Elektromotorgeluid bij stilstaan/remmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Ja, ik weet het. Met dit soort dingen moet ik naar mijn garage gaan. Maar toch wil ik het hier even vragen, want ik weet niet of het een probleem is.

Ik heb een auto van nu bijna een jaar oud. (maart '09) met 13.000 op de teller. Redelijk wat mee gereden (voor iemand die verder de auto niet gebruikt voor woon-werk verkeerd etc.) en nooit een probleem mee gehad. Nu het koud is merk ik echter dat ik als ik onderweg ben en stil sta voor een stoplicht dat ik elektromotortjes steeds hoor werken.

Het geluid komt zowel van voor als achter, en mijn vermoeden is dat het iets met de remmen te maken heeft. Als ik het rempedaal indruk hoor ik ze namelijk, en als ik het rempedaal loslaat hoor ik soms (niet altijd) ook weer die motortjes lopen. Ik zou het geluid kunnen immiteren, maar ik denk dat het geluid van een elektromotortje voor eenieder wel duidelijk is.

Verder merk ik geen verschil in rijgedrag of remmen, maar hoor ik dus alleen bij het intrappen van de rem die dingen werken. In de zomer (/toen het warmer was) hoorde ik het niet. Dus mijn vraag is: weet iemand wat dit is of kan zijn en is het normaal bij kouder weer?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Kan best zijn dat je auto elektrische rembekrachtiging heeft. In plaats van een vacuumaansluiting op de motor zit er een elektrische vacuumpomp in. Als er een start-stop of hybride versie van jouw model leverbaar is, zit dat er vrijwel zeker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Nou ja, het is een hyundai i10 dus ik betwijfel of daar allemaal bijzondere toeters en bellen op zitten. Geen hybride en geen start/stop-systeem in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06 18:56
Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar als ik met mijn 9 jaar oude toyota avensis stilsta en ik druk de rem voel ik ook meer trillingen en gaat het toerental eventjes gek doen. Als ik hem loslaat dan gaat dat geluid weg.

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@truegrit
Bij jou is het niets meer dan even iets meer belasting op de motor vanuit de remservo waardoor de motor stationair iets meer moet werken. Daarnaast wordt de belasting op de dynamo hoger doordat er zo'n 50Watt aan elektrische energie wordt gevraagd voor de remlichten (even ervan uitgaande dat je gloeilampjes hebt). Dat klinkt niet als veel, maar bij een motor die stationair draait is dat toch merkbaar.

@Jojk
De i10 heeft nog geen start-stop systeem, maar Google leert mij dat dat wel gepland staat voor 2010. Het zou dus best kunnen dat bepaalde voorbereidingen al zijn getroffen, zoals elektrisch bekrachtigde remmen.
Wat het ook nog kan zijn, zeker bij een kleine, goedkope auto, is dat je de brandstofpomp hoort op het moment dat die weinig belast wordt. Een auto uit de klasse van de i10 is niet heel zwaar geïsoleerd dus dergelijke geluiden kunnen wat makkelijker doordringen de auto in.
Daarnaast zit er tegenwoordig steeds meer elektronica in een auto en wordt er ook steeds meer geregeld met servo's, zelfs in kleine, simpele auto's. Dat je het nu pas gaat horen, kan gewoon slijtage zijn. Een elektromotor gaat op een gegeven moment geluid maken, wat absoluut niet negatief hoeft te zijn. Heel simpel voorbeeld, het geluid van de startmotor in mijn auto is in een jaar na vervangen van zoemend en opvallend stil veranderd in het typische startmotorgeluid dat de oude ook maakte.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

deepbass909 schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:26:
@truegrit
Bij jou is het niets meer dan even iets meer belasting op de motor vanuit de remservo waardoor de motor stationair iets meer moet werken. Daarnaast wordt de belasting op de dynamo hoger doordat er zo'n 50Watt aan elektrische energie wordt gevraagd voor de remlichten (even ervan uitgaande dat je gloeilampjes hebt). Dat klinkt niet als veel, maar bij een motor die stationair draait is dat toch merkbaar.
Wat ik eruit haal overigens is dat daar niets mis mee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
deepbass909 schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:26:

@Jojk
De i10 heeft nog geen start-stop systeem, maar Google leert mij dat dat wel gepland staat voor 2010. Het zou dus best kunnen dat bepaalde voorbereidingen al zijn getroffen, zoals elektrisch bekrachtigde remmen.
Wat het ook nog kan zijn, zeker bij een kleine, goedkope auto, is dat je de brandstofpomp hoort op het moment dat die weinig belast wordt. Een auto uit de klasse van de i10 is niet heel zwaar geïsoleerd dus dergelijke geluiden kunnen wat makkelijker doordringen de auto in.
Daarnaast zit er tegenwoordig steeds meer elektronica in een auto en wordt er ook steeds meer geregeld met servo's, zelfs in kleine, simpele auto's. Dat je het nu pas gaat horen, kan gewoon slijtage zijn. Een elektromotor gaat op een gegeven moment geluid maken, wat absoluut niet negatief hoeft te zijn. Heel simpel voorbeeld, het geluid van de startmotor in mijn auto is in een jaar na vervangen van zoemend en opvallend stil veranderd in het typische startmotorgeluid dat de oude ook maakte.
Klinkt wel aannemelijk. Nou ja, de auto moet toch binnenkort (@ 15.000 km) voor een beurt dus ik meld het dan wel even.

Pagina: 1