spelen.
Dus ik ben zoekende naar een kaart, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn huidige setup is:
AM2+ 2.6Ghz
2Gb Ram
8800GTS 512Mb
Windows 7

Niet de snelste machine, dat besef ik heel goed, maar voor mijn gebruik is het prima afdoende. En ook WoW draait naar behoren op de 25-mans raid na.

Wat is een goede investering om te maken?
Mijn eisen zijn vrij makkelijk: ik wil WoW in alle omstandigheden op hoog niveau draaien (1620x1024? in ieder geval breedbeeld) met een fps van 35++ in alle raids.
Het enige wat in de grafische instelling wat mij betreft niet hoefd is de ground clutter dingen, de rest wil ik gewoon op hoge setting draaien.

Andere eisen aan grafische kaart heb ik niet, het moet gewoon soepel draaien.

Zelf heb ik zitten kijken neer aan 48xx kaart van 512Mb/1Gb, maar heb geen idee of dit aan mijn eisen zal voldoen.
Graag heb ik enige input van jullie, waarvoor alvast mijn dank.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Snuffel schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:06:
Zelf heb ik zitten kijken neer aan 48xx kaart van 512Mb/1Gb, maar heb geen idee of dit aan mijn eisen zal voldoen.
Graag heb ik enige input van jullie, waarvoor alvast mijn dank.
Een HD4870 o.i.d. is een aardige vooruitgang en die staan nu in de uitverkoop dus dat is inderdaad wel een leuke upgrade. Nog leuker zou een HD5850 zijn maar dat is wel erg overkill. Voor de rest: benchmarks :D (maar een HD4870 zal zeker voldoen.)

Nog iets: weet je zeker dat het bijvoorbeeld niet de CPU is? Als je de resolutie/settings omlaag schroeft, is het probleem dan wel opgelost? Anders heeft het natuurlijk geen zin :P want zo ver mijn kennis van WoW reikt, is het grafisch geen zwaar spel.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 17:45
Tja hoeveel wil je ervoor over hebben?

Een 4890 is een heel goede kaart of als je het geld ervoor hebt een 5770.

Vraag is ook of je voeding het trekt en of je daar dus mogelijk extra kosten voor moet maken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Snuffel
bwerg schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:43:
[...]

Een HD4870 o.i.d. is een aardige vooruitgang en die staan nu in de uitverkoop dus dat is inderdaad wel een leuke upgrade. Nog leuker zou een HD5850 zijn maar dat is wel erg overkill. Voor de rest: benchmarks :D (maar een HD4870 zal zeker voldoen.)

Nog iets: weet je zeker dat het bijvoorbeeld niet de CPU is? Als je de resolutie/settings omlaag schroeft, is het probleem dan wel opgelost? Anders heeft het natuurlijk geen zin :P want zo ver mijn kennis van WoW reikt, is het grafisch geen zwaar spel.
Ik heb gisteren tijdens de raid zitten switchen met de diverse resoluties. en dan zie ik wel een duidelijke verbetering op de lage resoluties.
Maar ja, ik wil natuuurlijk wel op hogere resoluties spelen.
Tja hoeveel wil je ervoor over hebben?

Een 4890 is een heel goede kaart of als je het geld ervoor hebt een 5770.

Vraag is ook of je voeding het trekt en of je daar dus mogelijk extra kosten voor moet maken.
Geld speelt niet direct een rol, maar wil geen overkill hebben, daar heb ik gewoonweg niets aan.
Voeding trekt het makkelijk, daar zit geen probleem.

Ik heb overigens ook zitten denken aan de CPU, maar met de systeemeisen voor WoW moet mijn CPU ruim voldoende zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Snuffel op 14-12-2009 11:51 ]

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01-2025

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

4870 zou mijn inziens een goede keuze zijn, ik denke echter dat daarin al jouw proc de beperkende factor zal zijn om maar te zwijgen over een 5xxx kaart. Gewoon de 4870 in de uitverkoop halen en tzt kijken naar een nieuwe setup.
Ik heb overigens ook zitten denken aan de CPU, maar met de systeemeisen voor WoW moet mijn CPU ruim voldoende zijn.
qua systeem eisen wel ja maar niet in combinatie met een highend videokaart! Met de 4xxx en 5xxx reeks heb je echt wel wat processor power nodig om highres te draaien. een AM2 procje (met alle respect) is dan wel erg bescheiden.

