Toon posts:

Een blueray film op mijn nieuwe TV en toch niet beeldvullend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi

Ik heb sinds kort een nieuwe 40 inch Sharp true-led TV met een PS3 Slim als blueray speler. Het beeld ziet er over het algemeen _geweldig_ uit maar ik zit toch nog ergens mee. Vanavond nog naar Wolverine (blue ray) zitten kijken en ik vind het toch vreemd dat een deel van het totale beeldscherm ingenomen wordt door een zwarte balk boven en een zwarte balk onder.

De menu structuur en introductie van de film zijn allemaal beeldvullend maar als de feitelijke film begint dan is toch sprake van een deel van het beeld dat niet gebruikt wordt.

Zie ik iets over het hoofd? Of klopt dit gewoon?

With regards, Aad

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:57
Tenzij je scherm in een 21:9 verhouding is, klopt dit volgens mij.

[ Voor 31% gewijzigd door frickY op 13-12-2009 22:49 ]

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 09:08

OMD

Dat hoort inderdaad gewoon, bijna alle (blockbuster) films zijn met balken vanwege de 21:9 verhouding, vandaar ook de tv van Philips ( die 21:9 )

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 21:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

21:9 is breder dan 16:9, daar hebben de zwarte balken boven en onder geen doen mee :)

Zie ook onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.techau.tv/blog/wp-content/uploads/2009/01/image27.png

/Edit: Ik was in de verwarring :$

[ Voor 7% gewijzigd door DaMarcus op 13-12-2009 22:54 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26
Dat klopt gewoon. Om wat frickY zegt even uit te leggen: films worden in een 21:9-verhouding geschoten voor de bioscoop, als ze vervolgens op dvd/blu-ray komen dan zijn ze in veel gevallen nog steeds 21:9. Maar aangezien vrijwel alle tv's tegenwoordig 16:9 zijn (behalve dan die ene 21:9-tv van Philips) moeten er boven en onder zwarte balken getoond worden, als je die beeldverhouding wilt behouden.

Je kan het waarschijnlijk ook wel uitrekken, maar dan ziet het er niet uit, of laten croppen, maar dan mis je links en rechts dus beeld. Meestal doe ik bij (gedownloade) films een beeldverhouding pakken die een beetje van de zijkanten afsnijdt en wat minder dikke balken onder en boven overhoudt. Misschien dat dat ook kan met je blu-rayspeler :)

The devil is in the details.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 21:35

Pogostokje

* twiet *

Inderdaad, is normaal wanneer de film 21:9 is. De plaatjes van Damarcus laten goed zien waarom het nodig is.
Het is wel vervelend, dat ben ik met je eens. Zijn we net allemaal op 16:9 overgestapt krijg je dit weer.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02 11:58
Mjah, maar bij 4:3 zijn die balken nog forser... dus moet je alsnog blij zijn met een 'tussenformaat' scherm

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

Like duh. :+

Dat is al jaren zo, dat hadden DVD's ook al.

Leer er maar mee leven of zoek een zoom-modus op je TV waar je tevreden mee bent. :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Leer er maar mee leven of zoek een zoom-modus op je TV waar je tevreden mee bent.
Of bekijk alleen series (die tegenwoordig altijd 16:9 zijn) of kijk alleen 16:9 films, want die bestaan ook :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Band of Brothers is gewoon 16:9 :D

Op een grote HDTV irriteer ik me er minder aan dan op mijn oude analoge TV van 52 of 55cm (4:3).

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Waarom hebben ze er niet aan gedacht om in de Blu-Ray specs een soort van auto-zoom mode op te nemen die het juiste 16:9 beeld uit snijdt? Gewoon een soort vector animatie over tijd die het 16:9 beeld stuurt.

Dat zou waarschijnlijk 'te' handig zijn en wordt over een jaar of 10 ingevoerd...

[ Voor 13% gewijzigd door mr.paaJ op 14-12-2009 00:20 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• mace

mace

Sapere Aude

mr.paaJ schreef op maandag 14 december 2009 @ 00:19:
Waarom hebben ze er niet aan gedacht om in de Blu-Ray specs een soort van auto-zoom mode op te nemen die het juiste 16:9 beeld uit snijdt? Gewoon een soort vector animatie over tijd die het 16:9 beeld stuurt.

Dat zou waarschijnlijk 'te' handig zijn en wordt over een jaar of 10 ingevoerd...
Wat?

Bedoel je dat het videosignaal een extra spoor moet hebben wat aangeeft welk stuk van het beeld uit te snijden?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom hebben ze er niet aan gedacht om in de Blu-Ray specs een soort van auto-zoom mode op te nemen die het juiste 16:9 beeld uit snijdt?
Omdat de tv's tegenwoordig groot genoeg zijn om voldoende oppervlak met beeld te vullen, ook al heb je zwarte balken?
Omdat je de hele film wil zien en er bewust voor een beeldverhouding gekozen is door de regisseur?

Overigens: zit zo'n verderfelijke functie er niet gewoon in? DVD-spelers kon je ook altijd op 4:3 gooien.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 14-12-2009 00:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Er zijn ook dvd's waar 2 versies van de film opstaan: de 21-9 èn de 16-9.
Kijk maar s achterop het dvd doosje en als er 16-9 op staat, dan kan je de film zonder balken bekijken.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik vind dat ze voor thuis-gebruik best als extra optie een 16:9 mode zouden kunnen inbouwen. Inderdaad een soort spoor dat het interessante 16:9 vlak laat zien (in plaats van gewoon links en rechts eraf te gooien). Veel mensen ergeren zich aan die balken die zelfs met een breedbeeld scherm niet verdwijnen. Gewoon de zoom functie gebruiken werkt niet, want die gaat niet met het interessante deel van het beeld mee.
De Philips 21:9 heeft een mooie verhouding maar daar is verder ook alles wel mee gezegd.

Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit, ik verbaas me gewoon over het onnadenkende bij het ontwerpen van nieuwe standaarden. Nu moet iedereen over een jaar of drie massaal over op 21:9 'om die zwarte balken weg te krijge'. Iets wat eerder al beloofd was met de huidige breedbeeld standaard.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 11:29
Volgens mij doen ze het expres, vanwege de extra verkopen :(

let the past be the past.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
mr.paaJ schreef op maandag 14 december 2009 @ 09:45:
Nu moet iedereen over een jaar of drie massaal over op 21:9 'om die zwarte balken weg te krijge'. Iets wat eerder al beloofd was met de huidige breedbeeld standaard.
En als je dan kijkt naar een 16:9 film, die er ook zat zijn? Of een (weliswaar ouderwets maar niet obsolete) 4:3 beeld? Heb je dan alsnog geen (mega) balken aan de zijkant? Deze tv lost helemaal niets op van het probleem.

Nickname does not reflect reality

• mace

mace

Sapere Aude

Tja, een film wordt gemaakt voor het witte doek, niet voor Harrie Gebak met zijn TVtje thuis. :)

Om nou alle films maar in 16:9 op te nemen omdat er een paar mensen zijn die niet tegen zwarte balken willen aankijken, dat gaat een beetje ver niet? ;)

Verwijderd

mace schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:09:
Tja, een film wordt gemaakt voor het witte doek, niet voor Harrie Gebak met zijn TVtje thuis. :)

Om nou alle films maar in 16:9 op te nemen omdat er een paar mensen zijn die niet tegen zwarte balken willen aankijken, dat gaat een beetje ver niet? ;)
haha geweldig :+

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
mace schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:09:
Ik ben dolblij als ik op Play druk en het is gelukkig een 16:9 film. Irriteer me ook aan die balken. Nu is het gewoon een onoverkomenlijk feit natuurlijk, maar fijn is anders. Nog erger is als mensen álles gewoon beeldvullend willen hebben, zoals mijn ouders. Alle content moét en zal zonder balken bekeken worden :(

Nickname does not reflect reality

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:37
Je kunt toch gewoon opletten met wat je koopt. De meeste bigbudget films zijn: 2.39:1, of 2,35:1. Dit is meestal op het hoesje aangegeven. Ik zou hier persoonlijk niet in willen zoomen, want dan verkracht je de film gewoon ik vind 2,35 of 2,39 bij veel films fijner omdat je een veel epischer gevoel krijgt vooral bij films zoals: Gladiator bijv.

Verder bestaan er ook een hoop b-films en andere films die 1,85:1 zijn en om dvd of blu-ray gewoon 16:9 staan dus dan gewoon altijd die kopen of van grote blockbusters de IMAX versie want die is meestal ook 16:9 zoals bijv. Transformers Revenge of the Fallen.

HD4Life @ Full-HD

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt...

Het is me een stuk duidelijker geworden. Overigens had ik Wolverine gehuurd bij FilmHuis en niet gekocht. Als ik een BR ga kopen zal ik zeker de ratio nakijken.

Thanks Aad

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:24

-d-

Ja, want Band of Brothers is dan ook gewoon een TV serie ....
SPee schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:04:
Volgens mij doen ze het expres, vanwege de extra verkopen :(
Ja dat klopt. Enkele tientallen jaren geleden, toen ze besloten om in dit soort aspectratios te filmen hebben ze een exclusieve deal gesloten met Philips, die 50 jaar later, in 2009, de 21:9 TV zou introduceren en wel wat extra verkoopstimulans kon gebruiken.
Davidshadow13 schreef op maandag 14 december 2009 @ 17:44:De meeste bigbudget films zijn: 2.39:1, of 2,35:1
Klopt, merendeel is in die ratios geschoten (hoewel dat niet alleen big budget films zijn). Dit ligt puur aan de regisseur. Welk aspectratio, welk type film(techniek), net zoals kleurgebruik, filmgrain, etc om een bepaalde sfeer te creeren in een film.

Wel zijn het vaak de B-uitgevers (DFW, RCV) die films verknippen om het beeldvullend op 16/9 (1:85:1) te krijgen. Sommige mensen vinden dit fijn, maar ik wil gewoon de film zien hoe hij in de bioscoop te zien is geweest, die balken boeien me totaal niet.

• mace

mace

Sapere Aude

Davidshadow13 schreef op maandag 14 december 2009 @ 17:44:
Verder bestaan er ook een hoop b-films en andere films die 1,85:1 zijn en om dvd of blu-ray gewoon 16:9 staan dus dan gewoon altijd die kopen of van grote blockbusters de IMAX versie want die is meestal ook 16:9 zoals bijv. Transformers Revenge of the Fallen.
Juist.

Ik heb zelfs nog een hybride film, The Dark Knight.

Deze heeft scenes in IMAX en scenes in gewoon 2.35:1 (geloof ik, iig een cinema-formaat).\

De IMAX-scenes zijn geschoten in 1.44:1 en op de blu-ray als 16:9 gezet, terwijl de rest van de film in 2.35:1 op de schijf staat. Hij schakelt dus soms over van het ene formaat op de andere.

Dit klinkt irritant, maar dat valt wel mee, je merkt het amper als er geswitcht wordt.
Het is juist mooi dat ze er voor kiezen om de IMAX scenes er zo mooi mogelijk op te zetten i.p.v. de boel allemaal naar 2.35 te verknippen. :)
Pagina: 1