netwerk snelheid halveert elke week

Pagina: 1
Acties:

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:26
ik heb hier thuis een internet abbonement van 20 mb/s van kpn planet.
maar het probleem is dat de snelheid na een poosje gaat halveren.

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 1.029 / 10.380
het betreft hier het kpn premium abbonement
http://www.kpn.com/web/show/id=1100778

dat geeft de modem/router nu aan
het gaat hier om een THOMSON SpeedTouch 780 die ik kreeg bij het afsluiten van het abbonement.

na het vervangen van de telefoonkabel (die met dat RJ11 hoedje erop) word de snelheid wel weer zo', 20.000 kb/s
maar +-2 weken later halveerde de snelheid weer, kabel vervangen en het werkte weer met de max snelheid.
na weer enkele weken ging de snelheid opeens naar 9.000 kbps meer dan een halvering dus.
nadat ik de kabel weer had vervangen bleef de snelheid op maximaal 17.000 kbps. dat heeft een maand gewerkt nadat hij nu dus weer op 10.380 kbs zit.

weet iemand hoe dit probleem ontstaat.
kpn is al meerdere malen gebeld en hun geven aan dat er wel gewoon 20.000 kbps naar de modem gaat maar dat de kabel dan dus gewoon steeds kapot gaat.
vanaf 2002 is hier al kpn internet maar het probleem is pas recent.

wat kan het probleem zijn, modem staat op dezelfde plek als altijd, en zit achter slot in de meterkast.
ik heb dus geen zin meer om elke paar weken een nieuwe telefoonkabel te halen.

Verwijderd

Muizen?

Verwijderd

En als je dezelfde kabel er even uit haalt en daarna er weer in stopt, is het dan ook goed? Denk namelijk niet dat het aan de kabel ligt...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52

lier

MikroTik nerd

Herstart van het modem ook voldoende om de oude snelheid weer te halen ?

offtopic:
Complimenten voor je complete openingspost, inhoudelijk niet sterk maar wel met voldoende informatie !

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dejeroen
nee, herstart werkt niet, en de kabel is dan echt beschadigd/kapot, er andersom instoppen werkt ook niet.

en muizen lijkt mij ook niet want de andere kabels werken nog wel gewoon goed

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Maar vervang je dan alleen de complete kabel (of een stukje, de connector dus) vanaf de aansluiting in je woonkamer naar het modem? Het kan natuurlijk ook de kabel van de meterkast naar de hoofdaansluiting in je kamer of de aansluiting daar zijn?

https://powershellisfun.com

• dejeroen
ik vervang elke keer de gehele kabel en niet een stukje. de kabel komt bij de meterkast het huis binnen ;)

Verwijderd

Is die kabel een zelf gemaakt iets, of een standaard kabel?
De utp schoen die je er zelf aan kunt zetten met een tang hoor je alleen op flexibele aders toe te passen, niet op solide.
Na verloop van tijd kan een solide ader los in de schoen gaan zitten, vooral als de kabel vaak word bewogen.

Verwijderd

hoe lang is de kabel en heb je deze nog in de spoelvorm zitten waarin hij komt. misschien is beter om een shielded kabel te gebruiken.

de redenen dat dit komt kan de volgende dingen zijn:
- spoelvormige kabel wordt heet en beschadigt zichzelf
- warme meterkast beschadigd de kabel
- kabel loopt langs een subwoofer en de lorentzkracht van de sub geven interferentie en beschadigen de kabel
- modem is kapot en stuurt een stoompje over de kabel die het beschadigd
- modem is kapot en de buffer loopt vol als je de kabel eraf haalt en een nieuwe erop aansluit heeft de modem even geen verbinding en besluit de buffer leeg te gooien.
- modem heeft een of ander probleem die te vreemd is om te beschrijven en veroorzaakt je probleem.
- ongedierte (eer aan HlpDsK)

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

dejeroen schreef op zondag 13 december 2009 @ 20:30:
ik vervang elke keer de gehele kabel en niet een stukje. de kabel komt bij de meterkast het huis binnen ;)
Maar wat voor stuk kabel vervang je dan precies? In de meterkast naar de woonkamer waar het modem staan of heb je het modem in de meterkast staan en vervang je alleen het stukje kabel vanaf het KPN kastje naar het modem?

https://powershellisfun.com

• dejeroen
het stuk van waar het mijn huis binnenkomt naar de modem, dat stuk word vervangen dus van het kastje in de muur naar de modem.
de eerste kabel lag er al, de 2e gebruikte kabel zat bij de modem en de 3e komt uit een oude telefoon. ik maak die kabels niet zelf. de kabel is 2 tot 3 meter. de te overbruggen afstand van de muur naar de modem is iets meer dan een meter. de kabel zit horizontaal in de muur en aan de bovenkant van de modem.
het ziet er ook niet naar uit dat er ongedierte aanwezig is, de kabel ziet er onaangetast uit.