[ Voor 44% gewijzigd door Maddog McHare op 14-12-2009 11:57 ]

M@Dd09

• Snuffel
Zinvolle comment idd. Ik kan natuurlijk mijn setup compleet veranderen, nieuw moederbord/proc en videokaart aanschaffen. Op zich geen gek idee.

Of kan een CPU upgrade ook wat uitmaken? Een X3 past op mijn mobo. Zou dat helpen?

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Snuffel schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:03:
Zinvolle comment idd. Ik kan natuurlijk mijn setup compleet veranderen, nieuw moederbord/proc en videokaart aanschaffen. Op zich geen gek idee.

Of kan een CPU upgrade ook wat uitmaken? Een X3 past op mijn mobo. Zou dat helpen?
In combinatie met een snellere kaart zeker dan heb je in ieder geval geen CPU bottleneck

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Of het helpt om de CPU of GPU te vervangen: dat ligt er helemaal aan wat nù die trage factor is. Als je de settings helemaal omlaag schroeft, zodat je het de GPU erg makkelijk maakt, kan je zien hoe goed de rest van je systeem het trekt. Als het dan nog steeds wat sloom draait, ligt dat niet meer aan je GPU dus aan iets anders, waarschijnlijk de CPU (er vanuit gaande dat je niet heel traag geheugen hebt o.i.d.), en heeft het zin om die te vervangen. Als het met lage settings wèl vlot draait zal een snellere CPU niet helpen.

Wat voor CPU heb je nu trouwens? Een oude sempron op 2,6GHz is natuurlijk wat minder dan een nieuwe athlon II x2 op 2,6GHz.

Zo ook: welke x3 heb je in gedachten? Een phenom (1) x3 of een nieuwere athlon II/phenom II x3? Die laatste twee zijn wel goede game-CPU's.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 14-12-2009 12:12 ]

• Snuffel
bwerg schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:10:
Of het helpt om de CPU of GPU te vervangen: dat ligt er helemaal aan wat nù die trage factor is. Als je de settings helemaal omlaag schroeft, zodat je het de GPU erg makkelijk maakt, kan je zien hoe goed de rest van je systeem het trekt. Als het dan nog steeds wat sloom draait, ligt dat niet meer aan je GPU dus aan iets anders, waarschijnlijk de CPU (er vanuit gaande dat je niet heel traag geheugen hebt o.i.d.), en heeft het zin om die te vervangen. Als het met lage settings wèl vlot draait zal een snellere CPU niet helpen.

Wat voor CPU heb je nu trouwens? Een oude sempron op 2,6GHz is natuurlijk wat minder dan een nieuwe athlon II x2 op 2,6GHz.

Zo ook: welke x3 heb je in gedachten? Een phenom (1) x3 of een nieuwere athlon II/phenom II x3? Die laatste twee zijn wel goede game-CPU's.
Geef eens een tip? Mij maakt het weinig uit...

Welke CPU er nu op zit heb ik werkelijk geen idee van, dat zal ik moeten nazoeken.
Op lage settings draait de handel overigens naar behoren, maar zal voor de zekerheid vanavond eens uitgebreider testen.

[ Voor 9% gewijzigd door Snuffel op 14-12-2009 12:22 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Snuffel schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:15:
[...]
Geef eens een tip? Mij maakt het weinig uit...
Ligt aan het budget (en aan wat er op je mobo past, niet elk AM2+ mobo ondersteunt alle AM3-CPU's), en aan wat je nu hebt (als je al een goede CPU hebt heeft het natuurlijk weinig zin). Voor laag budget is een athlon II X3 een heel mooi ding, maar iets van 60,-, trekt alle huidige games prima, beste prijs/prestatieverhouding voor een prijsbewuste gamer. Een phenom II X3 of X4 is al redelijk high-end dus dan kan je weer iets langer mee, maar dat gaat al naar de 100-130 euro.

