Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Mijn nieuwe pc maakt op random genomen tijden een bios piepje. Het is een kort piepje die zich voordoet terwijl hij nog moet opstarten, tijdens de installatie van OS en wanneer de pc al meerdere uren aan staat ook. Tussen de piepjes zit soms uren en soms komen de piepjes 5 minuten na elkaar.

Na wat gegoogeld te hebben kwam ik alleen achter de uitleg van piepjes wanneer je pc nog aan het opstarten is, en niet terwijl hij aan staat.

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:

Alle overbodige PCI/PCIe apparaten eraf gehaald --> nog steeds
Alleen booten met SSD (OS) --> Nog steeds
Alleen booten met HDD (OS daarop) --> Nog steeds
en alle mogelijke combos van hierboven

In de bios gekeken naar temperatuur van alle onderdelen wanneer het piepje zich voordoet: CPU rond de 30 graden, kast rond de 28 graden. Dus geen melding dat hij te heet is geworden.

PC:
i5-750
Gigabyte P55-UD4
Corsair XMS3 4g1600cl9
Intel x25 ssd 80 g2

Alles is welgeteld 8 dagen oud en 1 dag ingebouwd.

Wat kan ik nog meer proberen dit probleem te verhelpen, begin een beetje radeloos te worden 8)7 . Als er iets kapot is welk onderdeel kan het dan waarschijnlijk zijn ? Alles RMA'en lijkt mij overbodig.

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Maar je systeem blijft wel draaien als hij gaat piepen dus? En je weet zeker dat de piepjes uit je mobo komen? Mijn eerste idee zou zijn dat je mobo niet goed is. Kan je ander geheugen of een andere voeding testen? Hoe meer je uit kan sluiten hoe beter!

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
Voeding kan het niet zijn denk ik, ik ben kwa overal powerconsumptie gedaald van SLI 8800gts92 naar single.

Hoe kan je het geheugen controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
door er ander geheugen in te zetten ;) Maar je kan het ook testen met MemTest. Moet je wel een aantal keer een paar uur laten draaien om het zeker te weten, vandaar dat het geheugen vervangen door ander geheugen (als je dat hebt liggen) vaak sneller resultaat geeft!

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
Nee geen ander setje en ga nu memtest draaien, zal het wel een paar uur laten draaien.

Edit: Ik kom na 1,5 uur even kijken bij pc, is hij afgesloten/uitgevallen kreeg melding dat de pc niet goed is afgesloten? Moet ik nog een keer memtest draaien of zegt dit iets ?

[ Voor 51% gewijzigd door ipazza op 13-12-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
Tweede run 200% gecoverd nul errors. Wat kan ik nog meer testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
Hij blijft niet hangen / niet opstarten, hij werkt gewoon perfect. Alleen komt er een irritante piep om de 5 20 of 60 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ipazza schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:31:
Hij blijft niet hangen / niet opstarten, hij werkt gewoon perfect. Alleen komt er een irritante piep om de 5 20 of 60 minuten.
Dat maakt niet uit: het gaat om een gestructureerde manier van testen zoals die daarin uitgelegd staat :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 17:34
Dit komt meer voor bij de gigabyte p55 bordjes
zie bv
[Gigabyte P55-UD3, Core i5 750] Onverklaarbaar piepje

Zelf heb ik het ook met een ga-p55-ud3 (icm i5-750)
Soort van bios piepjes ( ik heb geen luidspreker ) soms lang soms kort na elkaar;
Het systeem loopt verder prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
Dankuwel, na dit topic weet ik genoeg. Ik ga het moederbord RMA'en en kijk daarna wel verder.

Pagina: 1