Toon posts:

[Mem] Cas vs clock frequency

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn vraag is, welke memory timings zijn theoretisch sneller, een hogere CAS latency, of een hogere clock frequency. Mijn Mobo (MSI P55-GD65) pakt automatisch CAS7 voor mijn geheugen, terwijl de fabrikant CAS9 stelt (2x OCZ 1866 DDR3 2GB -> total 4GB). Hierdoor wordt de clock frequency teruggezet naar 1066 (2x 533).

Ik draai nu de volgende waarden.

SPD 2 - Frequentie 533 MHz
SPD 2 - CAS latency 7
SPD 2 - RAS-to-CAS delay 7
SPD 2 - RAS precharge time 7
SPD 2 - Active-to-precharge time 16
SPD 2 - tRC 27
SPD 2 - Voltage 1.5 V

De fabrikant stelt dat het geheugen voor CAS9 bedoelt is, en dan dus op 2x 666 -> 1333 (of zelfs 2x 933 -> 1866) zou kunnen draaien.

Wat is beter?

CPU: i5 750.

Thx Lupon

Verwijderd

Volgens mij is het zo dat als je latency in kan ruilen voor frequentie, je dat moet doen.

Door een hogere frequentie neemt je bandbreedte toe (heeft niets met latency te maken) en je latency neemt niet af als de frequentie proportioneel verhoogd wordt.

Verwijderd

Gewoon testen, ligt namelijk ook veel aan de applicatie die je gebruikt. Je kunt met progs als Sisoft Sandra enorm veel testen en uitlezen.
Er zullen wel optima zijn, soms zal meer MHz niet veel meer uitmaken, soms zullen lagere latencies niet veel meer uitmaken omdat je dus de andere factor moet aanpassen. Dit is dus een beetje finetuning waarop het nu op aankomt.
Ik zeg maar wat; verlaag het één of het andere en je kunt mss je CPU weer verder klokken.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat je latencies in kloktikken uitgedrukt worden, en niet in seconden. Dit wil zeggen dat latencies alleen niets zeggen zonder de kloksnelheid erbij vermeld.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 16:17

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Vroeger was de latency (wachttijd/toegangstijd) veel meer van invloed. Als de kloksnelheid 50 Mhz is met een latency van 2 of 7... daar zit nogal een verschil tussen. Tegenwoordig zijn de kloksnelheden zo omhoog gegaan dat het verschil tussen 15 en 18 niet echt merkbaar is. Dus latency inruilen voor frequentie heeft zeker voordelen.... mits het niet gaat om 10 Mhz ofzo en dat je dan 5 kloks moet inleveren ;)