Verwijderd

Wat je zou kunnen doen is even je kaart overclocken en kijken of het dan beter word. Zo ja, dan is een nieuwe kaart een goed idee, zo nee dan een nieuwe CPU.

Heb zelf namelijk ook een 8800 GTS 512Mb en de FPS die jij neerzet lijken me aan de lage kant. Maargoed, afhankelijk van het merk dat je hebt zijn deze GFX kaarten zeer makkelijk te overlcocken naar GTS 250 speeds (aangezien technische ze bijna identiek zijn.)

Dus download rivetuner eens, en probeer hem met een:
738Mhz GPU
1836Mhz shaders
1100Mhz ram

Zie je geen verbetering? Dan zou ik toch eerst voor een nieuwe CPU gaan.

• Snuffel
Ow, das een zinvolle tip inderdaad.
Ik heb de kaart nog nooit overgeclocked, maar kan het zeker eens proberen.
Zal vandaag wat resultaten posten, inclusief de specs van processor enzo.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:58

Quad

Doof

Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 15:24:
Dus download rivetuner eens, en probeer hem met een:
738Mhz GPU
1836Mhz shaders
1100Mhz ram
Ik weet niet welke speed stock is bij de 8800 GTS, maar ik weet wel dat in 1x naar een hogere core/shader/mem speed zetten niet goed is voor een kaart.
Gewoon langzaam, stapje voor stapje, dan kan er niks mis gaan.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Snuffel
Ik ben geen hardcore overclocker (doe het overigens nooit...) maar weet wel dat je niet alle registers in een keer moet opentrekken.
Dus idd: stapje voor stapje

Verwijderd

Zoals men hierboven al zegt, stapje voor stapje. Wou inderdaad niet insinueren om het in 1 keer te doen.

• Snuffel
Even snel wat specs:

Moederbord: Asus M3A78
Processor: Athlon 64 X2 6000+ 3GHz (niet 2,6GHz dus)
Geheugen: 4Gb (geen 2 dus..)

Ik ga zo Rivatuner eens downloaden en installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Snuffel op 14-12-2009 18:26 ]

• Quad

Quad

Doof

Snuffel schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:25:
Even snel wat specs:

Moederbord: Asus M3A78
Processor: Athlon 64 X2 6000+ 3GHz (niet 2,6GHz dus)
Geheugen: 4Gb (geen 2 dus..)
Dan is je processor vrij in orde!

nggyu nglyd

• Snuffel
Ja, dat was mijn idee ook wel.
Ben net met versie 2.24c van Rivatuner aan de slag, maar hij accepteert de rivahuppeldepup64.sys file niet. Is niet windows getekend.

Kom niet verder als ik eerlijk ben. Overklokken is mijn vak niet echt, maar met dit soort dingen kijk ik liever uit.
Misschien komt deze foutmelding omdat ik W7 64 bit heb?

• Quad

Quad

Doof

Hij zou het normaal gesproken wel moeten doen, heb zelf RivaTuner ook draaien.
Nu niet meer, ATI Overdrive volstaat voor me.

Edit: Onder windows 7 x64

[ Voor 10% gewijzigd door Quad op 14-12-2009 18:56 ]

nggyu nglyd

• Snuffel
Programma geeft aan dat ik moet restarten om een en ander te disabelen. Dat doe ik netjes, maar vervolgens geeft ie na de reboot weer dezelfde melding.

De melding die ik krijg:

Cannot load RivaTuner64.sys. Please ensure that this file exists in Riva Tuner's folder and your user account has administrative rights

Vervolgens:

Driver signing enforcements must be disabled in order to start RivaTuner under Vista x64. Do you want to disable driver signing enforcement right now and reboot the system to apply the changes?

Kies ik ja, dan krijg ik na opstarten weer hetzelfde riedeltje.
Frappante is: ik draai W7 64, niet Vista 64....

En mijn account is administrator btw

Verwijderd

Ik moet zeggen, begin niet een gtx8800 te ocen, dan gaat de kaart knap snel kapot [slechte soldeerverbindingen, lees: Het doodgaan van g80gtx/ultra kaarten.