[ Voor 9% gewijzigd door dejeroen op 13-12-2009 20:45 ]

Verwijderd

laat de kabels een nameten bij een betere elektronicawinkel de ook installatiewerk doet (deze hebben meestal wel een meter hiervoor). kan het dat een huisdier of kind bij de kabel kan en de door te trekken of een staart of whatever de kabel beschadigt? loopt de kabel langs een groot magnetisch veld (versterker, subwoofer)? als dit allemaal niet zo is moet je het denk ik toch bij je modem zoeken.

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Lengte van de kabel is bij een 20Mbit abo erg belangrijk. probeer zonder splitter max. 2m kabel tussen je ISRA en ST780. Wil je een langere kabel, gebruik CAT5 UTP of beter. Let erop dat de kabel de juiste voetjes heeft. Indien je alles goed aansluit en het werkt nog niet, KPN stuurt volgens mij weer monteurs voor dit soort problemen, maar ivm kosten wil je gewoon zeker weten dat je zelf alles goed hebt aangesloten, zodat het niet meer in jouw domein kan zitten.

...

• dejeroen
Ik heb dus met kpn gebeld, eerst 15 minuuten wachten, en dan zo'n gast aan de telefoon krijgen die het volgende zegt: je hebt in de wijk een adsl2 centrale staan, je kan maximaal 12 mbit halen. Dus ik lees voor wat ik ooit heb behlald op speedtestnet en met GrabIt en utorrent screenshots. Zegt die helpdeskmedewerker: dat zullen dan wel valse resultaten zijn geweest al die jaren <_< De helpdeskmedewerker die ik de vorige keer aan de telefoonkreeg zei dat wij een adsl+ centrale hadden in de wijk die die snelheid van 20 mbit dus wel aan zou moeten kunnen. Ben ik nou zo gek of werken bij kpn alleen maar vage mensen?

• dejeroen
hier 2 afbeeldingen, een van de oude kabel van 2 dagen terug en een van een paar minuuten geleden nadat ik de boel weer had vervangen.

ik heb de kabel eruitgehaald, schoongemaakt en de 2 kanten omgedraait en nu is de snelheid er weer.

afbeelding van 2 dagen geleden:
Afbeeldingslocatie: http://img63.imageshack.us/img63/626/kleineafbeeldingmodem1.png
afbeelding van vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://img685.imageshack.us/img685/4053/kleineafbeeldingmodem2.png

weet iemand hoe dit probleem word veroorzaakt? loopt het geheugen van de modem vol, teveel spanning op de kabel, stof op het uiteinde van de kabel of gewoon slechte kabels en slechte modem?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt me heel sterk dat het probleem bij de kabels ligt als die dus constant vervangen worden. Je kabel kan niet zomaar stuk gaan. Denk dat het toch een afstand probleem is of een modem probleem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dejeroen schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 23:21:
ik heb de kabel eruitgehaald, schoongemaakt en de 2 kanten omgedraait en nu is de snelheid er weer.
Probeer je nu te zeggen dat er aan je kabel na twee dagen gebruik iets schoon te maken valt? Wat is er gaande in jouw meterkast?

(Als ik een kabel in mijn meterkast stop en 'm twee dagen later eruit haal is de kabel in kwestie nog altijd brandschoon.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
PhatFish schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:12:
Lengte van de kabel is bij een 20Mbit abo erg belangrijk. probeer zonder splitter max. 2m kabel tussen je ISRA en ST780. Wil je een langere kabel, gebruik CAT5 UTP of beter.
Juist....telefoonkabel zo kort mogelijk houden! Langere afstanden overbruggen lekker met een netwerkkabel doen...die zijn daar beter geschikt voor.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52

lier

MikroTik nerd

dejeroen schreef op zondag 13 december 2009 @ 20:27:
nee, herstart werkt niet, en de kabel is dan echt beschadigd/kapot, er andersom instoppen werkt ook niet.

en muizen lijkt mij ook niet want de andere kabels werken nog wel gewoon goed
Ik zeg foto's !!!!!!!

Met alle respect, dit is zo'n topic met een enorm ongeloofwaardigheidsgehalte (is dat eigenlijk een goed woord ?).

Het begint al met beschadiging van je kabel, wtf ???
Andersom je kabel erin stoppen, wtf (deel 2) ???

Beschadiging aan de kabel ontstaat niet zo maar, ik zou me in jouw geval meer zorgen maken om potentieel brandgevaar als er invloeden zijn in je meterkast die beschadigingen weten te veroorzaken aan bekabeling.

Hoe krijg jij je kabel (eigenlijk je rj11 connector) omgekeerd in je modem ?

