• Casper1992
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-07-2021
Hallo,
Ik heb vandaag mn nieuwe computer in elkaar gezet. Muisje, monitor etc aangesloten en draaien maar. Windows diskje in de disk drive doen en hij laad keurig netjes de bestanden van de cd af. Hij zegt dat die windows aan het starten is en de computer valt uit.
Het lijkt alsof de voeding kapot is aangezien nergens aan te zien is dat er stroom doorheen komt, op een klein groen lampje op het moederbord na... Hoe kan ik nu nagaan of de voeding of het moederbord kapot is?

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:33

Dawn

..Sworn to the Dark..

Een kleine beetje meer detail betreffende je systeem zou fijn zijn. Denk met name aan: Moederbord fabrikant en type, processor, geheugen, videokaart en uiteraard de voeding zelf.

Voor nu kan je alvast de tip geven nog eens naar je aansluitingen te kijken op je moederbord, denk aan fans, stroom, audio, USB en Firewire. Doe dit in combinatie met je handleiding van het moederbord, hier staat exact wat waar moet.

(als je voeding kapot zou zijn zou je machine op papier niet eens meer aan moeten gaan)
ergens kortsluiting of een verkeerde aansluiting is waar ik aan denk momenteel

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max 512GB || Ride: MY2017 Volvo V60 Polestar at 125k km

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Doornemen en aan de hand daarvan gaan testen. Verder specs en informatie geven, men is niet helderziend hier.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:27
Ook dit "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" even doornemen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan je voeding doormeten

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:22
Gaat de pc dan na een aantal seconden vanzelf weer aan, met de CPU-fan maximaal draaiend?
Ik heb wat jij beschrijft ook gehad toen ik nieuwe hardware ingebouwd had. Uiteindelijk heb ik alles retour gestuurd (waarna ik bericht kreeg dat er niets mis was met de hardware). Ik had al een tijde cold boot problemen met het oude (en nu weer huidige) moederbord. Nu ik daar mijn voeding van verwisseld hebd voor een ander is dat probleem opgelost. Omdat ik mijn nieuwe hardware retour heb gestuurd heb ik nooit kunnen testen of het daadwerkelijk aan de voeding lag, maar ik heb wel dat vermoeden.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 11:00
Casper1992 schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:08:
Hallo,
Ik heb vandaag mn nieuwe computer in elkaar gezet. Muisje, monitor etc aangesloten en draaien maar. Windows diskje in de disk drive doen en hij laad keurig netjes de bestanden van de cd af. Hij zegt dat die windows aan het starten is en de computer valt uit.
Het lijkt alsof de voeding kapot is aangezien nergens aan te zien is dat er stroom doorheen komt, op een klein groen lampje op het moederbord na... Hoe kan ik nu nagaan of de voeding of het moederbord kapot is?
Idd erg weinig informatie, begin met;
Processor:
Moederbord:
Geheugen:
Videokaart:
Voeding:

Je zegt dat het lampje brand op je moederbord. Er komt dan iig stroom op je moederbord. Of deze voldoende stabiel is kan ik niet zeggen. Kun je hem gelijk weer opstarten nadat hij uitgevallen is?

Wat voor cooling gebruik je (maw wordt je processor wel goed gekoeld?).

EDIT:
Je gaat nu de lange weg in van al je onderdelen testen.
Ik zou beginnen met de basis

1) zijn mijn processor & cooler goed geïnstalleerd op het moederbord (coolpasta erop?).

2) is mijn voeding goed aangesloten? (soms moet je de voeding op twee plaatsen aansluiten).

3) ondersteund mijn moederbord mijn processor? Soms heeft je moederbord een bios update nodig om je processor te ondersteunen. Dit kun je vinden op de website van de fabrikant van het moederbord.

4) geeft het moederbord de juiste instellingen voor mijn processor & geheugen. Soms staan deze waardes verkeerd waardoor je hardware boven z'n kunnen draait en uitvalt.

5) is mijn geheugen goed? Dit kun je testen met het programma memtest. Dit kun je booten vanaf een cd-rom.

Ik snap dat met name stap 3 en 4 lastige stappen zijn (misschien ook wel niet). Maar specifieker kan ik het niet neerzetten. Kortom kom met meer info en desnoods foto's van je bios instellingen.

[ Voor 32% gewijzigd door Wizzing op 14-12-2009 00:22 ]

Pagina: 1