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-10-2025
ik vind zo'n lage framerate redelijk raar. Ik heb een soortgelijke pc (core2duo 3 ghz met 4 gb ram en 8800gt) en heb bij WoW echt NOOIT zo'n lage framerate. Sterker nog: ik draai bijna alle nieuwste games gewoon vloeiend op hoogste settings :S

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 18:46:
Ik moet zeggen, begin niet een gtx8800 te ocen, dan gaat de kaart knap snel kapot [slechte soldeerverbindingen, lees: Het doodgaan van g80gtx/ultra kaarten.
Het gaat hier gelukkig om een G92 kaart, de 8800 GTS 512Mb (a.k.a 9800GTX a.k.a GTS 250)

Deze zijn prima te overclocken, sterker nog. De meeste 9800GTX zijn gewoon rebranded 8800 GTS 512's.

• Snuffel
adros schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:10:
ik vind zo'n lage framerate redelijk raar. Ik heb een soortgelijke pc (core2duo 3 ghz met 4 gb ram en 8800gt) en heb bij WoW echt NOOIT zo'n lage framerate. Sterker nog: ik draai bijna alle nieuwste games gewoon vloeiend op hoogste settings :S
Tja, ik kan natuurlijk een reinstall windows doen, en dan met een schone lei aan drivers beginnen.
Misschien dat dat helpt. Of misschien ligt het aan de addons die ik draai, andere spelen hebben dit euvel nl. niet.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik heb vaker gehoord dat WoW heel traag gaat lopen met grote raids, maar dat was eigenlijk altijd een CPU probleem. Wel vreemd dat bij jou de performance omhoog gaat bij een lagere resolutie, want dat duidt duidelijk op een GPU bottleneck. Volgens mij is je systeem op het moment redelijk in evenwicht en als je echt een overtuigend betere kaart wilt hebben zal je ook wel aardig wat geld neer moet leggen, dus ik vind het moeilijk om hier een goed advies te geven. Misschien inderdaad eens een goed idee om je OS opnieuw te installeren.

specs

Verwijderd

Heb je de tien punten op http://us.blizzard.com/su...ale=en_US&articleId=21311 al doorlopen?

Verder zou ik niet bezuinigen op de hoeveelheid geheugen op je videokaart. WoW is natuurlijk wel uniek in dat elke speler in je raid weer zijn eigen items draagt en er anders uit ziet. Ook worden de textures met elke grote patch steeds groter en meer. Dit moet allemaal van de harddisk via je geheugen in je videokaart gepompt worden. Op de hoogste details is 512MB nu dus misschien wel te weinig. Misschien dat het uitzetten van Aero in W7 dan wat helpt.

Verder moet alles natuurlijk over je northbridge naar de videokaart, dus ook dat kan een bottleneck zijn, maar helaas kan je hier niet veel aan doen.

• Snuffel
Misschien is mijn HD wel de bottleneck...
Ik heb in W7 een score van 5.7, die wordt veroorzaakt door mijn HD.

Proc = 6.1
Mem = 7.0
Grafisch = 6.7

• Quad

Quad

Doof

Harde schijf heeft er NIKS mee te maken, Als je nieuwe videokaart hebt met 1GB geheugen en betere bandbreedte, scheelt het sowieso al heel veel, want hij kan dan meer textures aan.
Miss kun je ergens een mooie kaart krijgen/lenen om te kijken wat het verschilt?

nggyu nglyd

• Snuffel
Ja, dat kan ik inderdaad oen, maar ik ken mezelf: als ik een betere kaart leen, wil ik hem ook gelijk hebben :P

• Depep
Beetje vreemd om voor een resolutie van 1680x1200 1GB videogeheugen aan te raden. Ik zou nog eerder denken aan het RAM geheugen, maar dat is natuurlijk makkelijk te checken met task manager. Als ik me niet vergis kan RivaTuner trouwens het videogeheugen gebruik laten zien, dus voor de zekerheid kan je daar eens naar kijken. Dan kan je meteen even kijken hoeveel je GPU en CPU cores belast worden, misschien volgt daar uit wat de bottleneck is in dit geval.