Met alle respect (nogmaals, ook gezien de antwoorden die je geeft), ik geloof geen bal van je hele verhaal.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
lier schreef op woensdag 16 december 2009 @ 08:52:
[...]

Ik zeg foto's !!!!!!!

Met alle respect, dit is zo'n topic met een enorm ongeloofwaardigheidsgehalte (is dat eigenlijk een goed woord ?).

Het begint al met beschadiging van je kabel, wtf ???
Andersom je kabel erin stoppen, wtf (deel 2) ???

Beschadiging aan de kabel ontstaat niet zo maar, ik zou me in jouw geval meer zorgen maken om potentieel brandgevaar als er invloeden zijn in je meterkast die beschadigingen weten te veroorzaken aan bekabeling.

Hoe krijg jij je kabel (eigenlijk je rj11 connector) omgekeerd in je modem ?

Met alle respect (nogmaals, ook gezien de antwoorden die je geeft), ik geloof geen bal van je hele verhaal.
Omgekeerd kan ook van rechts naar links hé :+ Maar plaatjes vertellen.

Is het trouwens zo dat de 2 aders in het modem voor Rx en Tx staan toch?

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
KPN Planet gebruikt het WBA-A netwerk en dus is dat wat je hebt, de WBA DSLAMs trainen niet naar beneden als de lijn instabiel is[1]. Het enige wat ik kan bedenken dat er dan kan zijn is dat je lijn heel variabel is -- meestal kan ie intrainen op 18 Mbit, maar zo af en toe wordt de lijn eventjes heel erg kut en op dat moment valt DSL weg en retraint naar die veel lagere snelheid. Een keer modem rebooten of kabel loshalen en weer vast moet je dan ook terug naar 18 Mbit zetten, niet alleen als je de kabel vervangt of schoonmaakt.

Als jij op dit moment de kabel tussen is/ra en modem met 3 verschillende korte (<1m) kabeltjes getest hebt en het bij allemaal voorkomt, dan is het dus iets in je aderpaar dat het doet (of evt het modem), en niet bij jou thuis. In zo'n geval kun je het beste beginnen met het uitsluiten van het modem (dmv een nieuwe) want een probleem in de kpn lijn dat er alleen eens in de zoveel dagen is, dat gaat een monteur natuurlijk nooit vinden. en het is al maar de vraag hoe ver je de WBA helpdesk[2] zo ver krijgt dat ze die monteur aansturen. Als je geluk hebt zit het in het kabeltje tussen de wijkcentrale en de straatkast (HVD/KVD), want dat willen ze nog wel eens omprikken om te kijken of 't helpt.

[1] Op een BaByXL/Tiscali Wholesale lijn kan het gebeuren dat als je lijn regelmatig wegvalt je iedere keer een stukje snelheid verliest, en als ie niet wegvalt omdat de lijn te snel intraint maar om andere redenen schiet dat niet op. Lijnreset (dus bijv modemreboot) brengt je dan weer terug op max. Maar dat kan hier dus niet aan de hand zijn.

[2] De Planet helpdesk zal het probleem aan moeten melden bij de WBA helpdesk, en de WBA helpdesk kan vervolgens pas daadwerkelijk monteurs gaan aansturen.
LuckyY schreef op woensdag 16 december 2009 @ 09:47:
Omgekeerd kan ook van rechts naar links hé :+ Maar plaatjes vertellen.

Is het trouwens zo dat de 2 aders in het modem voor Rx en Tx staan toch?
Ik neem aan dat omgekeerd slaat op het eind dat je in je IS/RA stopt versus het eind dat je in je modem stopt. Zo'n ding heeft normaal gesproken twee dezelfde RJ11 stekkertjes aan die twee einden.

Nee, het is niet Rx en Tx. 2 aders (zonder referentie aan aarde) kan altijd maar 1 signaal zijn, omdat een signaal altijd bestaat uit het verschil tussen twee niveaus -- en met twee aders heb je 1 verschil. Met 3 aders (TxD, RxD, GND), waarbij GND eventueel slecht zichtbaar kan zijn of via de eigenlijke aarde lopen, kan dat wel. Anyway, POTS/PSTN is 1 aderpaar, niet gerefereerd aan aarde, en de twee aders heten a en b -- maar als je ze omdraait is dat geen probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door Jasper Janssen op 16-12-2009 13:49 ]

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-02 19:31

Spoooky

Core temp 37°C

Heb je geen vochtprobleem daar?

Mijn vader had dat dus wel en zijn lijn klapte er dus voortdurend uit en het enige dat hielp was rj11 kabeltjes vervangen. Uiteindelijk hebben ze (KPN) zijn israpunt vervangen en ik geloof dichtgekit met silicone en sinddien geen problemen meer.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Pagina: 1