Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W98SE] 96MB RAM: antivirus/firewall gezocht

Pagina: 1
Acties:

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-11 11:27
Ik heb voor de typecursus van mijn dochter een oud laptoppie aan de gang. Compaq Pressario 1345, Windows 98 SE, 96 MB Ram. Word 97. Dat gaat allemaal eigenlijk best. Maar nou nog bescherming erop.
Welke antivirus draait nog op W98, EN.... neemt erg weinig RAM? Liefst ook nog firewall zodat ik met dat laptoppie veilig online kan.

* AVG werkt inderdaad, maar blijft zeuren om upgrade naar nieuwe versie 8.5, welke NIET op W98 draait. Oude versie 7 draait dus wel, maar update niet meer.
* ESET is VEEL te zwaar voor het RAM geheugen. Swapfile goes crazy.... (uninstall duurde een uur ofzo)
* NOD32: ik heb alleen XP versies of hoger kunnen vinden.
* Norton: ken ik alleen als juist zeer intensief op het RAM geheugen?
* Andere alternatieven?

Wie helpt? Antivirus en firewall op Win98SE, met slechts 96MB RAM.....

THANKS!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Firewall, maar of er geupdate word? http://download.zonelabs....alm/zaReleaseHistory.html

Antivirus http://www.avast.com/eng/system-requirements-avast-home.html

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 13-12-2009 18:26 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Firewall: Kerio 2.1.5
Antivirus: Avira Antivir

Maar 96 Mb RAM is wel erg weinig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• teake
Ik heb Avast geprobeerd, maar die nam teveel geheugen. Norman idem dito.
Firewalls: ga ik nog ff proberen.
Ik ben nu bezig om de boel schoon te maken, defragmenteren, registerschoonmaken etc.
Dan maar es opstarten, en kijken hoeveel RAM er nou eigenlijk bezet is. Ik zat op zo'n 78 MB bezet van de 96, zónder antivirus etc. Ook geen Word gestart, alleen Windows.

Als ik het fors lager kan krijgen dan heeft een antivirus en firewall eventueel zin, en alleen dan. Zo niet.... dan maar geen internet verbinding op dat laptoppie. Dan moet ze maar met een los toetsenbord op een andere PC/laptop haar wekelijkse type-toetsen gaan doen, en het oude laptoppie voor haar dagelijkse type-oefenen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Is Microsoft Security Essentials niet voor je.. Geen flauw idee of het op W98 draait, maar het neemt erg weinig resources in beslag. En het is gratis, mits je W98 versie ok legaal is..

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:30
Windows 98 wordt allang niet meer gesupport, en het OS aandeel is tegenwoordig nihil dus er zullen niet meer virussen voor geschreven worden. Voor een beetje Word en NORMAAL internet gebruik zou ik geen antivirus installeren (als ze al ondersteuning leveren aan dit stokoude OS).

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
Hmm, er is zo'n standalone ding als virusscanner. Ik kan even niet op de naam komen. Die gebruikte ik twee jaar terug nog. Neemt zo'n 4-6 mb ram. Werkt ook onder 98 etc.

Ik ga ff zoeken.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou eigenlijk niet aanraden om nog met Windows 98 online te gaan. Het is niet omdat er niet actief meer naar security leaks gezocht wordt, dat er niet nog voldoende malware op het internet te vinden is. Bovendien lijkt het mij ook niet echt gezellig surfen met zo'n trage laptop :P

• teake
Equator schreef op maandag 14 december 2009 @ 07:12:
Is Microsoft Security Essentials niet voor je.. Geen flauw idee of het op W98 draait, maar het neemt erg weinig resources in beslag. En het is gratis, mits je W98 versie ok legaal is..
Helaas: Microsoft geeft aan dat het op W98 niet werkt

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Daar was ik stiekum al bang voor :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee tips (als je er nog bezig mee bent):

1) zo weinig RAM is ongeacht OS niet handig. Meestal kun je prima dmv een of twee SO-DIMMs de boel uitbreiden naar 160-256MB. Dat klinkt niet als een wereld van verschil maar is het wel, al zou je met 256MB ook nog geen XP willen draaien IMHO
2) als de systeemeisen te krap zijn voor een modern MS OS is het misschien een beter idee om een modern non-MS OS erop te zetten die wel goed dichtgetimmerd is. Neem eens een kijkje bij bijv Puppylinux of Tinylinux (of evt kun je iets zwaarders als Vectorlinux iig proberen)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Heb je NOD32 versie 2.7 al geprobeerd?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Even een vraagje...waarom zou je een laptop dat gebruikt wordt voor een typecursus will voorzien van een antivirus pakket ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

MSAV
Wel ff goed zoeken, het is zeldzaam dat je het vind.

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 09:36
Kan je geen windows 2000 installeren? De meeste software ondersteunt dit nog, en hoewel 96mb niet veel is, zou dit redelijk moeten draaien.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:03
dion_b schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:32:
Twee tips (als je er nog bezig mee bent):

1) zo weinig RAM is ongeacht OS niet handig. Meestal kun je prima dmv een of twee SO-DIMMs de boel uitbreiden naar 160-256MB. Dat klinkt niet als een wereld van verschil maar is het wel, al zou je met 256MB ook nog geen XP willen draaien IMHO
2) als de systeemeisen te krap zijn voor een modern MS OS is het misschien een beter idee om een modern non-MS OS erop te zetten die wel goed dichtgetimmerd is. Neem eens een kijkje bij bijv Puppylinux of Tinylinux (of evt kun je iets zwaarders als Vectorlinux iig proberen)
Of het meest minimalistische Damn Small Linux. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

DSL Hell yeah!, werkt perfect op oude computers.