specs

• Quad

Quad

Doof

Snuffel schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:55:
Ja, dat kan ik inderdaad oen, maar ik ken mezelf: als ik een betere kaart leen, wil ik hem ook gelijk hebben :P
Opgelost dan toch? :P

nggyu nglyd

• Snuffel
In zoverre dat ik denk dat het een 48xx gaat worden, maar welke uit de serie is me nog onduidelijk.
Een 1 of 2Gb versie, liefst een met HDMI uitput en als het even kan stille koeling.
Wordt nog een zoekplaatje denk ik.

• Depep
Snuffel schreef op donderdag 17 december 2009 @ 15:12:
[...]

In zoverre dat ik denk dat het een 48xx gaat worden, maar welke uit de serie is me nog onduidelijk.
Een 1 of 2Gb versie, liefst een met HDMI uitput en als het even kan stille koeling.
Prima idee, een HD4850 is ongeveer even snel als een 9800GTX. Dat is een kaart met dezelfde core als die van jouw, alleen iets hogere clocks. Weinig verschil dus. Een HD4870 gooit hier nog 20% bovenop. Laten we er vanuit gaan dat de HD4870 30% sneller is dan jouw kaart, dan scheelt dat toch al gauw 6 fps op de 20 die je eerder noemde. De 1GB gaat hoogstens 10% opleveren, omdat je resolutie daar eigenlijk te laag voor is. 2GB is voor jouw setup ongeveer evenveel waard als de inhoud van je afvalbak op het moment.

Verder vooral niet kijken naar je GPU, CPU en memory usage zoals ik eerder zei, want die informatie heb je natuurlijk niets aan.

specs

• Snuffel
Depep schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:15:
[...]

...

Verder vooral niet kijken naar je GPU, CPU en memory usage zoals ik eerder zei, want die informatie heb je natuurlijk niets aan.
Beetje jammer dit.

Uiteraard heb ik hier naar gekeken, en mijn conclusie is dat het niet aan CPU of memory usage ligt.
En zoals ik al eerder aangaf, met andere spelen heb ik nergens last van...

• Quad

Quad

Doof

Anders 8800GTS in SLI geen optie? :)

nggyu nglyd

• Snuffel
Quad schreef op donderdag 17 december 2009 @ 18:02:
Anders 8800GTS in SLI geen optie? :)
Ondersteund mij mobo niet

• Depep
Snuffel schreef op donderdag 17 december 2009 @ 18:00:
[...]

Beetje jammer dit.

Uiteraard heb ik hier naar gekeken, en mijn conclusie is dat het niet aan CPU of memory usage ligt.
En zoals ik al eerder aangaf, met andere spelen heb ik nergens last van...
Volgens mij is het vooral jammer als jij straks geld uitgeeft en erachter komt dat je performance nog steeds niet noemenswaardig beter is. En als ik zie dat je zegt dat een HD48xx kaart je een goede upgrade optie lijkt, vergeef me dan als ik niet blind op jouw conclusies af ga. Kan je eens wat getallen posten van CPU, memory, GPU en video memory usage tijdens zo'n grote raid in WoW, dan is het meteen voor iedereen duidelijk.

Als je videogeheugen écht tekort schiet is het natuurlijk snel opgelost, een HD4850 kaartje met 1GB geheugen gaat je dan al een heel eind helpen. Als je GPU het niet bijhoudt zal je al richting een HD5850 moeten gaan denken voor een noemenswaardige prestatieboost, maar dat kan ik me écht niet voorstellen op jouw resolutie. Ik blijf nog steeds van mening dat meer onderzoek geen overbodige luxe is.

specs

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Depep schreef op donderdag 17 december 2009 @ 21:51:
[...]
Als je videogeheugen écht tekort schiet is het natuurlijk snel opgelost, een HD4850 kaartje met 1GB geheugen gaat je dan al een heel eind helpen.
Een HD4850 1GB presteert nauwelijks beter dan een HD4850 512MB, dus lijkt me sterk :P dan liever een HD4870 1GB, dat is toch een grotere verbetering.

