Domotica en de linux/windows frontends en backends

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Ik ben al een tijdje aan het uitzoeken welke home automation software ik het beste kan gebruiken.

Ik ben al verschillende linux en ms varianten tegen gekomen zoals homeseer, linuxmce, windows mce, mythtv, etc

Nu kost het een beginner zoals ik veel moeite om bijvoorbeeld linuxmce goed te laten werken, nadeel bij linux is dat je te snel in de cli terechtkomt. daar stopt mijn motivatie gelijk want dat betekent uren lang forums doornemen voordat ik weet wat ik moet doen.. Linuxmce heeft echter wel het mooiste systeem: video die je door het huis achtervolgt, backend/frontend ( mogen trage cpu-s zijn, dus goedkope thin-clients), integratie van allerlei gratis software..

Nadeel van de windows varianten is toch vaak dat het niet opensource is, en daardoor of duur of niet doorontwikkeld is..

Misterhouse is een prachtig systeem maar niet voor noob's geschikt.

Wat je wilt kunnen met een HA-server:

- Video,tv, audio, en foto's op 1 server centreren.
- X10, z-wave of andere protocollen kunnen aansturen.
- frontends die weinig rekenkracht nodig hebben, en vooral zuinig zijn.

Wat denken jullie, welk systeem gaat het winnen binnen de Home Automation scene?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZL
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 19:18
Hoi,

Ik heb jaren lang MisterHouse gebruikt, en zelfs ooit op een Zondag middag de ia5 web interface er voor geschreven.

Uit frustraties over de onoverzichtelijkheid er van (en ik kan toch aardig met Linux overweg) ben ik begonnen met het schrijven van eigen Domotica software voor Linux, het is open-source/gratis en er word nog wekelijks (voor zover tijd het toelaat) aan gesleuteld.

Het heet DomotiGa, en je kunt er hier van alles over vinden. http://domotiga.nl

Het is niet af, nog in Beta fase, en is geschreven in Gambas, een soort visual basic taal voor Linux (ook open-source) dus de drempel is vrij laag om zelf aanpassingen te doen.

Er is inmiddels een kleine groep gebruikers ontstaan met mensen die ook hun bijdrages leveren.
Sommige testen of mailen bug reports, andere dragen nieuwe ideeen en/of code aan.

Je kunt een server draaien (cli tool) icm losse client(s) als GUI (Linux).
Of je kunt beginnen met alleen de GUI, als soort standalone versie. Je server hoeft geen scherm te hebben, je kunt bv NX gebruiken als remote desktop vanaf windows.

Video/tv/audio ondersteuning is er nog niet echt, maar je zou bv xbmc en/of twonkyserver erbij kunnen draaien, er komt vast een koppeling tussen die twee ooit.

Ik ben bezig met het maken van een Livecd zodat je het kunt starten en bekijken op je pc zonder dat je iets hoeft te installeren...

Groet,
Ron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
hoi, ik ga er zeker even naar kijken. was het al eens tegen gekomen op mijn zoektocht. het is dus eigenlijk puur een domotica systeem, dat je via een web-interface bestuurd?

Ik denk dat ik me vooral ga richten op het z-wave protocol. die heeft de meeste potentie de grootste te worden.

Domotica is nog maar in weinig huishoudens te vinden, waarschijnlijk omdat de systemen nog te duur zijn. jammer dat dat zwave ook begint bij 60 euro voor een in-socket geval..

de dvd ben ik nu aan het downloaden, ik laat je mijn bevindingen weten, hier of op domotiga.nl

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:58

Guldan

Thee-Nerd

@RDNZL: Zou jij ff via DM contact met mij op kunnen nemen? ik heb een vraag voor je welke je vast kan beantwoorden. Je hebt geen email/DM aanstaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Guldan op 21-12-2009 17:07 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?