• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02 09:31
Ik heb deze vraag omdat ik van plan ben een Phenon II x4 945 te kopen en deze op dit moederbord te prikken.

Ik heb het een en ander gelezen en het is me uiteraard wel duidelijk dat het fysiek kan, maar zodra het de BIOS aangaat, raak ik het spoor een beetje bijster.

Ik zie, bij informatie van de fabrikant, vier verschillende bios versies staan, maar geen enkele informatie over de versie die nu standaard op hun moederborden geplaatst wordt. Wel staat dat de updates in augustus en september zijn uitgebracht

Mijn vraag is nu als volgt: Kan ik ervan uitgaan dat ik mijn moederbord met de nieuwste (niet-beta) versie aankoop, of moet ik zelf aan de gang met biosflashen of dat laten doen?

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 11:00
Plasma_Wolf schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:47:

Mijn vraag is nu als volgt: Kan ik ervan uitgaan dat ik mijn moederbord met de nieuwste (niet-beta) versie aankoop, of moet ik zelf aan de gang met biosflashen of dat laten doen?
(Er vanuitgaande dat er een bios versie is die jou processor ondersteund )

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ik kocht deze maand een nieuw moederbord die nog een van de eerste bios versies erop had staan (versie van maanden geleden) en welke mijn huidige processor nog niet officieel ondersteunde.
De kans is dus erg groot dat je een nieuwe bios versie erop moet zetten wil je een stabiel systeem krijgen.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Ja het is lastig om erachter te komen welke BIOS-versie je moederbord zal bevatten. Volgens dit lijstje wordt de Phenom II X4 945 met BIOS-versie F3/F4 (ligt aan de 95/125W versies) ondersteunt. F4 is uitgebracht op 2009/09/16, dus ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat deze op de huidige moederborden staat.

Maar je weet het nooit zeker, want een winkel kan het moederbord al een tijd op de planken hebben liggen.

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02 09:31
Ok, bedankt voor de informatie. Het blijkt dus beide kanten op te kunnen. Maar eens zien dus...

Ik heb zojuist ook de online manual erbij gehaald en de informatie over het bios flashen gelezen en ik denk ik daarin wel zal slagen (ook al heb ik er geen ervaring mee), maar mijn nieuwe vraag is nu wat de beste manier is om dit te doen. Ik heb gehoord dat het flashen via windows vreselijk fout kan lopen en dan even erge problemen op zou leveren. Via een floppy of USB drive zou makkelijker gaan.

Hoe is jullie ervaring hiermee? Mij lijkt het flashen via een USB drive het gemakkelijkst (ook omdat ik geen floppy drive heb, al kost dat niets om aan te schaffen)

• Wizzing
Plasma_Wolf schreef op zondag 13 december 2009 @ 19:07:
Ok, bedankt voor de informatie. Het blijkt dus beide kanten op te kunnen. Maar eens zien dus...

Ik heb zojuist ook de online manual erbij gehaald en de informatie over het bios flashen gelezen en ik denk ik daarin wel zal slagen (ook al heb ik er geen ervaring mee), maar mijn nieuwe vraag is nu wat de beste manier is om dit te doen. Ik heb gehoord dat het flashen via windows vreselijk fout kan lopen en dan even erge problemen op zou leveren. Via een floppy of USB drive zou makkelijker gaan.

Hoe is jullie ervaring hiermee? Mij lijkt het flashen via een USB drive het gemakkelijkst (ook omdat ik geen floppy drive heb, al kost dat niets om aan te schaffen)
Ja zou het zowieso niet vanuit windows doen. Ook omdat je nog problemen kunt krijgen met het installeren van windows met je oude bios en hier misschien niet eens aan toe komt.

Ik ken twee manieren om te flashen buiten windows om:

-vanaf bootable device. Bijvoorbeeld een floppy of usbstick die het programma opstart (moet wel bootable gemaakt zijn). Zaak is dat je in je bios aangeeft dat dit device als eerste boot, cd-rom is vaak standaard als eerste ingesteld.

-Vanuit de bios zelf. Tijdens het booten op del drukken, zoeken naar de bios flash optie en aangeven waar je het bestand hebt staan. Weet niet of elke bios deze optie heeft.

Verder moet je je niet teveel zorgen maken over bios flashen. Gewoon even uitzoeken en doen. De handeling zelf is binnen een paar minuten klaar.

• Robino
Plasma_Wolf schreef op zondag 13 december 2009 @ 19:07:

Ik heb anders geen negatieve ervaring met het flashen van mijn Gigabyte-moederbord vanuit Windows met hun eigen flash-tool :)

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:33
Iedereen adviseerd het om het vanuit je bios te doen.
Beter 100 keer goed gaan via de buis, dan 80 keer goed via windows en de rest fout.

Bios dus!

Verwijderd

de gigabyte bios flash utility is zeer goed en als je het onverhoeds toch verknalt (bijna onmogelijk) heeft dit mobo twee biosen en laadt de tweede gewoon weer naar de eerste kan niet misgaan.

• Robino
Tomino schreef op zondag 13 december 2009 @ 22:52:
Iedereen adviseerd het om het vanuit je bios te doen.
Beter 100 keer goed gaan via de buis, dan 80 keer goed via windows en de rest fout.

Bios dus!
Ik weet dat via Windows niet de meest veilige optie is, maar als Gigabyte een tool ervoor beschikbaar stelt dan vind ik dat je daar toch wel op mag vertrouwen.

• Wizzing
Rave17 schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:55:
[...]

Ik weet dat via Windows niet de meest veilige optie is, maar als Gigabyte een tool ervoor beschikbaar stelt dan vind ik dat je daar toch wel op mag vertrouwen.
Daar heb je opzich wel een goed punt, maar om dat te doen zul je toch eerst een betrouwbare windows installatie moeten hebben. En als je bios je proc niet ondersteund kun je wel eens last krijgen van spontane reboots en misschien de installatie niet eens voltooien.

Verwijderd

Gewoon de bios downloaden wat bij je MB hoort. Deze op je USB zetten en flash tool starten dat je bij het boot scherm kan opstarten doormiddel van fuctie toetsen. Na het flashen pc herstarten naar de bios gaan load bios defaults. en gaan met die banaan :9

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wizzing schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:09:
[...]

Daar heb je opzich wel een goed punt, maar om dat te doen zul je toch eerst een betrouwbare windows installatie moeten hebben.
Zo extreem instabiel is windows niet dat je een in die twee minuten een spontane crash kan verwachten :P
En als je bios je proc niet ondersteund kun je wel eens last krijgen van spontane reboots en misschien de installatie niet eens voltooien.
Wel een punt, maar je zult sowieso een CPU nodig hebben voor het flashen. Als een BIOS-flash lukt dan zal een windows-installatie ook wel lukken.

@TS: Kan je niet gewoon naar de winkel mailen of ze weten welke BIOS-versie erop staat? :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Robino
Wizzing schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:09:
[...]

Daar heb je opzich wel een goed punt, maar om dat te doen zul je toch eerst een betrouwbare windows installatie moeten hebben. En als je bios je proc niet ondersteund kun je wel eens last krijgen van spontane reboots en misschien de installatie niet eens voltooien.
Ja dat klopt, maar ik ga er dan ook wel vanuit dat je een werkende Windows-versie moet hebben om de tool überhaupt te kunnen gebruiken. In dit geval zou deze methode dan dus inderdaad minder aan te raden zijn.
Pagina: 1