No Bios Disk Found

Pagina: 1
Acties:

• Vincent Veeger
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-02 18:15
Ik heb op mijn Areca 2 raidsets lopen, Raidset #00 1 disk geconfigureerd als Raid-0 dat is de bootdrive (XP) op Ch01 en Raidset #01 meerdere disks in een Raid-5 configuratie.

Ik heb 2 stomme dingen gedaan:
1. Als die bootdrive op de raidcontroller zit had ik er een passtrough disk van moeten maken.
2. Ik had die boot-drive beter rechtstreeks op het moederbord kunnen zetten.

Punt 1 heeft verder geen vervelende consequenties gehad, maar ben nu zover dat ik de boot-drive van de controller af wil halen en rechtstreeks vanaf het moederbord wil laten aansturen.
Zo gezegd zo gedaan, maar bij de reboot krijg ik een melding: NO BIOS DISK FOUND
In de bios van het moederbord wordt de drive keurig weergegeven.

Heeft iemand een idee hoe ik de drive weer bootable kan maken vanaf het moederbord?

b.v.d.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bedoel je dat je de RAID0 set 1-op-1 hebt overgezet van de Areca controller op een onboard RAID controller? Dit zal namelijk zeker niet gaan werken, je zult de RAID0 set opnieuw moeten opbouwen, zo ook het OS opnieuw moeten installeren. N u kan het systeem geen systeem of boot schijf vinden, vandaar de melding die je krijgt.

Waarom wil je overigens de RAID0 set op de onboard controller, het lijkt mij dat de Areca controllen een veel beter controller ris, al hoe wel RAID0 niet echt veel nodig heeft zal de Areca controller vermoedelijk toch nog voordelen bieden door het aanwezig cache geheugen en betere RAID strategien.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Vincent Veeger
_Dune_ schreef op zondag 13 december 2009 @ 23:53:
Bedoel je dat je de RAID0 set 1-op-1 hebt overgezet van de Areca controller op een onboard RAID controller? Dit zal namelijk zeker niet gaan werken, je zult de RAID0 set opnieuw moeten opbouwen, zo ook het OS opnieuw moeten installeren. N u kan het systeem geen systeem of boot schijf vinden, vandaar de melding die je krijgt.

Waarom wil je overigens de RAID0 set op de onboard controller, het lijkt mij dat de Areca controllen een veel beter controller ris, al hoe wel RAID0 niet echt veel nodig heeft zal de Areca controller vermoedelijk toch nog voordelen bieden door het aanwezig cache geheugen en betere RAID strategien.
Nee het is maar 1 enkele disk en raid-0 staat ie nu omdat bij installeren dat een optie was binnen de Areca om met 1 enkele schijf te draaien wat weer nodig was vanwege de 2Gb limiet bij het booten van XP. Ik wil geen raid-0 op moederboard gewoon enkele boot drive.....
OS opnieuw installeren lijkt me sterk, denk dat ik iets moet doen met boot-record van de schijf oid, maar heb daar geen kaas van gegeten.....

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

NO BIOS DISK FOUND is een melding van de Areca controller waarvan ik vermoed dat deze uitgeschakeld moet worden of waarvan de instelling zal moeten worden veranderd. Het lijkt erop dat het systeem nog steeds daarvan wil opstarten.

Dit idee kreeg ik door dit artikeltje in de FAQ van Areca.

Ik deel de mening van _Dune_ dat het sowieso niet zal gaan werken met de HD direct op de controller van het moederbord.

