Toon posts:

Welke wireless router en hoe voorkom je meelezen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Die paar keer dat wij een nieuwe wireless router in NL kregen, heb ik de leverancier hem laten installeren (of erger nog, mijn vriendin). Dit om even mijn technisch niveau aan te geven.

Ik woon in Syrië, en ben hier al een tijdje bezig om ADSL in mijn huis te krijgen. Het lijkt nu te lukken, en bij aankoop kan ik een wireless router kopen. Alleen is die A) een beetje duur en B) kan er volgens mij alleen WEP beveiliging op.

Ik heb eigenlijk twee vragen:

1) kan ik in Nederland een wireless router kopen, zoals deze of deze (welke raden jullie aan?), en kan ik die dan gewoon hier in werking stellen, doet dat het allemaal?

2) hoe beveilig ik mijn netwerk optimaal? Ik wil vooral voorkomen dat iemand mijn verkeer in de gaten kan houden. Ik weet dat een kabel dan het veiligste is, dat overweeg ik ook, maar ik wil toch erg graag wireless. En jullie advies.

En nu we toch bezig zijn: wat is de beste manier om internetcensuur te omzeilen? Ik ga nu naar geblockte sites via www.pimpmyip.com, maar misschien is er een handiger manier.

Voor het geval het relevant is: ik werk op een MacBook alu.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:21
Kun je daar geen routers kopen? Lijkt me makkelijker dan er 1 over laten komen vanuit Nederland. Ik weet ook niet of er een verschil zit in het stroomnet van Syrië.

Wat je moet hebben is een router met ingebouwd modem, aangezien je zo'n zelfde ding waarschijnlijk gaat vervangen. Die routers die je zelf gevonden hebt beschikken enkel over een ethernet WAN-poort en er zit geen modem in. Die zijn dus alleen geschikt als je ze achter een modem plaatst.

Daarnaast moet je rekening houden met een ADSL Annex A of B aansluiting. Daarvoor moet je bij je provider zijn.

Voorbeeld van een router met ingebouwd Annex A modem

[ Voor 24% gewijzigd door The Realone op 13-12-2009 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik kn er hier wel een kopen, maar volgens mij zijn die een beetje ouderwets: ik ben nog nooit betere beveiliging op netwerken tegengekomen dan WEP. En dat ís verouderd, toch?

Daarbij ben ik met de kerst in Nederland, dus ik kan er zo eentje oppikken. Als ik weet wat precies...

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
WPA2-PSK met AES

Verwijderd

kan je daar echt geen nieuw type router kopen? het lijkt me dat fabrikanten als linksys ook daar gewoon nieuwe apparatuur leveren, het oude spul raakt een keer gewoon op.

WPA2 is niet echt iets nieuws, en als het stroomnet hetzelfde is als europa dan kan je er gewoon in laten invliegen, of mee laten nemen door een kennis.

Als je veilig wil wlannen dan moet je geen WEP nemen, dan kan je beter met een draad werken.

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 14:21

paradoXical

The ParadoX

Ik zal je sterker vertellen. Ik heb hier Ubuntu 9.10 Karic op mijn laptopje staan, en vanaf de repository kan ik een applicatie installeren waarmee ik een WEP beveiliging binnen 15 minuten gekraakt heb..

Heb je geen lijst van modellen die daar te koop zijn? Kun je de specificaties even nazoeken..

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Dank voor de adviezen. Pest is dat ik een beetje in tijdnood zit (omdat ik straks het vliegtuig pak) en het vandaag moet regelen. Uiterlijk morgen. Misschien zijn er wel modernere routers, zou je denken inderdaad, maar het stomme is dat ik hier nog nergens een netwerk tegen ben gekomen met een geavanceerdere bescherming dan WEP. Zou best kunnen dat betere encryptie hier verboden is: men leest graag mee hier. Anyway, ik zal het die jongen vragen, wat de specificaties zijn en en of ik er ook een in NL kan kopen. Een gesprek over encryptie in het Arabisch... Dat wordt feest. Dank.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Over het vermijden van website blokkade, de beste oplossing zou zijn om een eigen servertje ergens in nld op te hangen waarmee je vanuit thuis een vpn verbinding kunt maken (laat ze daar openvpn maar eens blokkeren)

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt er echt te gaan komen, die ADSL. 2Mbps, wat een rijkdom zou het zijn. Een factor 1000 meer dan nu.

Het apparaat dat ik erbij kan kopen is D-link 2640t.

Ik denk erover om deze te kopen. Kan iemand mij op basis van de specificaties van model A vertellen of nummer B ook gaat werken? Ik zit vooral met dat Annex A / Annex B verhaal waar The Realone een opmerking over maakte. Ik snap daar dus he-le-maal niets van, en die jongen van vandaag dacht dat ie begreep wat ik bedoel, maar wist het niet zeker. Daar kan ik dus niets mee.

Ik begrijp dat ik er zelf een studie van kan maken, maar kies even voor de makkelijke weg hier. Het is laat en je hebt geen idee hoelang zelf-educatie via het internet duurt als je een 2 kbps verbinding hebt...

Dank!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:14

_Eend_

🌻🇺🇦

Annex A is POTS, het normale telefonienetwerk
Annex B is ISDN.

Of je POTS of ISDN hebt zou je zelf even moeten uitzoeken.

En een dienst als pimpmyip.com (wat een naam ook..) zou ik alleen gebruiken voor nieuwssites en dergelijke, niet voor bijvoorbeeld hotmail of gmail. Je weet niet wie er achter dit soort sites zitten en wat ze allemaal opslaan. Ik zou familie/vrienden met een leuke verbinding (20mbit oid) vragen of ik een pc'tje neer mag zetten waar dan bijvoorbeeld CGIProxy op draait. Dat werkt hetzelfde als pimpmyip.com, alleen kun je nu met een redelijk gerust hart je mail lezen. Of VPN natuurlijk, maar als je een keer in een internetcafe zit zou ik geen VPN verbinding opbouwen, als het al kan/mag.

Het makkelijkste zou natuurlijk zijn als degene bij wie je dat pc'tje neerpoot ook nog een ICT'er is, zodat die alles kan installeren en onderhouden.

edit:
Maar ik moet toegeven dat ik ook wel een beetje paranoide ben

[ Voor 11% gewijzigd door _Eend_ op 15-12-2009 17:04 ]

Pagina: 1