Maar inderdaad zal het verschil niet gigantisch zijn dus benchmarks kijken is wel handig, om te zien of die kaarten die je op het oog hebt wel echt een verbetering zijn t.o.v. wat je nu hebt. Als je een verdubbeling van prestaties verwacht kom je met de HD4870 wel van een koude kermis thuis.

• Depep
bwerg schreef op donderdag 17 december 2009 @ 21:57:
[...]

Een HD4850 1GB presteert nauwelijks beter dan een HD4850 512MB, dus lijkt me sterk :P dan liever een HD4870 1GB, dat is toch een grotere verbetering.
Je moet wel een verschil maken tussen core en memory. Als het geheugen van zn huidige kaart tekort schiet dan zorgt dat voor een flinke drop in performance en kan een zelfde kaart met meer geheugen al voor een flinke boost zorgen. Als het geheugen echter niet tekort schiet dan zal hij met een HD4850 nauwelijks extra performance zien, of het nou een 512MB of 1GB versie is. Natuurlijk heeft een HD4870 wel DDR5, wat voor dubbele bandbreedte zorgt en bij veel geheugengebruik een flink verschil kan maken. Vanuit dat oogpunt zou een HD4870 1GB misschien een beter idee zijn.
Maar inderdaad zal het verschil niet gigantisch zijn dus benchmarks kijken is wel handig, om te zien of die kaarten die je op het oog hebt wel echt een verbetering zijn t.o.v. wat je nu hebt. Als je een verdubbeling van prestaties verwacht kom je met de HD4870 wel van een koude kermis thuis.
Inderdaad, een HD4870 is niet bepaald een grote stap vooruit. En aangezien de topicstarter het over 10-20 fps heeft zal een verdubbeling wel nodig zijn.

specs

Verwijderd

Ik heb even wat benchmarks opgezocht zoals bwerg suggereerde en kwam op een link waar bij de Lich King over een VRAM gebruik van 550-800 MB werd gesproken.

Deze test heeft wel een hele snelle verbinding tussen het geheugen en de videokaart. Dat heeft de OP niet door zijn processor/moederbord. Dus bij hem zal het effect van meer VRAM sterker merkbaar zijn.

::speelde WoW nog op een 6800 met 128MB en was daar heel tevreden over::

Verwijderd

Ik had een heel stuk getypt over dat je ook nog kan kijken naar en 4770 (aangezien de performance nagenoeg gelijk is aan de 4850 en een aantal voordelen heeft) maar dat is eigenlijk zinloos als je niet precies weet waar het probleem nou ligt. Dikke kans dat je na je upgrade teleurgesteld wordt met de vooruitgang die je boekt met je nieuwe onderdelen.

Een goede manier om eens over te peilen waar het probleem zit is zo'n moeilijk stuk in WoW te draaien terwijl je op de achtergrond Windows Task manager open hebt staan om de CPU en RAM usage te meten en RivaTuner om alle verschillende factoren van je videokaart in de gaten te houden. Als je het echt compleet wil maken kan je eventueel nog iets van SpeedFan draaien om een grafiekje van de temperatuur van je CPU in de gaten te houden.

Als je dan uit WoW komt kan je als het goed is goed zien waar de problemen zitten, of het nou aan je GPU usage ligt of toch aan een geheugentekort op de kaart of toch misschien aan iets anders. Misschien dat wanneer je er een screenshot van maakt en die hier even uploadt wij even mee kunnen kijken en denken om zo een goede oplossingen te kunnen verzinnen.

Meten is weten :)

• Snuffel
Erg zinvolle comment hier.

Ik zal vanavond tijdens de raid (10 mans, niet 25 die is zondag pas) taskmanager openzetten en kijken wat er allemaal gaande is mbt CPU load en memory.
Temperatuur e.d. kan ik ook wel bijhouden, daarvoor kan ik PCProbe II installeren.
RivaTuner wil op de een of andere manier niet op mijn systeem, ik heb geen idee waarom niet.
Zie de foutmelding omtrent RivaTuner elders in het topic.