Wat bedoel je met de 2 GB Limiet? (XP kan max. 4 GB aan geheugen adresseren)

ARME AOW’er

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 16:36
Hoe oud is dat ding dan dat hij nog last heeft van de 2GB boot limiet?

http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm#2GB

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het maakt eigenlijk niet veel uit of het wel of geen RAID0 set is. Je hebt zonder de Windows configuratie aan te passen de hardeschijf op een compleet andere controller aangesloten, als je al de bootvolgorde in het BIOS juist hebt staan, dan kunnen de bootbestanden de systeembestanden nog niet terug vinden. Dit is omdat Windows "onthoud" op welke controller en welke partitie de Windows installatie staat, deze hoeft namelijk niet op dezelfde hardeschijf of partitie te staan als de systeem/boot bestanden en dit heb jij nu gewijzigd door van controller te wisselen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Vincent Veeger
FireAge schreef op maandag 14 december 2009 @ 07:23:
Hoe oud is dat ding dan dat hij nog last heeft van de 2GB boot limiet?

http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm#2GB
Typo 2Tb bedoel ik, het maximum waarmee je XP kunt booten.

• Vincent Veeger
_Dune_ schreef op maandag 14 december 2009 @ 09:35:
Het maakt eigenlijk niet veel uit of het wel of geen RAID0 set is. Je hebt zonder de Windows configuratie aan te passen de hardeschijf op een compleet andere controller aangesloten, als je al de bootvolgorde in het BIOS juist hebt staan, dan kunnen de bootbestanden de systeembestanden nog niet terug vinden. Dit is omdat Windows "onthoud" op welke controller en welke partitie de Windows installatie staat, deze hoeft namelijk niet op dezelfde hardeschijf of partitie te staan als de systeem/boot bestanden en dit heb jij nu gewijzigd door van controller te wisselen.
Zou dat niet met fixboot en fixmbr op te lossen zijn denk je?
Toen ik de disk op het MB had gezet zag ik hem in de bios wel in de bootvolgorde staan....

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:41

John2B

I Love RAID5..!!

Een disk die op een Areca controller heeft gezeten als een RAID0, zal NOOIT zo aan te sluiten zijn op een SATA port van een moederbord. De Areca schrijft RAID0 METADATA op de schijf die alleen door de Areca is te lezen en te herkennen.

Een dergelijke disk aansluiten op een standaard SATA port: NO GO !!

Booten kan alleen vanaf een partitie van kleiner dan 2TB.

Of je systeem moet volledig titanium (EFI) based zijn.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Vincent Veeger
John2B schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:33:
Een disk die op een Areca controller heeft gezeten als een RAID0, zal NOOIT zo aan te sluiten zijn op een SATA port van een moederbord. De Areca schrijft RAID0 METADATA op de schijf die alleen door de Areca is te lezen en te herkennen.

Een dergelijke disk aansluiten op een standaard SATA port: NO GO !!

Booten kan alleen vanaf een partitie van kleiner dan 2TB.

Of je systeem moet volledig titanium (EFI) based zijn.
Dank voor de info,

enig idee wat er waarschijnlijk gebeurd als ik Volume Set en de Raid Set waarop deze ene (boot) drive zit delete, hem vervolgens afkoppel van de Areca, op een Sata port van het moederbord zet, systeem start met de windows-disk en dan FIXBOOT en FIXMBR draai op deze drive?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de volumeset er vanaf gooit (ook als je dat niet doet) dan kun je hem gewoon op een andere controller aansluiten en vervolgens de drive initialiseren en er een nieuwe partitie op aanmaken. Je kunt alleen niet op een of andere manier de volumeset terug halen, omdat die dus specifiek voor de Areca is.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:41

John2B

I Love RAID5..!!

Vincent Veeger schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:39:
[...]

Dank voor de info,

enig idee wat er waarschijnlijk gebeurd als ik Volume Set en de Raid Set waarop deze ene (boot) drive zit delete, hem vervolgens afkoppel van de Areca, op een Sata port van het moederbord zet, systeem start met de windows-disk en dan FIXBOOT en FIXMBR draai op deze drive?
Ik begrijp je vraag, maar helaas....nog steeds NO GO. De disks is compleet anders gebruikt op een Areca, een standaard SATA controller kan daar niets meer van bakken.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1