Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access2007] Minimum melding bij een waarde

Pagina: 1
Acties:

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Ik ben bezig om een voorraadsysteem te maken in Access 2007.
Momenteel heb ik twee tabellen namelijk "Product"en "Mutaties".
In de tabel Product staan alle producten en bij de Mutaties kan ik producten aan afdelingen toewijzen.

Het enige wat me nu niet wil lukken is om een melding te krijgen als ik bv 10 dozen A4 papier uitdeel aan een afdeling en er maar 8 op voorraad heb. Volgens mijn kan ik dit met een validatie regel maar ik krijg het niet aan de praat. Of kan er alleen een validatieregel worden gebruikt bij de invoer van gegevens?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:25

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan een validatieregel gebruiken, mits je tabel de goede structuur heeft. Als je alle mutaties van bijvoorbeeld dozen A4 papier opslaat als +5, -1, -3 etc dan kan je dit gebruiken als regel:
code:
1
<DSum("aantal";"producten";"filter")

Moet je alleen de syntax van DSUM even nalopen en het statement goed opstellen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• timskiej
Ik maak gebruik van een query die + en - doet bij het voorraad aantal.
Je Dsum verhaal is me niet duidelijk.
Wat bedoel je met de syntax invullen en war stel ik deze regel in?

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
In het formulier waarin je de mutatie invoert maak je een onfhankelijk veld, bijvoorbeeld txtAantal
Vervolgens zet je op dit veld een onChange event, die je validatie afhandelt.
- is het ingevoerde aantal numeriek
- is het ingevoerde aantal een geheel getal
- is het ingevoerde aantal positief
- is het ingevoerde aantal niet te groot

Is het antwoord op al deze vragen "JA" dan accepteer je het ingevoerde aantal en doe je de nodige administratie, anders een melding

Houdoe

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:28

Reptile209

- gers -

timskiej schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:56:
Ik maak gebruik van een query die + en - doet bij het voorraad aantal.
Je Dsum verhaal is me niet duidelijk.
Wat bedoel je met die query: pas je bij iedere mutatie een voorraad-getal aan? Of bereken je, zoals Boss zegt, je voorraad op basis van je mutaties? Indien het eerste, dan zou ik het ontwerp van je database nog eens opnieuw overwegen, omdat je dan een hoop historische informatie verliest. Indien het tweede, dan berekent DSum het resultaat van je mutaties waarmee je tot je huidige voorraad komt. En de gevraagde mutatie moet dan dus kleiner zijn dan (of gelijk aan) je voorraad, vandaar < Dsum(...).
Hoe de aanroep van Dsum er precies uitziet (de syntax) moet je dus even nazoeken.

Zo scherp als een voetbal!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
timskiej schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:56:
Als validation rule, bij de properties (2):
Afbeeldingslocatie: http://office.microsoft.com/global/images/default.aspx?AssetID=ZA102274471033
Iets dat die regel overtreed, kan gewoon simpelweg niet aangepast/toegevoegd worden.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• timskiej
Reptile209 schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:45:
[...]

Wat bedoel je met die query: pas je bij iedere mutatie een voorraad-getal aan? Of bereken je, zoals Boss zegt, je voorraad op basis van je mutaties? Indien het eerste, dan zou ik het ontwerp van je database nog eens opnieuw overwegen, omdat je dan een hoop historische informatie verliest. Indien het tweede, dan berekent DSum het resultaat van je mutaties waarmee je tot je huidige voorraad komt. En de gevraagde mutatie moet dan dus kleiner zijn dan (of gelijk aan) je voorraad, vandaar < Dsum(...).
Hoe de aanroep van Dsum er precies uitziet (de syntax) moet je dus even nazoeken.
Momenteel heb ik een tabel

Mutaties en Product

In de tabel staat een veld "Aantal" en in de tabel Product staat een veld genaamd "Aantal voorraad".
Ik heb toen twee queries gemaakt die
code:
1
 [Mutaties_per_ afdeling]![Aantal]+[Product]![Aantal Voorraad]
en
code:
1
 [Mutaties_per_ afdeling]![Aantal]-[Product]![Aantal Voorraad]

doen

Edit

Dit zijn momenteel mijn relaties.
Ik moet per afdeling kunnen zien wat het verbruik is van de producten.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2qimdlf.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door timskiej op 14-12-2009 19:24 ]

Pagina: 1