BTW: ik zit net te denken... Ik heb een dual screen setup, gewoon MSN/Chrome open op mijn tweede screen op een 1024x768 resolutie. In hoeverre heeft dat invloed op de performance?

[ Voor 17% gewijzigd door Snuffel op 18-12-2009 08:25 ]

Verwijderd

Zou kunnen dat Aero op het tweede scherm de performance van het eerste naar beneden trekt.

Probeer het eens met Aero uit of met het tweede scherm helemaal disabled.

• Depep
Snuffel schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 08:16:
Erg zinvolle comment hier.

Ik zal vanavond tijdens de raid (10 mans, niet 25 die is zondag pas) taskmanager openzetten en kijken wat er allemaal gaande is mbt CPU load en memory.
Temperatuur e.d. kan ik ook wel bijhouden, daarvoor kan ik PCProbe II installeren.
RivaTuner wil op de een of andere manier niet op mijn systeem, ik heb geen idee waarom niet.
Zie de foutmelding omtrent RivaTuner elders in het topic.
Je GPU en videomemory usage meten is toch wel redelijk essentieel als je vermoedt dat het probleem bij je videokaart ligt. GPU-z kan ook een aantal statistieken bijhouden, dus misschien kan je die eens proberen.
BTW: ik zit net te denken... Ik heb een dual screen setup, gewoon MSN/Chrome open op mijn tweede screen op een 1024x768 resolutie. In hoeverre heeft dat invloed op de performance?
Het zal sowieso een impact hebben, maar die zal vrij klein zijn. Je kunt het natuurlijk altijd even zonder proberen.

specs

• djunicron
  • Laatst online: 11-03 17:30

djunicron

*click-swoosh-thud*

Snuffel schreef op donderdag 17 december 2009 @ 15:12:
[...]

Hoi, Ik heb eens een 8800GTS 512 (gigabyte) gewisseld voor een 4870 1GB, en ik kan je zeggen: Hoog op 10% verbetering.

8800GTS 512 - net als 9800GTX, is gewoon nog altijd een erg sterk kaartje.

Beter upgrade je naar een HD58xx serie kaart. Heb ik ook gedaan en bevalt me wel erg goed.
Echter: Op 1680x1050 levert het bijzonder weinig ingame performance op in de meeste titels. Alleen Crysis warhead geeft nu echt een bijzonder veel beter beeld op. WoW zou 1920x1200 16 CSAA 16x AS filt gewoon moeten lukken met een HD5850. Maar is dat zoveel anders van een 1920x1080 4x AA 16x AS filt? Dat is overigens ook wat je waarschijnlijk met een 4870 512 zou halen. (1GB versie misschien 8x AA)

• Snuffel
Ik heb een foutje genaakt. Ik dacht dat mij mem op mij 8800 512 MB was, maar dit is volgens GPU-z slechts 320MB.....

Met GPU-Z zie ik ook dat zodara ik WoW opstart, mijn tweede scherm aanheb en Outlook in de background dat mijn memory gebruik volloopt naar 320Mb (317)

Net een 5-mans instance gelopen.
Temperaturen can mijn GPU zitten rond de 60 graden, PCB 50
CPU loopt 40% vol, geheugen is nog 2Gb vrij

10 mans Sartharion:

215Mb mem in gebruik
Rest is hetzelfde

[ Voor 67% gewijzigd door Snuffel op 18-12-2009 20:32 ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:44
ik vermoed dat je 4 keer anti aliasing aan hebt staan in de game instellingen.
zet dat eens op 0 dan zou je een hele verbetering moeten zien in fps dan het beeld zelf word iets minder al zie je het op hoge resoluties niet zo goed.

• Snuffel
Goofy1978 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 21:10:
ik vermoed dat je 4 keer anti aliasing aan hebt staan in de game instellingen.
zet dat eens op 0 dan zou je een hele verbetering moeten zien in fps dan het beeld zelf word iets minder al zie je het op hoge resoluties niet zo goed.
Ingame kan ik niet kiezen voor Anti-Aliasing, ik heb het in het panel van automatisch op uit gezet.

Pagina: 1