Verwijderd

@lier

De enigste goede reactie, voor de rest bagger

WTF maakt het nou uit dat ie 96mb ram heeft op een win98 bak.
Dat was in die tijd erg veel, dus daar hoeft ie geen problemen mee te krijgen.

Hoe oud is je dochter en waarom zou je die online laten?
Als je weet waar ze allemaal naar toe gaat kan je natuurlijk ook zorgen dat ze maar beperkte verbinding heeft.
Maar aan dit advies heb je ook weinig.

Uiteindelijk moet je je support zoeken bij pakketen uit 2000 en 2001 zoals een norton internet security 2000, ik weet dat ie niet wordt geupdate maar je hebt in iedergeval al een drempel. Zorg er dan ook voor dat ze op bepaalde tijden wel online kan en op andere niet.

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Wat voor typecursus is het ?

Want er roepen er hier al heel hard dat je maar 'even' linux moet installeren.
Maar is er niet een bepaalde eis voor de typecursus.
Ik zou niet vreemd opkijken dat ze uitgaan van Word en dan heb je aan linux alsnog niks.

Mijn advies: geen firewall en virusscanner en gewoon niet mee online gaan.
Maar enkel gebruiken als verijdelde typemachine.
OF koop een fatsoenlijkere laptop voor je dochter :) (zo duur zijn ze niet meer, tweedehands of nieuw)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pumbaa82 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:48:
Wat voor typecursus is het ?

Want er roepen er hier al heel hard dat je maar 'even' linux moet installeren.
Maar is er niet een bepaalde eis voor de typecursus.
Ik zou niet vreemd opkijken dat ze uitgaan van Word en dan heb je aan linux alsnog niks.
Gaat het om typen of om het gebruiken van $softwarepakket?

Uitwisselbaarheid met MS Word documenten heb je al met tig pakketten, er zijn tig typcursusprogramma's voor Linux. Typen doe je met een toetsenbord, niet met een bepaald softwarepakket. Voor mijn part zou Haiku of QNX of wat dan ook ook gaan, zolang het maar modern genoeg is om veilig te zijn en licht genoeg om op deze bak te draaien.
Mijn advies: geen firewall en virusscanner en gewoon niet mee online gaan.
Maar enkel gebruiken als verijdelde typemachine.
OF koop een fatsoenlijkere laptop voor je dochter :) (zo duur zijn ze niet meer, tweedehands of nieuw)
Deze laptop kan hoogstwaarschijnlijk prima geschikt zijn voor alledaagse zaken met een modern OS erop. Ook online zaken. Het is onzin om geld uit te geven voor nieuwe hardware als je oude hardware hebt dat prima voldoet mits je gewoon wat flexibeler bent qua software.

Oslik blyat! Oslik!

• teake
Wow... wat een respons ineens :-)

Typecursus gaat uit van Word, maar dat is niet noodzakelijk. Het oefenen zelf hoeft ook niet online. Maar de wekelijkse toetsen worden wel online uitgevoerd. Die laat ik nu dus met een los toetsenbord (met kleuren stikkertjes op de toetsen....) aan mijn eigen laptop online uitvoeren.

NOD 2.7 heb ik geprobeerd, maar is ook al te groot voor 96 MB ram. Andere oudere pakketten willen updaten naar moderner spul, en die hebben allemaal meer RAM nodig.

Nou ja, ik laat het voorlopig maar gewoon zo dat die oude laptop NIET online komt, en daarmee veilig is. Toch jammer dat je door stomme acties van anderen (virusmakers) gedwongen bent om zulke maatregelen te nemen.

• Fransfb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-11 17:09
Hey,

Ik weet niet of Clamwin voldoet (deze heeft geen real-time scanner ) maar is een On-Demand Scanner.

http://nl.clamwin.com/content/view/18/46/

• teake
Thanks, ik zal ff kijken!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:03
Als het toch geen real-time protection hoeft te zijn, kun je in feite elke moderne virusscanner pakken die werkt op Windows '98 en dan alleen het on-demand gedeelte gebruiken.

Of een on-line scanner zoals Housecall.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• teake
Voorkeur gaat natuurlijk altijd uit naar een realtime scanner, mét firewall, etc. Helaas is dat gewoon nodig om online te kunnen gaan. Dus tot een ik goede werkende oplossing heb gevonden ga ik niet online met die oude laptop (ook al werkt dat prima hoor.... ik heb wel even getest natuurlijk, kon het niet laten).

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

teake schreef op zondag 27 december 2009 @ 13:36:
Voorkeur gaat natuurlijk altijd uit naar een realtime scanner, mét firewall, etc. Helaas is dat gewoon nodig om online te kunnen gaan. Dus tot een ik goede werkende oplossing heb gevonden ga ik niet online met die oude laptop (ook al werkt dat prima hoor.... ik heb wel even getest natuurlijk, kon het niet laten).
Klinkt misschien hard maar is het niet waard voor je dochter om 200 a 300 euro te investeren in een laptop waar zij nog zeker 2 jaar mee kan werken. Hierdoor kun je er XP of Vista zelfs opzetten en werkt gewoon alles wat jij wilt.

Misschien is een 2e hands netbookje ook een leuke optie. Wel met een fullsize qwerty uiteraard ;) (niet de 92% die sommige hebben) of je moet met een extern toetsenbord gaan werken :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Je kan hier nog even kijken, http://www.oldversion.com/, om vervolgens naar links onder te kijken :D !

See you in another life, brother.

Pagina: 1