Backup (24-300TB) met ZFS en RAID-Z2

Pagina: 1
Acties:

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik ben bezig een backupsysteem aan het opzetten op het werk en ik ben nog aan het zoeken voor ervaringen met mijn setup. Niet noodzakelijk het hardware gedeelte maar meer het softwaregedeelte.

Dit is de hardware die ik wil aanschaffen: Aberdeen Inc, http://www.aberdeeninc.com/abcatg/Stirling-X848.htm Aberdeen Stirling X848. Een totaal van 40 drives met uitbreid capaciteit tot 4 24-disk SAS enclosures. Intern is het gewoon een 8-core Nehalem met 2 Areca SAS RAID controllers

Ik ben aan het denken om Solaris te gebruiken met ZFS vanwege de uitbreidingscapaciteit. Omdat ik nog iewat slechte ervaringen heb met het langdurig gebruik van RAID-5 (soms blijkt het nauwelijks beter dan RAID-0) wil ik gebruik maken van RAID-Z2 (het ingebouwde RAID systeem van ZFS) met 2 pariteits. Dus hier is mijn ZFS-setup:

Ik start met 12x2TB drives in een RAID-Z2 vdev (20TB waar 2 schijven kapot kunnen gaan)
Elke keer ik uitbreid, kopen we nog 12 2TB schijven erbij en terug in een vdev en de pool uitbreiden waardoor ZFS gaat stripen. De 4 extra slots kan ik dan gebruiken om ofwel SSD caches in te stoppen of een paar spares.

Ik wil dus weten of ZFS echt zo goed is als gezegd wordt in de echte wereld. Wordt het enorm traag als het enorm groot gaat worden? Is RAID-Z enorm veel beter dan RAID-5 of RAID-6 of is RAID-6 op zijn de Areca controllers veel sneller en ook betrouwbaar genoeg (hoe gaat het om met het write hole). Ik vrees dat als er een slechte schijf tussenzit (en als het richting 100 schijven gaat, hoeveel schijven kunnen er statistisch kapot gaan?) dat het hele hoopje snel naar het zuiden gaat.

Zijn er best practices of iemand die ervaring heeft met zulke grote arrays? Is er een minimum geheugen of is 12GB genoeg (ik reken 512M per 2TB).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org